Objectives: The aim of this study is to group the customers
according to store atmosphere perceptions and to examine the differences in
impulse buying behavior of these customers groups. Finding out the differences
in socio-demographic characteristics of these groups are also aimed.
Methods: Data was collected by questionnaire from 908 customers
in İzmir. The sampling method is quota sampling. Cluster analysis was used to
group the customers according to their store atmosphere perceptions. Differences
in impulse buying behavior and socio-demographic characteristics of customers were
examined by using ANOVA and chi-square test.
Results: According to the
results, customers are formed by three groups namely high, middle and low
according to their store atmosphere perceptions. Impulse buying behavior and
education levels of these groups differentiate from each other.
Amaç: Bu çalışmanın amacı tüketicileri mağaza atmosferi algılarına
göre gruplandırmak ve mağaza atmosferi algıları itibariyle oluşan tüketici
gruplarının anlık satın alma davranışlarındaki farklılıkları incelemektir. Mağaza
atmosferi algılarına göre oluşan tüketici gruplarının sosyo-demografik
özellikleri itibariyle farklılıklarının belirlenmesi de amaçlanmaktadır.
Yöntem: Araştırmanın verileri 908 tüketiciden anket yöntemi ile
toplanmıştır. Örnekleme yöntemi kota örneklemesidir. Mağaza atmosferi
algılarına göre tüketicilerin gruplandırılması amacıyla kümeleme analizi kullanılmıştır.
Tüketici gruplarının anlık satın alma davranışlarındaki ve sosyo-demografik
özelliklerindeki farklılıklar ANOVA ve ki-kare testi ile incelenmiştir.
Bulgular: Analiz sonuçlarına göre mağaza atmosferi algıları itibariyle
mağaza atmosferi algıları yüksek, orta ve düşük olmak üzere üç tüketici grubu
saptanmıştır. Mağaza atmosferi algıları itibariyle oluşan grupların anlık satın
alma davranışları ve eğitim düzeyleri farklılık göstermektedir.
Konular | Ekonomi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |