Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE LIFE OF LILLIAN FUCHS, ANALYZE OF THE 1st AND 2nd FANTASY ETUDES

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 19 - 43, 15.12.2016

Öz

Solo viola is an instrument, which achieved individuality later than the other modern

string instruments. Because of the late start of the viola education, formation of the

original viola repertoire was delayed. In this article, Lillian Fuchs’ life, her compositions

for the viola, her personality as an important viola player and composer were discussed.

Two selected studies from 16 Fantasy Etudes were analyzed as pedagogically to determine

their contribution to viola repertoire. It is aimed to create a resource for viola students,

teachers and artists. Fuchs’ works are considered important, inasmuch as they can be

alternative of the methods and studies, which are usually composed for violin and studied

by violists. Books, sheet music, articles and written materials on the internet were used

as sources. As a result, it has been reached that Lillian Fuchs’ works, which were created

for viola, constitute an important resource in terms of improving both left and right-hand

techniques and also can improve student’s musical skills.

Kaynakça

  • Anderson, C. S. (2012). Twentieth Century Organ Music. Routledge: New York.
  • Conrad, F. (1997). Joseph Fuchs, 97, a Violinist and Teacher, (Eylül, 1, 2016) http://www. nytimes.com/1997/03/17/arts/joseph-fuchs-97-a-violinist-and-teacher.html
  • Çalışır, F. (1999). Müzik Dili Sözlüğü. As Yayınları: Ankara.
  • Dalton, D. (1989). Playing the Viola: Conversations with William Primrose. UK: OUP Oxford.
  • Downes, O. (1945). Barzin Presents Modern Concerts, (Eylül, 4, 2016) http://query.nytimes. com/gst/abstract.html?res=9A0CEEDB163BEE3BBC4B52DFB566838E659EDE
  • Feridunoğlu, L. (2004). Müziğe Giden Yol. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Fuchs, L. (1976). 16 Fantasy Etudes. International Music Company: New York.
  • Görgülü, Ö. (2006). 20. Yüzyıl Çağdaş Türk Müziği’nde Viyola Repertuvarı, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir: Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kruse, S. & Kruse, P.T. (2003, Kasım). Remembering Joseph and Lillian Fuchs. American String Teacher, 53/0, 58-65.
  • Modiri, B.T. (2010). William Primrose’un Hayatı ve Viyola Tekniğine Getirdiği Yenilikler, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Yayınlanmış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Rooney, D. (1986, Ocak). Traditional Values. The Strad, 1149/0, 67.
  • Saleski, G. (1949). Famous Musicians of Jewish Origin. New York: Bloch.
  • Sills, D. (1985, İlkbahar). The Viola Music of Lillian Fuchs. American String Teacher, 35/0, 60.
  • Stowell, R. (n.d.). The Cambridge Companion to the String Quartet. UK: Cambridge University Press.
  • Varış, Y.A. (2016). Kemandan Viyolaya Geçişte Karşılaşılan Güçlüklerin Viyola Eğitimine Yansımaları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Denizli, 26-28 Nisan 2006.
  • Williams, A.D. (2004). Lillian Fuchs: The First Lady of the Viola. Lincoln: iUniverse.

LILLIAN FUCHS’UN HAYATI, 1 VE 2 NUMARALI FANTEZİ ETÜTLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 19 - 43, 15.12.2016

Öz

Viyola, solo kimliğini diğer modern yaylı çalgılara göre daha geç kazanmış bir
enstrümandır. Viyola eğitiminin ancak yirminci yüzyılda başlamasının etkisiyle viyolanın
kendine özgü repertuvarının oluşması da gecikmiştir. Bu makalede kendisi de önemli bir
viyola yorumcusu olan Lillian Fuchs’un hayatı, eğitimci ve yorumcu kimliğinin yanı sıra
besteci kimliği de ele alınmış, viyola için bestelediği etüt kitaplarının repertuvara katkısını
tespit edebilmek için 16 Fantezi Etüt kitabından alınan iki örnek etüt pedagojik olarak
incelenmiştir. Viyola eğitimi alan öğrencilere, viyola eğitmenlerine ve viyola sanatçılarına
kaynak oluşturmak amaçlanmıştır. Genellikle keman için bestelenmiş başlangıç metotları
ve etütlerinin viyola eğitiminde kullanılmasına alternatif oluşturabilecek Lillian Fuchs
eserlerinin gündeme getirilmesinin önemli olduğu öngörülebilir. Konu ile ilgili kitaplar,
notalar, makaleler ve internet üzerindeki yazılı materyaller kaynak olarak kullanılmıştır.
20. Yüzyılın önemli viyola sanatçılarından biri olan Lillian Fuchs’un viyola için yarattığı
eserlerin hem sağ hem de sol el tekniğini geliştirmesi açısından önemli bir kaynak
oluşturduğu, müzikal olarak da öğrenciyi geliştirebileceği sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Anderson, C. S. (2012). Twentieth Century Organ Music. Routledge: New York.
  • Conrad, F. (1997). Joseph Fuchs, 97, a Violinist and Teacher, (Eylül, 1, 2016) http://www. nytimes.com/1997/03/17/arts/joseph-fuchs-97-a-violinist-and-teacher.html
  • Çalışır, F. (1999). Müzik Dili Sözlüğü. As Yayınları: Ankara.
  • Dalton, D. (1989). Playing the Viola: Conversations with William Primrose. UK: OUP Oxford.
  • Downes, O. (1945). Barzin Presents Modern Concerts, (Eylül, 4, 2016) http://query.nytimes. com/gst/abstract.html?res=9A0CEEDB163BEE3BBC4B52DFB566838E659EDE
  • Feridunoğlu, L. (2004). Müziğe Giden Yol. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Fuchs, L. (1976). 16 Fantasy Etudes. International Music Company: New York.
  • Görgülü, Ö. (2006). 20. Yüzyıl Çağdaş Türk Müziği’nde Viyola Repertuvarı, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir: Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kruse, S. & Kruse, P.T. (2003, Kasım). Remembering Joseph and Lillian Fuchs. American String Teacher, 53/0, 58-65.
  • Modiri, B.T. (2010). William Primrose’un Hayatı ve Viyola Tekniğine Getirdiği Yenilikler, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Yayınlanmış Sanatta Yeterlik Tezi.
  • Rooney, D. (1986, Ocak). Traditional Values. The Strad, 1149/0, 67.
  • Saleski, G. (1949). Famous Musicians of Jewish Origin. New York: Bloch.
  • Sills, D. (1985, İlkbahar). The Viola Music of Lillian Fuchs. American String Teacher, 35/0, 60.
  • Stowell, R. (n.d.). The Cambridge Companion to the String Quartet. UK: Cambridge University Press.
  • Varış, Y.A. (2016). Kemandan Viyolaya Geçişte Karşılaşılan Güçlüklerin Viyola Eğitimine Yansımaları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Denizli, 26-28 Nisan 2006.
  • Williams, A.D. (2004). Lillian Fuchs: The First Lady of the Viola. Lincoln: iUniverse.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Makale
Yazarlar

Barış Kerem Bahar

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bahar, B. K. (2016). LILLIAN FUCHS’UN HAYATI, 1 VE 2 NUMARALI FANTEZİ ETÜTLERİNİN İNCELENMESİ. Konservatoryum, 3(2), 19-43.