Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Student Views on the Use of Web 2.0 Tools as a Culture Transfer Tool in Teaching Turkish as a Foreign Language

Yıl 2023, Sayı: 12, 937 - 950, 26.09.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1348197

Öz

The aim of this research is to reveal students' views on the use of Web 2.0 tools as culture transfer tool in teaching Turkish as a foreign language. For this purpose, the opinions of the students who participated in the activities designed for cultural transfer by using the Web 2.0 tool were consulted. A semi-structured interview form developed by the researcher in line with expert opinions was used as a data collection tool in the study, which was designed in accordance with the phenomenology pattern, one of the qualitative research designs. Data obtained from semi-structured interviews were analyzed in accordance with descriptive analysis. According to the findings, most of the students think that using Web 2.0 tool makes the learning environment fun and instructive. The majority of the students stated that they both had learned new things about Turkish culture (Turkish food and beverage culture, Turkish weddings, Turkish arts, etc.) and fun with the activities prepared with the Web 2.0 tool. In addition to these, the majority of the students stated that they wanted to continue using the Web 2.0 tool because it was fun and instructive. This finding indicate that Web 2.0 tools can be used as a cultural transfer tool in teaching Turkish as a foreign language and learning can be made more enjoyable by using these tools. However, the results also show that it is important to include as many different types of activities as possible and to pay attention to the duration of the activities so that the activities designed with Web 2.0 tools do not become boring for students.

Kaynakça

  • Baş, B., & Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Teknoloji Entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839.
  • Birinci, F. G. (2020). A Review on Information Technologies Used in Teaching Turkish as a Foreign Language. Sakarya University Journal of Education, 10(2), 350-371.
  • Boylu, E. (2014). Dil-kültür İlişkisi ve İran’da Türkçe Öğretimine Etkisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(4), 19-28.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, Ş., & Demirel F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Chun, D., Kern, R., & Smith, B. (2016). Technology in Language Use, Language Teaching, and Language Learning. The Modern Language Journal, 100(S1), 64-80.
  • Demirel, A. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarım Araçları: Makale ve Tezler Üzerine Bir İnceleme. B. Gezer Sen (Ed.) Ases IV. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı Konferans Kitabı (s. 196-207) içinde. Eskişehir.
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji. Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri, A. Saban ve A. Ersoy (Ed.) içinde (s. 81-138). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eyüp, B. (2022). Examination of Turkish Language Teachers’ Competencies for Using Web 2.0 Tools. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 23(1), 307-323.
  • Genç-Ersoy, B., & Ersoy, M. (2021). Teknoloji Destekli Türkçe Öğretimi Üzerine Yayınlanan Makalelerin İçerik Analizi: ULAKBİM-TR Dizin Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 810-829.
  • Gezgin, D., & Silahsızoğlu, E. (2016). Bilişim Teknolojileri Kullanımının Türkçeye Etkileri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7 (1), 28-46.
  • Göker, M., & İnce, B. (2019). Web 2.0 Araçlarının Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanımı ve Akademik Başarıya Etkisi. Turkophone, 6(1), 12-22.
  • Gülcü, İ. (2015). Yabancı Dil Olarak Mobil Destekli Türkçe Kelime Öğretimi. Doktora Tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • İşcan, A. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarım Aracı Olarak Filmlerden Yararlanma. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 58, 437-452.
  • Kalenderoğlu, İ. (2016). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Temel Düzey (A1, A2) Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(12), 73-83.
  • Kalenderoğlu, İ. ve Çekici, Y. E. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde B2 Düzeyinde Türk Filmleriyle Kültür Aktarımı: Neşeli Günler Örneği. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi, 2(2), 47-57.
  • Karadağ, B. F., & Garip, S. (2021). Türkçe Öğretiminde Web 2.0 Uygulaması Olarak Learningapps’ın Kullanımı. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 4(1), 21-40.
  • Karakuş, N., & Er, Z. (2021). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Web 2.0 Araçlarının Kullanımıyla İlgili Görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 177-197.
  • Karatay, H., Karabuğa, H., & İpek, O. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Edmodo’nun Kullanımı: Bir Durum Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1064-1090.
  • Memiş, M. R. (2016). Yabancı Dil Öğretiminde Eğitim Ortamı ve Kültür Aktarımı. Turkish Studies, 11(9), 605-616.
  • Mete, F., & Batıbay, E., F. (2019). Web 2.0 Uygulamalarının Türkçe Eğitiminde Motivasyona Etkisi: Kahoot Örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mutlu H. H., & Süğümlü Ü. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Reklam Filmlerinin Farklı Beceri ve Seviyelerde Kullanımı. Turkish Studies (Elektronik), 13(27), 1039-1053.
  • Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Özdemir, C. (2013). Dil-Kültür İlişkisi: Folklor Ürünlerinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yeri ve İşlevi. Millî Folklor, 25(97), 157-166.
  • Tabak, G. (2017). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Dijital Öykü Kullanımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Turhan, O., & Baş, B. (2017). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Yazma Becerisine Yönelik Web 2.0 Araçları: Poll Everywhere Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1233-1248.
  • Türkben, T., & Alptekin, E. (2022). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dijital Öyküleme Aracılığıyla Kültürel Ögelerin Aktarımı. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 7(1), 23-58.
  • Türker, M. S., & Genç, A. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Blogların Öğretim Amaçlı Kullanımı Üzerine Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (39), 251-266.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Yaşar Sağlık, Z., & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de Dil Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Kullanımına Yönelik Yapılan Çalışmaların Sistematik İncelemesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 418-442.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N., Biçer, N., & Alan, Y. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan Web 2.0 Araçlarına Yönelik Öğretici Görüşleri. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 26-44.
  • Yorgancı, O. K. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Podcast (Sesli Yayın) Kullanımının Üretici Dil Becerilerine Etkisi. Doktora Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Yürektürk, F. N., & Coşkun, H. (2020). Türkçe Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımına ve Teknoloji Destekli Türkçe Öğretiminin Etkililiğine Dair Görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 986-1000.

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Kültür Aktarım Aracı Olarak Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşleri

Yıl 2023, Sayı: 12, 937 - 950, 26.09.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1348197

Öz

Bu araştırmanın amacı yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde Web 2.0 araçlarının kültür aktarım aracı olarak kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin ortaya konmasıdır. Bu amaç doğrultusunda Web 2.0 aracı kullanılarak kültür aktarımına yönelik tasarlanmış olan etkinliklere katılan öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim desenine uygun olarak tasarlanan araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilmiş olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analize uygun bir biçimde analiz edilmiştir. Bulgulara göre öğrencilerin çoğunluğu Web 2.0 aracı kullanmanın öğrenme ortamını eğlenceli ve öğretici bir hâle getirdiği görüşündedir. Ayrıca öğrencilerin büyük bir çoğunluğu Web 2.0 aracı ile hazırlanan etkinliklerle hem Türk kültürü (Türk yeme-içme kültürü, Türk düğünleri, Türk sanatları vb.) hakkında yeni şeyler öğrendiklerini hem de eğlendiklerini ifade etmiştir. Bunlara ek olarak öğrencilerin büyük çoğunluğu eğlenceli ve öğretici olması nedeniyle Web 2.0 aracını kullanmaya devam etmek istediklerini belirtmiştir. Bu bulgu, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültür aktarım aracı olarak Web 2.0 araçlarından yararlanılabileceğine ve bu araçlar kullanılarak öğrenmenin daha eğlenceli bir hâle getirilebileceğine işaret etmektedir. Ancak sonuçlar Web 2.0 araçları ile tasarlanan etkinliklerin öğrenciler için sıkıcı bir hâle gelmemesi için sürekli aynı türden etkinlikler yerine mümkün olduğunca farklı türden etkinliklere yer verilmesinin ve etkinlik sürelerine dikkat edilmesinin önemli olduğunu da göstermektedir.

Kaynakça

  • Baş, B., & Yıldırım, T. (2018). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Teknoloji Entegrasyonu. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(3), 827-839.
  • Birinci, F. G. (2020). A Review on Information Technologies Used in Teaching Turkish as a Foreign Language. Sakarya University Journal of Education, 10(2), 350-371.
  • Boylu, E. (2014). Dil-kültür İlişkisi ve İran’da Türkçe Öğretimine Etkisi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(4), 19-28.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, Ş., & Demirel F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PEGEM Akademi.
  • Chun, D., Kern, R., & Smith, B. (2016). Technology in Language Use, Language Teaching, and Language Learning. The Modern Language Journal, 100(S1), 64-80.
  • Demirel, A. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarım Araçları: Makale ve Tezler Üzerine Bir İnceleme. B. Gezer Sen (Ed.) Ases IV. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı Konferans Kitabı (s. 196-207) içinde. Eskişehir.
  • Ersoy, A. F. (2017). Fenomenoloji. Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri, A. Saban ve A. Ersoy (Ed.) içinde (s. 81-138). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eyüp, B. (2022). Examination of Turkish Language Teachers’ Competencies for Using Web 2.0 Tools. Inonu University Journal of the Faculty of Education, 23(1), 307-323.
  • Genç-Ersoy, B., & Ersoy, M. (2021). Teknoloji Destekli Türkçe Öğretimi Üzerine Yayınlanan Makalelerin İçerik Analizi: ULAKBİM-TR Dizin Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 810-829.
  • Gezgin, D., & Silahsızoğlu, E. (2016). Bilişim Teknolojileri Kullanımının Türkçeye Etkileri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 7 (1), 28-46.
  • Göker, M., & İnce, B. (2019). Web 2.0 Araçlarının Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanımı ve Akademik Başarıya Etkisi. Turkophone, 6(1), 12-22.
  • Gülcü, İ. (2015). Yabancı Dil Olarak Mobil Destekli Türkçe Kelime Öğretimi. Doktora Tezi. Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • İşcan, A. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kültür Aktarım Aracı Olarak Filmlerden Yararlanma. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 58, 437-452.
  • Kalenderoğlu, İ. (2016). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Temel Düzey (A1, A2) Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(12), 73-83.
  • Kalenderoğlu, İ. ve Çekici, Y. E. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde B2 Düzeyinde Türk Filmleriyle Kültür Aktarımı: Neşeli Günler Örneği. Uluslararası Türkoloji Araştırmaları ve İncelemeleri Dergisi, 2(2), 47-57.
  • Karadağ, B. F., & Garip, S. (2021). Türkçe Öğretiminde Web 2.0 Uygulaması Olarak Learningapps’ın Kullanımı. Çocuk Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 4(1), 21-40.
  • Karakuş, N., & Er, Z. (2021). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Web 2.0 Araçlarının Kullanımıyla İlgili Görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (9), 177-197.
  • Karatay, H., Karabuğa, H., & İpek, O. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Edmodo’nun Kullanımı: Bir Durum Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(4), 1064-1090.
  • Memiş, M. R. (2016). Yabancı Dil Öğretiminde Eğitim Ortamı ve Kültür Aktarımı. Turkish Studies, 11(9), 605-616.
  • Mete, F., & Batıbay, E., F. (2019). Web 2.0 Uygulamalarının Türkçe Eğitiminde Motivasyona Etkisi: Kahoot Örneği. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 1029-1047.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Mutlu H. H., & Süğümlü Ü. (2018). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Reklam Filmlerinin Farklı Beceri ve Seviyelerde Kullanımı. Turkish Studies (Elektronik), 13(27), 1039-1053.
  • Onat Kocabıyık, O. (2016). Olgubilim ve Gömülü Kuram: Bazı Özellikler Açısından Karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55-66.
  • Özdemir, C. (2013). Dil-Kültür İlişkisi: Folklor Ürünlerinin Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Yeri ve İşlevi. Millî Folklor, 25(97), 157-166.
  • Tabak, G. (2017). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Dijital Öykü Kullanımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Turhan, O., & Baş, B. (2017). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Yazma Becerisine Yönelik Web 2.0 Araçları: Poll Everywhere Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1233-1248.
  • Türkben, T., & Alptekin, E. (2022). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dijital Öyküleme Aracılığıyla Kültürel Ögelerin Aktarımı. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 7(1), 23-58.
  • Türker, M. S., & Genç, A. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Blogların Öğretim Amaçlı Kullanımı Üzerine Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, (39), 251-266.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Yaşar Sağlık, Z., & Yıldız, M. (2021). Türkiye’de Dil Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Kullanımına Yönelik Yapılan Çalışmaların Sistematik İncelemesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 418-442.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, N., Biçer, N., & Alan, Y. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan Web 2.0 Araçlarına Yönelik Öğretici Görüşleri. Avrasya Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 26-44.
  • Yorgancı, O. K. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Podcast (Sesli Yayın) Kullanımının Üretici Dil Becerilerine Etkisi. Doktora Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Yürektürk, F. N., & Coşkun, H. (2020). Türkçe Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımına ve Teknoloji Destekli Türkçe Öğretiminin Etkililiğine Dair Görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(3), 986-1000.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Demirel 0000-0003-2249-565X

Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Gönderilme Tarihi 22 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Demirel, A. (2023). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Web 2.0 Araçlarının Kültür Aktarım Aracı Olarak Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(12), 937-950. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1348197