İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü Öğrencilerine Yönelik Akademik Yazma Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması

Yıl 2024, Sayı: 14, 1136 - 1153, 29.02.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1424390

Öz

Akademik yazma kaygısı, akademinin çeşitli düzeylerinde kullanılan lisansüstü tezler, makaleler, bildiriler, projeler, bilimsel raporların yazımında ortaya çıkan bir kaygı türüdür. Bu kaygı, öğrencilerin yazdıklarının yeterli, doğru ve akademik beklentileri karşılayacak düzeyde olup olmadığı konusunda endişe duymalarına yol açmaktadır. Bu araştırmanın amacı, lisansüstü öğrencilerin akademik yazma kaygılarını tespit etmek için geçerli ve güvenilir bir akademik yazma kaygısı ölçeği geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunu İnönü Üniversitesinin farklı enstitülerinde eğitim gören yüksek lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmada kullanılan veriler, toplamda 365 lisansüstü öğrencisinden elde edilmiştir. İlk grupta yer alan 155 lisansüstü öğrenciden elde edilen verilerle ölçeğin yapı geçerliliği, ikinci gruptaki 210 öğrenci aracılığıyla ulaşılan verilerle ölçeğin doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Hazırlanan ölçeğin geçerlilik ve güvenirlilik değerleri SPSS 20.0 ve AMOS istatistik programı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğini saptamak amacıyla açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Ayrıca ölçeğin güvenirliğini tespit etmek için iç tutarlılık kat sayısına da bakılmıştır. Yapılan çalışmaya göre, 17 maddeden oluşan likert tipi ölçeğin “Akademik yetersizlik”, “Bilgi ve öz güven eksikliği”, “Hata yapma ve beğenilmeme korkusu” olmak üzere üç alt faktörü olduğu belirlenmiştir. Ölçekte verilerin analize uygunluğu KMO katsayısı ve Barlett Testi ile analiz edilmiştir. KMO değeri KMO=0.880>0,60 ve Barlett testi sonucu anlamlı p= .000 olarak saptanmıştır (p=0.000<0.05). Geçerlilik ve güvenirlilik çalışmalarının sonucunda elde edilen değerler dikkate alındığında oluşturulan ölçeğin lisansüstü öğrencilerinin akademik yazma kaygısını ölçebildiğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Ajmal, A., & Irfan, H. (2020). Effects of Process-Genre Approach On Writing Anxiety Among English Academic Writing Learners in Pakistan. Journal of Business and Social Review in Emerging Economies, 6(2), 741-752.
  • Alpar, R. (2014). Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Al-Shboul, Y. H. (2015). The Causes of Writing Apprehension Through Students’ Perspective. Journal of Language Teaching and Research, 6(3), 535-544.
  • Amanda, F. (2018). Academic Writing: Anxiety, Confusion and The Affective Domain: Why Should Subject Lecturers Acknowledge The Social and Emotional Aspects of Writing Development Processes?. Journal of Academic Writing, 8(2), 202-211.
  • Ariyanti, A. (2017). Foreign Language Anxiety in Academic Writing. Dinamika Ilmu, 143-152.
  • Arslan, A. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Kaygıları ve Akademik Öz-Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1286-1312.
  • Aslan, C. (2010). Türkçe Eğitimi Programlarında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özyeterliklerine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 87-115.
  • Ateş, A., ve Akaydın, Ş. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Kaygılarının İncelenmesi: Malatya İli Örneği. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 16, 24-38.
  • Azizoğlu, N. İ. & Tolaman, T. D. & Tulumcu, F. İ. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Yazma Becerisi: Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 7-22.
  • Bahar. M. A. (2014). Lisansüstü Eğitimde Akademik Yazma ve Önemi. International Journal of Language Academy, 2(4), 209-23.
  • Bahşi, N., & Ateş, A. (2021). Development of the Writing Exam Anxiety Scale for Students Learning Turkish as a Foreign Language. International Journal of Education and Literacy Studies, 9(2), 119-124.
  • Bastuğ, M., Ertem, I. S., & Keskin, H. K. (2017). A Phenomenological Research Study On Writer’s Block: Causes, Processes, And Results. Education+ Training, 59(6), 605-618.
  • Bloom, B. L. (1985). A Factor Analysis of Self‐Report Measures of Family Functioning. Family process, 24(2), 225-239.
  • Boice, R. (1990). Professors as Writers. New Forums.
  • Boice, R., & Jones, F. (1984). Why Academicians Don’t Write. The Journal of Higher Education, 55(5), 567–582. Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Can, Ş. ve Ceyhan B. (2015). Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Yazma ve Yayınlama Konusundaki Görüşleri (Muğla İli Örneği). Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 35 (2), 42-51.
  • Cancan, Z., Ye, T., & Shuanglin, G. (2022). Academic Writing Anxiety Among Chinese İnternational Postgraduates. Linguistics and Culture Review, 6, 52-68.
  • Castillo, M. (2014). Writer’s Block. American Journal of Neuroradiology, 35(6), 1043–1044.
  • Coffin, C., Curry, M., J., Goodman, S., Hewings, A. Lillis, T., M. & Swann, J. (2005). Teaching Academic Writing. New York: Routledge.
  • Daly, J. (1979). Writing Apprehension in The Classroom: Teacher Role Expectancies of The Apprehensive Writer. Research in the Teaching of English, 13(1), 37–44.
  • Daly, J. (1991). Understanding Communication Apprehension: An Introduction for Language Educators. Language Anxiety: From Theory And Research To Classroom İmplications, 9(1), 3-13.
  • Daly, J. A. & Miller, M. D. (1975). The Empirical Development of An Instrument to Measure Writing Apprehension. Research in the Teaching of English. 9(3), 242–249.
  • Daly, J. A., & Wilson, D. A. (1983). Writing Apprehension, Self-Esteem, and Personality. Research in the Teaching of English, 17(4), 327–341.
  • Demirel, A. (2019). Öğretmen Adaylarının Yazma Kaygıları ile Yaratıcı Yazma Başarıları Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme. International Journal of Language Academy, 7(4), 201-220.
  • Demirel, E. (2011). Take İt Step By Step: Following A Process Approach To Academic Writing To Overcome Student Anxiety. Journal of Academic Writing, 1(1), 222-227.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. İstanbul: MEB yayınları.
  • Deniz, K. ve Karagöl, E. (2017). Akademik Yazma Açısından Tez Yazım Kılavuzları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 287-312.
  • Erkuş, A. (2007). Ölçek Geliştirme ve Uyarlama Çalışmalarında Karşılaşılan Sorunlar. Türk Psikoloji Bülteni, 13(40), 17-25.
  • Erkuş, A. (2016). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Fazlıoğulları, O. & Kurul, N. (2012). Türkiyedeki Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinin Özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12 (24), 43-75.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10 ed.) Boston: Pearson.
  • Gülay, E. (2019). Akademisyenlerin Akademik Yazma Tutukluğunun İncelenmesi. Doktora Tezi. Trabzon: Trabzon Üniversitesi.
  • Güneş, F.(2014). Türkçe Öğretimi Yaklaşım ve Modeller. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Hanna, K. J. (2009). Student Perceptions of Teacher Comments: Relationships Between Specific Aspects of Teacher Comments and Writing Apprehension. Unpublished doctoral dissertation. University of North Dakota.
  • Hartley, J. & Knapper, C. K (1984). Academics and Their Writing. Studies in Higher Education. 9(2), 151–167. Hartley, J. (2008). Academic Writing and Publishing: A Practical Handbook. Routledge.
  • Hettich, R. (1994). Writing Apprehension: A Critique. Unpublished doctoral dissertation. Purdue University.
  • Hooper, D., & Coughlan, J. & Mullen, M. R. (2008). Structural Equation Modeling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • https://istatistik.yok.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 22.01.2024].
  • Huerta, M., Goodson, P., Beigi, M., & Chlup, D. (2017). Graduate Students As Academic Writers: Writing Anxiety, Self-Efficacy and Emotional İntelligence. Higher Education Research & Development, 36(4), 716-729.
  • İşcan, A. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Kaygısı Üzerine Bir İnceleme (Ürdün Üniversitesi Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, (14).
  • İşeri, K. ve Ünal, E. (2012). Türkçe Öğretmen Adaylarının Yazma Kaygı Durumlarının Çeşitli Değişkeler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67-76.
  • Kalaycı, D. ve Erdoğan, T. (2017). Sınıf ve Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Kaygılarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64-Ek Sayı), 1480-1495.
  • Kamler, B., & Thomson, P. (2006). Helping Doctoral Students Write: Pedagogies for Supervision. Routledge. Kan, M. O. (2017). Türkiye’de Akademik Yazma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1037-1048.
  • Karagöl, E. (2018). Akademik Yazma Açısından Lisansüstü Tezler. Doktora tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi. Karagüven, M. H. Ü. (1999). Açık Kaygı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği ile İlgili Bir Çalışma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(11), 203-218.
  • Karakaya, İ. ve Ülper, H. (2011). Yazma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Yazma Kaygısının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 691-707.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yay.
  • Karateke Bayat, B., ve Gün, M. (2020). Akran Değerlendirmesinin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen C1 Düzeyi Öğrencilerinin Yazma Kaygısına Etkisi. International Journal of Language Academy, 8(4).
  • Kardaş, D. (2016). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Sözlük Kullanma Tutum ve Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 45(210), 507-519.
  • Lovitts, B. E. (2001). Leaving the Ivory Tower: The Causes and Consequences of Departure from Doctoral Study. Lanham, MD: Rowman.
  • Lowenthal, D., & Wason, P. C. (1981). Academics and Their Writing. Leonardo, 14, (57).
  • Meyers, A. (2006). Composing With Confidence. Pearson.
  • Morgan, C. T. (1991). Introduction to Psychology (Translation). Hacettepe University, Department of Psychology Publications.
  • Murray, D. M. (1986.) One Writer’s Secrets. College Composition and Communication, 37(2), 146-153.
  • Murray, R. (2015). How to Write an Article (Ş. Çınkır, Trans.). Ankara: Anı Publishing.
  • Nunan, D. (2003). The İmpact of English As A Global Language on Educational Policies and Practices in the Asia‐Pacific Region. TESOL quarterly, 37(4), 589-613.
  • Onwuegbuzie, A. J. (1999). Writing Apprehension Among Graduate Students: Its Relationship to Self-Perceptions. Psychological Reports, 84(3), 1034-1039.
  • Onwuegbuzie, A.J. & Collins, K.M.T. (2001). Writing Apprehension and Academic Procrastination Among Graduate Students. Perceptual and Motor Skills, 92(2), 560– 562.
  • Öner, G. ve Gedikoğlu, T. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin İngilizce Öğrenimlerini Etkileyen Yabancı Dil Kaygısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 67-78.
  • Özbay, M. (2012). Türkçe Eğitimi Açısında Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Özenç, M. ve Gül Özenç, E. (2013b) Sınıf Öğretmenleri ile Yapılan Lisansüstü Eğitim Tezlerinin Yöntem Bölümü Açısından İncelenmesi. Abant izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 132-141.
  • Öztürk, E. (2012). Okuma Stratejileri Üstbilişsel Farkındalık Envanteri’nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 11(2), 292-305.
  • Petzel, T. & Wenzel, M. (1993). Development and Initial Evaluation of a Measure of Writing Anxiety. American Psychological Association Convention.
  • Poff, S. I. (2004). Regimentation: A Predictor of Writer’s Block and Writing Apprehension. Unpublished doctoral dissertation. University of Southern California.
  • Rose, M. (1984). Writer’s Block: The Cognitive Dimension. Southern Illinois University Press.
  • Sargın, N. (2001). Çocukta Ruh Sağlığı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Seyedi, G. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Yazma Öğretimi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Sezgin, F. ve Duran, E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (Kpss) Öğretmen Adaylarının Akademik ve Sosyal Yaşantılarına Yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 153(153).
  • Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic Procrastination: Frequency And Cognitive-Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503–509.
  • Spielberger, C. D. (1976). The Nature and Measurement of Anxiety. In Spielberger, C. D. & Diaz-Guerrero, R. (Eds.) Hemisphere Publishing Corporation.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Şen, Ü. ve Boylu, E. (2017). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Yazma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), 6(2).
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş, Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Experimental Designs Using ANOVA (Vol. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using Multivariate Statistics, 6, 497-516. Boston, MA: Pearson.
  • Tayşi, E. K., ve Taşkın, Y. (2018). Ortaokul Öğrencileri İçin Yazma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 1172-1189.
  • Tekşan, K. (2013). Yazma Eğitimi. Kriter Yayınevi.
  • Tezbaşaran, A.A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. (e kitap) (https://www.academia.edu/1288035/Likert_Tipi_%C3%96l%C3%A7ek_Haz%C4%B1rlama_K%C4%B1lavuzu).
  • Tiryaki, E. N. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Tartışmacı Metin Yazma Becerileri ile Yazma Kaygısı ve Eleştirel Düşünme Becerileri. Yüksek Lisans Tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Tok, M. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarındaki Yazma Çalışmalarının Değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 253-283.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe Öğretimi. Nobel Yayın.
  • Waltz, C. F. & Strcikland, O. L. & Lenz, E. (2010). Measurement In Nursing and Health Research. Springer Publishing Company. 8-176.
  • Wang, J. & Wang, X. (2012). Structural Equation Modeling: Applications Using MPLUS: Methods and Applications. John Wiley Sons.
  • Whitaker, A. (2009). Academic Writing Guide. City University of Seattle.
  • Wynne, C., & Guo, Y. J. & Wang, S. C. (2014). Writing Anxiety Groups: A Creative Approach for Graduate Students. Journal of Creativity in Mental Health, 9(3), 366–379.
  • Yaman, H. (2010). Bir Öğretim Aracı Olarak Karikatür: Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi Üzerine Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10 (2), 1215-1242.
  • Yaman, H. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Genel Kaygı Düzeyleri, Yazma Kaygıları ve Türkçe Dersine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1111-1122.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yücelşen, N. ve Edizer, Z. Ç. (2020). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Akademik Yazma Becerilerine İlişkin Görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1165-1182.
  • Zorbaz, K. Z. (2011). Yazma Kaygısı ve Yazma Kaygısının Ölçülmesi. Education Sciences, 6(3), 2271-2280.
  • Zorbaz, K. Z. (2010). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Yazma Kaygı ve Tutukluğunun Yazılı Anlatım Becerileriyle İlişkisi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.

Development of the Academic Writing Anxiety Scale for Graduate Students: Validity and Reliability Study

Yıl 2024, Sayı: 14, 1136 - 1153, 29.02.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1424390

Öz

Academic writing anxiety is a type of anxiety that occurs in the writing of postgraduate theses, articles, papers, projects and scientific reports used at various levels of the academy. This anxiety causes students to worry about whether their writing is sufficient, accurate, and at a level that meets academic expectations. The purpose of this research is to develop a valid and reliable academic writing anxiety scale to detect the academic writing anxiety of graduate students. The study group of the research consists of graduate students studying at different institutes of İnönü University. The data used in the study was collected from a total of 362 graduate students from two different groups. The construct validity of the scale was provided with the data obtained from 155 graduate students in the first group, and the confirmatory factor analysis of the scale was provided with the data obtained from 210 students in the second group. The validity and reliability values of the prepared scale were evaluated through SPSS 20.0 and AMOS statistical program. Exploratory and confirmatory factor analyzes were conducted to determine the construct validity of the scale. In addition, the internal consistency coefficient was calculated to determine the reliability of the scale. As a result of the research, it was determined that the Likert-type scale consisting of 17 items had three sub-factors: “Academic inadequacy”, “Lack of knowledge and self-confidence”, “Fear of making mistakes and being disliked”. The suitability of the data in the scale for analysis was examined using the KMO coefficient and the Bartlett Test. The KMO value was found to be KMO=0.880>0.60 and the Bartlett test result was found to be significant p=.000 (p=0.000<0.05). Considering the values obtained as a result of the validity and reliability studies, it shows that the created scale can measure the academic writing anxiety of graduate students.

Kaynakça

  • Ajmal, A., & Irfan, H. (2020). Effects of Process-Genre Approach On Writing Anxiety Among English Academic Writing Learners in Pakistan. Journal of Business and Social Review in Emerging Economies, 6(2), 741-752.
  • Alpar, R. (2014). Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Al-Shboul, Y. H. (2015). The Causes of Writing Apprehension Through Students’ Perspective. Journal of Language Teaching and Research, 6(3), 535-544.
  • Amanda, F. (2018). Academic Writing: Anxiety, Confusion and The Affective Domain: Why Should Subject Lecturers Acknowledge The Social and Emotional Aspects of Writing Development Processes?. Journal of Academic Writing, 8(2), 202-211.
  • Ariyanti, A. (2017). Foreign Language Anxiety in Academic Writing. Dinamika Ilmu, 143-152.
  • Arslan, A. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Kaygıları ve Akademik Öz-Yeterlik İnançlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1286-1312.
  • Aslan, C. (2010). Türkçe Eğitimi Programlarında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özyeterliklerine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(19), 87-115.
  • Ateş, A., ve Akaydın, Ş. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Yazma Kaygılarının İncelenmesi: Malatya İli Örneği. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 16, 24-38.
  • Azizoğlu, N. İ. & Tolaman, T. D. & Tulumcu, F. İ. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Yazma Becerisi: Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi, 2(1), 7-22.
  • Bahar. M. A. (2014). Lisansüstü Eğitimde Akademik Yazma ve Önemi. International Journal of Language Academy, 2(4), 209-23.
  • Bahşi, N., & Ateş, A. (2021). Development of the Writing Exam Anxiety Scale for Students Learning Turkish as a Foreign Language. International Journal of Education and Literacy Studies, 9(2), 119-124.
  • Bastuğ, M., Ertem, I. S., & Keskin, H. K. (2017). A Phenomenological Research Study On Writer’s Block: Causes, Processes, And Results. Education+ Training, 59(6), 605-618.
  • Bloom, B. L. (1985). A Factor Analysis of Self‐Report Measures of Family Functioning. Family process, 24(2), 225-239.
  • Boice, R. (1990). Professors as Writers. New Forums.
  • Boice, R., & Jones, F. (1984). Why Academicians Don’t Write. The Journal of Higher Education, 55(5), 567–582. Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 32(32), 470-483.
  • Can, Ş. ve Ceyhan B. (2015). Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Öğrencilerinin Bilimsel Yazma ve Yayınlama Konusundaki Görüşleri (Muğla İli Örneği). Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 35 (2), 42-51.
  • Cancan, Z., Ye, T., & Shuanglin, G. (2022). Academic Writing Anxiety Among Chinese İnternational Postgraduates. Linguistics and Culture Review, 6, 52-68.
  • Castillo, M. (2014). Writer’s Block. American Journal of Neuroradiology, 35(6), 1043–1044.
  • Coffin, C., Curry, M., J., Goodman, S., Hewings, A. Lillis, T., M. & Swann, J. (2005). Teaching Academic Writing. New York: Routledge.
  • Daly, J. (1979). Writing Apprehension in The Classroom: Teacher Role Expectancies of The Apprehensive Writer. Research in the Teaching of English, 13(1), 37–44.
  • Daly, J. (1991). Understanding Communication Apprehension: An Introduction for Language Educators. Language Anxiety: From Theory And Research To Classroom İmplications, 9(1), 3-13.
  • Daly, J. A. & Miller, M. D. (1975). The Empirical Development of An Instrument to Measure Writing Apprehension. Research in the Teaching of English. 9(3), 242–249.
  • Daly, J. A., & Wilson, D. A. (1983). Writing Apprehension, Self-Esteem, and Personality. Research in the Teaching of English, 17(4), 327–341.
  • Demirel, A. (2019). Öğretmen Adaylarının Yazma Kaygıları ile Yaratıcı Yazma Başarıları Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme. International Journal of Language Academy, 7(4), 201-220.
  • Demirel, E. (2011). Take İt Step By Step: Following A Process Approach To Academic Writing To Overcome Student Anxiety. Journal of Academic Writing, 1(1), 222-227.
  • Demirel, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. İstanbul: MEB yayınları.
  • Deniz, K. ve Karagöl, E. (2017). Akademik Yazma Açısından Tez Yazım Kılavuzları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(2), 287-312.
  • Erkuş, A. (2007). Ölçek Geliştirme ve Uyarlama Çalışmalarında Karşılaşılan Sorunlar. Türk Psikoloji Bülteni, 13(40), 17-25.
  • Erkuş, A. (2016). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Fazlıoğulları, O. & Kurul, N. (2012). Türkiyedeki Eğitim Bilimleri Doktora Tezlerinin Özellikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 12 (24), 43-75.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10 ed.) Boston: Pearson.
  • Gülay, E. (2019). Akademisyenlerin Akademik Yazma Tutukluğunun İncelenmesi. Doktora Tezi. Trabzon: Trabzon Üniversitesi.
  • Güneş, F.(2014). Türkçe Öğretimi Yaklaşım ve Modeller. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Hanna, K. J. (2009). Student Perceptions of Teacher Comments: Relationships Between Specific Aspects of Teacher Comments and Writing Apprehension. Unpublished doctoral dissertation. University of North Dakota.
  • Hartley, J. & Knapper, C. K (1984). Academics and Their Writing. Studies in Higher Education. 9(2), 151–167. Hartley, J. (2008). Academic Writing and Publishing: A Practical Handbook. Routledge.
  • Hettich, R. (1994). Writing Apprehension: A Critique. Unpublished doctoral dissertation. Purdue University.
  • Hooper, D., & Coughlan, J. & Mullen, M. R. (2008). Structural Equation Modeling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • https://istatistik.yok.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 22.01.2024].
  • Huerta, M., Goodson, P., Beigi, M., & Chlup, D. (2017). Graduate Students As Academic Writers: Writing Anxiety, Self-Efficacy and Emotional İntelligence. Higher Education Research & Development, 36(4), 716-729.
  • İşcan, A. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yazma Kaygısı Üzerine Bir İnceleme (Ürdün Üniversitesi Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, (14).
  • İşeri, K. ve Ünal, E. (2012). Türkçe Öğretmen Adaylarının Yazma Kaygı Durumlarının Çeşitli Değişkeler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 67-76.
  • Kalaycı, D. ve Erdoğan, T. (2017). Sınıf ve Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Kaygılarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(64-Ek Sayı), 1480-1495.
  • Kamler, B., & Thomson, P. (2006). Helping Doctoral Students Write: Pedagogies for Supervision. Routledge. Kan, M. O. (2017). Türkiye’de Akademik Yazma Alanında Yapılan Lisansüstü Tezler. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1037-1048.
  • Karagöl, E. (2018). Akademik Yazma Açısından Lisansüstü Tezler. Doktora tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi. Karagüven, M. H. Ü. (1999). Açık Kaygı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği ile İlgili Bir Çalışma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(11), 203-218.
  • Karakaya, İ. ve Ülper, H. (2011). Yazma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Yazma Kaygısının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 691-707.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yay.
  • Karateke Bayat, B., ve Gün, M. (2020). Akran Değerlendirmesinin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen C1 Düzeyi Öğrencilerinin Yazma Kaygısına Etkisi. International Journal of Language Academy, 8(4).
  • Kardaş, D. (2016). Türkçe Öğrenen Yabancı Öğrencilerin Sözlük Kullanma Tutum ve Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Milli Eğitim Dergisi, 45(210), 507-519.
  • Lovitts, B. E. (2001). Leaving the Ivory Tower: The Causes and Consequences of Departure from Doctoral Study. Lanham, MD: Rowman.
  • Lowenthal, D., & Wason, P. C. (1981). Academics and Their Writing. Leonardo, 14, (57).
  • Meyers, A. (2006). Composing With Confidence. Pearson.
  • Morgan, C. T. (1991). Introduction to Psychology (Translation). Hacettepe University, Department of Psychology Publications.
  • Murray, D. M. (1986.) One Writer’s Secrets. College Composition and Communication, 37(2), 146-153.
  • Murray, R. (2015). How to Write an Article (Ş. Çınkır, Trans.). Ankara: Anı Publishing.
  • Nunan, D. (2003). The İmpact of English As A Global Language on Educational Policies and Practices in the Asia‐Pacific Region. TESOL quarterly, 37(4), 589-613.
  • Onwuegbuzie, A. J. (1999). Writing Apprehension Among Graduate Students: Its Relationship to Self-Perceptions. Psychological Reports, 84(3), 1034-1039.
  • Onwuegbuzie, A.J. & Collins, K.M.T. (2001). Writing Apprehension and Academic Procrastination Among Graduate Students. Perceptual and Motor Skills, 92(2), 560– 562.
  • Öner, G. ve Gedikoğlu, T. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin İngilizce Öğrenimlerini Etkileyen Yabancı Dil Kaygısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 67-78.
  • Özbay, M. (2012). Türkçe Eğitimi Açısında Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Özenç, M. ve Gül Özenç, E. (2013b) Sınıf Öğretmenleri ile Yapılan Lisansüstü Eğitim Tezlerinin Yöntem Bölümü Açısından İncelenmesi. Abant izzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 132-141.
  • Öztürk, E. (2012). Okuma Stratejileri Üstbilişsel Farkındalık Envanteri’nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 11(2), 292-305.
  • Petzel, T. & Wenzel, M. (1993). Development and Initial Evaluation of a Measure of Writing Anxiety. American Psychological Association Convention.
  • Poff, S. I. (2004). Regimentation: A Predictor of Writer’s Block and Writing Apprehension. Unpublished doctoral dissertation. University of Southern California.
  • Rose, M. (1984). Writer’s Block: The Cognitive Dimension. Southern Illinois University Press.
  • Sargın, N. (2001). Çocukta Ruh Sağlığı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Seyedi, G. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Yazma Öğretimi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Sezgin, F. ve Duran, E. (2011). Kamu Personeli Seçme Sınavı’nın (Kpss) Öğretmen Adaylarının Akademik ve Sosyal Yaşantılarına Yansımaları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 153(153).
  • Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic Procrastination: Frequency And Cognitive-Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503–509.
  • Spielberger, C. D. (1976). The Nature and Measurement of Anxiety. In Spielberger, C. D. & Diaz-Guerrero, R. (Eds.) Hemisphere Publishing Corporation.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3 (6), 49-74.
  • Şen, Ü. ve Boylu, E. (2017). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Yazma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), 6(2).
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş, Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Experimental Designs Using ANOVA (Vol. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2013). Using Multivariate Statistics, 6, 497-516. Boston, MA: Pearson.
  • Tayşi, E. K., ve Taşkın, Y. (2018). Ortaokul Öğrencileri İçin Yazma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 1172-1189.
  • Tekşan, K. (2013). Yazma Eğitimi. Kriter Yayınevi.
  • Tezbaşaran, A.A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. (e kitap) (https://www.academia.edu/1288035/Likert_Tipi_%C3%96l%C3%A7ek_Haz%C4%B1rlama_K%C4%B1lavuzu).
  • Tiryaki, E. N. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Tartışmacı Metin Yazma Becerileri ile Yazma Kaygısı ve Eleştirel Düşünme Becerileri. Yüksek Lisans Tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi.
  • Tok, M. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarındaki Yazma Çalışmalarının Değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 253-283.
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe Öğretimi. Nobel Yayın.
  • Waltz, C. F. & Strcikland, O. L. & Lenz, E. (2010). Measurement In Nursing and Health Research. Springer Publishing Company. 8-176.
  • Wang, J. & Wang, X. (2012). Structural Equation Modeling: Applications Using MPLUS: Methods and Applications. John Wiley Sons.
  • Whitaker, A. (2009). Academic Writing Guide. City University of Seattle.
  • Wynne, C., & Guo, Y. J. & Wang, S. C. (2014). Writing Anxiety Groups: A Creative Approach for Graduate Students. Journal of Creativity in Mental Health, 9(3), 366–379.
  • Yaman, H. (2010). Bir Öğretim Aracı Olarak Karikatür: Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi Üzerine Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10 (2), 1215-1242.
  • Yaman, H. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Genel Kaygı Düzeyleri, Yazma Kaygıları ve Türkçe Dersine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(3), 1111-1122.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yücelşen, N. ve Edizer, Z. Ç. (2020). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Akademik Yazma Becerilerine İlişkin Görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(4), 1165-1182.
  • Zorbaz, K. Z. (2011). Yazma Kaygısı ve Yazma Kaygısının Ölçülmesi. Education Sciences, 6(3), 2271-2280.
  • Zorbaz, K. Z. (2010). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Yazma Kaygı ve Tutukluğunun Yazılı Anlatım Becerileriyle İlişkisi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Toplam 88 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Niymet Bahşi 0000-0002-9115-5432

İrem Tay 0000-0002-7220-5326

Yayımlanma Tarihi 29 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2024
Kabul Tarihi 17 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Bahşi, N., & Tay, İ. (2024). Lisansüstü Öğrencilerine Yönelik Akademik Yazma Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(14), 1136-1153. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1424390