Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Başarısı ile Öğretmenlerin Okul Memnuniyeti Arasındaki İlişki

Yıl 2017, Sayı: 33, 185 - 195, 30.06.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı okul başarısı ile öğretmenlerin okul memnuniyeti arasında bir ilişki olup olmadığının belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemi Kocaeli ilinde 137 lisede 2014-15 öğretim yılında görev yapan toplam 3252 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada okul başarı sırası, lise son sınıf öğrencilerinin liseye girişte yapılan SBS bindelik sırasıyla, YGS ve LYS bindelik sırasında artış olan öğrencilerin toplam öğrenci sayısına bölünmesiyle elde edilmiştir. Okul memnuniyet ölçütü ise öğretmenlerin okul memnuniyeti ölçeğinden aldıkları puan ortalamalarıdır. Okul memnuniyeti ölçeği, “demokratik okul ortamı”, “fiziki ve sosyal ortam” ile “öğrenme ortamı” olmak üzere üç boyuttan meydana gelmiştir. Veriler SPSS 13 programında korelasyon analizi ve basit regresyon analizlerine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda genel okul memnuniyeti ve tüm boyutlarıyla akademik başarı arasında anlamlı ilişkiler bulunmuş olup bu değişkenlerin her biri okul başarısına anlamlı etkileri olan değişkenlerdir. Demokratik okul ortamı toplam varyansın %5’ini, fiziki-sosyal ortam %14’ünü, öğrenme ortamı %12’sini, genel okul memnuniyeti ise %10’unu açıklamaktadır.

Kaynakça

  • Adeogun, A. A. (2011). Influence of School Climate on Students’ Achievement and Teachers’ Productivity for Sustainable Development. US-China Education Review, ISSN 1548-6613. April 2011, Vol. 8,No.4, 552-557. http://files.eric.ed.gov/ fulltext/ED520461.pdf, (03.08.2016).
  • Altun, S. A., Çakan, M. (2008). Öğrencilerin Sınav Başarılarına Etki Eden Faktörler: LGS/ÖSS Sınavlarındaki Başarılı İller Örneği. İlköğretim Online, 7(1), 157-173, 2008. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr, (30.06.2016).
  • Bektaş, F., Nalçacı, A. (2013). Okul İklimi ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:4. Sayı:13. ss: 1-13. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ijoess/article/view/5000039447, (20.05.2016).
  • Dagnew, A. (2014). Impact of School Climate on Students’ Academic Achievement in Bahir Dar Secondary Schools: Ethiopia Education Research Journal. Vol. 4(2): 28-36, February 2014 http://www.resjournals.com/journals/educational-researchjournal/ EDU%202014/EDU%202014%20FEB/Dagnew.pdf, (03.08.2016).
  • Demirtaş, Z. (2010a). Liselerde Okul Kültürü İle Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl: 2010, Cilt: 7, Sayı: 13, s. 208-223. https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/1049113.pdf, (05.08.2016).
  • Demirtaş, Z. (2010b). Okul Kültürü ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim. Cilt 35. Sayı 158. eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/download/117/217, (20.05.2016).
  • Earthman, G., I. (2002). School Facility Conditions and Student Academic Achievement. http://nctaf.org/wp-content/uploads/ucla_2002_ article.pdf, (28.07.2016).
  • Earthman, G., I. (2004). Prioritization of 31 criteria for school building adequacy. AmericanCivil Liberties Union Foundation of Maryland. Baltimore, MD 21211 410-889-8555 http://www.schoolfunding.info/policy/facilities/ACLUfacilities_report1-04.pdf,(28.07.2016).
  • Edwards, N., C. (2006). School Facilities And Student Achievement: Student Perspectives On The Connection Between The Urban Learning Environment And Student Motivation And Performance (Yayımlanmamış Doktora Tezi). USA: Graduate School of The Ohio State University. https://etd.ohiolink.edu/rws_etd/document/get/osu1164 663224/inline, (28.07.2016).
  • Erdoğdu, Y. (2007). Ana-Baba Tutumları ve Öğretmen Davranışları ile Öğrencilerin Akademik Başarıları Arasındaki İlişkiler. SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 14 (Ekim 2007) ISSN: 1303-0310, (20.05.2016).
  • Engin, A. O., Özen, Ş., Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin Okul Öğrenme Başarılarını Etkileyen Bazı Temel Değişkenler. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı 3, Bahar 2009, 125-156 http://www.kafkas.edu.tr/dosyalar/ sobedergi/file/003/03%20(9).pdf, (20.05.2016).
  • Eymen, U. E. (2007) SPSS 15.0. Veri Analiz Yöntemleri. İstatistik Merkezi Yayın No:1. 30.05.2012. www.istatistikmerkezi.com. (26.07.2016)
  • Fer, S., Cırık, İ. ,(2007). Yapılandırmacı Öğrenme-Kuramdan Uygulamaya. İstanbul: Morpa Yayınları
  • Fidan, N., Erden, M. (1998). Eğitime Giriş. İstanbul: Alkım Yayınevi Glewwe, P., W., Hanushek, E. A., Humpage, S. D., and Ravina, R. (2011).School resources and educational outcomes in developing countries: A review of the literature from 1990 to 2010. (No. w17554). National Bureau of Economic Research. http://www.nber.org/papers/w17554, (18.11.2016).
  • Helvacı, M. A., Aydoğan, İ. (2011) Etkili Okul ve Etkili Okul Müdürüne İlişkin Öğretmen Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 4/2, 41-60. http://dergipark .ulakbim.gov.tr/usaksosbil/article/ viewFile / 5000035895/5000034817,(20.05.2016).
  • Hunter, M. A. (2006). Public school facilities: providing environments that sustain learning. New York, NY: Teachers College Columbia University, National Access Network. http://www.schoolfunding.info/resource_center/issuebriefs/facilities.pdf, (28.07.2016).
  • Jones, A., Shindler (2016). Exploring the School Climate-Student Achievement Connection: And Making Sense of Why the First Precedes the Second. Educational Leadership and Administration: Teaching and Program Development, v27 p35-51 Mar 2016. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1094419.pdf, (20.05.2016).
  • Lackney, J., A. (1999), The Relationship between environmental quality of school facilities and student performance: A congressional briefing to the U.S. House of Representatives Committee on Science. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10 .1.1.231.5641, (03.08.2016).
  • Lumpkin, Ronald, B. (2013). School Facility Condition and Academic Outcomes. International Journal of Facility Management. Vol.4, No.3 – October 2013. http://www.ijfm.net/index.php/ijfm/article/viewFile/91/88, (28.07.2016).
  • Lyons, B. John (2001). Do School Facilities Really Impact a Child's Education? IssueTrak: A CEFPI Brief on Educational Facility Issues. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED458791.pdf, (28.07.2016).
  • Makewa, L. N. Role, E., Role, J. & Yegoh, E. (2011). School Climate and Academic Performance in High and Low Achieving Schools: Nandi Central District, Kenya. International Journal of Scientific Research in Education, Vol. 4(2), 93-104. https://www.researchgate.net/publication/215656347_School_Climate_and_Acad emic_Performance_in_High_and_Low_Achieving_Schools_Nandi_Central_District _Kenya, (01.08.2016).
  • McGowen, R. S. (2007). The Impact Of School Facities On Student Achievement, Attendance, Behavior, Completion Rate And Teacher Turnover Rate In Selected Texas High Schools (Yayımlanmamış Doktora Tezi). ABD: Texas A&M University. http://oaktrust.library.tamu.edu/bitstream/handle/1969.1/ETD-TAMU-2054/ MCGOWEN-DISSERTATION.pdf?sequence=1, (28.07.2016). Schneider, M. (2002). Do School Facilities Affect Academic Outcomes? National Clearinghouse for Educational Facilities. http://www.ncef.org/pubs/outcomes .pdf, (28.07.2016).
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şensoy, S. A., Sağsöz, A. (2015). Öğrenci Başarısının Sınıfların Fiziksel Koşulları ile İlişkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 16, Sayı 3, Aralık 2015, Sayfa 87-104. http://kefad.ahievran.edu.tr/archieve/pdfler/ Cilt16Sayi3/JKEF_16_3_2015_87-104.pdf, (20.05.2016).
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2006). Using multivariate statistics. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, Inc.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (2. bs). Ankara: Nobel Yayınları.

The Relationship Between School Success and Teacher's School Satisfaction

Yıl 2017, Sayı: 33, 185 - 195, 30.06.2017

Öz

The purpose of this study is to find out whether any relationship exists between teachers’ satisfaction level about school related subjects and success of schools in general. The samples of this study are 3252 teachers from 137 secondary schools in Kocaeli. School success is determined as to difference between entrance scores to the school of students they achieved in SBS (Proficiency Test for Secondary Schools) and scores in YGS (Entrance Examination to Higher Education) the students achieved when graduated from high schools. Thus, a schools contribution to students from very beginnig to the end is calculated. Democratic school climate, physical and social environment and learning environment are the three aspects covered in the satisfaction questionnaire. Data is analyzed using correlation analysis and simple regression in SPSS 13. School satisfaction in general is found to be significantly correlated with school success calculated. And each variable is significantly related to school success. Democratic School climate represents %5, physical and social environment 14% and learning environment 12% of total variance.

Kaynakça

  • Adeogun, A. A. (2011). Influence of School Climate on Students’ Achievement and Teachers’ Productivity for Sustainable Development. US-China Education Review, ISSN 1548-6613. April 2011, Vol. 8,No.4, 552-557. http://files.eric.ed.gov/ fulltext/ED520461.pdf, (03.08.2016).
  • Altun, S. A., Çakan, M. (2008). Öğrencilerin Sınav Başarılarına Etki Eden Faktörler: LGS/ÖSS Sınavlarındaki Başarılı İller Örneği. İlköğretim Online, 7(1), 157-173, 2008. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr, (30.06.2016).
  • Bektaş, F., Nalçacı, A. (2013). Okul İklimi ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:4. Sayı:13. ss: 1-13. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ijoess/article/view/5000039447, (20.05.2016).
  • Dagnew, A. (2014). Impact of School Climate on Students’ Academic Achievement in Bahir Dar Secondary Schools: Ethiopia Education Research Journal. Vol. 4(2): 28-36, February 2014 http://www.resjournals.com/journals/educational-researchjournal/ EDU%202014/EDU%202014%20FEB/Dagnew.pdf, (03.08.2016).
  • Demirtaş, Z. (2010a). Liselerde Okul Kültürü İle Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Yıl: 2010, Cilt: 7, Sayı: 13, s. 208-223. https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/1049113.pdf, (05.08.2016).
  • Demirtaş, Z. (2010b). Okul Kültürü ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim. Cilt 35. Sayı 158. eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/download/117/217, (20.05.2016).
  • Earthman, G., I. (2002). School Facility Conditions and Student Academic Achievement. http://nctaf.org/wp-content/uploads/ucla_2002_ article.pdf, (28.07.2016).
  • Earthman, G., I. (2004). Prioritization of 31 criteria for school building adequacy. AmericanCivil Liberties Union Foundation of Maryland. Baltimore, MD 21211 410-889-8555 http://www.schoolfunding.info/policy/facilities/ACLUfacilities_report1-04.pdf,(28.07.2016).
  • Edwards, N., C. (2006). School Facilities And Student Achievement: Student Perspectives On The Connection Between The Urban Learning Environment And Student Motivation And Performance (Yayımlanmamış Doktora Tezi). USA: Graduate School of The Ohio State University. https://etd.ohiolink.edu/rws_etd/document/get/osu1164 663224/inline, (28.07.2016).
  • Erdoğdu, Y. (2007). Ana-Baba Tutumları ve Öğretmen Davranışları ile Öğrencilerin Akademik Başarıları Arasındaki İlişkiler. SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. Sayı 14 (Ekim 2007) ISSN: 1303-0310, (20.05.2016).
  • Engin, A. O., Özen, Ş., Bayoğlu, V. (2009). Öğrencilerin Okul Öğrenme Başarılarını Etkileyen Bazı Temel Değişkenler. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı 3, Bahar 2009, 125-156 http://www.kafkas.edu.tr/dosyalar/ sobedergi/file/003/03%20(9).pdf, (20.05.2016).
  • Eymen, U. E. (2007) SPSS 15.0. Veri Analiz Yöntemleri. İstatistik Merkezi Yayın No:1. 30.05.2012. www.istatistikmerkezi.com. (26.07.2016)
  • Fer, S., Cırık, İ. ,(2007). Yapılandırmacı Öğrenme-Kuramdan Uygulamaya. İstanbul: Morpa Yayınları
  • Fidan, N., Erden, M. (1998). Eğitime Giriş. İstanbul: Alkım Yayınevi Glewwe, P., W., Hanushek, E. A., Humpage, S. D., and Ravina, R. (2011).School resources and educational outcomes in developing countries: A review of the literature from 1990 to 2010. (No. w17554). National Bureau of Economic Research. http://www.nber.org/papers/w17554, (18.11.2016).
  • Helvacı, M. A., Aydoğan, İ. (2011) Etkili Okul ve Etkili Okul Müdürüne İlişkin Öğretmen Görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 4/2, 41-60. http://dergipark .ulakbim.gov.tr/usaksosbil/article/ viewFile / 5000035895/5000034817,(20.05.2016).
  • Hunter, M. A. (2006). Public school facilities: providing environments that sustain learning. New York, NY: Teachers College Columbia University, National Access Network. http://www.schoolfunding.info/resource_center/issuebriefs/facilities.pdf, (28.07.2016).
  • Jones, A., Shindler (2016). Exploring the School Climate-Student Achievement Connection: And Making Sense of Why the First Precedes the Second. Educational Leadership and Administration: Teaching and Program Development, v27 p35-51 Mar 2016. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1094419.pdf, (20.05.2016).
  • Lackney, J., A. (1999), The Relationship between environmental quality of school facilities and student performance: A congressional briefing to the U.S. House of Representatives Committee on Science. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10 .1.1.231.5641, (03.08.2016).
  • Lumpkin, Ronald, B. (2013). School Facility Condition and Academic Outcomes. International Journal of Facility Management. Vol.4, No.3 – October 2013. http://www.ijfm.net/index.php/ijfm/article/viewFile/91/88, (28.07.2016).
  • Lyons, B. John (2001). Do School Facilities Really Impact a Child's Education? IssueTrak: A CEFPI Brief on Educational Facility Issues. http://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED458791.pdf, (28.07.2016).
  • Makewa, L. N. Role, E., Role, J. & Yegoh, E. (2011). School Climate and Academic Performance in High and Low Achieving Schools: Nandi Central District, Kenya. International Journal of Scientific Research in Education, Vol. 4(2), 93-104. https://www.researchgate.net/publication/215656347_School_Climate_and_Acad emic_Performance_in_High_and_Low_Achieving_Schools_Nandi_Central_District _Kenya, (01.08.2016).
  • McGowen, R. S. (2007). The Impact Of School Facities On Student Achievement, Attendance, Behavior, Completion Rate And Teacher Turnover Rate In Selected Texas High Schools (Yayımlanmamış Doktora Tezi). ABD: Texas A&M University. http://oaktrust.library.tamu.edu/bitstream/handle/1969.1/ETD-TAMU-2054/ MCGOWEN-DISSERTATION.pdf?sequence=1, (28.07.2016). Schneider, M. (2002). Do School Facilities Affect Academic Outcomes? National Clearinghouse for Educational Facilities. http://www.ncef.org/pubs/outcomes .pdf, (28.07.2016).
  • Sönmez, V. (2007). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şensoy, S. A., Sağsöz, A. (2015). Öğrenci Başarısının Sınıfların Fiziksel Koşulları ile İlişkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 16, Sayı 3, Aralık 2015, Sayfa 87-104. http://kefad.ahievran.edu.tr/archieve/pdfler/ Cilt16Sayi3/JKEF_16_3_2015_87-104.pdf, (20.05.2016).
  • Tabachnick, B. G., Fidell, L. S. (2006). Using multivariate statistics. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, Inc.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (2. bs). Ankara: Nobel Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmet Şahin Bu kişi benim

Hakan Turan

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Şahin, İ., & Turan, H. (2017). Okul Başarısı ile Öğretmenlerin Okul Memnuniyeti Arasındaki İlişki. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(33), 185-195.

**