Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğrencilerinin Okul Kavramına Yönelik Algıları: Metafor Çalışması

Yıl 2021, , 774 - 788, 31.12.2021
https://doi.org/10.38155/ksbd.971828

Öz

İlkokul öğrencilerinin okul kavramına yönelik metaforik algılarını belirlemeyi amaçlayan araştırmanın çalışma grubunu kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre belirlenen Bolu ili Yeniçağa ilçesinde bulunan üç ilkokulda 2017-2018 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 124 ilkokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması tekniği kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan form kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler nitel araştırma desenine uygun olarak içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda kodlar ve kavramsal kategoriler oluşturulmuştur. Kodlar ve kavramsal kategoriler belirlenirken iki uzmanın görüşüne başvurulmuştur. Verileri daha iyi yorumlayabilmek için yüzde ve frekanslara yer verilmiştir. Araştırma sonucuna göre, öğrencileri okul kavramına yönelik 32 metafor üretmişlerdir. Öğrenciler okul kavramını en çok lunapark, oyun, ev, aile, yuva, güneş, harita, pusula, anne, fener ve tiyatro metaforlarıyla açıklamışlardır. Öğrencilerin okul kavramına yönelik ürettikleri metaforlar güvenli ve huzur verici okul, eğlendirici okul, aydınlatıcı ve bilgilendirici okul, yönlendirici okul, şekillendirici okul, ve çalışma yeri olarak okul olarak altı kavramsal kategoride toplanmıştır Öğrencilerin okul kavramına yönelik ürettikleri metaforlar en çok güvenli ve huzur verici okul ile eğlendirici okul kategorilerinde yer almaktadır.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Akan, D. ve Yarım, M. A. (2019). İlkokul öğrencilerinin okul ve okul müdürü kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (2), 223-233.
  • Arslan, P. (2020). Okul kavramına ilişkin metaforlar. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3 (1), 1-14.
  • Ateş, Ö. T. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi (UGEAD), 2 (1), 78-93.
  • Aydın, İ. (2012). Alternatif okullar. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Botha, E. (2009) Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29 (4), 431-444.
  • Bülbül, T. ve Toker-Gökçe, A. (2015). Meslek lisesi öğrencilerinin metaforik okul algıları: işlevselci bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 16 (2), 273-291.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (3), 669-699.
  • Dewey, J. (2019). Okul ve toplum. (H. A. Başman, Çev. ). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Doğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının perspektifinden okul kavramının metaforlarla analizi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7 (3), 361-382.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kara, M. ve Bozbayındır, F. (2019). Aday öğretmenlerin okul kavramına ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. Anadolu Türk Eğitim Dergisi, 1 (1), 18-34.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (G. Y. Demir, Çev.). İstanbul: Paradigma.
  • Mazlum, A. A. ve Balcı A. (2018). Meslek lisesi öğretmen ve öğrencilerine göre okul: bir metafor çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 1-26, DOI: 10.21764/maeuefd.339901.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M. B.ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Nalçacı, A. ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1), 239-258.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 20 (3), 327-358.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37 (163), 97-109.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459- 496.
  • TEDMEM (2018). Prof. Dr. Ferhunde Öktem ile Düşünme Becerileri ve Oyun Üzerine. Web: https://tedmem.org/dosya-konusu/prof-dr-ferhunde-oktem-ile-dusunme-becerileri-oyun- uzerine adresinden 02.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Tuncay, N. ve Özçınar, Z. (2009). Distance education students’ "metaphors". Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2883-2888. doi: 10.1016/j.sbspro.2009.01.513.
  • Turan, S. (2007). İşini bil okuluna sahip ol. A. Açıkalın, M. Şişman, S. Turan, (Ed). Bir insan olarak okul müdürü içinde (ss.81-100). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79-92.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research. design and methods (3nd.). Thousand Oaks, CA.: Sage.
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22 (2), 127-138. doi:10.1023/A:1022289113443.

Primary School Students' Perceptions on the Concept of School: Metaphor Study

Yıl 2021, , 774 - 788, 31.12.2021
https://doi.org/10.38155/ksbd.971828

Öz

The study group, which aims to determine the metaphorical perceptions of primary school students towards the concept of school, consists of 124 primary school students studying in three primary schools in Yeniçağa district of Bolu province, determined according to the easily accessible situation sampling, in the 2017-2018 academic year. Case study technique, one of the qualitative research designs, was used in the research. The data were collected using a form consisting of semi-structured questions. The collected data were analyzed by content analysis in accordance with the qualitative research design. Codes and conceptual categories were created in line with the data obtained. Two experts were consulted while determining the codes and conceptual categories. Percentages and frequencies are included in order to better interpret the data. According to the results of the research, their students produced 32 metaphors about the concept of school. The students mostly explained the concept of school with the metaphors of amusement park, game, home, family, home, sun, map, compass, mother, lantern and theater. The metaphors that students produce for the concept of school are categorized into six conceptual categories: a safe and peaceful school, an entertaining school, an enlightening and informative school, a guiding school, a formative school, and a school of study. The metaphors students produce for the concept of school are mostly included in the categories of safe and peaceful school and entertaining school.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Akan, D. ve Yarım, M. A. (2019). İlkokul öğrencilerinin okul ve okul müdürü kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (2), 223-233.
  • Arslan, P. (2020). Okul kavramına ilişkin metaforlar. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3 (1), 1-14.
  • Ateş, Ö. T. (2016). Öğrencilerin öğretmen ve okul metaforları. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi (UGEAD), 2 (1), 78-93.
  • Aydın, İ. (2012). Alternatif okullar. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Botha, E. (2009) Why metaphor matters in education. South African Journal of Education, 29 (4), 431-444.
  • Bülbül, T. ve Toker-Gökçe, A. (2015). Meslek lisesi öğrencilerinin metaforik okul algıları: işlevselci bir yaklaşım. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 16 (2), 273-291.
  • Cerit, Y. (2006). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin okul kavramıyla ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (3), 669-699.
  • Dewey, J. (2019). Okul ve toplum. (H. A. Başman, Çev. ). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
  • Doğan, D. (2014). Öğretmen adaylarının perspektifinden okul kavramının metaforlarla analizi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7 (3), 361-382.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kara, M. ve Bozbayındır, F. (2019). Aday öğretmenlerin okul kavramına ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. Anadolu Türk Eğitim Dergisi, 1 (1), 18-34.
  • Lakoff, G. ve Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (G. Y. Demir, Çev.). İstanbul: Paradigma.
  • Mazlum, A. A. ve Balcı A. (2018). Meslek lisesi öğretmen ve öğrencilerine göre okul: bir metafor çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 1-26, DOI: 10.21764/maeuefd.339901.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M. B.ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Nalçacı, A. ve Bektaş, F. (2012). Öğretmen adaylarının okul kavramına ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13 (1), 239-258.
  • Örücü, D. (2014). Öğretmen adaylarının okul, okul yönetimi ve Türk eğitim sistemine yönelik metaforik algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 20 (3), 327-358.
  • Özdemir, M. (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37 (163), 97-109.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459- 496.
  • TEDMEM (2018). Prof. Dr. Ferhunde Öktem ile Düşünme Becerileri ve Oyun Üzerine. Web: https://tedmem.org/dosya-konusu/prof-dr-ferhunde-oktem-ile-dusunme-becerileri-oyun- uzerine adresinden 02.01.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Tuncay, N. ve Özçınar, Z. (2009). Distance education students’ "metaphors". Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2883-2888. doi: 10.1016/j.sbspro.2009.01.513.
  • Turan, S. (2007). İşini bil okuluna sahip ol. A. Açıkalın, M. Şişman, S. Turan, (Ed). Bir insan olarak okul müdürü içinde (ss.81-100). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, K. (2010). Nitel araştırmalarda niteliği artırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79-92.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research. design and methods (3nd.). Thousand Oaks, CA.: Sage.
  • Yob, I. M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies in Philosophy and Education, 22 (2), 127-138. doi:10.1023/A:1022289113443.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ramazan Ertürk 0000-0002-8140-0895

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 15 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Ertürk, R. (2021). İlkokul Öğrencilerinin Okul Kavramına Yönelik Algıları: Metafor Çalışması. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(25), 774-788. https://doi.org/10.38155/ksbd.971828