The
purpose of this study is to examine the effect of multi-representation based on
algebra instruction supported by computer software on seventh grade students' attitudes
toward mathematics. Experimental study was carried out with a total of 60
seventh grade students, 30 experimental and 30 control groups, which were
designed according to pre-test, post-test control group trial model and in
state secondary school in İzmir province in the 2014-2015 academic year. Computer
software-aided multi-representation based on instruction in algebra instruction
was applied to the experiment group students and the traditional instruction
method was applied to the control group students. As a data collection tool, attitude
scale for mathematics was used in the study in which the quantitative research
method was adopted. Computer software supported activities prepared by GeoGebra
program. In data analysis, Shapiro-Wilks normality test, unrelated samples t-Test
and Mann-Whitney U test were used. As a result of the research, a significant
difference was found between the mean scores of the attitudes towards
mathematics of the experimental group in which the computer aided
multi-representation-based on algebra instruction was applied and the control
group students in favor of the experimental group.
Algebra attitude mathematics multiple representation based on instruction
Bu
çalışmanın amacı bilgisayar yazılımıyla desteklenmiş çoklu temsil temelli cebir
öğretimin yedinci sınıf öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarına etkisini
incelemektir. Deneysel çalışma ön-test, son-test kontrol gruplu deneme modeline
göre tasarlanmış ve 2014-2015 eğitim-öğretim yılında İzmir ilindeki bir devlet
ortaokulunda öğrenim gören 30 deney ve 30 kontrol grubu olmak üzere toplam 60 yedinci
sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Deney grubu öğrencilerine cebir öğretiminde
bilgisayar yazılımı destekli çoklu temsil temelli öğretim, kontrol grubu
öğrencilerine ise geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Nicel araştırma
yönteminin benimsendiği çalışmada veri toplama aracı olarak matematiğe yönelik
tutum ölçeği kullanılmıştır. Bilgisayar yazılımı destekli etkinlikler GeoGebra
programı ile hazırlanmıştır. Verilerin analizinde Shapiro-Wilks normallik testi,
ilişkisiz örneklemler t-Testi ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
bilgisayar yazılımı destekli çoklu temsil temelli cebir öğretimin uygulandığı deney
grubu öğrencilerinin matematiğe yönelik tutum ortalama puanlarıyla kontrol
grubu öğrencilerinin puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark
bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 18 |