Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

From Pupils’ Lenses: If I teach Social Studies

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 24, 342 - 353, 30.06.2021
https://doi.org/10.38155/ksbd.812013

Öz

Social studies lesson has an important role in raising students as effective, sensitive and conscious citizens. Participation in the socialization process, transferring values and skills also reveals how this course should be taught. In this context, the study aimed to reveal how primary school students want to teach the lesson as the teacher conducting the social studies lesson. The research is designed in a qualitative method. Students selected from three different primary schools formed the study group. Semi-structured form was used as data collection tool. The data were collected in the spring semester of the 2015-2016 academicyear. The obtained data were analyzed in accordance with the content analysis technique. Nine themes (entertainment, discussion, fantasy,…) have emerged regarding the narration of the social studies lesson. The rationale for the way of teaching the social studies lesson is gathered under six themes (permanent, entertainment, participation, ...). In other studies, more detailed information can be obtained by taking into account the socio-economic level and teachers' opinion.

Kaynakça

  • Aicinena, S. (1991). The teacher and student attitudes to wards physical education. The Physical Educator, 48 (1), 28-32.
  • Akpınar, M. ve Kaymakçı, S. (2012). Ülkemizde sosyal bilgiler öğretiminin genel amaçlarına karşılaştırmalı bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (2), 605-626.
  • Akengin, H. ve Demirsoy, M. (2011). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin görüşleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 5-23.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 46-73.
  • Bryman, A. (2006). Quantity and quality in social research. London and New York: Routledge.
  • Cohen, L.,Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education. (6. Baskı). Oxon: Routledge.
  • Cook-Sather, A. (2006). Sound, presence, andpower: “Studentvoice” in educational research and reform. Curriculum Inquiry, 36(4), 359-390.
  • Çakar, Ö. ve Öner, Ü. (2007, Eylül 5-7). Etkili bir sosyal bilgiler öğretimi için öğrenci gözüyle öğretmenden beklentiler (Sözlü Sunum).XI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Tokat, Türkiye.
  • Çelik, H. ve Katılmış, A. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin derslerindeki öğrenci başarısını etkileyen unsurlara ilişkin görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 128-153.
  • Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of therelation of reflective thinking to the educative process. Boston, MA: Heath.
  • Flutter, J. (2007). Teacher development and pupil voice. Curriculum Journal, 18 (3), 343-354.
  • Gömleksiz, M. , N. , Öner, Ü. ve Bozpolat, E. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler derslerini yürütmelerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 10(3), 872-893.
  • Gönenç, S. veAçıkalın, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve bunlara getirdikleri çözüm önerileri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 26-41.
  • Güven, İ. (2004). Etkili bir öğretim için öğretmenden beklenenler. Milli Eğitim Dergisi, S: 164. Güz.
  • Hodgkin, R. (1998) Partnership with Pupils, Children UK, Summer.
  • İskender, P. (2007). İlköğretim okullarında sosyal bilgiler öğretiminin öncelikleri ve sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirmeye yönelik çıkarımlar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(1), 21-29.
  • Kuş, Z. ve Çelikkaya, T. (2010). Sosyal bilgiler öğretimi için sosyal bilgiler öğretmenlerinin beklentileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 69-71
  • Memişoğlu, H. ve Köylü, G. (2015). Sosyal bilgiler dersindeki sorunlar ve çözüm yollarına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Turkish Studies, 10 (11), 1099-1120.
  • Ocak, G. ve Didin, M. (2018). Öğrencilerin yapılandırmacı sosyal bilgiler öğrenme öğretme sürecine yönelik görüşleri ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 6, 1-14.
  • Özcan, G., Mirzeoğlu A.D. ve Çoknaz, D. (2016). Öğrenci gözüyle beden eğitimi ve spor dersi ve öğretmeni. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 270-291.
  • Öztürk, C. ve Kafadar, T. (2020). Sosyal bilgiler dersi programının değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 134-148.
  • Rudduck, J., ve Flutter, J. (2004). How to improv eyour school: Giving pupils a voice. London: Continuum.
  • Şeker, M. ve Yılmaz, K. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde öğrenme stillerinin kullanılmasının öğrencilerin öğrenme düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1), 251-266.
  • Turan, S. ve İbret, B. Ü. (2019). Teachers' opinions on the teaching of spatial citizenship in social studies (Sosyal bilgiler dersinde mekânsal vatandaşlığın öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri).International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 59-78.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2012). Ortaöğretim kurumlarındaki yönetici, beden eğitimi öğretmeni ve öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi: Nitel bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Yin, R. K. (1993). Applications of Case Study Research. Beverly Hills. CA, Sage Publications.
  • Zhu, X. (2013). Exploring students’ conception and expectations of achievement in physical education. Measurement in Physical Education and ExerciseScience,17, 62–73.

Öğrenci Gözünden: Sosyal Bilgiler Dersini Ben Anlatsaydım

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 24, 342 - 353, 30.06.2021
https://doi.org/10.38155/ksbd.812013

Öz

Öğrencilerin etkili, duyarlı ve bilinçli bir vatandaş olarak yetişmesinde sosyal bilgiler dersi önemli bir role sahiptir. Toplumsallaşma sürecine katılım, değerlerin ve becerilerin aktarılması bu dersin nasıl işlenmesi gerektiğini de ortaya koymaktadır. Bu bağlamda çalışma ilkokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersini yürüten öğretmen olarak dersi nasıl anlatmak istediklerini ortaya koymayı amaçlamıştır. Araştırma nitel yöntemde tasarlanmıştır. Üç farklı ilkokuldan seçilen öğrenciler, çalışma grubunu oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış form kullanılmıştır. Veriler 2015- 2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde toplanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analiz tekniğine uygun olarak analiz edilmiştir. Sosyal bilgiler dersinin anlatımıyla ilgili dokuz tema (eğlence, tartışma, hayal,…) ortaya çıkmıştır. Sosyal bilgiler dersinin anlatım yolunun gerekçesi ise altı temada (kalıcı, eğlence, katılım, ...) toplanmıştır. Diğer çalışmalarda sosyo-ekonomik düzey, öğretmen görüşü de dikkate alınarak daha detaylı bilgiler elde edilebilir.

Kaynakça

  • Aicinena, S. (1991). The teacher and student attitudes to wards physical education. The Physical Educator, 48 (1), 28-32.
  • Akpınar, M. ve Kaymakçı, S. (2012). Ülkemizde sosyal bilgiler öğretiminin genel amaçlarına karşılaştırmalı bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (2), 605-626.
  • Akengin, H. ve Demirsoy, M. (2011). Dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine ilişkin görüşleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 5-23.
  • Aykaç, N. (2007). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim-öğretim programına yönelik öğretmen görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 46-73.
  • Bryman, A. (2006). Quantity and quality in social research. London and New York: Routledge.
  • Cohen, L.,Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research methods in education. (6. Baskı). Oxon: Routledge.
  • Cook-Sather, A. (2006). Sound, presence, andpower: “Studentvoice” in educational research and reform. Curriculum Inquiry, 36(4), 359-390.
  • Çakar, Ö. ve Öner, Ü. (2007, Eylül 5-7). Etkili bir sosyal bilgiler öğretimi için öğrenci gözüyle öğretmenden beklentiler (Sözlü Sunum).XI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Tokat, Türkiye.
  • Çelik, H. ve Katılmış, A. (2010). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin derslerindeki öğrenci başarısını etkileyen unsurlara ilişkin görüşleri. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 128-153.
  • Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of therelation of reflective thinking to the educative process. Boston, MA: Heath.
  • Flutter, J. (2007). Teacher development and pupil voice. Curriculum Journal, 18 (3), 343-354.
  • Gömleksiz, M. , N. , Öner, Ü. ve Bozpolat, E. (2011). Sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler derslerini yürütmelerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 10(3), 872-893.
  • Gönenç, S. veAçıkalın, M. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler öğretiminde karşılaştıkları sorunlar ve bunlara getirdikleri çözüm önerileri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 26-41.
  • Güven, İ. (2004). Etkili bir öğretim için öğretmenden beklenenler. Milli Eğitim Dergisi, S: 164. Güz.
  • Hodgkin, R. (1998) Partnership with Pupils, Children UK, Summer.
  • İskender, P. (2007). İlköğretim okullarında sosyal bilgiler öğretiminin öncelikleri ve sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirmeye yönelik çıkarımlar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(1), 21-29.
  • Kuş, Z. ve Çelikkaya, T. (2010). Sosyal bilgiler öğretimi için sosyal bilgiler öğretmenlerinin beklentileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 69-71
  • Memişoğlu, H. ve Köylü, G. (2015). Sosyal bilgiler dersindeki sorunlar ve çözüm yollarına ilişkin sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşleri. Turkish Studies, 10 (11), 1099-1120.
  • Ocak, G. ve Didin, M. (2018). Öğrencilerin yapılandırmacı sosyal bilgiler öğrenme öğretme sürecine yönelik görüşleri ile sosyal bilgiler dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 6, 1-14.
  • Özcan, G., Mirzeoğlu A.D. ve Çoknaz, D. (2016). Öğrenci gözüyle beden eğitimi ve spor dersi ve öğretmeni. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 270-291.
  • Öztürk, C. ve Kafadar, T. (2020). Sosyal bilgiler dersi programının değerlendirilmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 134-148.
  • Rudduck, J., ve Flutter, J. (2004). How to improv eyour school: Giving pupils a voice. London: Continuum.
  • Şeker, M. ve Yılmaz, K. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde öğrenme stillerinin kullanılmasının öğrencilerin öğrenme düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (1), 251-266.
  • Turan, S. ve İbret, B. Ü. (2019). Teachers' opinions on the teaching of spatial citizenship in social studies (Sosyal bilgiler dersinde mekânsal vatandaşlığın öğretimine ilişkin öğretmen görüşleri).International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 40, 59-78.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2012). Ortaöğretim kurumlarındaki yönetici, beden eğitimi öğretmeni ve öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi: Nitel bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Yin, R. K. (1993). Applications of Case Study Research. Beverly Hills. CA, Sage Publications.
  • Zhu, X. (2013). Exploring students’ conception and expectations of achievement in physical education. Measurement in Physical Education and ExerciseScience,17, 62–73.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aylin Yazıcıoğlu 0000-0003-3527-6982

Vesile Alkan 0000-0002-8630-3357

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 17 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Yazıcıoğlu, A., & Alkan, V. (2021). Öğrenci Gözünden: Sosyal Bilgiler Dersini Ben Anlatsaydım. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 13(24), 342-353. https://doi.org/10.38155/ksbd.812013