Çeviri
BibTex RIS Kaynak Göster

Muasır Filozoflara Göre İlim ve Din

Yıl 2021, Sayı: 37, 231 - 252, 30.06.2021

Öz

Bu makaleyi Mehmet Emin Erişirgil Darülfünunda felsefe tarihi müderrisi iken kaleme almıştır. Makale Darülfünun ilahiyat Fakültesi Mecmuasında 1925 yılında yayınlanmıştır. Bu çalışmada Erişirgil, Emile Boutroux’un “Science and Religion in Contemporary Philosoph” isimli eserinden faydalanarak din ve bilim/felsefe arasındaki ilişki incelemiştir. Antik Yunan döneminde halkın inandığı efsanelerle felsefe uzlaştırılırken Hristiyanlık döneminde dini yaymak için felsefe kullanılmış ve dinin emrine verilmiştir. Dercartes’le başlayan rasyonalizme göre din ve felsefe birbirinden bağımsız hakikatlerdir. Onun rasyonalizmini Spinoza ve Leipniz nesnel bir şekilde ilerletirken, Pascal ve Locke öznel bir şekilde ilerletmiştir. Bütün bunlara karşılık Aydınlanma filozofları dini tamamen dışlamıştır. Bu düşünceye tepki olarak insan hareketlerini akıl dışında iç güdü ve sezgilerin yönlendirdiğini savunan akım ise farklı şeyler söylemektedir.

Kaynakça

  • Erişirgil, Mehmet Emin. “Muasır Filozoflara Göre İlim ve Din”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/1 (Kanun-ı Sani 1925), 166-182.
Yıl 2021, Sayı: 37, 231 - 252, 30.06.2021

Öz

This article is written by Mehmet Emin Erişirgil who was a history of philosophy teacher in Darülfünun. The article was published in Dār al-Funūn Faculty of Theology Magazine in 1925. In this study, Erişirgil investigated the relationship between religion and science / philosophy by making use of Emile Boutroux's "Science and Religion in Contemporary Philosophy". While philosophy was reconciled with the legends believed by the people in the ancient Greek period, philosophy was used to spread the religion in the Christian period and was given to the order of religion. According to the rationalism that started with Descartes, religion and philosophy are truths that are independent from each other. B. Spinoza and G. W. Leibniz objectively advanced her rationalism, while B. Pascal and J. Locke did it subjectively. In contrast to all this, Enlightenment philosophers completely excluded religion. In response to this thought, human movements are directed by instincts and intuitions outside of the mind, and this movement says different things.

Kaynakça

  • Erişirgil, Mehmet Emin. “Muasır Filozoflara Göre İlim ve Din”. Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası 1/1 (Kanun-ı Sani 1925), 166-182.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Bilimsel Çeviriler ve Sadeleştirmeler / Scientific Translations and Simplification
Çevirmenler

Kifayet Dağ

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 37

Kaynak Göster

ISNAD , trc.Dağ, Kifayet. “Muasır Filozoflara Göre İlim Ve Din”. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 37 (Haziran 2021), 231-252.

K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.

ilahiyatdergi@ksu.edu.tr 

Derginin Tarihçesi


Derginin Adı
ISNN
e-ISNN
Başlangıç Yılı
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
1304-4524
2651-2637
2003



                    

                                                                                                        Creative Commons Lisansı
                                                                                                                   Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.