Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üstün Yetenekli Öğrenciler ile Akranlarının Sayı Hissi Alt Bileşenlerinin Karşılaştırılması

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 1, 21 - 44, 30.04.2020
https://doi.org/10.33437/ksusbd.689146

Öz

Matematik Öğretmenleri Ulusal Konseyi (NCTM, 2000), sayı ve işlemlerin anlaşılması, sayı hissi gelişimi ve aritmetik işlemlerde akıcılığın kazanılmasını sağlamak amacıyla, “Tüm öğrenciler sayı hissini ve sayıları farklı durumlarda kullanabilme ve sayıları farklı formlarda temsil etme becerisini geliştirmelidir.” tavsiyesinde bulunmuştur. Başarılı matematik kullanıcılarının bir özelliği olarak da benimsenen sayı hissi ile bu kavramın alt bileşenlerin, ülkemizde üstün yetenekli tanısı konan ve Bilim ve Sanat Merkezlerinde öğrenim görmekte olan öğrenciler ile tanı konulmayan öğrenciler arasındaki ilişki düzeylerinin incelenmesi amacıyla yapılmış betimsel bir çalışmadır. Çalışma 182 üstün yetenekli tanısı konan, 122 de üstün yetenekli tanısı konmayan 4. ve 5.sınıf öğrencisi ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak Reys ve arkadaşlarının (1999) belirlediği sayı hissi alt bileşenlerine göre araştırmacılar tarafından geliştirilen 17 soruluk bir başarı testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda farklı sayı hissi bileşenlerinde hem sınıf seviyesine göre hem de üstün yetenekli tanısı konan ve konmayan öğrenciler arasında çeşitli farklılıklar çıkmıştır.

Kaynakça

  • Altay, M. K. (2010). An investigation of middle grade students number sense in terms of grade level, gender and components of number sense (Doctoral thesis, Hacettepe University, Social Sciences Institute, Ankara, Turkey).
  • Armería-Zavala, L., & Hernández-Gallardo, S. (2012). Development of number sense in third grade of elementary school using serious game. In Proceedings of the 20th International Conference on Computers in Education ICCE 2012, 29–31. Singapore.
  • Clinkenbeard, P. R. (2007). “Economic arguments for gifted education”. Gifted Children, 2(1), 5–9. Retrieved from http://docs.lib.purdue.edu/ giftedchildren/vol2/iss1/3
  • Coxon, S., Bilby, B., Dragoni, M., Holt, S., Lazzelle, M., Toney, C., & Winton, B. (2018). Recommendations for Providing Levels of Services for Gifted and Advanced Students.
  • Çekirdekçi, S., Şengül, S., & Doğan, M. C. (2016). “4. Sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi.[Examining the relationship between number sense and mathematics achievement of the 4th grade students]”. Qualitative Studies, 11(4), 48-66. Retrieved from http://dergipark.ulakbim.gov.tr/nwsaqual/article/view/5000204773
  • Dunphy, E. (2007). “The primary mathematics curriculum: Enhancing its potential for developing young children’s number sense in the early years at school”. Irish Educational Studies, 26(1), 5-25. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03323310601125088
  • Etuk, E. D., & Bello, D. O. (2016). “Challenges and prospects of mathematics education in Nigeria”. Journal of Assertiveness, 1-8. ISSN: 2276-9684. Retrieved from ttp://www.globalacademicgroup.com/journals/assertiveness/Emmanuel%20Dan.pdf
  • Florida, R. (2005). Cities and the creative class. New York, NY: Routledge.
  • Greeno, J. G. (1991). “Number sense as situated knowing in a conceptual domain”. Journal of Research in Mathematics Education, 22(3), 170–218. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/749074?seq=1#metadata_info_tab_contents
  • Gülbağcı-Dede, H., & Şengül, S. (2016). “İlköğretim ve Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Sayı Hissinin İncelenmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(2), 285-303. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/227984
  • İymen, E., & Duatepe-Paksu, A. (2015). “8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi”. Eğitim ve Bilim, 40(177), 109-125. DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.2710
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Locuniak, M. N., & Ramineni, C. (2007). “Predicting first-grade math achievement from developmental number sense trajectories”. Learning Disabilities Research & Practice, 22(1), 36-46.
  • Kartal, A. (2016). 8. Sınıf Öğrencilerinin Kesirlerde Sayı Duyularının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) . Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Kayhan-Altay, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının; sınıf düzeyine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kayhan-Altay, M. & Umay, M. (2011). “Sınıf öğretmeni adaylarının hesaplama becerileri ve sayı duyuları arasındaki ilişkinin incelenmesi”. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1277-1283.
  • Markovits, Z., & Sowder, J. T. (1994). “Developing number sense: An intervention study in grade 7”. Journal for Research in Mathematics Education, 25(1), 4-29. https://doi.org/10.2307/749290
  • McIntosh, A., Reys, B. J., & Reys, R. E. (1992). “A proposed framework for examining basic number sense”. For the Learning of Mathematics, 12(3), 2-8. Retrieved from https://flm-journal.org/Articles/94F594EF72C03412F1760031075F2.pdf
  • Markovits, Z., & Sowder, J. (1994). “Developing number sense: An intervention study in Grade 7”. Journal for Research in Mathematics Education, 25(1), 4-29. http://dx.doi.org/10.2307/749290
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar). Ankara. Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi. Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v.pdf
  • Mutlu, Y., Olkun, S., & Cumhur, F. (2019). “Dokunsay sayı tabletlerinin okul öncesi çocuklarının aritmetik becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi”. İlköğretim Online, 18(1), 437-450. DOI: 10.17051/ilkonline.2019.527655
  • NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Oliveira, M. F., Negreiros, J. G. M., & Neves, A. C. (2015). “Constraints of learning mathematics: A systemic historical review of the literature. Education Pesqui, 41(4), 1023-1037. http://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022015051533
  • Olkun, S., Altun, A., Sahin, S. G., & Denizli, Z. A. (2015). “Deficits in basic number competencies may cause low numeracy in primary school children”. Egitim ve Bilim, 40(177),141-159. Retrieved from https://www.tedu.edu.tr/sites/default/files/content_files/research_files/10._deficits_in_basic_number_competencies_may_0.pdf
  • Olkun, S., & Toluk-Uçar, Z. (2009). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Renzulli, J. (1986). The three- ring conception of giftednes: A development model for Creative productivity. In: Sterberg, Robert and Dabidson, Janet (Orgs.). Conceptions of giftedness. New York: Cambridge University Press, p. 53-92.
  • Reys, R., Reys, B., Emanuelsson, G., Johansson, B., McIntosh, A., & Yang, D. C. (1999). ‘‘Assessing number sense of students in Australia, Sweden, Taiwan, and the United States”. School Science and Mathematics, 99(2), 61–70. Doi:10.1111/j.1949-8594.1999.tb17449.x
  • Rindermann, H., Sailer, S., & Thompson, J. (2009). “The impact of smart fractions, cognitive ability of politicians and average competence of peoples on social development”. Talent Development and Excellence, 1, 3–25.
  • Sowder, J., & Schappelle, B. (1994). “Number sense-making”. Arithmetic Teacher, 41(6), 342-346.
  • Şengül, S., & Gülbağcı-Dede, H . (2014). “Matematik Öğretmenlerinin Sayı Hissi Problemlerini Çözerken Kullandıkları Stratejiler”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT),5 (1),73-88. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkbilmat/ issue/21572/231496
  • Van de Walle, J. A, Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim. (Editör: Soner Durmuş). Ankara: Nobel.
  • Yang, D. C., Li, M. N., & Lin, C. I. (2008). “A study of the performance of 5th graders in number sense and its relationship to achievement in mathematics”. International Journal of Science and Mathematics Education, 6, 789-807. Doi: 10.1007/Student 10763-007-9100-0
  • Yang, D. C., & Li, M. N. (2013). “Assessment of animated self-directed learning activities modules for children's number sense development”. Journal of Educational Technology & Society, 16(3), 44-58. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/pdf/ jeductechsoci.16.3.44.pdf

Comparing Gifted Students and Their Peers' Sub-Components of Number Sense

Yıl 2020, Cilt: 17 Sayı: 1, 21 - 44, 30.04.2020
https://doi.org/10.33437/ksusbd.689146

Öz

The sense of number in students enables it to develop a way of thinking that facilitates logical inference. Principles and Standards for School Mathematics (NCTM 2000) recommend that all students should develop their sense of number and ability to use numbers in different situations and to represent numbers in different forms for understanding numbers and transactions, development of number sense and ensuring fluency in arithmetic operations. This descriptive study was motivated to compare 4th and 5th grade students and their gifted peers regarding development of number sense and sub-components of number sense that are counted among characteristics of successful users of mathematics. Participants of the research were 122 4th and 5th graders and 182 gifted students attending the same classes at a Centre of Science and Arts in Turkey. Data were collected through a 17-item performance test developed by the researchers based on sub-components of number sense (Reys, Reys, Emanuelsson, Johansson, McIntosh ve Yang 1999). The results indicated significant differences in the development of sub-components of number sense in students with respect to the attended grade and giftedness.

Kaynakça

  • Altay, M. K. (2010). An investigation of middle grade students number sense in terms of grade level, gender and components of number sense (Doctoral thesis, Hacettepe University, Social Sciences Institute, Ankara, Turkey).
  • Armería-Zavala, L., & Hernández-Gallardo, S. (2012). Development of number sense in third grade of elementary school using serious game. In Proceedings of the 20th International Conference on Computers in Education ICCE 2012, 29–31. Singapore.
  • Clinkenbeard, P. R. (2007). “Economic arguments for gifted education”. Gifted Children, 2(1), 5–9. Retrieved from http://docs.lib.purdue.edu/ giftedchildren/vol2/iss1/3
  • Coxon, S., Bilby, B., Dragoni, M., Holt, S., Lazzelle, M., Toney, C., & Winton, B. (2018). Recommendations for Providing Levels of Services for Gifted and Advanced Students.
  • Çekirdekçi, S., Şengül, S., & Doğan, M. C. (2016). “4. Sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi.[Examining the relationship between number sense and mathematics achievement of the 4th grade students]”. Qualitative Studies, 11(4), 48-66. Retrieved from http://dergipark.ulakbim.gov.tr/nwsaqual/article/view/5000204773
  • Dunphy, E. (2007). “The primary mathematics curriculum: Enhancing its potential for developing young children’s number sense in the early years at school”. Irish Educational Studies, 26(1), 5-25. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03323310601125088
  • Etuk, E. D., & Bello, D. O. (2016). “Challenges and prospects of mathematics education in Nigeria”. Journal of Assertiveness, 1-8. ISSN: 2276-9684. Retrieved from ttp://www.globalacademicgroup.com/journals/assertiveness/Emmanuel%20Dan.pdf
  • Florida, R. (2005). Cities and the creative class. New York, NY: Routledge.
  • Greeno, J. G. (1991). “Number sense as situated knowing in a conceptual domain”. Journal of Research in Mathematics Education, 22(3), 170–218. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/749074?seq=1#metadata_info_tab_contents
  • Gülbağcı-Dede, H., & Şengül, S. (2016). “İlköğretim ve Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Sayı Hissinin İncelenmesi”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(2), 285-303. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/227984
  • İymen, E., & Duatepe-Paksu, A. (2015). “8. sınıf öğrencilerinin üslü ifadeler ile ilgili sayı duyularının sayı duyusu bileşenleri bakımından incelenmesi”. Eğitim ve Bilim, 40(177), 109-125. DOI: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2015.2710
  • Jordan, N. C., Kaplan, D., Locuniak, M. N., & Ramineni, C. (2007). “Predicting first-grade math achievement from developmental number sense trajectories”. Learning Disabilities Research & Practice, 22(1), 36-46.
  • Kartal, A. (2016). 8. Sınıf Öğrencilerinin Kesirlerde Sayı Duyularının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) . Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize.
  • Kayhan-Altay, M. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sayı duyularının; sınıf düzeyine, cinsiyete ve sayı duyusu bileşenlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kayhan-Altay, M. & Umay, M. (2011). “Sınıf öğretmeni adaylarının hesaplama becerileri ve sayı duyuları arasındaki ilişkinin incelenmesi”. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1277-1283.
  • Markovits, Z., & Sowder, J. T. (1994). “Developing number sense: An intervention study in grade 7”. Journal for Research in Mathematics Education, 25(1), 4-29. https://doi.org/10.2307/749290
  • McIntosh, A., Reys, B. J., & Reys, R. E. (1992). “A proposed framework for examining basic number sense”. For the Learning of Mathematics, 12(3), 2-8. Retrieved from https://flm-journal.org/Articles/94F594EF72C03412F1760031075F2.pdf
  • Markovits, Z., & Sowder, J. (1994). “Developing number sense: An intervention study in Grade 7”. Journal for Research in Mathematics Education, 25(1), 4-29. http://dx.doi.org/10.2307/749290
  • MEB. (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1-8. Sınıflar). Ankara. Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi. Retrieved from http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v.pdf
  • Mutlu, Y., Olkun, S., & Cumhur, F. (2019). “Dokunsay sayı tabletlerinin okul öncesi çocuklarının aritmetik becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi”. İlköğretim Online, 18(1), 437-450. DOI: 10.17051/ilkonline.2019.527655
  • NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Oliveira, M. F., Negreiros, J. G. M., & Neves, A. C. (2015). “Constraints of learning mathematics: A systemic historical review of the literature. Education Pesqui, 41(4), 1023-1037. http://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022015051533
  • Olkun, S., Altun, A., Sahin, S. G., & Denizli, Z. A. (2015). “Deficits in basic number competencies may cause low numeracy in primary school children”. Egitim ve Bilim, 40(177),141-159. Retrieved from https://www.tedu.edu.tr/sites/default/files/content_files/research_files/10._deficits_in_basic_number_competencies_may_0.pdf
  • Olkun, S., & Toluk-Uçar, Z. (2009). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Renzulli, J. (1986). The three- ring conception of giftednes: A development model for Creative productivity. In: Sterberg, Robert and Dabidson, Janet (Orgs.). Conceptions of giftedness. New York: Cambridge University Press, p. 53-92.
  • Reys, R., Reys, B., Emanuelsson, G., Johansson, B., McIntosh, A., & Yang, D. C. (1999). ‘‘Assessing number sense of students in Australia, Sweden, Taiwan, and the United States”. School Science and Mathematics, 99(2), 61–70. Doi:10.1111/j.1949-8594.1999.tb17449.x
  • Rindermann, H., Sailer, S., & Thompson, J. (2009). “The impact of smart fractions, cognitive ability of politicians and average competence of peoples on social development”. Talent Development and Excellence, 1, 3–25.
  • Sowder, J., & Schappelle, B. (1994). “Number sense-making”. Arithmetic Teacher, 41(6), 342-346.
  • Şengül, S., & Gülbağcı-Dede, H . (2014). “Matematik Öğretmenlerinin Sayı Hissi Problemlerini Çözerken Kullandıkları Stratejiler”. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT),5 (1),73-88. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/turkbilmat/ issue/21572/231496
  • Van de Walle, J. A, Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim. (Editör: Soner Durmuş). Ankara: Nobel.
  • Yang, D. C., Li, M. N., & Lin, C. I. (2008). “A study of the performance of 5th graders in number sense and its relationship to achievement in mathematics”. International Journal of Science and Mathematics Education, 6, 789-807. Doi: 10.1007/Student 10763-007-9100-0
  • Yang, D. C., & Li, M. N. (2013). “Assessment of animated self-directed learning activities modules for children's number sense development”. Journal of Educational Technology & Society, 16(3), 44-58. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/pdf/ jeductechsoci.16.3.44.pdf
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Adem Doğan 0000-0001-6952-7415

Seyhan Paydar 0000-0001-5165-2509

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Doğan, A., & Paydar, S. (2020). Üstün Yetenekli Öğrenciler ile Akranlarının Sayı Hissi Alt Bileşenlerinin Karşılaştırılması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 21-44. https://doi.org/10.33437/ksusbd.689146

.