Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Sosyal Medya Fenomenlerinin ve Youtuber’ların Kazançlarının Vergilendirilmesine Dair Bir Değerlendirme

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 2, 825 - 838, 31.08.2022
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1062826

Öz

Teknoloji dünyasında vuku bulan hadiseler insanların yaşam tarzlarında içtimai ilişkilerden iktisadi münasebetlere kadar birçok noktada değişikliğe sebebiyet vermiştir. Ahizeli telefonlardan cep telefonlarına geçişte olduğu gibi, internetin de bu gelişmelere paralel bir şekilde akıllı cihazlar ile kişilerin ceplerine girecek kadar kolay erişime uygun bir seyir izlemesi bireylerin günlük hayatının adeta bir parçası haline gelmesine vesile olmuştur. Tabi bu gelişim youtube, facebook, twitter, instagram gibi sosyal medya platformlarının ortaya çıkmasına ve hızla yayılmasına da zemin oluşturmuştur. Bu platformlar günde milyarlarca kişi tarafından ziyaret edildiklerinden dolayı hem bireylerin kişisel yeteneklerini herhangi bir aracıya gerek kalmadan insanlara sergileyebilmek hem de girişimcilerin ürünlerini daha hızlı ve etkili bir şekilde tanıtmak için adeta cazibe merkezleri haline gelmişlerdir. İşte bu veçhelerinden dolayı bu çalışmanın istihdafı kendi yeteneklerine münhasır içerik üreterek veya ürün tanıtımı gerçekleştirerek fevkalade gelir elde eden sosyal medya fenomenlerinin kazançlarının Türk vergi mevzuatı normlarına göre vergilendirilmesini ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • 7338 Sayılı Kanun. (2021, 10 26). Vergi Usul Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. 12 12, 2021 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2021/10/20211026-1.htm adresinden alındı
  • Abdula, M. S. (2016). Ortadoğu Uygarlıklarında Vergi. A. R. UĞUR içinde, Sümerler'den Türkiye Cumhuriyeti'ne Maliye Tarihi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Akdoğan, P. D. (2002). Kamu Maliyesi (8. Baskı b.). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Akiz, E. H. (2019). Kripto Paranın Vergilendirilmesi, Muhasebeleştirilmesi ve Denetimi. Yayımlanmış YüksekLisans Tezi. (D. :. Durmuş, Dü.) İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal bilimler Ensititüsü Muhasebe ve Denetim Anabilim Dalı.
  • Aras, A. F. (2021, 01 29). İnternet Reklam Gelirlerinin Vergilendirilmesi (Youtuber ve İnfluencer Gelirleri). 12 01, 2021 tarihinde https://www.fatiharas.com/index.php/2021/01/29/internet-reklam-gelirlerinin-vergilendirilmesi/ adresinden alındı
  • Aydemir R. & S. Bakaç. (2020). Youtuber'lık Faaliyeti ve Vergisel Boyutu. İstanbul Serbest Muhasebeci Malimüşavirler Odası Mali Çözüm Dergisi, 30(158), 265-285.
  • Bayrak, H. (2021, 02 03). 2021 Dünya İnternet, Sosyal Medya ve Mobil Kullanım İstatistikleri. 12 01, 2021 tarihinde Dijilopedi: https://dijilopedi.com/2021-dunya-internet-sosyal-medya-ve-mobil-kullanim-istatistikleri/ adresinden alındı
  • Ber, H. (2018, 12 17). Dijital Ekonominin Vergilendirilmesi Sorunsalına Genel Bir Bakış. 12 01, 2021 tarihinde VergiAlgı.net: https://vergialgi.net/dijital-ekonominin-vergilendirilmesi-sorunsalina-genel-bir-bakis adresinden alındı
  • Bilici, P. D. (2017). Kamu Maliyesi (8. Baskı b.). Ankara: Savaş Yayınevi.
  • Büyük, S. (2021, 02 19). Dijital Platformlarda Elde Edilen Kazançların Vergilendirilmesine Dair Öneriler. 12 01, 2021 tarihinde Dünya Gazetesi: https://www.pwc.com.tr/tr/medya/kose-yazilari/sedat-buyuk/dijital-platformlarda-elde-edilen-kazanclarin-vergilendirilmesine-dair-%C3%B6neriler.html adresinden alındı
  • C.K. 476, S. (2018, 12 18). İnternet Ortamında Verilen Reklam Hizmetlerinden Edinilen Kazançların Vergilendirilmesine Dair CumhurBaşkanı Kararı. 12 12, 2021 tarihinde https://www.gib.gov.tr/sites/default/files/fileadmin/user_upload/Cumhurbaskani_Karari/476_vuk_ck.pdf adresinden alındı
  • Coşar, A. (. (2019, 07 01). Sosyal Medya (İnternet) Reklamlarına %15 Stopaj Geldi. 12 01, 2021 tarihinde MuhasebeTR: http://www.muhasebetr.com/yazarlarimiz/abbascosar/050/ adresinden alındı
  • Çakır, A. R. (2021, 04 25). Youtuber'ların Vergilendirilmesi. 12 01, 2021 tarihinde R&Ç Avukatlık Hukuki Danışmanlık: http://r-chukuk.com/youtuberlarin-vergilendirilmesi/ adresinden alındı
  • Demir, A. (2019). Sosyal Medya Üzerinden Yapılan Reklamların Vergilendirilmesi. İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası Mali Çözüm Dergisi, 29(153), 183-189.
  • Demirel Ş. & H. Arslaner. (2021). Tax Dimension of Internet Advertising in Turkey. Journal of Public Finance Studies(65), 25-48.
  • Doğrusöz, B. (2021, 10 14). 1 TL Kazanca 32.500 TL Vergi "Sosyal Medya Üreticilerinin Vergilendirilmesi". 12 01, 2021 tarihinde Dünya Gazetesi: https://www.dunya.com/kose-yazisi/1-tl-kazanca-32500-tl-vergi/636519 adresinden alındı
  • Durdu, M. (2019). Türkiye'de Sosyal Medya İşletmelerinin Vergilendirilmesi. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 10(2), 470-488.
  • Ergin, N. E. (2021, 02 15). Sosyal Medya Fenomenlerinin ve Youtuberların Vergilendirilmesi. 12 12, 2021 tarihinde https://www.dunya.com/kose-yazisi/sosyal-medya-fenomenlerinin-ve-youtuberlarin-vergilendirilmesi/610917 adresinden alındı
  • Falay, P. D. (2000). Maliye Tarihi (3. Baskı b.). İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • G.İ.B. (2016, 03 16). İnternetteki Sosyal Paylaşım Siteleri Üzerinden Reklam Paylaşımlarına Göre Yapılan Ödemelerin Vergilendirilmesi. ÖZELGE. 12 12, 2021 tarihinde https://www.gib.gov.tr/internetteki-sosyal-paylasim-siteleri-uzerinden-reklam-paylasimlarina-gore-kisilere-yapilan adresinden alındı
  • G.V.K., M. (1961, 06 01). Gelir Vergisi Kanunu. 12 01, 2021 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.4.193.pdf adresinden alındı
  • Gemicioğlu, S. K. (2021, 03 19). İnternet Reklamları Vergi Kapsamında Mı? 12 01, 2021 tarihinde Gemicioğlu Hukuk Bürosu: https://gemicioglu.av.tr/internet-reklamlari-vergi-kapsaminda-mi/ adresinden alındı
  • Girgin, H. (2016). Sosyal Medyada Yayımlanan Reklamların Vergisel Açıdan Değerlendirilmesi. Vergi Raporu Dergisi(200), 71-78.
  • Karyağdı N. & B. Taş. (2021, 11 08). Youtuberlara ve Bireysel Yazılım (Uygulama, Oyun) Geliştirenlere Kolay Vergilendirme. 12 20, 2021 tarihinde https://www.ictmedia.com.tr/Author/Index/25/nazmi-karyagdi/616 adresinden alındı
  • Karyağdı, N. (2020, 03 02). İnternet Ortamında Reklam Hizmetlerinde Vergi Kesintisi. 12 01, 2021 tarihinde İCT Medya "Bilgi, İletişim Teknolojileri ve Enerji Dergisi": https://www.ictmedia.com.tr/Author/Index/25/nazmi-karyagdi/307 adresinden alındı
  • Kızıl, E. (2019). Türkiye'de Kripto Paranın Vergilendirilmesi ve Muhasebeleştirilmesi. İSMMMO Mali Çözüm Dergisi, 29(155), 179-196.
  • Klavuz Z. & B. Günsel. (2021, 04 13). Kripto Paralar ve Vergilendirilmesine İlişkin Değerlendirmeler. 11 11, 2021 tarihinde https://www.bts-legal.com/publication-detail/Kripto%20Paralar%20ve%20Vergilendirilmesine%20%C4%B0li%C5%9Fkin%20De%C4%9Ferlendirmeler adresinden alındı
  • Mert, H. &. (2020). Dıgıtal Economy, Taxatıon And Problems Encountered. PressAcademia Procedia Global Business Research Congress. 1, s. 28-33. PressAcademia. 11 11, 2021 tarihinde http://www.pressacademia.org/archives/pap/v11/6.pdf adresinden alındı
  • Mutluer M.K. & Ö. Erdoğan & A. Kesik. (2010). Teoride ve Uygulamada Kamu Maliyesi (2. Baskı b.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Şahin, S. Y. (2021, 12 15). Youtube Gelirlerinin Vergilendirilmesi Nasıl Değişecek? 12 20, 2021 tarihinde https://www.parasut.com/blog/youtube-gelirlerinin-vergilendirilmesi adresinden alındı
  • Şen, A. T. (2021, 01). Dijital Reklam Hizmetlerinde Stopaj Vergi Sorunu. 12 01, 2021 tarihinde Erdem&Erdem Hukuk Bürosu: http://www.erdem-erdem.av.tr/yayinlar/hukuk-postasi/dijital-reklam-hizmetlerinde-stopaj-vergisi-sorunu/ adresinden alındı
  • Türkay, İ. (Şubat-2019). İnternette Reklam Hizmeti Verenlere / Aracılık Edenlere Yapılan Ödemelerde Stopaj. Lebib Yalkın Mevzuat Dergisi(182). 12 01, 2021 tarihinde https://vergialgi.net/internette-reklam-hizmeti-verenlere-aracilik-edenlere-yapilan-odemelerde-stopaj adresinden alındı
  • V.U.K., M. (1961, 01 10). 213 Sayılı Vergi Kanunu. Vergi Usul Kanunu. 12 01, 2021 tarihinde https://www.mevzuat.gov.tr/#kanunlar adresinden alındı
  • Yazıları, P. (2019, 11 02). İnternet Ortamında Verilen Reklam Hizmetlerinin Ödemelerinde Vergi Kesintisi ve 17 Seri Nolu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin Değerlendirilmesi. 12 01, 2021 tarihinde İstanbul Yeminli Mali Müşavirler Odası: https://istanbulymmo.org.tr/Data/PlatformYazi/2019_11kasim/201911-02.pdf adresinden alındı
  • Yazılım, M. (2021, 06 10). İnstagram Satış Vergisi ve Sosyal Medya Vergileri ile İlgili Bilmeniz Gerekenler. 12 02, 2021 tarihinde https://blog.mikro.com.tr/: https://blog.mikro.com.tr/instagram-satis-vergisi-ve-sosyal-medya-vergileri-ile-ilgili-bilmeniz-gerekenler/ adresinden alındı
  • Yazısı, P. (2021, 02 01). Paltform Yazıları. 12 01, 2021 tarihinde İstanbul Yeminli Mali Müşavirler Odası: https://istanbulymmo.org.tr/Data/PlatformYazi/2021_01ocak/2021.01%20_02.pdf adresinden alındı
  • Yörük, S. A. (2019, 12 31). İnternet Üzerinden Yapılan Satışların ve İnternet Fenomenlerinin Vergilendirilmesi. 12 01, 2021 tarihinde SMMM Armağan Yörük.com: https://armaganyoruk.com/internet-satislari-internet-fenomenlerinin-vergilendirilmesi/ adresinden alındı
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kübra Gözen Bozdoğan Bu kişi benim 0000-0002-4672-0527

Selçuk Bayramoğlu 0000-0002-9202-0628

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gözen Bozdoğan, K., & Bayramoğlu, S. (2022). Türkiye’de Sosyal Medya Fenomenlerinin ve Youtuber’ların Kazançlarının Vergilendirilmesine Dair Bir Değerlendirme. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 825-838. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1062826

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.