Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Meslek Lisesi Öğrencilerinin İnsani Değerlerinin Azimlerini Yordayıcılığı

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 3, 1110 - 1123, 31.12.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı meslek lisesi öğrencilerinin insani değerlerinin azimlerini yordama gücünü belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu meslek lisesi öğrencileri oluşturmaktadır. Bu çalışmada, değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için nicel araştırma modelinden biri olan korelasyonel desen kullanılmıştır. Araştırmanın bağımsız değişkenleri, meslek lisesi öğrencilerinin insani değer düzeyleri, bağımlı değişkeni ise meslek lisesi öğrencilerinin azimleridir. Araştırma grubuna dahil edilen öğrenci sayısı 623’tür. Öğrencilerden elde edilen veriler normal dağılım gösterdiği için parametrik testler kullanılmıştır. Veri setinin analizinde meslek lisesi öğrencilerinin azimleri ve insani değerleri arasındaki ilişki Pearson Moment Çarpım Korelasyon Katsayısı ile test edilmiştir. Araştırmada bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkeni yordayıcılığı çoklu regresyon ile test edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, meslek lisesi öğrencilerinin insani değerleri ile azimleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Diğer bir araştırma bulgusunda ise meslek lisesi öğrencilerinin insani değerlerinin azmi yordadığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Agger,C. A. ve Koenka, A. C. (2019). Does attending a deeper learning school promote student motivation, engagement, perseverance, and achievement? Psychol Schs., 57, 627–645. Akgül, T. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algıları ile insani değerleri benimseme düzeyleri arasındaki ilişki. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Alhadabi, A. ve Karpinski, A. C. (2020). Grit, self-efficacy, achievement orientation goals, and academic performance in University students. International Journal of Adolescence and Youth, 25, 1, 519- 535.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bartev, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin insani değerler açısından durumlarının incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Baruch- Feldman, C. (2017). To grit guide for teens (edt.Hoerr, T. R.). An Imprint of New Harbinger Publications, Inc.
  • Baysal, N. (2013). Ortaokul Sosyal bilgiler derslerinde değerler eğitimi uygulamalarının öğretmenler yönüyle değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Bulach, C. R. ve Butler, J. D. (2002). The ocurance of behaviors associated with sixteen character values. Journal of Humanistic Counseling, Education and Development, 41.
  • Calo,M., Peiris, C., Chipchase, L., Blackstock, F. ve Judd, B. (2019). Grit, resilience and mindset in health students. The Clinical Teacher, 16, 317–322.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni, nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Disabato, D. J., Goodman, F. R. ve Kashdan, T. B. (2017). Is grit relevant to well-being and strengths? Evidence across the globe for separating perseverance of effort and consistency of interests. Journal of Personality, 87, 194- 211.
  • Doktaş Yeşiltaş, P. ve Mentiş Taş, A. (2016). Okul müdürlerinin değer ve değer kazanımına ilişkin görüşleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 2, 1125-1146.
  • Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D. ve Kelly, D. R. (2007). Personality processes and individual differences. Grit: perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 6, 1087–1101.
  • Ecerkale, N. ve Bayrak, Ö. (2018). Türkçe 7. sınıf ders kitabındaki metinlerin değerler bağlamında incelenmesi. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 4, 2.
  • Güçlü, M. (2015). Türkiye’de değerler eğitimi konusunda yapılan araştırmalar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8, 38, 720-732.
  • Kantar, Ş. (2014). İlköğretim 4. ve 5. sınıf Sosyal bilgiler dersinde 100 temel eser yoluyla değerler eğitimi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Karababa, A. (2016). Ergenlerde transaksiyonel analiz ego durumları, yaşam, pozisyonları ve insani değerler açısından yalnızlık. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Kasapoğlu, H. (2013). Okulda değer eğitimi ve hikayeler. Milli Eğitim, 198.
  • Kavun, Y. (2016). Ergenlerde dindarlık ve insani değerler. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kulaksızoğlu, A. ve Dilmaç, B. (2000). İnsani değerler eğitimi programı. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 199-208.
  • Kurt Kaban, G. (2019). Ergenlerde siber zorbalığın insani değerler açısından incelenmesi (Kocaeli örneklemi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Laursen, E. K. (2015). The power of grit, perseverance, and tenacity. Reclaiming children and youth www.reclaimingjournal.com, 23, 4.
  • Markman, G. D., Baron, R. A. ve Balkin, D. B. (2005). Are perseverance and self-efficacy costless? Assessing entrepreneurs’ regretful thinking. Journal of Organizational Behavior, 26, 1–19.
  • Oriol, X., Miranda, R., Oyanedel, J. C. ve Torres, J. (2017). The role of self- control and grit in domains of school success in students of primary and secondary school. Frontiers in Psychology, 8.
  • Park, D., Yu, A., Baelen, R. N., Tsukayama, E. ve Duckworth, A. L. (2018). Fostering grit: Perceived school goal-structure predicts growth in grit and grades. Contemporary Educational Psychology, 55, 120- 128.
  • Peker, A. (2013). İnsani değerler yönelimli psiko-eğitim programının problemli internet kullanımı ve siber zorbalık üzerindeki etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Polirstok, S. (2017). Strategies to improve academic achievement in secondary school students: perspectives on grit and mindset. SAGE Open, 1- 9.
  • Reed, L. ve Jeremiah, J. (2017). Student grit as an important ingredient for academic and personal success. Developments in Business Simulation and Experiential Learning, 44.
  • Samur, S. (2018). Futbol takımlarında mücadele azim ve iradesine katkı sağlayacak kişilik özellikleri. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2, 1, 34 – 44.
  • Sarıçam, H., Çelik, İ. ve Oğuz, A. (2016). Kısa azim (sebat) ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5, 2, 927-935.
  • Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture, 2, 1.
  • Steinmayr, R., Weidinger, A. F. ve Wigfield, A. (2018). Does students’ grit predict their school achievement above and beyond their personality, motivation, and engagement? Contemporary Educational Psychology, 53, 106- 122.
  • Taylor, T. S., Raynard, A. L. ve Lingard, L. (2019). Perseverance, faith and stoicism: a qualitative study of medical student perspectives on managing fatigue. Medical Education, 53, 1221–1229.
  • Tep, P., Maneewan, S., Chuathong, S. ve Easter, M. A. (2021). The relationship between human values and creative ideation among undergraduate students: The role of creative self-efficacy. Cogent Psychology, 8, 1, 1- 15.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2021). Online Türkçe Büyük Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Türkan, S. ve Kaya, F. Ş. (2019). Öğretmenlerin değer yönelimlerinin kişilerarası öz-yeterlik algıları üzerine etkisi. HAYEF: Journal of Education, 16, 1, 89-116.
  • Türkmen, E. F. (2018). Öğretmen adayı konservatuvar öğrencilerinin değer algıları: İyimser ve kötümser karikatürleri örneği. Rast Müzikoloji Dergisi, 6, 1, 1805- 1831.
  • Vellore Institue of Technology (VIT) (2021). Human values and Professional ethics manual. https://vit.ac.in/human-resource-office
  • Warren, J. M. ve Hale, R. W. (2020). Predicting grit and resilience: Exploring college students’ academic rational beliefs. Journal of College Counseling, 23.
  • Weisskirch, R. S. (2018). Grit, self-esteem, learning strategies and attitudes and estimated and achieved course grades among college students. Curr Psychol, 37, 21–27.
  • Wilburne, J. M. ve Dause, E. (2016). Teaching self-regulated learning strategies to low-achieving fourth-grade students to enhance their perseverance in mathematical problem solving. Investigations in Mathematics Learning, 9, 1, 38- 52.
  • Wolters, C. A. ve Hussain, M. (2015). Investigating grit and its relations with college students’ self-regulated learning and academic achievement. Metacognition Learning, 10, 293–311.
  • Yaman, H., Taflan, S. ve Çolak, S. (2009). İlköğretim ikinci kademede Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 7, 18, 107- 120.
  • Yazar, T. Ve Erkuş, S. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 196-211.
  • Yılmaz, E. (2019). Öğrenmede domino etkisi. Palet yayınları.
  • Yoncalık, O. (2018). Lise öğrencilerinde azim, mutluluk ve umutsuzluğun yaşam doyumları ve akademik başarılarına etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.

Prediction of the Determination of Vocational School Students by Their Humanitarian Values

Yıl 2022, Cilt: 19 Sayı: 3, 1110 - 1123, 31.12.2022

Öz

The aim of this study is to determine the power of the humanitarian values of vocational school students to predict their determination. The population of the study is vocational school students. In this study, the correlational design included in the quantitative research model was used to reveal the relationship between variables. The independent variables of the study are the humanitarian value levels of vocational high school students, and the dependent variable is the determination of vocational high school students. 623 students were included in the sample. Parametric tests were used as the data collected from students showed a normal distribution. In the analysis of the data set, the relationship between the determination and humanitarian values of vocational high school students was tested with the Pearson Product Moment Correlation Coefficient. In the study, the predictability of the independent variables on the dependent variable was tested by multiple regression. A significant relationship was found between the humanitarian values of vocational school students and their determination. Moreover, the findings suggest that the humanitarian values of vocational school students predict their determination.

Kaynakça

  • Agger,C. A. ve Koenka, A. C. (2019). Does attending a deeper learning school promote student motivation, engagement, perseverance, and achievement? Psychol Schs., 57, 627–645. Akgül, T. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okul iklimine ilişkin algıları ile insani değerleri benimseme düzeyleri arasındaki ilişki. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Alhadabi, A. ve Karpinski, A. C. (2020). Grit, self-efficacy, achievement orientation goals, and academic performance in University students. International Journal of Adolescence and Youth, 25, 1, 519- 535.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bartev, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin insani değerler açısından durumlarının incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Baruch- Feldman, C. (2017). To grit guide for teens (edt.Hoerr, T. R.). An Imprint of New Harbinger Publications, Inc.
  • Baysal, N. (2013). Ortaokul Sosyal bilgiler derslerinde değerler eğitimi uygulamalarının öğretmenler yönüyle değerlendirilmesi. Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Bulach, C. R. ve Butler, J. D. (2002). The ocurance of behaviors associated with sixteen character values. Journal of Humanistic Counseling, Education and Development, 41.
  • Calo,M., Peiris, C., Chipchase, L., Blackstock, F. ve Judd, B. (2019). Grit, resilience and mindset in health students. The Clinical Teacher, 16, 317–322.
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni, nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Çev.). Ankara: Eğiten.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Disabato, D. J., Goodman, F. R. ve Kashdan, T. B. (2017). Is grit relevant to well-being and strengths? Evidence across the globe for separating perseverance of effort and consistency of interests. Journal of Personality, 87, 194- 211.
  • Doktaş Yeşiltaş, P. ve Mentiş Taş, A. (2016). Okul müdürlerinin değer ve değer kazanımına ilişkin görüşleri. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 2, 1125-1146.
  • Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D. ve Kelly, D. R. (2007). Personality processes and individual differences. Grit: perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 6, 1087–1101.
  • Ecerkale, N. ve Bayrak, Ö. (2018). Türkçe 7. sınıf ders kitabındaki metinlerin değerler bağlamında incelenmesi. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 4, 2.
  • Güçlü, M. (2015). Türkiye’de değerler eğitimi konusunda yapılan araştırmalar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8, 38, 720-732.
  • Kantar, Ş. (2014). İlköğretim 4. ve 5. sınıf Sosyal bilgiler dersinde 100 temel eser yoluyla değerler eğitimi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Karababa, A. (2016). Ergenlerde transaksiyonel analiz ego durumları, yaşam, pozisyonları ve insani değerler açısından yalnızlık. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Kasapoğlu, H. (2013). Okulda değer eğitimi ve hikayeler. Milli Eğitim, 198.
  • Kavun, Y. (2016). Ergenlerde dindarlık ve insani değerler. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kulaksızoğlu, A. ve Dilmaç, B. (2000). İnsani değerler eğitimi programı. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12, 199-208.
  • Kurt Kaban, G. (2019). Ergenlerde siber zorbalığın insani değerler açısından incelenmesi (Kocaeli örneklemi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
  • Laursen, E. K. (2015). The power of grit, perseverance, and tenacity. Reclaiming children and youth www.reclaimingjournal.com, 23, 4.
  • Markman, G. D., Baron, R. A. ve Balkin, D. B. (2005). Are perseverance and self-efficacy costless? Assessing entrepreneurs’ regretful thinking. Journal of Organizational Behavior, 26, 1–19.
  • Oriol, X., Miranda, R., Oyanedel, J. C. ve Torres, J. (2017). The role of self- control and grit in domains of school success in students of primary and secondary school. Frontiers in Psychology, 8.
  • Park, D., Yu, A., Baelen, R. N., Tsukayama, E. ve Duckworth, A. L. (2018). Fostering grit: Perceived school goal-structure predicts growth in grit and grades. Contemporary Educational Psychology, 55, 120- 128.
  • Peker, A. (2013). İnsani değerler yönelimli psiko-eğitim programının problemli internet kullanımı ve siber zorbalık üzerindeki etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi.
  • Polirstok, S. (2017). Strategies to improve academic achievement in secondary school students: perspectives on grit and mindset. SAGE Open, 1- 9.
  • Reed, L. ve Jeremiah, J. (2017). Student grit as an important ingredient for academic and personal success. Developments in Business Simulation and Experiential Learning, 44.
  • Samur, S. (2018). Futbol takımlarında mücadele azim ve iradesine katkı sağlayacak kişilik özellikleri. Türkiye Spor Bilimleri Dergisi, 2, 1, 34 – 44.
  • Sarıçam, H., Çelik, İ. ve Oğuz, A. (2016). Kısa azim (sebat) ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5, 2, 927-935.
  • Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture, 2, 1.
  • Steinmayr, R., Weidinger, A. F. ve Wigfield, A. (2018). Does students’ grit predict their school achievement above and beyond their personality, motivation, and engagement? Contemporary Educational Psychology, 53, 106- 122.
  • Taylor, T. S., Raynard, A. L. ve Lingard, L. (2019). Perseverance, faith and stoicism: a qualitative study of medical student perspectives on managing fatigue. Medical Education, 53, 1221–1229.
  • Tep, P., Maneewan, S., Chuathong, S. ve Easter, M. A. (2021). The relationship between human values and creative ideation among undergraduate students: The role of creative self-efficacy. Cogent Psychology, 8, 1, 1- 15.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2021). Online Türkçe Büyük Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
  • Türkan, S. ve Kaya, F. Ş. (2019). Öğretmenlerin değer yönelimlerinin kişilerarası öz-yeterlik algıları üzerine etkisi. HAYEF: Journal of Education, 16, 1, 89-116.
  • Türkmen, E. F. (2018). Öğretmen adayı konservatuvar öğrencilerinin değer algıları: İyimser ve kötümser karikatürleri örneği. Rast Müzikoloji Dergisi, 6, 1, 1805- 1831.
  • Vellore Institue of Technology (VIT) (2021). Human values and Professional ethics manual. https://vit.ac.in/human-resource-office
  • Warren, J. M. ve Hale, R. W. (2020). Predicting grit and resilience: Exploring college students’ academic rational beliefs. Journal of College Counseling, 23.
  • Weisskirch, R. S. (2018). Grit, self-esteem, learning strategies and attitudes and estimated and achieved course grades among college students. Curr Psychol, 37, 21–27.
  • Wilburne, J. M. ve Dause, E. (2016). Teaching self-regulated learning strategies to low-achieving fourth-grade students to enhance their perseverance in mathematical problem solving. Investigations in Mathematics Learning, 9, 1, 38- 52.
  • Wolters, C. A. ve Hussain, M. (2015). Investigating grit and its relations with college students’ self-regulated learning and academic achievement. Metacognition Learning, 10, 293–311.
  • Yaman, H., Taflan, S. ve Çolak, S. (2009). İlköğretim ikinci kademede Türkçe ders kitaplarında yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 7, 18, 107- 120.
  • Yazar, T. Ve Erkuş, S. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programındaki değerler eğitimine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 196-211.
  • Yılmaz, E. (2019). Öğrenmede domino etkisi. Palet yayınları.
  • Yoncalık, O. (2018). Lise öğrencilerinde azim, mutluluk ve umutsuzluğun yaşam doyumları ve akademik başarılarına etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ercan Yılmaz 0000-0003-4702-1688

Suat Çapuk 0000-0003-2736-9927

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yılmaz, E., & Çapuk, S. (2022). Meslek Lisesi Öğrencilerinin İnsani Değerlerinin Azimlerini Yordayıcılığı. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(3), 1110-1123.

.