Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Akademiye ve Akademisyenlere Yönelik Düşünceleri

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 1106 - 1125, 31.12.2024
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1458529

Öz

Akademik kurumlar, akademisyenler ve akademik süreç gibi unsurlar öğretmen eğitiminde önemli bir role sahiptir. Çocukların eğitiminin başlangıcı olarak görülen ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin eğitimde önemli bir role sahip olan bu unsurlara ilişkin görüşleri de önemli görülmektedir. Bu araştırmanın amacı da sınıf öğretmenlerinin akademiye, akademik sürece ve akademisyene dair düşünceleri ve farkındalıklarını belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması tercih edilmiştir. Çalışma grubu 2023-2024 eğitim öğretim yılının güz döneminde Kahramanmaraş İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı okullarda görev yapan basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilmiş 48 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada verilerinin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen yapılandırılmış görüşme formu tekniğinden yararlanılmıştır. Elde edilen verilerin analiz edilmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda sınıf öğretmenlerinin çoğunun akademideki genel ünvanları bildikleri, akademisyenlik mesleğinin statüsü hakkında bilgi sahibi olduğu ve öğretmenlik mesleği ile farklarının/benzerliklerinin kısmen farkında olduğu, akademik ünvanlar arası geçişlere dair genel bilgilere sahip olduğunu akademi ile öğretmenlik bağ arasında eğitimsel bağın kuvvetli olduğuna dair olumlu sonuçlara varılırken ünvanlar içerisinde zaman içinde değişime uğramış güncel hallerini bilmedikleri, akademinin öğretmenlik mesleğine faydalarının kısmen ve yetersiz olduğu, sınıf öğretmenlerinin akademiye dair pek de ilgili olmadığı, iki mesleğin meslek yapısı arasında benzerlikler olmadığına dair olumsuz sonuçlarına varılmıştır.

Kaynakça

  • Aktan O., (2020). Öğretmenlerin kariyer gelişimi açısından lisansüstü eğitimin değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 10(3), 596-607. https://doi.org/10.5961/jhes.2020.419
  • Alhas, A. (2006). Lisansüstü eğitim yapmakta olan Milli Eğitim Bakanlığı öğretmenlerinin lisansüstü eğitime bakış açıları (Ankara ili örneği). Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Avcı, F., & Akdeniz, E. C. (2021). Lisansüstü eğitimlerine devam eden okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri, yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 122-141.
  • Aydın, İ. (2016). Akademik etik. Pegem Akademi.
  • Balcı, A. (1989). Eğitimsel araştırmanın eğitimsel sorunların çözümüne uygulanması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 22(1), 411-420. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000868.
  • Bayar, A., & Çelenk, M. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitimine İlişkin Görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 6(2), 225-237.
  • Bektaş, M. & Pehlivan, N. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin “Yüksek Lisans” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları . Sakarya University Journal of Education, 8 (1) , 211-227 . DOI: 10.19126/suje.382649
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları
  • Çekiç, O. , Öztürk, H. & Apaydın, S. (2018). Öğretmenlerin Eğitim Araştırmalarına İlişkin Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 856-879.Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59094/850543
  • Çelikten M., Şanal M. & Yeni Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19(2), 207-237 https://sozluk.gov.tr/?ara=akademisyen (çevrimiçi) 10.03.2024
  • İnel Ekici, D., Ekici, M., & Can, İ. (2020). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitim Hakkındaki Görüşlerinin, Beklentilerinin ve Farkındalıklarının İncelenmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 7(2), 212-227. https://doi.org/10.33710/sduijes.676425
  • Karakütük, K. (1989). Türkiye’de Lisansüstü Öğretim, Sorunları ve Çözüm Önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını. Cilt:22, Sayı: 1
  • Karakütük, K. & Özdemir, Y. (2011). Bilim İnsanı Yetiştirme Projesi (BİYEP) ve Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı’nın (ÖYP) değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 26–38.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Nobel Yayınevi.
  • Karataş, T., Özen, Ş., & Gülnar, E. (2017). Akademisyenlerin Kariyer Basamakları ve Yükseltme Ölçütlerine İlişkin Görüşleri. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), 82-93.
  • Kıral, E. & Altun, B. (2015) Expectations of Students in the Educational Administration, Supervision, Planning and Economics Master’s Program without Thesis and Their Opinions Regarding the Satisfaction of Their Expectations. The Anthropologist, 21 (3) 512-521.
  • Oğuzkan, F. (1981). Eğitim Terimleri Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları
  • Okan, M. (2021). Akademik Etik ve Akademik Liyakat Hakkında Akademisyen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye'de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları, Sorunlar Ve Öneriler. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 34(1), 125-137. DOI:10.1501/Egifak_0000000052
  • Stake, R. E. (1995). The Art of Case Study Research. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Şahin, Ç., Demir, M., & Arcagök, S. (2015). Öğretmen adaylarının lisansüstü öğretime yönelik görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(1), 304-320.
  • Silverman, D. (2018). Nitel verileri yorumlama. (E. Dinç, Çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tezcan, A. M. (2019). Türkiye’nin Toplumsal Dönüşümü ve Akademi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tüfekçi Akcan, A., Malkoç, S., & Kızıltan, Ö. (2018). Akademisyenlere Göre Akademi Ve Akademik Kültür. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 569-591. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-364780
  • Ünal, Ç. & İlter, İ. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Lisansüstü Eğitime Olan Tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği) . Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 147-164. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2826/38214
  • Varış, F. (1972). Türkiye’de Lisans-Üstü Eğitim: “Pozitif Bilimlerin Temel ve Uygulamalı Alanlarında”. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayını. No: 23,1972, s.183
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf öğretmeni yetiştirmede teknoloji eğitimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 155-167.
  • Yılmaz, Ö., & Memişoğlu, S. P. (2019). Yükseköğretim Kurumlarında Akademik Performans Değerlendirmeye İlişkin Akademisyen Görüşleri. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 542-554.
  • Yin, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage Publications.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzhan Kuru 0000-0002-1772-4406

Mehmet Kaya 0009-0001-9138-9546

Esma Kuru 0000-0002-7661-387X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2024
Kabul Tarihi 9 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kuru, O., Kaya, M., & Kuru, E. (2024). Sınıf Öğretmenlerinin Akademiye ve Akademisyenlere Yönelik Düşünceleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 1106-1125. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1458529

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.