Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining students' mental models about "stars, comet and constellation" and comparing them by educational attainment

Yıl 2023, , 395 - 428, 30.11.2023
https://doi.org/10.33400/kuje.1222937

Öz

This research aims to determine students’ mental models about “star, comet, and constellation " and compare them by educational attainment. The research developmental research model, one of the descriptive research methods, was used. The research participant group consists of 140 students in total, who are studying in preschool, primary education, secondary education, and university in the 2021-2022 academic year in Trabzon. Drawing and interview questions were used as data collection tools to determine students’ mental models about “star, comet, and constellation " and compare them by educational attainment. The interview questions and drawings obtained from the research were analyzed by subjecting them to the content analysis technique. Within the results obtained, it has been revealed that there are misconceptions and alternative concepts in the mentioned concepts from preschool children to university 4th-grade science teacher candidates and these misconceptions have been carried over for years. The necessity of giving importance to astronomy education to encourage and develop the spatial thinking, three-dimensional thinking, and creativity skills of children and students at every education level, starting from preschool, and the development of various educational activities in this context comes to the fore. Accordingly, it is recommended to present the astronomy discipline to the student in an interdisciplinary perspective, considering the content and subject area, and to support it with various activities such as workshops, workshops, and projects that will contribute to skill development depending on this presentation.

Kaynakça

  • Aksan, Z., & Çelikler, D. (2017). Okul öncesi çocuklara astronomi eğitimi: Uzay ve gezegenler. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 347-359. https://doi.org/10.9775/kausbed.2017.022
  • Arıkurt, E., Durukan, Ü. G. & Şahin, Ç. (2015). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin astronomi kavramıyla ilgili görüşlerinin gelişimsel olarak incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91. https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/1732/21260
  • Arslan, A. G. (1998). Öğretmen formasyonunda yeniden yapılanma sürece endeksli formasyon. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Asterhan, C. S. C., & Schwarz, B. B. (2009). Argumentation and explanation in conceptual change: Indications from protocol analyses of peer-to-peer dialog. Cognitive Science, 33(3), 374-400.
  • Aubrecht, G. J., & Raduta, C. (2005). American and Romanian student approaches to solving simple electricity and magnetism problems. Association for University Regional Campuses of Ohio Journal, 11, 51-66. https://doi.org/10.48550/arXiv.physics/0503123
  • Aydın, H., & Uşak, M. (2003). Fen derslerinde alternatif kavramların araştırılmasının önemi: Kuramsal bir yaklaşım. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 121-135. https://dergipark.org.tr/en/pub/pauefd/issue/11130/133119
  • Bailey, M. J. & Slater, T. F. (2004). A review of astronomy education research. The Astronomy Education Review, 2(2), 20-45.
  • Baltacı, A. (2013). Astronomi konusunun çoklu yazma etkinlikleri ve yaparak yazarak bilim öğrenme metodu kullanılarak öğretilmesinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Bayram, H., & Ersoy, N. (2014). 7. sınıf öğrencilerinin maddelerin sınıflandırılması ve değişimi konusundaki kavram yanılgılarının deney ve kavram haritası yöntemi ile giderilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 31-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruaebd/issue/389/2704
  • Bektaşlı, B. (2013). The development of astronomy concept test for determining preservice science teachers’ misconceptions about astronomy. Education and Science, 38(168), 362-372.
  • Bektaşlı, B. (2014). In-service science teachers’ astronomy misconceptions. Mediterranean Journal of Educational Research, 15,1-10.
  • Benli-Özdemir, E. (2019). Animasyon destekli fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin güneş, dünya ve ay kavramları hakkındaki kavram yanılgılarının giderilmesine ve astronomiye yönelik tutuma etkisi. Başkent University Journal of Education, 6(1), 46-58. http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/154
  • Berber, C. N. & Güzel, H. (2009). Fen ve matematik öğretmen adaylarının modellerin bilim ve fendeki rolüne ve amacına ilişkin algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 87-97. https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61797/924371
  • Bolat, A., Aydoğdu, R. Ü., Sağır, Ş. U. & Değirmenci, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin Güneş, Dünya ve Ay kavramları hakkındaki kavram yanılgılarının tespit edilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 218-229.
  • Bretones, P. S., & Neto, J. M. (2011). An analysis of papers on astronomy education in proceedings of IAU meetings from 1988 to 2006. Astronomy Education Review, 10(1), 1-9.
  • Bülbül, E., İyibil, Ü. G. & Şahin, Ç. (2013). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin astronomi kavramıyla ilgili algılamalarının belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 170-179.
  • Canpolat, N., Pınarbaşı T., Bayrakçeken S. & Geban Ö. (2006). The conceptual change approach to teaching chemical equilibrium. Research in Science and Technological Education, 24(2), 217–235. https://doi.org/10.1080/02635140600811619
  • Chi, M. T. H. (1992). Conceptual change within and across ontological categories: Examples from learning and discovery in science. Cognitive Models of Science: Minnesota Studies in the Philosophy of Science, 129-186.
  • Cin, M. (2007). Alternative views of the solar system among Turkish students. Review of Education, 53, 39-53. https://doi.org/10.1007/s11159-006-9029-5
  • Crouch, C. H., & Mazur, E. (2001). Peer instruction: Ten years of experience and results. American Journal of Physics, 69(9), 970-977.
  • Çepni, S. & Çoruhlu, T. Ş. (2014). “Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” ünitesinde zenginleştirilmiş 5e öğretim modeline uygun hazırlanan öğrenme ortamlarının öğrenci başarısı üzerine etkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 343-369. http://dx.doi.org/10.19171/uuefd.45874
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Ofset Matbaacılık.
  • Çetin, T., Yavuz, S., Tokgöz, B. & Güven, G. (2012). Okul öncesi dönemdeki çocuklara (60-72 ay) uzay kavramlarının öğretimi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 32(3), 715-731. https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6734/90525
  • Çirkinoğlu-Şekercioğlu, A. G. (2011). Akran öğretimi yönteminin öğretmen adaylarının elektrostatik konusundaki kavramsal anlamalarına ve tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi.
  • Çirkinoğlu-Şekercioğlu, A., & Yılmaz-Akkuş, G. (2019). Drama yönteminin 7. sınıf öğrencilerinin güneş sistemi ve ötesi: Uzay bilmecesi ünitesindeki başarılarına etkisi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 125-146. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.43815-538314
  • Demir, A. & Sezek, F. (2013). İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 175-193. https://dergipark.org.tr/en/pub/uefad/issue/16690/173460
  • Demirci, F. & Özyürek, C. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin astronomi konularının öğretimi öz-yeterlik inanç düzeylerinin belirlenmesi ve bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(3), 499-518. https://dergipark.org.tr/en/pub/odusobiad/issue/32288/337120
  • Demircioğlu, G., Ayas, A. & Demircioğlu, H. (2005). Conceptual change achieved through a new teaching program on acids and bases. Chemistry Education Research and Practice, 6(1), 36-51. https://doi.org/10.1039/B4RP90003K
  • Demirçalı, S. (2016). Modellemeye dayalı fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, bilimsel süreç becerilerine ve zihinsel model gelişimlerine etkisi: 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi-uzay bilmecesi ünitesi örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Demirel, F. (2013). Akran eğitiminin matematik dersinde kullanımının öğrenci tutumu, başarısı ve bilgi kalıcılığına etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi.
  • Demirel, R. & Aslan, O. (2014). Kavram karikatürleriyle desteklenen fen ve teknoloji öğretiminin öğrencilerin akademik başarıları ve kavramsal anlamalarına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 368-392.
  • Deniş-Çeliker, H. D. & Balım, A. G. (2012). “Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi" ünitesinde proje tabanlı öğrenme uygulamalarının öğrenci başarılarına etkisi. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 254- 277.
  • Ding, N., & Harskamp, E. G. (2011). Collaboration and peer tutoring in chemistry laboratory education. International Journal of Science Education, 33(6), 839-863.
  • Duran, M. (2023). Okul öncesi dönemdeki çocukların uzay-zaman kavramlarına ilişkin algıları ve bilgilenme kaynakları. Milli Eğitim Dergisi, 52 (238), 681-710. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1099698
  • Durmuş, J. & Bayraktar, Ş. (2010). Effects of conceptual change texts and laboratory experiments on fourth grade students’ understanding of matter and change concepts. Journal of Science Education and Technology, 19(5), 498-504. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9216-9
  • Durukan, Ü. & Sağlam Arslan, A. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının temel astronomi kavramlarını ilişkilendirme durumlarının analizi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 97-109. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod/issue/71979/1157957
  • Durukan, Ü., Şahin, Ç. & Arıkurt, E. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının temel astronomi kavramları hakkındaki zihinsel yapılarının belirlenmesi [Sözlü sunum]. XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana.
  • Düşkün, İ. (2011). Güneş-Dünya-Ay modeli geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi eğitimindeki akademik başarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Ekiz, D. & Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 165, 61- 78.
  • Emrahoğlu, N. & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165–180. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4381/60102
  • Ersoy, N. (2004). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin “maddelerin sınıflandırılması ve dönüşümleri” konusundaki kavram yanılgılarının deney ve kavram haritası yöntemi ile giderilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Eryılmaz, H. (2004). The effect of peer instruction on high school students' achievement and attitudes toward physics [Doctoral Dissertation), The Middle East Technical University.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Frede, V. (2006). Pre-service elementary teacher’s conceptions about astronomy. Advances in Space Research, 38, 2237–2246. https://doi.org/10.1016/j.asr.2006.02.017
  • Gentner, D., & Stevens, A. L. (2014). Understanding Micronesian Navigation. In Mental models (pp. 199-234). Psychology Press.
  • Gobert, J. D. & Buckley, B. C. (2000). Introduction to model-based teaching and learning. International Journal of Science Education, 22(9), 891-894. https://doi.org/10.1080/095006900416839
  • Göncü, Ö. & Korur, F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomi temelli ünitelerdeki kavram yanılgılarının üç aşamalı test ile tespit edilmesi [Sözlü sunum]. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Göncü, Ö. (2013). İlköğretim beşinci ve yedinci sınıf öğrencilerinin astronomi konularındaki kavram yanılgılarının tespiti (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Grosslight, L., Unger, C., Jay, E. & Smith, C. L. (1991). Understanding models and their use in science: conceptions of middle and high school students and experts. Journal of Research in Science Teaching, 28(9), 799-822. https://doi.org/10.1002/tea.3660280907
  • Güçhan-Özgül, S. G., Akman, B., & Saçkes, M. (2018). Çocukların Dünya’nın şekli ve gece-gündüz kavramlarına yönelik zihinsel modelleri. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 66-82. https://doi.org/10.19160/ijer.379293
  • Gündoğdu, T. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin astronomi konusundaki başarı ve kavramsal anlama düzeyleri ile fen dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Güneş, G. (2010). Öğretmen adaylarının temel astronomi konularında bilgi seviyeleri ile bilimin doğası ve astronomi öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi.
  • Harrison, G. A. (2001). How do teachers and textbook writers model scientific ideas for students? Research in Science Education, 31, 401-435. https://doi.org/10.1023/A:1013120312331
  • İyibil, Ü. & Sağlam Arslan, A. (2010). Fizik öğretmen adaylarının yıldız kavramına dair zihinsel modelleri, NEFEFMED, 4(2), 25-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/balikesirnef/issue/3371/46525
  • İyibil, Ü. G. (2010). Farklı programlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının temel astronomi kavramlarını anlama düzeylerinin ve ilgili kavramlara ait zihinsel modellerinin analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • İzgi-Onbaşılı, Ü. & Siper-Kabadayı, G. (2019). Okulöncesi dönemde çocukların astronomi konusunda temel kavramlarla ilgili bilgilerinin incelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2) , 85-97. https://dergipark.org.tr/en/pub/tujped/issue/50537/649626
  • Johnson-Laird, P. N. (2010). Mental models and human reasoning. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(43), 18243-18250.
  • Kalkan, H. & Kıroğlu, K. (2007). Science and nonscience students’ ideas about basic astronomy concepts in pre-service training for elemantary school teachers. Astronomy Education Review, 6(1), 15-24.
  • Kalkan, K. & Yener, D. (2022). Astronomi öğretiminde materyal ve model destekli etkinliklerin öğrenci başarısı ve tutuma etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10 (2) , 406-441. https://doi.org/10.56423/fbod.1182074
  • Kaplan, G. & Çifçi-Tekinarslan, İ. (2013). Zihinsel yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerin astronomi kavramlarındaki bilgi düzeylerinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 12(2), 614-627. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8585/106664
  • Kaplan, G. (2011). İlköğretim beşinci sınıfa devam eden zihinsel yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerin temel astronomi kavramlarını algılama şekilleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Karaçam, S., Yener, D. , Canbazoğlu Bilici, S. , Şahin Çakır, Ç. & Yürük, N. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumlarının ve astronomi öğretimi özyeterlik inançlarının incelenmesi: Çevrim içi astronomi eğitimi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (46) , 71-84. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.992620
  • Karamustafaoğlu, O., Yaman, S. & Karamustafaoğlu, S. (2005). Fen ve Teknoloji Eğitiminde Öğrenme ve Öğretim Materyalleri: Bölüm 9 s. 211-234, İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi (Ed: T. Kesercioğlu & M. Aydoğdu). Anı Yayıncılık.
  • Karslı, F. & Ayas, A. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kimyası benim için farklı bir kavramdır. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(2), 284-313.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomiyle ilgili kavramları anlama düzeyi ve astronomi dersinin eğitim için önemi. Pegem Akademi Yayıncılık, 1-12.
  • Koray-Cansungü, Ö. & Bal, Ş. (2002). Fen öğretiminde kavram yanılgıları ve kavramsal değişim stratejisi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 10 (1), 83-90.
  • Koyuncu Şahin, M., & Akman, B. (2018). Erken çocukluk döneminde düşünme becerilerinin gelişimi. Milli Eğitim, 218, 5-20.
  • Kurnaz, M. A. & Değermenci, A. (2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamalarının sınıf seviyelerine göre karşılaştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 91–112. http://hdl.handle.net/11672/216
  • Kurnaz, M. A. & Değermenci, A. (2012). 7. sınıf öğrencilerinin güneş, dünya ve ay ile ilgili zihinsel modelleri. İlköğretim Online, 11 (1), 2-15. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8590/106764
  • Kurnaz, M. A. (2012). Yıldız, kuyruklu yıldız ve takımyıldız kavramlarıyla ilgili öğrenci algılamalarının belirlenmesi. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 251-264.
  • Küçüközer, H., Bostan, A. & Işıldak, R. S. (2010). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının bazı astronomi kavramlarına ilişkin fikirlerine öğretimin etkileri. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 105-124. https://hdl.handle.net/20.500.12462/4818
  • Küçüközer, H., Küçüközer, A., Yüzümezoğlu, K., & Korkusuz, M., E. (2010). Elementary school students’ conceptions regarding astronomical phenomena. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(1), 521-537. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19824/212346
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2001). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2004). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanı.
  • Nakhleh, M. B. (1992). Why some students don’t learn chemistry: chemical misconceptions. Journal of Chemical Education, 69(3), 191-196. https://doi.org/10.1021/ed069p191
  • Nobel, M. M. (2005). Effects of classwide peer tutoring on the acquisition, maintenance, and generalization of science vocabulary words for seventh grade students with learning disabilities and/or low achievement (Doctoral Dissertation). Graduate School of The Ohio State University.
  • Okulu, H. Z. (2012). Geliştirilen astronomi etkinliklerinin fen ve teknoloji öğretmen adaylarının astronomi bilgi ve tutum düzeylerine etkisi: Muğla örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Örnek, F. (2008). Models in science education: applications of models in learning and teaching science. International Journal of Environmental & Science Education, 3(2), 35-45.
  • Özkan, G. & Akçay, H. (2016). Preservice science teachers’ beliefs about Astronomy concepts. Universal Journal of Educational Research, 4(9), 2092-2099.
  • Parkinson, M. (2009). The effect of peer assisted learning support (PALS) on performance in mathematics and chemistry. Innovations in Education and Teaching International, 46(4), 381-392.
  • Savaşçı, B., & Özdemir-Şimşek, P. (2012). İlköğretim fen bilgisi dersi 7. sınıf uzay bilmecesi ünitesinin yaratıcı drama yöntemi ile ele alınması. Yaratıcı Drama Dergisi, 7(14), 19-37. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/23809/253687
  • Singer, S., Hilton, M. & Schweingruber, H. (2005). Needing a new approach to science labs. The Science Teacher, 72(7), 10.
  • Taşcan, M. & Ünal, İ. (2015). Astronomi eğitiminin önemi ve ülkemizdeki öğretim programları açısından değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 25-37. https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/25109/265092
  • Tokgöz, S. S. (2007). The effect of peer instruction on sixth grade students’ science achievement and attitudes. (Doctoral Dissertation). Middle East Technical University Graduate School of Natural and Applied Sciences, Ankara.
  • Treagust, D. F., Chittleborough, G. & Mamiala, T. L. (2002). Students’ understanding of the role of scientific models in learning science. International Journal of Science Education, 24(4), 357-368. https://doi.org/10.1080/09500690110066485
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times (1st ed.). Jossey-Bass.
  • Trumper, R. (2000). University students’ conceptions of basic astronomy concepts. Physics Education, 35(1), 9-15. https://doi.org/10.1088/0031-9120/35/1/301
  • Trumper, R. (2001). A cross-age study of junior high school students’ conceptions of basic astronomy concepts. International Journal of Science Education, 23(11), 1111. https://doi.org/10.1080/09500690010025085
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts–seasonal changes–at a time of reform in science education. Journal of Research in Science Teaching, 43(9), 879-906. https://doi.org/10.1002/tea.20138
  • Tsai, C. C. (2003). Taiwanese science students’ and teachers’ perceptions of the laboratory learning environments: exploring epistemological gaps. International Journal of Science Education, 25(7), 847-860. https://doi.org/10.1080/09500690305031
  • Tunca, Z. (2002). Türkiye’de ilk ve orta öğretimde astronomi eğitim öğretiminin dünü, bugünü [Sözlü sunum]. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16, 18.
  • Türk, C. (2010). İlköğretim temel astronomi kavramlarının öğretimi şekilleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Türk, C. (2018). Astronomi konularının öğretimi bağlamında okul öncesi öğretmenleri. Journal of Theoretical Educational Science, 11(3), 544-561. https://doi.org/10.30831/akukeg.380398
  • Uluay, G. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının evren hakkındaki görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 4(2), 209-225. https://doi.org/10.35346/aod.799809
  • Uluçınar-Sağır, Ş., Değirmenci, S., & Dolunay, A. (2023). Öğretmen adaylarının temel astronomi kavramlarıyla ilgili algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 190-207. https://doi.org/10.37217/tebd.1141530
  • Unat, O. (2011). Fizik öğretmen adaylarının yıldızlardan yıldızsılara ünitesine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi şekilleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Ültay, E. ve Ültay, N. (2022). Okul öncesi eğitiminde astronomi eğitimine yönelik deneyimler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2), 892-909. https://doi.org/10.17679/inuefd.1085678
  • Ürek, R.Ö. & Tarhan, L. (2005). Kovalent bağlar konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde yapılandırmacılığa dayalı bir aktif öğrenme uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 168-177.
  • Wenning, C. J. (2008). Dealing more effectively with alternative conceptions in science. Journal of Physics Teacher Education Online, 5(1), 11-19.
  • Yıldırım, A.& Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, B. (2019). Astronomi kavramlarına ilişkin QR kodlar ile hazırlanan oyunların 7. sınıf öğrencilerinin fene ve teknolojiye yönelik tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aksaray Üniversitesi.
  • Yılmaz, E., Türkoğuz, S. & Şahin, M. (2014). Güneş sistemi ve uzay konularına yönelik kavram yanılgılarının günlük yaşama etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 37-44. https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/25112/265130
  • Yorgancı, M. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının temel astronomi konularındaki bilgi ve tutum düzeylerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi.

“Yıldız, kuyruklu yıldız ve takımyıldızı” kavramlarına ilişkin öğrencilerin zihinsel modellerinin belirlenmesi ve eğitim düzeylerine göre karşılaştırılması

Yıl 2023, , 395 - 428, 30.11.2023
https://doi.org/10.33400/kuje.1222937

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin “yıldız, takımyıldızı ve kuyruklu yıldız” kavramlarına ilişkin zihinsel modellerinin belirlenmesi ve bu modellerin eğitim düzeylerine göre karşılaştırılması sağlamaktır. Araştırmada betimsel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan gelişimci araştırma yönteminin enlemesine araştırma modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcı grubunu, Trabzon iline bağlı, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında okul öncesinde, ilköğretimde, orta öğretimde ve üniversitede öğrenim görmekte olan toplam 140 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin “yıldız, kuyrukluyıldız ve takımyıldızı” kavramlarına ilişkin zihinsel modellerinin belirlenmesi ve bu modellerin öğrencilerin eğitim düzeyine göre karşılaştırılması için çizim ve mülakat soruları veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen mülakat verilerinin ve çizimlerin içerik analizi tekniğine tabii tutularak çözümlenmesi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar dâhilinde okulöncesi dönem çocuklarından üniversite 4. Sınıf fen bilimleri öğretmen adaylarına kadar belirtilen kavramlarda kavram yanılgılarının olduğu ve bu kavram yanılgılarının yıllarca taşındığı ortaya konulmuştur. Okul öncesinden başlayarak her eğitim kademesinde çocukların ve öğrencilerin uzamsal düşünme, üç boyutlu düşünme ve yaratıcılık becerilerini teşvik etmeye ve geliştirmeye yönelik astronomi eğitimine önem verilmesi, bu kapsamda çeşitli eğitim öğretim etkinliklerinin geliştirilmesi gerekliliği ön plana çıkmaktadır. Bu doğrultuda, astronomi disiplininin içeriği ve konu alanı göz önüne alınarak disiplinlerarası perspektifte öğrenciye sunulması ve bu sunuma bağlı olarak beceri gelişimine katkı sağlayacak workshop, çalıştay, proje gibi çeşitli etkinlikler ile desteklenmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • Aksan, Z., & Çelikler, D. (2017). Okul öncesi çocuklara astronomi eğitimi: Uzay ve gezegenler. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 347-359. https://doi.org/10.9775/kausbed.2017.022
  • Arıkurt, E., Durukan, Ü. G. & Şahin, Ç. (2015). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin astronomi kavramıyla ilgili görüşlerinin gelişimsel olarak incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 66-91. https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/1732/21260
  • Arslan, A. G. (1998). Öğretmen formasyonunda yeniden yapılanma sürece endeksli formasyon. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Asterhan, C. S. C., & Schwarz, B. B. (2009). Argumentation and explanation in conceptual change: Indications from protocol analyses of peer-to-peer dialog. Cognitive Science, 33(3), 374-400.
  • Aubrecht, G. J., & Raduta, C. (2005). American and Romanian student approaches to solving simple electricity and magnetism problems. Association for University Regional Campuses of Ohio Journal, 11, 51-66. https://doi.org/10.48550/arXiv.physics/0503123
  • Aydın, H., & Uşak, M. (2003). Fen derslerinde alternatif kavramların araştırılmasının önemi: Kuramsal bir yaklaşım. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 121-135. https://dergipark.org.tr/en/pub/pauefd/issue/11130/133119
  • Bailey, M. J. & Slater, T. F. (2004). A review of astronomy education research. The Astronomy Education Review, 2(2), 20-45.
  • Baltacı, A. (2013). Astronomi konusunun çoklu yazma etkinlikleri ve yaparak yazarak bilim öğrenme metodu kullanılarak öğretilmesinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Bayram, H., & Ersoy, N. (2014). 7. sınıf öğrencilerinin maddelerin sınıflandırılması ve değişimi konusundaki kavram yanılgılarının deney ve kavram haritası yöntemi ile giderilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(40), 31-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruaebd/issue/389/2704
  • Bektaşlı, B. (2013). The development of astronomy concept test for determining preservice science teachers’ misconceptions about astronomy. Education and Science, 38(168), 362-372.
  • Bektaşlı, B. (2014). In-service science teachers’ astronomy misconceptions. Mediterranean Journal of Educational Research, 15,1-10.
  • Benli-Özdemir, E. (2019). Animasyon destekli fen öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin güneş, dünya ve ay kavramları hakkındaki kavram yanılgılarının giderilmesine ve astronomiye yönelik tutuma etkisi. Başkent University Journal of Education, 6(1), 46-58. http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/154
  • Berber, C. N. & Güzel, H. (2009). Fen ve matematik öğretmen adaylarının modellerin bilim ve fendeki rolüne ve amacına ilişkin algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 87-97. https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61797/924371
  • Bolat, A., Aydoğdu, R. Ü., Sağır, Ş. U. & Değirmenci, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin Güneş, Dünya ve Ay kavramları hakkındaki kavram yanılgılarının tespit edilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 218-229.
  • Bretones, P. S., & Neto, J. M. (2011). An analysis of papers on astronomy education in proceedings of IAU meetings from 1988 to 2006. Astronomy Education Review, 10(1), 1-9.
  • Bülbül, E., İyibil, Ü. G. & Şahin, Ç. (2013). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin astronomi kavramıyla ilgili algılamalarının belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 170-179.
  • Canpolat, N., Pınarbaşı T., Bayrakçeken S. & Geban Ö. (2006). The conceptual change approach to teaching chemical equilibrium. Research in Science and Technological Education, 24(2), 217–235. https://doi.org/10.1080/02635140600811619
  • Chi, M. T. H. (1992). Conceptual change within and across ontological categories: Examples from learning and discovery in science. Cognitive Models of Science: Minnesota Studies in the Philosophy of Science, 129-186.
  • Cin, M. (2007). Alternative views of the solar system among Turkish students. Review of Education, 53, 39-53. https://doi.org/10.1007/s11159-006-9029-5
  • Crouch, C. H., & Mazur, E. (2001). Peer instruction: Ten years of experience and results. American Journal of Physics, 69(9), 970-977.
  • Çepni, S. & Çoruhlu, T. Ş. (2014). “Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi” ünitesinde zenginleştirilmiş 5e öğretim modeline uygun hazırlanan öğrenme ortamlarının öğrenci başarısı üzerine etkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 343-369. http://dx.doi.org/10.19171/uuefd.45874
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Ofset Matbaacılık.
  • Çetin, T., Yavuz, S., Tokgöz, B. & Güven, G. (2012). Okul öncesi dönemdeki çocuklara (60-72 ay) uzay kavramlarının öğretimi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 32(3), 715-731. https://dergipark.org.tr/en/pub/gefad/issue/6734/90525
  • Çirkinoğlu-Şekercioğlu, A. G. (2011). Akran öğretimi yönteminin öğretmen adaylarının elektrostatik konusundaki kavramsal anlamalarına ve tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Balıkesir Üniversitesi.
  • Çirkinoğlu-Şekercioğlu, A., & Yılmaz-Akkuş, G. (2019). Drama yönteminin 7. sınıf öğrencilerinin güneş sistemi ve ötesi: Uzay bilmecesi ünitesindeki başarılarına etkisi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 125-146. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2019.19.43815-538314
  • Demir, A. & Sezek, F. (2013). İlköğretim sekizinci sınıf fen ve teknoloji dersi genetik ünitesindeki kavram yanılgılarının giderilmesinde grafik materyallerin etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 175-193. https://dergipark.org.tr/en/pub/uefad/issue/16690/173460
  • Demirci, F. & Özyürek, C. (2017). Fen bilimleri öğretmenlerinin astronomi konularının öğretimi öz-yeterlik inanç düzeylerinin belirlenmesi ve bazı değişkenlere göre incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(3), 499-518. https://dergipark.org.tr/en/pub/odusobiad/issue/32288/337120
  • Demircioğlu, G., Ayas, A. & Demircioğlu, H. (2005). Conceptual change achieved through a new teaching program on acids and bases. Chemistry Education Research and Practice, 6(1), 36-51. https://doi.org/10.1039/B4RP90003K
  • Demirçalı, S. (2016). Modellemeye dayalı fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, bilimsel süreç becerilerine ve zihinsel model gelişimlerine etkisi: 7. sınıf güneş sistemi ve ötesi-uzay bilmecesi ünitesi örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Demirel, F. (2013). Akran eğitiminin matematik dersinde kullanımının öğrenci tutumu, başarısı ve bilgi kalıcılığına etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Erciyes Üniversitesi.
  • Demirel, R. & Aslan, O. (2014). Kavram karikatürleriyle desteklenen fen ve teknoloji öğretiminin öğrencilerin akademik başarıları ve kavramsal anlamalarına etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 10(2), 368-392.
  • Deniş-Çeliker, H. D. & Balım, A. G. (2012). “Güneş sistemi ve ötesi: uzay bilmecesi" ünitesinde proje tabanlı öğrenme uygulamalarının öğrenci başarılarına etkisi. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3), 254- 277.
  • Ding, N., & Harskamp, E. G. (2011). Collaboration and peer tutoring in chemistry laboratory education. International Journal of Science Education, 33(6), 839-863.
  • Duran, M. (2023). Okul öncesi dönemdeki çocukların uzay-zaman kavramlarına ilişkin algıları ve bilgilenme kaynakları. Milli Eğitim Dergisi, 52 (238), 681-710. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1099698
  • Durmuş, J. & Bayraktar, Ş. (2010). Effects of conceptual change texts and laboratory experiments on fourth grade students’ understanding of matter and change concepts. Journal of Science Education and Technology, 19(5), 498-504. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9216-9
  • Durukan, Ü. & Sağlam Arslan, A. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının temel astronomi kavramlarını ilişkilendirme durumlarının analizi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(2), 97-109. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod/issue/71979/1157957
  • Durukan, Ü., Şahin, Ç. & Arıkurt, E. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının temel astronomi kavramları hakkındaki zihinsel yapılarının belirlenmesi [Sözlü sunum]. XI. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Adana.
  • Düşkün, İ. (2011). Güneş-Dünya-Ay modeli geliştirilmesi ve fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi eğitimindeki akademik başarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Ekiz, D. & Akbaş, Y. (2005). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin astronomi ile ilgili kavramları anlama düzeyi ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 165, 61- 78.
  • Emrahoğlu, N. & Öztürk, A. (2009). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomi kavramlarını anlama seviyelerinin ve kavram yanılgılarının incelenmesi üzerine boylamsal bir araştırma. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 165–180. https://dergipark.org.tr/en/pub/cusosbil/issue/4381/60102
  • Ersoy, N. (2004). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin “maddelerin sınıflandırılması ve dönüşümleri” konusundaki kavram yanılgılarının deney ve kavram haritası yöntemi ile giderilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Eryılmaz, H. (2004). The effect of peer instruction on high school students' achievement and attitudes toward physics [Doctoral Dissertation), The Middle East Technical University.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education. McGraw-Hill.
  • Frede, V. (2006). Pre-service elementary teacher’s conceptions about astronomy. Advances in Space Research, 38, 2237–2246. https://doi.org/10.1016/j.asr.2006.02.017
  • Gentner, D., & Stevens, A. L. (2014). Understanding Micronesian Navigation. In Mental models (pp. 199-234). Psychology Press.
  • Gobert, J. D. & Buckley, B. C. (2000). Introduction to model-based teaching and learning. International Journal of Science Education, 22(9), 891-894. https://doi.org/10.1080/095006900416839
  • Göncü, Ö. & Korur, F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomi temelli ünitelerdeki kavram yanılgılarının üç aşamalı test ile tespit edilmesi [Sözlü sunum]. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde.
  • Göncü, Ö. (2013). İlköğretim beşinci ve yedinci sınıf öğrencilerinin astronomi konularındaki kavram yanılgılarının tespiti (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Grosslight, L., Unger, C., Jay, E. & Smith, C. L. (1991). Understanding models and their use in science: conceptions of middle and high school students and experts. Journal of Research in Science Teaching, 28(9), 799-822. https://doi.org/10.1002/tea.3660280907
  • Güçhan-Özgül, S. G., Akman, B., & Saçkes, M. (2018). Çocukların Dünya’nın şekli ve gece-gündüz kavramlarına yönelik zihinsel modelleri. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 66-82. https://doi.org/10.19160/ijer.379293
  • Gündoğdu, T. (2014). 8. sınıf öğrencilerinin astronomi konusundaki başarı ve kavramsal anlama düzeyleri ile fen dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Güneş, G. (2010). Öğretmen adaylarının temel astronomi konularında bilgi seviyeleri ile bilimin doğası ve astronomi öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi.
  • Harrison, G. A. (2001). How do teachers and textbook writers model scientific ideas for students? Research in Science Education, 31, 401-435. https://doi.org/10.1023/A:1013120312331
  • İyibil, Ü. & Sağlam Arslan, A. (2010). Fizik öğretmen adaylarının yıldız kavramına dair zihinsel modelleri, NEFEFMED, 4(2), 25-46. https://dergipark.org.tr/en/pub/balikesirnef/issue/3371/46525
  • İyibil, Ü. G. (2010). Farklı programlarda öğrenim gören öğretmen adaylarının temel astronomi kavramlarını anlama düzeylerinin ve ilgili kavramlara ait zihinsel modellerinin analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • İzgi-Onbaşılı, Ü. & Siper-Kabadayı, G. (2019). Okulöncesi dönemde çocukların astronomi konusunda temel kavramlarla ilgili bilgilerinin incelenmesi. Turkish Journal of Primary Education, 4(2) , 85-97. https://dergipark.org.tr/en/pub/tujped/issue/50537/649626
  • Johnson-Laird, P. N. (2010). Mental models and human reasoning. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(43), 18243-18250.
  • Kalkan, H. & Kıroğlu, K. (2007). Science and nonscience students’ ideas about basic astronomy concepts in pre-service training for elemantary school teachers. Astronomy Education Review, 6(1), 15-24.
  • Kalkan, K. & Yener, D. (2022). Astronomi öğretiminde materyal ve model destekli etkinliklerin öğrenci başarısı ve tutuma etkisi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 10 (2) , 406-441. https://doi.org/10.56423/fbod.1182074
  • Kaplan, G. & Çifçi-Tekinarslan, İ. (2013). Zihinsel yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerin astronomi kavramlarındaki bilgi düzeylerinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 12(2), 614-627. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8585/106664
  • Kaplan, G. (2011). İlköğretim beşinci sınıfa devam eden zihinsel yetersizliği olan ve olmayan öğrencilerin temel astronomi kavramlarını algılama şekilleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Karaçam, S., Yener, D. , Canbazoğlu Bilici, S. , Şahin Çakır, Ç. & Yürük, N. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumlarının ve astronomi öğretimi özyeterlik inançlarının incelenmesi: Çevrim içi astronomi eğitimi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (46) , 71-84. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.992620
  • Karamustafaoğlu, O., Yaman, S. & Karamustafaoğlu, S. (2005). Fen ve Teknoloji Eğitiminde Öğrenme ve Öğretim Materyalleri: Bölüm 9 s. 211-234, İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi (Ed: T. Kesercioğlu & M. Aydoğdu). Anı Yayıncılık.
  • Karslı, F. & Ayas, A. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kimyası benim için farklı bir kavramdır. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(2), 284-313.
  • Keçeci, T. (2012). İlköğretim öğrencilerinin astronomiyle ilgili kavramları anlama düzeyi ve astronomi dersinin eğitim için önemi. Pegem Akademi Yayıncılık, 1-12.
  • Koray-Cansungü, Ö. & Bal, Ş. (2002). Fen öğretiminde kavram yanılgıları ve kavramsal değişim stratejisi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 10 (1), 83-90.
  • Koyuncu Şahin, M., & Akman, B. (2018). Erken çocukluk döneminde düşünme becerilerinin gelişimi. Milli Eğitim, 218, 5-20.
  • Kurnaz, M. A. & Değermenci, A. (2011). Temel astronomi kavramlarına ilişkin öğrenci algılamalarının sınıf seviyelerine göre karşılaştırması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 91–112. http://hdl.handle.net/11672/216
  • Kurnaz, M. A. & Değermenci, A. (2012). 7. sınıf öğrencilerinin güneş, dünya ve ay ile ilgili zihinsel modelleri. İlköğretim Online, 11 (1), 2-15. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8590/106764
  • Kurnaz, M. A. (2012). Yıldız, kuyruklu yıldız ve takımyıldız kavramlarıyla ilgili öğrenci algılamalarının belirlenmesi. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 251-264.
  • Küçüközer, H., Bostan, A. & Işıldak, R. S. (2010). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının bazı astronomi kavramlarına ilişkin fikirlerine öğretimin etkileri. OMÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 105-124. https://hdl.handle.net/20.500.12462/4818
  • Küçüközer, H., Küçüközer, A., Yüzümezoğlu, K., & Korkusuz, M., E. (2010). Elementary school students’ conceptions regarding astronomical phenomena. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(1), 521-537. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19824/212346
  • Miles, M. B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2001). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2004). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi öğretim programı. Talim Terbiye Kurulu Başkanı.
  • Nakhleh, M. B. (1992). Why some students don’t learn chemistry: chemical misconceptions. Journal of Chemical Education, 69(3), 191-196. https://doi.org/10.1021/ed069p191
  • Nobel, M. M. (2005). Effects of classwide peer tutoring on the acquisition, maintenance, and generalization of science vocabulary words for seventh grade students with learning disabilities and/or low achievement (Doctoral Dissertation). Graduate School of The Ohio State University.
  • Okulu, H. Z. (2012). Geliştirilen astronomi etkinliklerinin fen ve teknoloji öğretmen adaylarının astronomi bilgi ve tutum düzeylerine etkisi: Muğla örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Örnek, F. (2008). Models in science education: applications of models in learning and teaching science. International Journal of Environmental & Science Education, 3(2), 35-45.
  • Özkan, G. & Akçay, H. (2016). Preservice science teachers’ beliefs about Astronomy concepts. Universal Journal of Educational Research, 4(9), 2092-2099.
  • Parkinson, M. (2009). The effect of peer assisted learning support (PALS) on performance in mathematics and chemistry. Innovations in Education and Teaching International, 46(4), 381-392.
  • Savaşçı, B., & Özdemir-Şimşek, P. (2012). İlköğretim fen bilgisi dersi 7. sınıf uzay bilmecesi ünitesinin yaratıcı drama yöntemi ile ele alınması. Yaratıcı Drama Dergisi, 7(14), 19-37. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ydrama/issue/23809/253687
  • Singer, S., Hilton, M. & Schweingruber, H. (2005). Needing a new approach to science labs. The Science Teacher, 72(7), 10.
  • Taşcan, M. & Ünal, İ. (2015). Astronomi eğitiminin önemi ve ülkemizdeki öğretim programları açısından değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 25-37. https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/25109/265092
  • Tokgöz, S. S. (2007). The effect of peer instruction on sixth grade students’ science achievement and attitudes. (Doctoral Dissertation). Middle East Technical University Graduate School of Natural and Applied Sciences, Ankara.
  • Treagust, D. F., Chittleborough, G. & Mamiala, T. L. (2002). Students’ understanding of the role of scientific models in learning science. International Journal of Science Education, 24(4), 357-368. https://doi.org/10.1080/09500690110066485
  • Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times (1st ed.). Jossey-Bass.
  • Trumper, R. (2000). University students’ conceptions of basic astronomy concepts. Physics Education, 35(1), 9-15. https://doi.org/10.1088/0031-9120/35/1/301
  • Trumper, R. (2001). A cross-age study of junior high school students’ conceptions of basic astronomy concepts. International Journal of Science Education, 23(11), 1111. https://doi.org/10.1080/09500690010025085
  • Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts–seasonal changes–at a time of reform in science education. Journal of Research in Science Teaching, 43(9), 879-906. https://doi.org/10.1002/tea.20138
  • Tsai, C. C. (2003). Taiwanese science students’ and teachers’ perceptions of the laboratory learning environments: exploring epistemological gaps. International Journal of Science Education, 25(7), 847-860. https://doi.org/10.1080/09500690305031
  • Tunca, Z. (2002). Türkiye’de ilk ve orta öğretimde astronomi eğitim öğretiminin dünü, bugünü [Sözlü sunum]. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16, 18.
  • Türk, C. (2010). İlköğretim temel astronomi kavramlarının öğretimi şekilleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Türk, C. (2018). Astronomi konularının öğretimi bağlamında okul öncesi öğretmenleri. Journal of Theoretical Educational Science, 11(3), 544-561. https://doi.org/10.30831/akukeg.380398
  • Uluay, G. (2020). Fen bilgisi öğretmen adaylarının evren hakkındaki görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 4(2), 209-225. https://doi.org/10.35346/aod.799809
  • Uluçınar-Sağır, Ş., Değirmenci, S., & Dolunay, A. (2023). Öğretmen adaylarının temel astronomi kavramlarıyla ilgili algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1), 190-207. https://doi.org/10.37217/tebd.1141530
  • Unat, O. (2011). Fizik öğretmen adaylarının yıldızlardan yıldızsılara ünitesine ilişkin pedagojik alan bilgilerinin değerlendirilmesi şekilleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Ültay, E. ve Ültay, N. (2022). Okul öncesi eğitiminde astronomi eğitimine yönelik deneyimler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (2), 892-909. https://doi.org/10.17679/inuefd.1085678
  • Ürek, R.Ö. & Tarhan, L. (2005). Kovalent bağlar konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde yapılandırmacılığa dayalı bir aktif öğrenme uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 168-177.
  • Wenning, C. J. (2008). Dealing more effectively with alternative conceptions in science. Journal of Physics Teacher Education Online, 5(1), 11-19.
  • Yıldırım, A.& Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, B. (2019). Astronomi kavramlarına ilişkin QR kodlar ile hazırlanan oyunların 7. sınıf öğrencilerinin fene ve teknolojiye yönelik tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aksaray Üniversitesi.
  • Yılmaz, E., Türkoğuz, S. & Şahin, M. (2014). Güneş sistemi ve uzay konularına yönelik kavram yanılgılarının günlük yaşama etkisi üzerine öğretmen görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 37, 37-44. https://dergipark.org.tr/en/pub/deubefd/issue/25112/265130
  • Yorgancı, M. (2019). Fen bilimleri öğretmen adaylarının temel astronomi konularındaki bilgi ve tutum düzeylerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi.
Toplam 106 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi, Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Şevki Ayvacı 0000-0002-3181-3923

Gürhan Bebek 0000-0003-4862-5782

Selenay Yamaçlı 0000-0002-4424-2218

Cansu Uçmak 0000-0001-8978-0346

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Ayvacı, H. Ş., Bebek, G., Yamaçlı, S., Uçmak, C. (2023). “Yıldız, kuyruklu yıldız ve takımyıldızı” kavramlarına ilişkin öğrencilerin zihinsel modellerinin belirlenmesi ve eğitim düzeylerine göre karşılaştırılması. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(2), 395-428. https://doi.org/10.33400/kuje.1222937



22176

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 2020 yılı itibariyle TR-Dizin tarafından dizinlenmektedir.