This research aims to determine students’ mental models about “star, comet, and constellation " and compare them by educational attainment. The research developmental research model, one of the descriptive research methods, was used. The research participant group consists of 140 students in total, who are studying in preschool, primary education, secondary education, and university in the 2021-2022 academic year in Trabzon. Drawing and interview questions were used as data collection tools to determine students’ mental models about “star, comet, and constellation " and compare them by educational attainment. The interview questions and drawings obtained from the research were analyzed by subjecting them to the content analysis technique. Within the results obtained, it has been revealed that there are misconceptions and alternative concepts in the mentioned concepts from preschool children to university 4th-grade science teacher candidates and these misconceptions have been carried over for years. The necessity of giving importance to astronomy education to encourage and develop the spatial thinking, three-dimensional thinking, and creativity skills of children and students at every education level, starting from preschool, and the development of various educational activities in this context comes to the fore. Accordingly, it is recommended to present the astronomy discipline to the student in an interdisciplinary perspective, considering the content and subject area, and to support it with various activities such as workshops, workshops, and projects that will contribute to skill development depending on this presentation.
Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin “yıldız, takımyıldızı ve kuyruklu yıldız” kavramlarına ilişkin zihinsel modellerinin belirlenmesi ve bu modellerin eğitim düzeylerine göre karşılaştırılması sağlamaktır. Araştırmada betimsel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan gelişimci araştırma yönteminin enlemesine araştırma modeli tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcı grubunu, Trabzon iline bağlı, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında okul öncesinde, ilköğretimde, orta öğretimde ve üniversitede öğrenim görmekte olan toplam 140 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin “yıldız, kuyrukluyıldız ve takımyıldızı” kavramlarına ilişkin zihinsel modellerinin belirlenmesi ve bu modellerin öğrencilerin eğitim düzeyine göre karşılaştırılması için çizim ve mülakat soruları veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen mülakat verilerinin ve çizimlerin içerik analizi tekniğine tabii tutularak çözümlenmesi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar dâhilinde okulöncesi dönem çocuklarından üniversite 4. Sınıf fen bilimleri öğretmen adaylarına kadar belirtilen kavramlarda kavram yanılgılarının olduğu ve bu kavram yanılgılarının yıllarca taşındığı ortaya konulmuştur. Okul öncesinden başlayarak her eğitim kademesinde çocukların ve öğrencilerin uzamsal düşünme, üç boyutlu düşünme ve yaratıcılık becerilerini teşvik etmeye ve geliştirmeye yönelik astronomi eğitimine önem verilmesi, bu kapsamda çeşitli eğitim öğretim etkinliklerinin geliştirilmesi gerekliliği ön plana çıkmaktadır. Bu doğrultuda, astronomi disiplininin içeriği ve konu alanı göz önüne alınarak disiplinlerarası perspektifte öğrenciye sunulması ve bu sunuma bağlı olarak beceri gelişimine katkı sağlayacak workshop, çalıştay, proje gibi çeşitli etkinlikler ile desteklenmesi önerilmiştir.
yıldız kuyruklu yıldız takımyıldızı zihinsel model fen bilimleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi, Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |