Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen ve ebeveyn rehberliğinde yapılan etkileşimli okuma uygulamalarının ilkokul öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 467 - 493, 30.11.2023
https://doi.org/10.33400/kuje.1316655

Öz

Bu çalışmada, öğretmen ve ebeveyn rehberliğinde yapılan etkileşimli okuma uygulamalarının, ilkokul 2. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin gelişimindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmada, nicel araştırma yaklaşımının yarı deneysel deseninden (2 deney grubu ve 1 kontrol grubu öntest- müdahale- son test) faydalanılmıştır. Çalışma grubuna, bir ilkokulda öğrenim görmekte olan 6 tane 2. sınıfından 3 tanesi rastgele dâhil edilmiştir. Bu sınıflardan 2’si etkileşimli kitap okuma uygulamasının yapılacağı deney grubu (1. deney grubu, öğretmen-ebeveyn- öğrenci; 2. deney grubu, öğretmen-öğrenci), 1’i geleneksel kitap okuma uygulamasının yapılacağı kontrol grubu olarak seçilmiştir. Araştırmacı tarafından seçilen sınıflardaki öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini ölçmek için okuduğunu anlama testi (OABT) geliştirilmiştir. Geliştirilen testler, ön-son test ve kalıcılık testi olarak öğrencilere uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrenciler ile haftada 2 kez olmak üzere 5 hafta etkileşimli kitap okuma uygulaması yapılmıştır. Verilerin analizinde; Wilcoxon İşaretli Sıralar testi, Kruskal Wallis testi ve Ancova testi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda; öğrencilerin öyküleyici ve bilgilendirici metin okuduğunu anlama becerilerinde; ebeveyn ve öğretmen rehberliğinde yapılan etkileşimli okuma ile sadece öğretmen rehberliğinde yapılan etkileşimli okuma uygulamalarının, Türkçe Öğretim Programı’na göre yapılan okumaya göre istatistiksel olarak büyük derecede anlamlı farklılık oluşturduğu ortaya çıkmıştır. Ebeveyn ve öğretmen rehberliğinde yapılan etkileşimli okuma uygulamaları ile öğretmen rehberliğinde yapılan etkileşimli okuma uygulamaları, öyküleyici ve bilgilendirici metin okuduğunu anlama son test puanlarında öğrenciler arasındaki farklılaşmayı azaltmaktadır.

Teşekkür

Editör ve hakemlere şimdiden teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akbaba, S.. Ceyhan, A. A., Ceyhan, E., Cihangir-Çankaya, T., Güven, M., Hamamcı, Z., Kalkan, M., Küçükahmet, L., Şahin, H., Şahin, M., Palancı, M., & Yazıcı, H. (2009). Eğitim psikolojisi. Y. Özbay, ve S. Erkan (Ed.), Eğitim psikolojisi içinde (s. 1-19). Pegem Akademi.
  • Akyol, H. (2010). Türkçe öğretim yöntemleri (3. Baskı). PegemA Yayıncılık.
  • Albayrak-Sarı, A. (2015). Using structural equation modeling to investigate students’ reading comprehension skills. İlköğretim Online, 14(2), 511-521.
  • Altunkaya, H. (2018). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin okur özyeterlikleri ile okuduklarını anlama becerileri arasındaki ilişki. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 202-219.
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, 58, 171-174.
  • Atim, A., & Azihar, Z. N. (2012). Mother-child dialogic discourse in shared reading sessions: use ofliteral and inferential questions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 66, 321–329.
  • Avcı, S., Baysal, N., Gül, M., & Yüksel, A. (2013). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 6(4), 535-550.
  • Aydoğan, R. ve Demirtaş, V. Y. (2012). Okumaya karşı olumlu ve olumsuz tutuma sahip 6. Sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları okuduğunu anlama stratejileri ve yaratıcılık düzeyleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 22-42.
  • Baker, L., & Wigfield, A. (1999). Dimensions of children’s motivation for reading ve their relations to reading activity ve reading achievement. Reading Research Quarterly, 34(4), 452-477.
  • Baş, B., & İnan-Yıldız, F. (2015). İlkokul Türkçe ders kitaplarının resim-metin ilişkisi açısından değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 139-151.
  • Baş, Ö., & Kardaş, N. (2014). İlköğretim öğrencilerinin görsel okuma becerisi ile okuduğunu anlama becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 230-243.
  • Başaran, M., & Akyol, H. (2009). Okuduğunu anlama ve metne karşı geliştirilen tutum üzerinde metnin bilgi verici ve hikaye edici olmasının etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 11-23.
  • Beach, J. D. (2015). Do children read the children’s literature adults recommend? A comparison of adults’ and children’s Annual “Best” Lists in the United States 1975–2005. New Review of Children's Literature and Librarianship, 21(1), 17-41.
  • Bear, D. R., Invernizzi, M., Templeton, S., & Johnston, F. (1999). Words their way: Word study for phonics, vocabulary, and spelling instruction (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Beck, I. L., & Juel, C. (1992). The role of decoding in learning to read. Retrieved January 1, 2020, from https://pdfs.semanticscholar.org/aed9/5c4d2b4ddb11d4199e4ab91ac0ee41fb2219.pdf.
  • Bender, W. N., & Larkin, M. J. (2003). reading strategies for elementary students with learning difficulties. https://eric.ed.gov/?id=ED481406
  • Beschorner, B., & Hutchison, A. (2014). Parent education for dialogic reading: Online and face-to-face delivery methods. Journal of Research in Childhood Education, 30(3), 374-388.
  • Blom-Hoffman, J., O’neil Pirozzi, T. M., & Cutting, J. (2006). Read together, talk together: The acceptability of teaching parents to use dialogic reading strategies via videotaped instruction. Psychology in the Schools, 43(1), 71-78.
  • Bloom, B. S. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (D. A. Özçelik, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cabell, S. Q., Zucker, T. A., DeCoster, J., Melo, C., Forston, L., & Hamre, B. (2019). Prekindergarten interactive book reading quality and children’s language and literacy development: Classroom organization as a moderator. Early Education and Development, 30(1), 1-18.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Ceran, E., Oğuzgiray-Yıldız, M., & Özdemir, İ. (2015). İlkokul 2. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin cinsiyet ve yaşa göre incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 151-166.
  • Ceyhan, S. (2019). Etkileşimli sesli okumanın öğrencilerin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve akıcı okumalarına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Chettri, K., & Rout, S. K. (2013). Reading habits-an overview. IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS), 14(6), 13-17.
  • Cohen, J. (2011). Building fluency through the repeated reading method. In English Teaching Forum, 49(3), 20-27.
  • Collins, F. M. ve Svensson, C. (2008). If I had a magic wand I'd magic her out of the book: the rich literacy practices of competent early readers. Early Years, 28(1), 81-91.
  • Correa, V. I., Lo, Y. Y., Godfrey-Hurrell, K., Swart, K., & Baker, D. L. (2015). Effects of adapted dialogic reading on oral language and vocabulary knowledge of Latino preschoolers at risk for english language delays. Multiple Voices for Ethnically Diverse Exceptional Learners, 15(2), 3–21.
  • Cutting, L. E., Materek, A., Cole, C. A., Levine, T. M., & Mahone, E. M. (2009). Effects of fluency. oral language. and executive function on reading comprehension performance. Annals of Dyslexia, 59, 34–54.
  • Çakıcı, D. (2011). Şema kuramının okuduğunu anlama sürecindeki rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 77-86.
  • Çalık, M. (2013) Effect of technology-embedded scientific inquiry on senior science student teachers’ self-efficacy. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 9(3), 223–232.
  • Darling, S. (2005). Strategies for engaging parents in home support of reading acquisition. WİLEY.
  • DeBaryshe, B. D., Binder, J. C., & Buell, M. J. (2000). Mothers’ implicit theories of early literacy ınstruction: ımplications for children's reading and writing. Early Child Development and Care, 160(1), 119-131.
  • DeBruin-Parecki, A., & Gear, S. (2013). Parent participation in family programs: Involvement in literacy interactions, adult and child instruction, and assessment. Dialog, 16(1), 236–252.
  • Dijk, V. ve Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. Academic Press.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine psikososyal bir araştırma. MEB Yayınları.
  • Ekiz. D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Elbro, C., & Buch-Iversen, I. (2013). Activation of background knowledge for inference making: Effects of reading comprehension. Scientific Studies of Reading, 17(6), 435-452.
  • Ergül, C., Sarıca, A. D., & Akoğlu, G. (2016). Etkileşimli kitap okuma: dil ve erken okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesinde etkili bir yöntem. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(2), 193-204.
  • Evans, J. H., Valleley, R. J., & Allen, K. D. (2002). ParentImplementation of an Oral Reading Intervention: A Case Study. Child ve Family Behavior Therapy, 24(4), 39-50.
  • Fisher, D., Flood, J., Lapp, D., & Frey, N. (2004). Interactive read alouds: Is there a common set of implementation practices? The Reading Teacher, 58(1), 8-17.
  • Fleiss, J. L. (1971). Measuring nominal scale agreement among many raters. Psychological Bulletin, 76(5), 378- 382
  • Fletcher, J. (2017). What can we do to support reading for young adolescent students? Education, 3-13, 45(2), 258-271.
  • Fuchs, L., Fuchs, D., & Compton, D. (2004). Monitoring early reading development in first grade: Word identification fluency versus nonsense word fluency. Exceptional Children, 71(1), 7–21.
  • Gambrell, L. B., Palmer, B. M., Codling, R. M., & Mazzoni, S. S. (1996). Assessing motivation to read. The Reading Teacher, 49(7), 518-533.
  • Ganotice Jr, F. A., Downing, K., Mak, T., Chan, B., & Lee, W. Y. (2017). Enhancing parent-child relationship through dialogic reading. Educational Studies, 43(1), 51-66.
  • Garrett, J. E. (2002). Enhancing the attitudes of children toward reading: Implications for teachers and principals. Reading Improvement, 39(1), 21-24.
  • Gladwin, R. F., & Stepp-Greany, J. (2008). Reading approach vs. traditional an interactive. instructor-supported reading instruction in Spanish. Foreign Language Annals, 41(4), 687-701.
  • Green, L. (2002). How popular musicians learn: A way whead for music education. Burlington, VT: Ashgate.
  • Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (1999). How motivation fits into a science of reading. Scientific Studies of Reading, 3(3), 119-205.
  • Gutiérrez, R. (2016). Effects of dialogic reading in the improvement of reading comprehension in students of primary education. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 303-320.
  • Hall, L. H. (2004). Comprehending expository text. Promising strategies for struggling readers and students with reading disabilities? Reading Research and Instruction, 44, 75-95.
  • Hedberg, K. (2002). Using SQ3R method with fourth grade ESOL students. http://www.fcps.k12.va.us/DeerParkEs/TR/SQ3R%20method/SQ3R.htlm.
  • Işık-Aydın. R. (2017). Eleştirel okuma ve tartışarak okuma yöntemlerinin 6. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyine etkisi [Muş ili örneği] (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Juliana, J. (2018). The comparative impacts of using lexical glossing and inferencing strategies on students’ reading comprehension. Advances in Language and Literary Study (ALLS), 9(1), 1-4.
  • Karatay, H., Bolat, K. K., & Güngör, H. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik ve anlaşılabilirliği. The Journal Academic Social Science Studies, 6, 603-623.
  • Keer, H. V., & Verhaeghe, J. P. (2005). Effects of explicit reading strategies ınstruction and peer tutoring on second and fifth graders’ reading comrehension and self-efficiency perception. The Journal of Experimental Education, 73, 291-329.
  • Kızılaslan-Tunçer, B., & Erden, G. (2015). Boşluk doldurma testlerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeylerini belirlemede kullanılabilirliği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) [Özel Sayı], 318 – 324.
  • Kocaarslan, M. (2015). Zihinsel imaj oluşturma öğretiminin 4. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Kocakaya, S. (2011). An educational dilemma: Are educational experiments working? Educational Research and Reviews, 6(1), 110-123.
  • Kotaman, H. (2008). Impacts of dialogical storybook reading on young children's reading attitudes and vocabulary development. Reading Improvement, 45(2), 55-61.
  • Kuşdemir, Y. (2014a). Okuduğunu anlamada “tahmin etme” stratejisinin rolü. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 1(1), 47-63.
  • Kuşdemir, Y. (2014b). Doğrudan öğretim modeli’nin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuğunu anlama becerilerine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kuşdemir, Y., & Güneş, F. (2014). Doğrudan öğretim modeli’nin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 86– 113.
  • LaCour, M. M., McDonald, C., Tissington, L. D., & Thomason, G. (2013). Improving pre-kindergarten children’s attitude and interest in reading through a parent workshop on the use of dialogic reading techniques. Reading Improvement, 50(1), 1-11.
  • Landis, J, R., & Koch, G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lazarus, D. B., & Callahan, T. (2000). Reading attitude expressed with primary schools student with learning disability. Journal of Reading Psychology, 21(4), 271-282.
  • Lever, R., & Senechal, M. (2011). Discussing stories: On how a dialogic reading intervention improves kindergartners'oral narrative construction. Journal of Experimental Child Psychology, 108(1), 1-24.
  • Logan, S., & Johnston, R. (2009). Gender differences in reading ability and attitudes: Examining where these differences lie. Journal of Research in Reading, 32(2), 199-214.
  • McCarty, S., Nicastro, J., Spiros, I., & Staley, K. (2001). Increasing recreational reading through the use of read-alouds. http://eric.ed.gov/?id=ED453541
  • Mercieca, D., & Mercieca, D. P. (2014). Reading with love: reading of life narrative of a mother of a child with cerebral palsy. Ethics and Education, 9(3), 264-275.
  • Naggy, W. E. (1988). Vocabulary instruction and reading comprehension. National Council of Teachers of English, 1-23.
  • National Reading Panel [NRP] (2000). Teaching children to read: an evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. http://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/documents/report.pdf
  • Neugebauer, S., & Lia, M. (2018). Relating, bridging, and building knowledge. Literacy Today, 35(4), 38-39.
  • Nuttall, J. (2016). Relationship between motivation. attribution ve performance expectancy in children’s reading. The Plymouth Student Scientist, 9(1), 214-228.
  • Oslund, E. L., Clemens, N. H., Simmons, N. C., & Simmons, L. E. (2017). The direct and indirect effects of word reading and vocabulary on adolescents’ reading comprehension: Comparing struggling and adequate comprehenders. Read Writ, 31, 355–379.
  • Özbay, M., & Özdemir, B. (2012). Okuduğunu anlama sürecinde çıkarım yapma becerisinin işlevi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 17-28.
  • Özdemir, A. Ş., & Sertsöz, T. (2006). Okuduğunu anlama davranışının kazandırılmasının matematik başarısına etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 23, 237-257.
  • Paige, D., Magpuri-Lavell, T., Rasinski, T., & Rupley, W. (2015). Fluency differences by text genre in proficient and struggling secondary students. Advances in Literary Study, 3(04), 102-117.
  • Palani, K. K. (2012) Promising reading habits and creating literate social. International Reference Research Journal, 2(1), 91-95.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual—A step by step guide to data analysis using SPSS for windows (3rd ed.). Maidenhead: Open University Press
  • Parker, C. T. (2004). An evaluation of student attitudes: Does ability affect attitude? (Unpublished master thesis). North Carolina University, USA.
  • Priebe, S. J., Keenan, J. M., & Miller, A. C. (2012). How prior knowledge affects word identification and comprehension. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 25(1), 131-149.
  • Purpura, D. J., Napoli, A. R., Wehrspann, E. A., & Gold, Z. S. (2017). Causal connections between mathematical language and mathematical knowledge: A dialogic reading intervention. Journal of Research on Educational Effectiveness, 10(1), 116-137.
  • Rodriguez, I. S. (2013). The effects of trained teachers’ integration of dialogic reading discourse on Hispanic English language learners’ literacy skills in kindergarten (Unpublished doctoral dissertation). Miami Florida International University.
  • Ronkova, J., & Wildova, R. (2015). The Reading matters: Children leadership in the Crezch Republic. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 1204 – 1208.
  • Rupley, W. H., Logan, J. W., & Nichols, W. D. (2005). Vocabulary instruction for struggling reader. Reading ve Writing Quarterly, 21(3), 239–260.
  • Saenz, L. M., & Fusch, L. S. ( 2016). Examining the reading difficulty of secondary tudents with learning disabilities. Expository versus narrative text. Remedial and Special Education, 23, 31-41.
  • Schreder, S. J., Hupp, S. D. A., Everett, G. E., & Krohn, E. (2012). Targeting reading fluency through brief experimental analysis and parental ıntervention over the summer. Journal of Applied School Psychology, 28(2), 200-220.
  • Schunk, H. D.(2009). Öğrenme teorileri (M. Şahin, Çev.). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Singer, M., Harknes, D., & Stewart, S. T. (1997). Constructing inferences in expository text comprehension. Discourse processes, 24, (2-3), 199-228.
  • Sperling, A. R., & Head, M. D. (2002). Reading attitudes and literacy skills in prekindergarten and kindergarten children. Early Childhood Education Journal, 29(4), 233-236.
  • Susar-Kırmızı. F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin okuduğunu anlama başarısına etkisi ve yönteme ilişkin öğrenci görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 59-71.
  • Sweet, A. P., & Snow, C. (2002). Reconceptualizing Reading Comprehension. In Block, C. C., Gambrell, L. B., ve Pressley, M. (Eds.). Improving Comprehension Instruction, Rethinking Research, Theory and Classrom Practice. USA: John Wiley ve Sons Inc.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölümlerde güvenirlik ve geçerlik. Seçkin Yayıncılık.
  • Tanju, E. H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 6(22), 30-39.
  • Ural, S. (2015). Okulöncesi kitaplarının tanımı. M. R. Şirin (Ed). 99 soruda çocuk edebiyatı. İstanbul: Çocuk vakfı, s. 33-55.
  • Vajcner. T. J. (2015). Dialogic reading using social-emotional themed storybooks: Impact on preschoolers’ emergent literacy and emotion knowledge (Unpublished doctoral dissertation). Ohio State University.
  • Van-Ours. J. C. (2008) When do children read books? Education Economics, 16(4), 313-328.
  • Wasik, B. A., Hindman, A. H., & Snell E. K. (2016). Book reading and vocabulary development: A systematic review. Early Childhood Research Quarterly, 37, 39-57.
  • Weiser, B. (2013). Effective vocabulary instruction for kindergarten to 12th grade students experiencing learning disabilities. Council for Learning Disabilities, 11, 1- 15.
  • Wigfield, A., Guthrie, J. T., Tonks, S., & Perencevich, K. (2004). Children’s motivation for reading: Domain specificity and instructional influences. Journal of Educational Research, 97(6), 299–309.
  • Whitehurst, G. J. (1992). Dialogic reading: An effective way to read to preschoolers. http://www.readingrockets.org/article/dialogic-reading-effective-way-read-aloud-young-children.
  • Whitehurst, G. J., Arnold, D. S., Epstein, J. N., Angell, A. L., Smith, M., & Fischel, J. E. (1994). A picture book reading intervention in day care and home for children from low-income families. Developmental Psychology, 30, 679-689.
  • Williams, J. P. (2005). Instruction in reading comprehension for primary-grade students: A focus on text structure. The Journal of Special Education, 39, 6–18.
  • Wilson, J. D., & Casey, L. H. (2007). Understanding the recreational reading patterns of secondary students. Reading Improvement, 44(1), 40-49.
  • Wise, J., & Buffington, S. (2004). The Ordinary parent’s guide to teaching reading. Peace Hill Press.
  • Wise, J. C., Sevcik, R. A., Morris, R. D., Lovett, M. W., Wolf, M., Kuhn, M., Meisinger, B., & Schwanenflugel, P. (2010). The Relationship between different measures of oral reading fluency and reading comprehension in second-grade students who evidence different oral reading fluency difficulties. Language. Speech and Hearıng Services in Schools, 41, 340–348.
  • Wray, D., & Medwell, J. (2015). Exploring a national bookgifting scheme: parents' and children's reactions. Education, 3(13), 209-222.
  • Yıldız, M., & Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama. okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. GÜ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793-815.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S., Rasinski, T., Fitzgerald, S., & Zimmerman, B. (2014). The relationship between reading fluency and reading comprehension in fifth-grade Turkish students. International Journal of School ve Educational Psychology, 2, 35- 44.
  • Yılmaz, M. (2011). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama seviyeleri ile Türkçe. Matematik. Sosyal bilgiler ve Fen ve teknoloji derslerindeki başarıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 9-14.
  • Yin-Mee, C., & Gan, L. (1998). Reading practices in singapore homes. Early Child Development and Care, 144(1), 13-20.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalişmalarinda kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanilmasi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş bildiri. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yurtbakan, E. (2020). Etkileşimli okuma: Bir içerik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 135-156.
  • Yurtbakan, E., & Aydoğdu-İskenderoğlu, T. (2020). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik motivasyonlarında ve problem kurma becerilerinde etkileşimli okumanın etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 348-370.
  • Yurtbakan, E., & Erdoğan, T. (2020) İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının belirlenmesi. Ana Dili Eğitim Dergisi, 8(2), 240-257.
  • Yurtbakan, E., Erdoğan, T., & Erdoğan, Ö. (2021). Etkileşimli okumanın okuma motivasyonuna etkisi. Eğitim ve Bilim, 46(206), 161-180.
  • Zevenbergen, A. A., & Whitehurst, G. J. (2003). Dialogic reading: A shared picture book reading intervention for preschoolers. In A. van Kleek. S. A. Stahl, ve A. B. Bauer (Eds.). On reading to children: Parents and teachers (pp. 177–200). Mahwah. NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

The effect of dialogic reading practices under the guidance of teachers and parents on primary school students' reading comprehension skills

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 467 - 493, 30.11.2023
https://doi.org/10.33400/kuje.1316655

Öz

In this study, the effect of dialogic reading practices under the guidance of teachers and parents on the development of reading comprehension skills of 2nd grade primary school students was examined. In the study, the quasi-experimental design of the quantitative research approach (2 experimental groups and 1 control group pretest-intervention-posttest) was used. In the study group, 3 out of 6 2nd graders studying in a primary school were randomly included. Two of these classes were selected as the experimental group in which the interactive book reading application would be made (1st experimental group, teacher-parent-student; 2nd experimental group, teacher-student), and 1 as the control group in which the traditional book reading application would be applied. A reading comprehension test (OABT) was developed to measure the reading comprehension skills of the students in the classes selected by the researcher. The developed tests were applied to the students as pre-post test and retention test. An dialogic reading practice was applied to the students in the experimental group for 5 weeks, twice a week. Wilcoxon Signed Ranks test, Kruskal Wallis test and Ancova test were used to analyze the data. At the end of the study; on students' reading comprehension skills of narrative and informative texts; It has been revealed that interactive reading under the guidance of parents and teachers and interactive reading practices only under the guidance of teachers make a statistically significant difference compared to the reading made according to the Turkish Curriculum.

Kaynakça

  • Akbaba, S.. Ceyhan, A. A., Ceyhan, E., Cihangir-Çankaya, T., Güven, M., Hamamcı, Z., Kalkan, M., Küçükahmet, L., Şahin, H., Şahin, M., Palancı, M., & Yazıcı, H. (2009). Eğitim psikolojisi. Y. Özbay, ve S. Erkan (Ed.), Eğitim psikolojisi içinde (s. 1-19). Pegem Akademi.
  • Akyol, H. (2010). Türkçe öğretim yöntemleri (3. Baskı). PegemA Yayıncılık.
  • Albayrak-Sarı, A. (2015). Using structural equation modeling to investigate students’ reading comprehension skills. İlköğretim Online, 14(2), 511-521.
  • Altunkaya, H. (2018). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin okur özyeterlikleri ile okuduklarını anlama becerileri arasındaki ilişki. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 202-219.
  • Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi. Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, 58, 171-174.
  • Atim, A., & Azihar, Z. N. (2012). Mother-child dialogic discourse in shared reading sessions: use ofliteral and inferential questions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 66, 321–329.
  • Avcı, S., Baysal, N., Gül, M., & Yüksel, A. (2013). Okuma çemberi yönteminin okuduğunu anlama becerisine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 6(4), 535-550.
  • Aydoğan, R. ve Demirtaş, V. Y. (2012). Okumaya karşı olumlu ve olumsuz tutuma sahip 6. Sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde kullandıkları okuduğunu anlama stratejileri ve yaratıcılık düzeyleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 22-42.
  • Baker, L., & Wigfield, A. (1999). Dimensions of children’s motivation for reading ve their relations to reading activity ve reading achievement. Reading Research Quarterly, 34(4), 452-477.
  • Baş, B., & İnan-Yıldız, F. (2015). İlkokul Türkçe ders kitaplarının resim-metin ilişkisi açısından değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(28), 139-151.
  • Baş, Ö., & Kardaş, N. (2014). İlköğretim öğrencilerinin görsel okuma becerisi ile okuduğunu anlama becerisi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 230-243.
  • Başaran, M., & Akyol, H. (2009). Okuduğunu anlama ve metne karşı geliştirilen tutum üzerinde metnin bilgi verici ve hikaye edici olmasının etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 11-23.
  • Beach, J. D. (2015). Do children read the children’s literature adults recommend? A comparison of adults’ and children’s Annual “Best” Lists in the United States 1975–2005. New Review of Children's Literature and Librarianship, 21(1), 17-41.
  • Bear, D. R., Invernizzi, M., Templeton, S., & Johnston, F. (1999). Words their way: Word study for phonics, vocabulary, and spelling instruction (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Beck, I. L., & Juel, C. (1992). The role of decoding in learning to read. Retrieved January 1, 2020, from https://pdfs.semanticscholar.org/aed9/5c4d2b4ddb11d4199e4ab91ac0ee41fb2219.pdf.
  • Bender, W. N., & Larkin, M. J. (2003). reading strategies for elementary students with learning difficulties. https://eric.ed.gov/?id=ED481406
  • Beschorner, B., & Hutchison, A. (2014). Parent education for dialogic reading: Online and face-to-face delivery methods. Journal of Research in Childhood Education, 30(3), 374-388.
  • Blom-Hoffman, J., O’neil Pirozzi, T. M., & Cutting, J. (2006). Read together, talk together: The acceptability of teaching parents to use dialogic reading strategies via videotaped instruction. Psychology in the Schools, 43(1), 71-78.
  • Bloom, B. S. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme (D. A. Özçelik, Çev.). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (11. bs.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cabell, S. Q., Zucker, T. A., DeCoster, J., Melo, C., Forston, L., & Hamre, B. (2019). Prekindergarten interactive book reading quality and children’s language and literacy development: Classroom organization as a moderator. Early Education and Development, 30(1), 1-18.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Ceran, E., Oğuzgiray-Yıldız, M., & Özdemir, İ. (2015). İlkokul 2. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin cinsiyet ve yaşa göre incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(3), 151-166.
  • Ceyhan, S. (2019). Etkileşimli sesli okumanın öğrencilerin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve akıcı okumalarına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Chettri, K., & Rout, S. K. (2013). Reading habits-an overview. IOSR Journal of Humanities and Social Science (IOSR-JHSS), 14(6), 13-17.
  • Cohen, J. (2011). Building fluency through the repeated reading method. In English Teaching Forum, 49(3), 20-27.
  • Collins, F. M. ve Svensson, C. (2008). If I had a magic wand I'd magic her out of the book: the rich literacy practices of competent early readers. Early Years, 28(1), 81-91.
  • Correa, V. I., Lo, Y. Y., Godfrey-Hurrell, K., Swart, K., & Baker, D. L. (2015). Effects of adapted dialogic reading on oral language and vocabulary knowledge of Latino preschoolers at risk for english language delays. Multiple Voices for Ethnically Diverse Exceptional Learners, 15(2), 3–21.
  • Cutting, L. E., Materek, A., Cole, C. A., Levine, T. M., & Mahone, E. M. (2009). Effects of fluency. oral language. and executive function on reading comprehension performance. Annals of Dyslexia, 59, 34–54.
  • Çakıcı, D. (2011). Şema kuramının okuduğunu anlama sürecindeki rolü. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 77-86.
  • Çalık, M. (2013) Effect of technology-embedded scientific inquiry on senior science student teachers’ self-efficacy. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 9(3), 223–232.
  • Darling, S. (2005). Strategies for engaging parents in home support of reading acquisition. WİLEY.
  • DeBaryshe, B. D., Binder, J. C., & Buell, M. J. (2000). Mothers’ implicit theories of early literacy ınstruction: ımplications for children's reading and writing. Early Child Development and Care, 160(1), 119-131.
  • DeBruin-Parecki, A., & Gear, S. (2013). Parent participation in family programs: Involvement in literacy interactions, adult and child instruction, and assessment. Dialog, 16(1), 236–252.
  • Dijk, V. ve Kintsch, W. (1983). Strategies of discourse comprehension. Academic Press.
  • Dökmen, Ü. (1994). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine psikososyal bir araştırma. MEB Yayınları.
  • Ekiz. D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Elbro, C., & Buch-Iversen, I. (2013). Activation of background knowledge for inference making: Effects of reading comprehension. Scientific Studies of Reading, 17(6), 435-452.
  • Ergül, C., Sarıca, A. D., & Akoğlu, G. (2016). Etkileşimli kitap okuma: dil ve erken okuryazarlık becerilerinin geliştirilmesinde etkili bir yöntem. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(2), 193-204.
  • Evans, J. H., Valleley, R. J., & Allen, K. D. (2002). ParentImplementation of an Oral Reading Intervention: A Case Study. Child ve Family Behavior Therapy, 24(4), 39-50.
  • Fisher, D., Flood, J., Lapp, D., & Frey, N. (2004). Interactive read alouds: Is there a common set of implementation practices? The Reading Teacher, 58(1), 8-17.
  • Fleiss, J. L. (1971). Measuring nominal scale agreement among many raters. Psychological Bulletin, 76(5), 378- 382
  • Fletcher, J. (2017). What can we do to support reading for young adolescent students? Education, 3-13, 45(2), 258-271.
  • Fuchs, L., Fuchs, D., & Compton, D. (2004). Monitoring early reading development in first grade: Word identification fluency versus nonsense word fluency. Exceptional Children, 71(1), 7–21.
  • Gambrell, L. B., Palmer, B. M., Codling, R. M., & Mazzoni, S. S. (1996). Assessing motivation to read. The Reading Teacher, 49(7), 518-533.
  • Ganotice Jr, F. A., Downing, K., Mak, T., Chan, B., & Lee, W. Y. (2017). Enhancing parent-child relationship through dialogic reading. Educational Studies, 43(1), 51-66.
  • Garrett, J. E. (2002). Enhancing the attitudes of children toward reading: Implications for teachers and principals. Reading Improvement, 39(1), 21-24.
  • Gladwin, R. F., & Stepp-Greany, J. (2008). Reading approach vs. traditional an interactive. instructor-supported reading instruction in Spanish. Foreign Language Annals, 41(4), 687-701.
  • Green, L. (2002). How popular musicians learn: A way whead for music education. Burlington, VT: Ashgate.
  • Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (1999). How motivation fits into a science of reading. Scientific Studies of Reading, 3(3), 119-205.
  • Gutiérrez, R. (2016). Effects of dialogic reading in the improvement of reading comprehension in students of primary education. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 303-320.
  • Hall, L. H. (2004). Comprehending expository text. Promising strategies for struggling readers and students with reading disabilities? Reading Research and Instruction, 44, 75-95.
  • Hedberg, K. (2002). Using SQ3R method with fourth grade ESOL students. http://www.fcps.k12.va.us/DeerParkEs/TR/SQ3R%20method/SQ3R.htlm.
  • Işık-Aydın. R. (2017). Eleştirel okuma ve tartışarak okuma yöntemlerinin 6. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyine etkisi [Muş ili örneği] (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Juliana, J. (2018). The comparative impacts of using lexical glossing and inferencing strategies on students’ reading comprehension. Advances in Language and Literary Study (ALLS), 9(1), 1-4.
  • Karatay, H., Bolat, K. K., & Güngör, H. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik ve anlaşılabilirliği. The Journal Academic Social Science Studies, 6, 603-623.
  • Keer, H. V., & Verhaeghe, J. P. (2005). Effects of explicit reading strategies ınstruction and peer tutoring on second and fifth graders’ reading comrehension and self-efficiency perception. The Journal of Experimental Education, 73, 291-329.
  • Kızılaslan-Tunçer, B., & Erden, G. (2015). Boşluk doldurma testlerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeylerini belirlemede kullanılabilirliği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XIV. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (21-23 Mayıs 2015) [Özel Sayı], 318 – 324.
  • Kocaarslan, M. (2015). Zihinsel imaj oluşturma öğretiminin 4. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi.
  • Kocakaya, S. (2011). An educational dilemma: Are educational experiments working? Educational Research and Reviews, 6(1), 110-123.
  • Kotaman, H. (2008). Impacts of dialogical storybook reading on young children's reading attitudes and vocabulary development. Reading Improvement, 45(2), 55-61.
  • Kuşdemir, Y. (2014a). Okuduğunu anlamada “tahmin etme” stratejisinin rolü. Sınırsız Eğitim ve Araştırma Dergisi, 1(1), 47-63.
  • Kuşdemir, Y. (2014b). Doğrudan öğretim modeli’nin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuğunu anlama becerilerine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kuşdemir, Y., & Güneş, F. (2014). Doğrudan öğretim modeli’nin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 86– 113.
  • LaCour, M. M., McDonald, C., Tissington, L. D., & Thomason, G. (2013). Improving pre-kindergarten children’s attitude and interest in reading through a parent workshop on the use of dialogic reading techniques. Reading Improvement, 50(1), 1-11.
  • Landis, J, R., & Koch, G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lazarus, D. B., & Callahan, T. (2000). Reading attitude expressed with primary schools student with learning disability. Journal of Reading Psychology, 21(4), 271-282.
  • Lever, R., & Senechal, M. (2011). Discussing stories: On how a dialogic reading intervention improves kindergartners'oral narrative construction. Journal of Experimental Child Psychology, 108(1), 1-24.
  • Logan, S., & Johnston, R. (2009). Gender differences in reading ability and attitudes: Examining where these differences lie. Journal of Research in Reading, 32(2), 199-214.
  • McCarty, S., Nicastro, J., Spiros, I., & Staley, K. (2001). Increasing recreational reading through the use of read-alouds. http://eric.ed.gov/?id=ED453541
  • Mercieca, D., & Mercieca, D. P. (2014). Reading with love: reading of life narrative of a mother of a child with cerebral palsy. Ethics and Education, 9(3), 264-275.
  • Naggy, W. E. (1988). Vocabulary instruction and reading comprehension. National Council of Teachers of English, 1-23.
  • National Reading Panel [NRP] (2000). Teaching children to read: an evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. http://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/documents/report.pdf
  • Neugebauer, S., & Lia, M. (2018). Relating, bridging, and building knowledge. Literacy Today, 35(4), 38-39.
  • Nuttall, J. (2016). Relationship between motivation. attribution ve performance expectancy in children’s reading. The Plymouth Student Scientist, 9(1), 214-228.
  • Oslund, E. L., Clemens, N. H., Simmons, N. C., & Simmons, L. E. (2017). The direct and indirect effects of word reading and vocabulary on adolescents’ reading comprehension: Comparing struggling and adequate comprehenders. Read Writ, 31, 355–379.
  • Özbay, M., & Özdemir, B. (2012). Okuduğunu anlama sürecinde çıkarım yapma becerisinin işlevi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 17-28.
  • Özdemir, A. Ş., & Sertsöz, T. (2006). Okuduğunu anlama davranışının kazandırılmasının matematik başarısına etkisi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 23, 237-257.
  • Paige, D., Magpuri-Lavell, T., Rasinski, T., & Rupley, W. (2015). Fluency differences by text genre in proficient and struggling secondary students. Advances in Literary Study, 3(04), 102-117.
  • Palani, K. K. (2012) Promising reading habits and creating literate social. International Reference Research Journal, 2(1), 91-95.
  • Pallant, J. (2007). SPSS survival manual—A step by step guide to data analysis using SPSS for windows (3rd ed.). Maidenhead: Open University Press
  • Parker, C. T. (2004). An evaluation of student attitudes: Does ability affect attitude? (Unpublished master thesis). North Carolina University, USA.
  • Priebe, S. J., Keenan, J. M., & Miller, A. C. (2012). How prior knowledge affects word identification and comprehension. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 25(1), 131-149.
  • Purpura, D. J., Napoli, A. R., Wehrspann, E. A., & Gold, Z. S. (2017). Causal connections between mathematical language and mathematical knowledge: A dialogic reading intervention. Journal of Research on Educational Effectiveness, 10(1), 116-137.
  • Rodriguez, I. S. (2013). The effects of trained teachers’ integration of dialogic reading discourse on Hispanic English language learners’ literacy skills in kindergarten (Unpublished doctoral dissertation). Miami Florida International University.
  • Ronkova, J., & Wildova, R. (2015). The Reading matters: Children leadership in the Crezch Republic. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171, 1204 – 1208.
  • Rupley, W. H., Logan, J. W., & Nichols, W. D. (2005). Vocabulary instruction for struggling reader. Reading ve Writing Quarterly, 21(3), 239–260.
  • Saenz, L. M., & Fusch, L. S. ( 2016). Examining the reading difficulty of secondary tudents with learning disabilities. Expository versus narrative text. Remedial and Special Education, 23, 31-41.
  • Schreder, S. J., Hupp, S. D. A., Everett, G. E., & Krohn, E. (2012). Targeting reading fluency through brief experimental analysis and parental ıntervention over the summer. Journal of Applied School Psychology, 28(2), 200-220.
  • Schunk, H. D.(2009). Öğrenme teorileri (M. Şahin, Çev.). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Singer, M., Harknes, D., & Stewart, S. T. (1997). Constructing inferences in expository text comprehension. Discourse processes, 24, (2-3), 199-228.
  • Sperling, A. R., & Head, M. D. (2002). Reading attitudes and literacy skills in prekindergarten and kindergarten children. Early Childhood Education Journal, 29(4), 233-236.
  • Susar-Kırmızı. F. (2007). Yaratıcı drama yönteminin okuduğunu anlama başarısına etkisi ve yönteme ilişkin öğrenci görüşleri. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 59-71.
  • Sweet, A. P., & Snow, C. (2002). Reconceptualizing Reading Comprehension. In Block, C. C., Gambrell, L. B., ve Pressley, M. (Eds.). Improving Comprehension Instruction, Rethinking Research, Theory and Classrom Practice. USA: John Wiley ve Sons Inc.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölümlerde güvenirlik ve geçerlik. Seçkin Yayıncılık.
  • Tanju, E. H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Aile ve Toplum Eğitim Kültür ve Araştırma Dergisi, 6(22), 30-39.
  • Ural, S. (2015). Okulöncesi kitaplarının tanımı. M. R. Şirin (Ed). 99 soruda çocuk edebiyatı. İstanbul: Çocuk vakfı, s. 33-55.
  • Vajcner. T. J. (2015). Dialogic reading using social-emotional themed storybooks: Impact on preschoolers’ emergent literacy and emotion knowledge (Unpublished doctoral dissertation). Ohio State University.
  • Van-Ours. J. C. (2008) When do children read books? Education Economics, 16(4), 313-328.
  • Wasik, B. A., Hindman, A. H., & Snell E. K. (2016). Book reading and vocabulary development: A systematic review. Early Childhood Research Quarterly, 37, 39-57.
  • Weiser, B. (2013). Effective vocabulary instruction for kindergarten to 12th grade students experiencing learning disabilities. Council for Learning Disabilities, 11, 1- 15.
  • Wigfield, A., Guthrie, J. T., Tonks, S., & Perencevich, K. (2004). Children’s motivation for reading: Domain specificity and instructional influences. Journal of Educational Research, 97(6), 299–309.
  • Whitehurst, G. J. (1992). Dialogic reading: An effective way to read to preschoolers. http://www.readingrockets.org/article/dialogic-reading-effective-way-read-aloud-young-children.
  • Whitehurst, G. J., Arnold, D. S., Epstein, J. N., Angell, A. L., Smith, M., & Fischel, J. E. (1994). A picture book reading intervention in day care and home for children from low-income families. Developmental Psychology, 30, 679-689.
  • Williams, J. P. (2005). Instruction in reading comprehension for primary-grade students: A focus on text structure. The Journal of Special Education, 39, 6–18.
  • Wilson, J. D., & Casey, L. H. (2007). Understanding the recreational reading patterns of secondary students. Reading Improvement, 44(1), 40-49.
  • Wise, J., & Buffington, S. (2004). The Ordinary parent’s guide to teaching reading. Peace Hill Press.
  • Wise, J. C., Sevcik, R. A., Morris, R. D., Lovett, M. W., Wolf, M., Kuhn, M., Meisinger, B., & Schwanenflugel, P. (2010). The Relationship between different measures of oral reading fluency and reading comprehension in second-grade students who evidence different oral reading fluency difficulties. Language. Speech and Hearıng Services in Schools, 41, 340–348.
  • Wray, D., & Medwell, J. (2015). Exploring a national bookgifting scheme: parents' and children's reactions. Education, 3(13), 209-222.
  • Yıldız, M., & Akyol, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama. okuma motivasyonu ve okuma alışkanlıkları arasındaki ilişki. GÜ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 793-815.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S., Rasinski, T., Fitzgerald, S., & Zimmerman, B. (2014). The relationship between reading fluency and reading comprehension in fifth-grade Turkish students. International Journal of School ve Educational Psychology, 2, 35- 44.
  • Yılmaz, M. (2011). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama seviyeleri ile Türkçe. Matematik. Sosyal bilgiler ve Fen ve teknoloji derslerindeki başarıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 9-14.
  • Yin-Mee, C., & Gan, L. (1998). Reading practices in singapore homes. Early Child Development and Care, 144(1), 13-20.
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalişmalarinda kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanilmasi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulmuş bildiri. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Yurtbakan, E. (2020). Etkileşimli okuma: Bir içerik analizi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(1), 135-156.
  • Yurtbakan, E., & Aydoğdu-İskenderoğlu, T. (2020). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik motivasyonlarında ve problem kurma becerilerinde etkileşimli okumanın etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 348-370.
  • Yurtbakan, E., & Erdoğan, T. (2020) İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının belirlenmesi. Ana Dili Eğitim Dergisi, 8(2), 240-257.
  • Yurtbakan, E., Erdoğan, T., & Erdoğan, Ö. (2021). Etkileşimli okumanın okuma motivasyonuna etkisi. Eğitim ve Bilim, 46(206), 161-180.
  • Zevenbergen, A. A., & Whitehurst, G. J. (2003). Dialogic reading: A shared picture book reading intervention for preschoolers. In A. van Kleek. S. A. Stahl, ve A. B. Bauer (Eds.). On reading to children: Parents and teachers (pp. 177–200). Mahwah. NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Toplam 120 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ergün Yurtbakan 0000-0001-8811-6320

Tolga Erdogan 0000-0001-9102-4646

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 19 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yurtbakan, E., & Erdogan, T. (2023). Öğretmen ve ebeveyn rehberliğinde yapılan etkileşimli okuma uygulamalarının ilkokul öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 6(2), 467-493. https://doi.org/10.33400/kuje.1316655



22176

Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi 2020 yılı itibariyle TR-Dizin tarafından dizinlenmektedir.