Kadınların birbirleriyle iletişim kurarak dayanışma içerisinde güç kazanmaları, birbirlerinin
deneyimlerinden faydalanarak gelişmeleri feminist teorinin önemli argümanlarından biridir.
Kadınlık durumları üzerine tartışmak, sorunlara birlikte çözüm üretmeye çalışmak, ataerkiye
karşı birlikte hareket etmek bu iletişimin temel konularıdır. Yeni medya teknolojileri ve sosyal
medya mecraları, kadın hareketleri için kuşkusuz yeni imkânlar sunmuş, zaman ve mekandan
bağımsız olarak kadınların birbirleriyle tanışmalarına, ortak hareket etmelerine olanak
sağlamıştır. Öte yandan kadının güç kazanması, kendi ayakları üzerinde durması, mağdur
konumundan sıyrılması üzerine söylemler popüler kültür alanına da sirayet etmiş, sosyal
medya mecralarında bu söylemlerin klişelere sıkıştırılmış şekilde dağıtıma sokulması yeni bir
tüketim alanı oluşturmuştur. Bu çalışmada erkeğe toplumsal yaşamda egemenlik atfederken
kadına edilgen bir konum atfeden geleneksel kadınlık rollerini yeniden üreten kalıp yargılar ve
sosyal medyanın bu süreçteki yeri ele alınmıştır. Türkiye’de en çok kullanılan sosyal medya
mecrası olan YouTube’da yayın yapan kendine yardım temalı iki kanalın en çok izlenen ikişer
videosu Çok Modlu Eleştirel Söylem Analizi kullanılarak incelenmiştir. Analiz sonucunda bu tür
YouTube kanallarında kullanılan söylemlerin kadınların kendilerini geliştirmeleri, kendi
güçlerinin farkına varmaları gibi idealist fikirler üzerine kurgulanmasına rağmen, kadını
tamamlanması için erkeğin varlığına muhtaç bir varlık olarak gören anlayışı yeniden ürettiği
görülmüştür.
Kadınların iletişimi kadın çalışmaları sosyal medya ve kadın çok modlu eleştirel söylem analizi kendine yardım teması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar, Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |