Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNİK BİLİMLER MYO ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ GELECEKLERİ VE ENDÜSTRİ STAJLARI İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 108 - 119, 30.06.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, meslek yüksekokulu öğrencilerinin meslekleri,
mesleki gelecekleri ve endüstri stajları ile ilgili görüşlerinin
belirlenmesidir. Araştırma, tarama modelinde bir çalışmadır. Araştırmanın
evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Namık Kemal Üniversitesi Teknik
Bilimler Meslek Yüksekokulu’nda ikinci sınıfta öğrenim gören 1152 öğrenci,
örneklemi ise, bu adaylar arasından endüstri stajını gerçekleştirmiş olan 251
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında öğrencilerden veri toplamak için,
araştırmacılar tarafından geliştirilmiş beşli Likert tipi bir ölçek
kullanılmıştır. Veriler, SPSS veri analiz programından yararlanılarak, betimsel
istatistik tekniği ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlardan bazıları
şunlardır: “Meslek sahibi olacağım için kendimi şanslı olarak görüyorum”,
“Meslek yüksekokulunu bitirdiğimde mesleğimi daha iyi yapabileceğime
inanıyorum” görüşüne öğrencilerin kısmen katıldıkları görülmüştür. Ayrıca
“Stajım sırasında iş ortamında nasıl davranmam ve çalışmam gerektiğini
öğrendim”, “Stajım, iş ortamını tanımamı ve insanlarla iletişim kurmayı
öğrenmemi sağladı” görüşlerine kısmen katıldıkları görülmüştür. Araştırmanın bulgularına
göre, öğrencilerin mesleki gelecekleri ve stajları ile ilgili olumsuz
görüşlerini giderebilmek için tedbirler alınması gerektiği sonucuna
ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Acar, D. ve Tuğay, O. (2007). Üniversite Sanayii İşbirliği Bağlamında Meslek Yüksekokulu (MYO) Öğrencilerinin KOBİ’lerde Staj Olanakları: Burdur’da Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(1): 1-12.
  • Andsoy, I.I, Güngör, T., ve Bayburtluoğlu, T. (2012). Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşireliği Tercih Etme Nedenleri Ve Mesleğin Geleceği İle İlgili Görüşleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3): 124-130.
  • Bahadır, M. ve Oğuz, H. (2012). Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Staj Yapma Eğilimlerinin Belirlenmesi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2(2-Ek:A):.69-76.
  • Dayıoğlu, M. (2010). “Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi Stajyer Öğrencilerinin Yeterliliği Konusunda İşveren Görüşleri (Edremit KörfeziÖrneği”, Balıkesir Üniversitesi, Yüksek lisans Tezi.
  • Kaya, A. (2014). “Meslek Yüksekokulunda Öğrenim Gören Öğrencilerin Eğitim Öğretim ve Geleceğe Yönelik Düşünceleri”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 33(2): 349-356.
  • Kaysi, F., ve Gürol, A. (2017).”Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Stajlarda Edindikleri Tecrübelerin Değerlendirilmesi.” 7th International Congress of Research in Education ICRE 2017,Çanakkale. 27-29 Nisan, Bildiriler Kitabı.
  • Nalçakan, M. ve Nalçakan, N, (2007). “Meslek Yüksekokulları Mezunları – İşgücü Piyasa İlişkileri ve Ekonomik Boyutu.” 4. Ulusal Meslek Yüksekokulu Sempozyumu Bildiriler Kitabı I. Poster Bildiriler. Bergama, İzmir.
  • Oğan, E., Oğan, Y. ve Kamacı, A. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Hayatına Hazır Bulunuşluklarının Belirlenmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Sayı:14, s.118-143
  • Özdemir, G., Öztekin, R. ve Özdemir, H. (2016). “Meslek Yüksekokullarının Öğretim Kalitesine Etki Eden Faktörler”. Umyos. 5th International Vocational schools Symposium.Volume-1
  • Özmen, M., Coşman, Ö., ve Kökçü, A. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2): 510-521.
  • Özsoy, C. (2007). “Avrupa Birliği’ne Tam Üyelik Sürecinde Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının Durumu ve Sorunları.” 4. Ulusal Meslek Yüksekokulu Sempozyumu Bildiriler Kitabı I. Poster Bildiriler. Bergama, İzmir.
  • Özuğur, A.K., Sarı, H.A., Gökdal, Ö., Atay, O. ve Eren V., (2016). “Lise Öğrencilerinin Meslek Yüksekokullarına Bakışlarının Değerlendirilmesi: Aydın İli Örneği”. V. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (UMYOS). University of Prizren. Sözlü Bildiri Kitabı.
  • Resmi Gazete. (2002). Meslekî ve teknik eğitim bölgesi içindeki meslek yüksekokulu öğrencilerinin işyerlerindeki eğitim, uygulama ve stajlarına ilişkin esas ve usuller hakkında yönetmelik.http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/-/journal_content/56_INSTANCE_r EHF8BIsfYRx/10279/17787 adresinden 12.09.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Tektaş, N., Yayla, A., Sarıkaş, A., Polat, Z., Tektaş, M. ve Ceviz, N.,Ö. (2016). “Önlisans Öğrencilerinin Staj Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi Örneği”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 5(36): 310-318.
  • Telli, A. (2016). “Meslek Yüksekokulları Malzeme ve Malzeme İşleme Teknolojileri Bölümünde Yer Alan Mobilya ve Dekorasyon Programının Sorunları ve Çözüm Önerileri”. Umyos 2016, 18-20 Mayıs, University of Prizren, Kosova, Sözlü Bildiri Kitabı.
  • Tulukçu, E.,(2016). “Tıbbi Bitkiler Programı Öğrencilerinin Uygulamalı Eğitimde Sektör Tercihleri”. V. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (UMYOS). University of Prizren. Sözlü Bildiri Kitabı.
  • Uzal , G., Erdem, A., Yamaç, M., ve Hüyük, D., (2007). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Eğitim-Öğretim ve Meslekleri ile ilgili görüşleri (Tekirdağ MYO Örneği)”. IV. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu. 14-26 Mayıs 2007. Ege Üniversitesi. Bergama, İzmir. Sözlü Bildiri Kitabı (Tam Metin).
  • Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Koordinasyon Kurulu (İstihdam Teknik Komitesi, (2010). “Mesleki ve Teknik Eğitimin Yaygınlaştırılması ve Kalitesinin Artırılmasına Yönelik Teşvik Edici Önlemlerin Belirlenmesi Raporu”, (Taslak), Ankara.
  • Yılmaz, G, Tulukçu, E. ve Koçak, R. (2015). “İşyeri Uygulamalı Eğitimi (Staj) Çumra Meslek Yüksekokulu Örneği”.4. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (UMYOS) Yalova/Türkiye
  • YÖK. (2018). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, Türlerine Göre Birim Sayıları https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden 08.02.2018 tarihinde alınmıştır.
Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 108 - 119, 30.06.2018

Öz

Kaynakça

  • Acar, D. ve Tuğay, O. (2007). Üniversite Sanayii İşbirliği Bağlamında Meslek Yüksekokulu (MYO) Öğrencilerinin KOBİ’lerde Staj Olanakları: Burdur’da Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(1): 1-12.
  • Andsoy, I.I, Güngör, T., ve Bayburtluoğlu, T. (2012). Karabük Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Hemşireliği Tercih Etme Nedenleri Ve Mesleğin Geleceği İle İlgili Görüşleri. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3): 124-130.
  • Bahadır, M. ve Oğuz, H. (2012). Selçuk Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Staj Yapma Eğilimlerinin Belirlenmesi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2(2-Ek:A):.69-76.
  • Dayıoğlu, M. (2010). “Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesi Stajyer Öğrencilerinin Yeterliliği Konusunda İşveren Görüşleri (Edremit KörfeziÖrneği”, Balıkesir Üniversitesi, Yüksek lisans Tezi.
  • Kaya, A. (2014). “Meslek Yüksekokulunda Öğrenim Gören Öğrencilerin Eğitim Öğretim ve Geleceğe Yönelik Düşünceleri”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 33(2): 349-356.
  • Kaysi, F., ve Gürol, A. (2017).”Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Stajlarda Edindikleri Tecrübelerin Değerlendirilmesi.” 7th International Congress of Research in Education ICRE 2017,Çanakkale. 27-29 Nisan, Bildiriler Kitabı.
  • Nalçakan, M. ve Nalçakan, N, (2007). “Meslek Yüksekokulları Mezunları – İşgücü Piyasa İlişkileri ve Ekonomik Boyutu.” 4. Ulusal Meslek Yüksekokulu Sempozyumu Bildiriler Kitabı I. Poster Bildiriler. Bergama, İzmir.
  • Oğan, E., Oğan, Y. ve Kamacı, A. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin İş Hayatına Hazır Bulunuşluklarının Belirlenmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Sayı:14, s.118-143
  • Özdemir, G., Öztekin, R. ve Özdemir, H. (2016). “Meslek Yüksekokullarının Öğretim Kalitesine Etki Eden Faktörler”. Umyos. 5th International Vocational schools Symposium.Volume-1
  • Özmen, M., Coşman, Ö., ve Kökçü, A. (2016). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeyleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 2(2): 510-521.
  • Özsoy, C. (2007). “Avrupa Birliği’ne Tam Üyelik Sürecinde Türkiye’de Meslek Yüksekokullarının Durumu ve Sorunları.” 4. Ulusal Meslek Yüksekokulu Sempozyumu Bildiriler Kitabı I. Poster Bildiriler. Bergama, İzmir.
  • Özuğur, A.K., Sarı, H.A., Gökdal, Ö., Atay, O. ve Eren V., (2016). “Lise Öğrencilerinin Meslek Yüksekokullarına Bakışlarının Değerlendirilmesi: Aydın İli Örneği”. V. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (UMYOS). University of Prizren. Sözlü Bildiri Kitabı.
  • Resmi Gazete. (2002). Meslekî ve teknik eğitim bölgesi içindeki meslek yüksekokulu öğrencilerinin işyerlerindeki eğitim, uygulama ve stajlarına ilişkin esas ve usuller hakkında yönetmelik.http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/-/journal_content/56_INSTANCE_r EHF8BIsfYRx/10279/17787 adresinden 12.09.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Tektaş, N., Yayla, A., Sarıkaş, A., Polat, Z., Tektaş, M. ve Ceviz, N.,Ö. (2016). “Önlisans Öğrencilerinin Staj Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Marmara Üniversitesi Örneği”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. 5(36): 310-318.
  • Telli, A. (2016). “Meslek Yüksekokulları Malzeme ve Malzeme İşleme Teknolojileri Bölümünde Yer Alan Mobilya ve Dekorasyon Programının Sorunları ve Çözüm Önerileri”. Umyos 2016, 18-20 Mayıs, University of Prizren, Kosova, Sözlü Bildiri Kitabı.
  • Tulukçu, E.,(2016). “Tıbbi Bitkiler Programı Öğrencilerinin Uygulamalı Eğitimde Sektör Tercihleri”. V. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (UMYOS). University of Prizren. Sözlü Bildiri Kitabı.
  • Uzal , G., Erdem, A., Yamaç, M., ve Hüyük, D., (2007). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Eğitim-Öğretim ve Meslekleri ile ilgili görüşleri (Tekirdağ MYO Örneği)”. IV. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu. 14-26 Mayıs 2007. Ege Üniversitesi. Bergama, İzmir. Sözlü Bildiri Kitabı (Tam Metin).
  • Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Koordinasyon Kurulu (İstihdam Teknik Komitesi, (2010). “Mesleki ve Teknik Eğitimin Yaygınlaştırılması ve Kalitesinin Artırılmasına Yönelik Teşvik Edici Önlemlerin Belirlenmesi Raporu”, (Taslak), Ankara.
  • Yılmaz, G, Tulukçu, E. ve Koçak, R. (2015). “İşyeri Uygulamalı Eğitimi (Staj) Çumra Meslek Yüksekokulu Örneği”.4. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu (UMYOS) Yalova/Türkiye
  • YÖK. (2018). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi, Türlerine Göre Birim Sayıları https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden 08.02.2018 tarihinde alınmıştır.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Hasan Mete

Aytekin Erdem

Gürcan Uzal

Duygu Hüyük

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mete, H., Erdem, A., Uzal, G., Hüyük, D. (2018). TEKNİK BİLİMLER MYO ÖĞRENCİLERİNİN MESLEKİ GELECEKLERİ VE ENDÜSTRİ STAJLARI İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ. Kırklareli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 108-119.