Bu araştırma, konu alanında öncül araştırmalardan biri olma niteliğinde olup öğretmen adaylarının farklı gösterimler hakkındaki öz-yeterlik inançlarını incelemeye yönelik bir ölçek geliştirme amacıyla yürütülmüştür. Tarama yöntemiyle yürütülen araştırma bir eğitim fakültesinin 3 ve 4. sınıflarında öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 524 öğretmen adayıyla yürütülmüştür. Veri toplama aracı ilgili literatüre ve uzman görüşlerine dayalı olarak yapılandırılan 67 maddelik soru havuzundan oluşturulmuştur. Örneklem grubundan elde edilen verilerin faktör analizine uygunluğunu gösteren KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) değeri 0,884 olarak bulunmuştur. Veri analizinde açımlayıcı faktör analizi ve güvenirlik analizi için Cronbach Alpha testi kullanılmıştır. 'Farklı Gösterimler Hakkında Öz-yeterlik İnanç Ölçeği' isimli 4’lü likert tipindeki ölçek 18 maddeden oluştuğu, açıklanan toplam varyansın %52,4 olduğu ve güvenirlik katsayısı 0,866 olarak saptanmıştır. Ayrıca ölçeğin 'Fayda', 'Fizyolojik ve Psikolojik Hazırbulunuşluk' ve 'Yetkinlik' olmak üzere 3 alt faktörü olduğu ve güvenirlik katsayıları ayrı ayrı 0,837, 0,814 ve 0,778 olarak bulunmuştur. Geliştirilen ölçeğin öğretmen adaylarının gösterimler hakkındaki öz-yeterlik inançlarını belirleme de etkin bir ölçek olduğu sonucuna varılmış ve gerçekleştirilecek araştırmalarda kullanımı önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |