The aim of this study is to examine the Turkish learning experiences of Syrian students living in Turkey in the context of their Turkish learning objectives and the problems they experience in the process. Qualitative research method was used in the study. In the study, which was designed in accordance with the case study, one of the qualitative research designs, the data were collected with a semi-structured interview form developed by the researcher. The sample of the research consists of 12 Syrian students studying Turkish at Van Yüzüncü Yıl University Turkish Learning Center in the spring semester of 2017-2018 academic year. Content analysis, one of the qualitative analysis techniques, was used in the analysis of the data obtained with the data collection tool. As a result of the analysis studies on the students' opinions, the following results were obtained:
Eight themes related to the aims/reasons for learning Turkish of Syrian students were determined. These themes were “Living in Turkey (f=17), knowing the importance of learning a new language (f=7), Turkish being an important language (f=3), the necessity of learning Turkish (f=5), having a healthy life in Turkey. getting education (f=17), loving Turkey (f=2), helping their families (f=3), for social life (f=12).
The opinions of Syrian students about the difficulties they experience while learning Turkish are gathered under seven main themes. These themes were “Language skills (f=21), Social relations (f=5), Cultural adaptation (f=2), Alphabet difference (f=2), Linguistic characteristics (f=19), Personal reasons (f=2) , Vocabulary” (f=2).
Among the reasons for Syrian students to learn Turkish, “Living in Turkey, getting education in Turkey and adapting to social life come to the fore. It has been determined that language skills, specific linguistic features of Turkish and social relations come to the fore in the problems they experience while learning Turkish.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de yaşayan Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenme yaşantılarını, Türkçe öğrenme amaçları ve süreçte yaşadıkları sorunlar bağlamında incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasına uygun olarak tasarlanan çalışmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezi’nde (TÖMER) Türkçe eğitimi alan Suriyeli 12 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracıyla elde edilen verilerin analizinde nitel analiz tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin görüşleri üzerinde yapılan analiz çalışmaları neticesinde şu sonuçlara ulaşılmıştır:
Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenme amaçları /gerekçeleriyle ilgili sekiz tema belirlenmiştir. Bu temalar “ Türkiye’de yaşamak (f=17), Yeni bir dil öğrenmenin önemini bilme (f=7), Türkçenin önemli bir dil olması (f=3), Türkçe öğrenme zorunluğu (f=5), Türkiye’de sağlıklı bir eğitim almak (f=17), Türkiye’yi sevmek (f=2), Ailelerine yardımcı olmak (f=3), Sosyal yaşam için (f=12) şeklindedir.
Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenirken yaşadıkları güçlüklerle ilgili görüşleri yedi ana tema altında toplanmıştır. Bu temalar “ Dil becerileri (f=21), Sosyal ilişkiler (f=5), Kültürel adaptasyon (f=2), Alfabe farklılığı (f=2), Dilsel özellikler (f=19), Kişisel nedenler (f=2), Söz varlığı” (f=2) şeklindedir.
Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenme gerekçeleri arasında “Türkiye’de yaşamak, Türkiye’de eğitim almak ve sosyal yaşama uyum öne çıkmaktadır. Türkçe öğrenirken yaşadıkları sorunlarda ise dil becerileri, Türkçe’nin kendine özgü dilsel özellikleri ve sosyal ilişkilerin öne çıktığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.