Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Meta-Analysis of Studies on Museum Trips in Education

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 93 - 108, 02.07.2022
https://doi.org/10.29228/lamre.63385

Öz

The present study was conducted to review the contribution of museum trips to learning and teaching, the problems experienced in museum trips, and possible solutions to these problems. The papers listed on Google academic search engine, EBSCOhost and Dergipark databases were reviewed. The study sample included 12 papers selected based on the aim of the study from 65 articles on museums published between 2012 and 2021, and meta-synthesis (thematic content analysis) was conducted on these papers. The analysis was based on the contribution of museum visits to the learning and teaching, associated problems, and the solution recommendations. Thus, the participant views and suggestions were listed. The most common view on the contribution of museum visits to the learning and teaching was that the educational museum visits increased the interest of the students in the course and ensures permanence. The most common statement on the problems experienced in museum visits was that the limited knowledge of the teachers about the concept of museum education, and unawareness about the related applications, and the unplanned character of the museum visits. The most common recommendations of the authors included in-service training for the teachers and other stakeholders about the museums.

Kaynakça

  • Aktekin, S. (2008). Müze uzmanlarının okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 103-111. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1495037
  • Ay, T. S. ve Fidan, N. K. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde müzelerden yararlanmaya ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (48), 69-89. https://doi.org/10.17755/esosder.39452
  • Binekçi, Ö. ve Öner, G. (2019). Ortaokul branş öğretmenlerinin derslerinde müzelerden yararlanma durumları ile müze ve tarihi mekana ilişkin görüşleri. Journal of International Museum Education, 1 (1), 32-49. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/865951
  • Egüz, Ş. (2020). Sosyal bilgiler dersinde müze eğitimi uygulamalarının öğrenciler üzerindeki etkisi. Milli Eğitim, 49(227), 245-270. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1000937
  • Güler, A. (2011). Planlı bir müze gezisinin ilköğretim öğrencilerinin tutumuna etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/90695
  • İlhan, A. Ç. (2017). Müze eğitimi alanında yapılmış tezler. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 93-104. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1563574
  • Kabapınar, Y. (2014). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretimi. (4. Baskı). Pegem A Akademi.
  • Karagözoğlu, N. (2020). Ortaokul öğrencilerinin etkinliklerle müze eğitimine ilişkin görüşleri: Yozgat müzesi örneği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 33-50. https://doi.org/10.31592/aeusbed.610442
  • Kısa, Y. ve Gazel, A. A. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde müze kullanımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Field Education, 2 (1), 51-83. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/290278
  • Körükçü, M. (2019). Değişen müze eğitimi algısı çerçevesinde sosyal bilgiler ve tarih öğretmen adaylarının müze eğitimine yönelik özyeterlik inançları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (2), 759-771. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.542284
  • Güleç, S. ve Alkış, S. (2003). Sosyal bilgiler dersinde müze gezilerinin iletişimsel boyutu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 63-78. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153217
  • Maley, C. W.; Grenier, R. & Marcus, A. (2013). We need to talk: improving dialog between social studies teachers and museum educators. The Social Studies, 104, 207-216. https://doi.org/10.1080/00377996.2012.720308
  • Şentürk, M.; Koca, M. K.& Gazel, A. A. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenleri ve 7. sınıf öğrencilerinin müze kullanımına ilişkin görüşleri, Manisa ili örneği. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 119-133. https://doi.org/10.20860/ijoses.740246
  • Öner, G. ve Köse, T. Ç. (2019). Müze ve tarihi mekanlarda değer ve beceri kazandırmaya yönelik sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish History Education Journal, 8(1), 98-128. https://doi.org/10.17497/tuhed.540967
  • Öner, G.; Uyar, F. O.& Öner, D. (2019). Müzelerin eğitimsel işlevine ve kullanımına ilişkin müze uzmanlarının görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2439-2457. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3299
  • Özmen, S. S. (2018). Müze eğitiminin gelişimi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 301-324. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=696042
  • Polat, S. ve Ay, O. (2016). Meta-sentez. Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 52-64. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/365967
  • Seyhan, A. (2020). Öğretmen adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenmenin etkililiği. Turkish Journal of Education Studies, 7(3), 27-51. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/919270
  • Türkmen, H.; Zengin, M. ve Kahraman, Z. (2018). Müze uzmanlarının müzelerin eğitimdeki rolü hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi üniversitesi Türk dünyası uygulama ve araştırma merkezi ÜSTÜDAM eğitim dergisi, 3(2), 30-44. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/571366
  • Yıldırım, T. ve Tahiroğlu, M. (2012). Sanal ortamlarda gerçekleştirilen müze gezilerinin ilköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 104-114. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/70337
  • Yıldırım, İ. (2021). Müze algısı ile ilgili son 20 yılda Türkiye’de yapılan çalışmaların literatür değerlendirmesi yöntemiyle analizi. Araştırma Makalesi, 4(1), 30-45. http://modular.gedik.edu.tr/en/download/article-file/1293898

Eğitimde Müze Gezilerini Konu Edinen Çalışmaların Meta Sentez Yöntemiyle İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 2, 93 - 108, 02.07.2022
https://doi.org/10.29228/lamre.63385

Öz

Bu araştırma, müze gezilerinin öğrenme-öğretme sürecine katkıları, müze gezileri konusunda yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerini derlemek amacıyla yapılmıştır. Meta-sentez (tematik içerik analizi) yönteminin kullanıldığı araştırmanın örneklemini, nitel araştırma yöntemleriyle çalışılmış ve müze gezileri konusunda yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerini içeren 2012-2021 yılları arasında yayınlanmış 12 makaleden oluşmaktadır. Çalışmada müze ziyaretlerinin öğrenme-öğretme sürecine katkıları, müze ziyaretlerinin yeterli düzeyde yapılmamasının nedenleri ve katılımcıların önerileri boyutlarına göre analiz edilmiştir. Bu amaçla görüş ve öneriler listelenmiştir. Müze gezilerinin öğrenme-öğretme sürecine katkıları konusunda en fazla belirtilen ifade; eğitsel müze gezilerinin öğrencilerin derse ilgisini arttırdığı ve kalıcılığı sağladığı; müze gezileri konusunda yaşanan sorunlar hakkında en fazla belirtilen ifade; Öğretmenlerin müze eğitimi kavramını yeterince bilmedikleri ve uygulamalardan haberdar olmadıkları, bilgi eksiklikleri ve müze gezilerinin plansız bir şekilde yapıldığı; Araştırmacıların, müzelerle ilgili önerileri konusundaki en fazla belirtilen ifadeler; müzeler konusunda öğretmenlere hizmetiçi eğitim ve bütün paydaşlara yönelik eğitim verilmesi şeklinde belirtilmiştir.

Kaynakça

  • Aktekin, S. (2008). Müze uzmanlarının okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 103-111. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1495037
  • Ay, T. S. ve Fidan, N. K. (2014). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler dersinde müzelerden yararlanmaya ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (48), 69-89. https://doi.org/10.17755/esosder.39452
  • Binekçi, Ö. ve Öner, G. (2019). Ortaokul branş öğretmenlerinin derslerinde müzelerden yararlanma durumları ile müze ve tarihi mekana ilişkin görüşleri. Journal of International Museum Education, 1 (1), 32-49. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/865951
  • Egüz, Ş. (2020). Sosyal bilgiler dersinde müze eğitimi uygulamalarının öğrenciler üzerindeki etkisi. Milli Eğitim, 49(227), 245-270. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1000937
  • Güler, A. (2011). Planlı bir müze gezisinin ilköğretim öğrencilerinin tutumuna etkisi. İlköğretim Online, 10(1), 169-179. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/90695
  • İlhan, A. Ç. (2017). Müze eğitimi alanında yapılmış tezler. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 93-104. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1563574
  • Kabapınar, Y. (2014). Kuramdan Uygulamaya Sosyal Bilgiler Öğretimi. (4. Baskı). Pegem A Akademi.
  • Karagözoğlu, N. (2020). Ortaokul öğrencilerinin etkinliklerle müze eğitimine ilişkin görüşleri: Yozgat müzesi örneği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 33-50. https://doi.org/10.31592/aeusbed.610442
  • Kısa, Y. ve Gazel, A. A. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde müze kullanımına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Field Education, 2 (1), 51-83. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/290278
  • Körükçü, M. (2019). Değişen müze eğitimi algısı çerçevesinde sosyal bilgiler ve tarih öğretmen adaylarının müze eğitimine yönelik özyeterlik inançları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21 (2), 759-771. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.542284
  • Güleç, S. ve Alkış, S. (2003). Sosyal bilgiler dersinde müze gezilerinin iletişimsel boyutu. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17 (1), 63-78. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/153217
  • Maley, C. W.; Grenier, R. & Marcus, A. (2013). We need to talk: improving dialog between social studies teachers and museum educators. The Social Studies, 104, 207-216. https://doi.org/10.1080/00377996.2012.720308
  • Şentürk, M.; Koca, M. K.& Gazel, A. A. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenleri ve 7. sınıf öğrencilerinin müze kullanımına ilişkin görüşleri, Manisa ili örneği. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(13), 119-133. https://doi.org/10.20860/ijoses.740246
  • Öner, G. ve Köse, T. Ç. (2019). Müze ve tarihi mekanlarda değer ve beceri kazandırmaya yönelik sosyal bilgiler öğretmen adaylarının görüşleri. Turkish History Education Journal, 8(1), 98-128. https://doi.org/10.17497/tuhed.540967
  • Öner, G.; Uyar, F. O.& Öner, D. (2019). Müzelerin eğitimsel işlevine ve kullanımına ilişkin müze uzmanlarının görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2439-2457. https://doi.org/10.24106/kefdergi.3299
  • Özmen, S. S. (2018). Müze eğitiminin gelişimi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 301-324. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=696042
  • Polat, S. ve Ay, O. (2016). Meta-sentez. Kavramsal bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 52-64. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/365967
  • Seyhan, A. (2020). Öğretmen adaylarına göre sosyal bilgiler dersinde okul dışı öğrenmenin etkililiği. Turkish Journal of Education Studies, 7(3), 27-51. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/919270
  • Türkmen, H.; Zengin, M. ve Kahraman, Z. (2018). Müze uzmanlarının müzelerin eğitimdeki rolü hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Eskişehir Osmangazi üniversitesi Türk dünyası uygulama ve araştırma merkezi ÜSTÜDAM eğitim dergisi, 3(2), 30-44. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/571366
  • Yıldırım, T. ve Tahiroğlu, M. (2012). Sanal ortamlarda gerçekleştirilen müze gezilerinin ilköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 104-114. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/70337
  • Yıldırım, İ. (2021). Müze algısı ile ilgili son 20 yılda Türkiye’de yapılan çalışmaların literatür değerlendirmesi yöntemiyle analizi. Araştırma Makalesi, 4(1), 30-45. http://modular.gedik.edu.tr/en/download/article-file/1293898
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Çiğdem Kan

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kan, Ç. (2022). Eğitimde Müze Gezilerini Konu Edinen Çalışmaların Meta Sentez Yöntemiyle İncelenmesi. Library Archive and Museum Research Journal, 3(2), 93-108. https://doi.org/10.29228/lamre.63385