Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Özyeterliklerinin Belirlenmesi ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2018, , 23 - 47, 15.02.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.311316

Öz

Bu
araştırmada Fen bilgisi öğretmen adaylarının materyal geliştirme konusunda
sahip oldukları TPAB öz-yeterliklerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin altı coğrafi
bölgesindeki on iki devlet üniversitesinin üçüncü ve dördüncü sınıfında öğrenim
görmekte olan 510 fen bilgisi öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı
olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının
Materyal Geliştirme Konusundaki Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB)
Öz-yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmen
adaylarının kendilerini en yeterli gördükleri TPAB özyeterlik boyutu alan
bilgisi olarak tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının TPAB özyeterlik
düzeylerinin PAB ve TPB boyutlarında çok iyi; diğer boyutlarda ise iyi olduğu
belirlenmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının
materyal geliştirme konusunda sahip oldukları TPAB öz-yeterlik düzeylerinin mezun
olunan lise türü, bilgisayara sahip olma durumu, bilgisayar kullanma süresi ve bilgisayar
kullanma düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; cinsiyet,
genel not ortalaması, sınıf düzeyi ve internet erişimi sağlanan yer
değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Archambault, L., Crippen, K. (2009). Examining TPACK among K-12 online distance educators in the United States. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 71-88.
  • Avcı, T. (2014). Fen Bilimleri öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ve öz güven düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Manisa.
  • Bal, M. S., Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (tpab) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 15-32.
  • Balçın, M. D., Ergün, A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının materyal geliştirme konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) öz-yeterlik ölçeği: Geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Journal of Education, 5(3), 130-143.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbazoğlu-Bilici, S., Yamak, H., Kavak, N., & Guzey, S. S. (2013) Technological pedagogical content knowledge self-efficacy scale (TPACK-SeS) for preservice science teachers: Construction, validation and reliability. Eurasian Journal of Education Research, 52, 37–60.
  • Canbazoğlu-Bilici, S., Baran, E. (2015). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisine Yönelik Öz-yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi: Boylamsal Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 285-306.
  • Cox, S. M. (2008). A conceptual analysis of technological pedagogical content knowledge. Unpublished doctoral dissertation. Brigham Young University, Department of Instructional Psychology & Technology, Provo, US.
  • Çelik, H. C., Ceylan, H. (2009). Lise öğrencilerinin matematik ve bilgisayar tutumlarının çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(26), 92-101.
  • Çelik, İ., Hebebci, M. T., Şahin, İ. (2016). Çevrimiçi örnek olay kütüphanesi kullanımının teknoloji entegrasyonundaki rolü: TPAB temelinde bir araştırma. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 15(3).
  • Demir, S., Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 10(3), 850-860.
  • Graham, R. C., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St Clair, L., Harris, R. (2009). Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, 53(5), 70-79.
  • Gömleksiz, M. N., Kan, A. Ü., Serhatlıoğlu, B. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin materyal hazırlama ilkelerini kazandırmadaki etkililiğine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (32), 1-16.
  • Gündoğmuş, N. (2013). Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgileri İle Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı, Konya.
  • Kabakçı-Yurdakul. I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 397-408.
  • Kabakçı-Yurdakul, I., Odabaşı, H. F. (2013). Teknopedagojik Eğitime Dayalı Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ed.: Işıl Kabakçı Yurdakul, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karaban, H. (2016). Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgileri (TPAB) ile öğretme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Karakaya, F., Avgın, S. S. (2016). Investigation of teacher science discipline self confidence about their technological pedagogical content knowledge (TPACK). European Journal of Education Studies, 2(9), 1-20.
  • Karakaya, F., Yazıcı, M. (2017). Examination of technological pedagogical content knowledge (TPACK) self-effıcacy for pre-service science teachers on material development. European Journal of Education Studies, 3(3), 252-270.
  • Karamustafaoğlu, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim materyallerini kullanma düzeyleri: Amasya ili örneği. Atatürk Üniversitesi Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 90-101.
  • Margerum-Leys, J., Marx, R. W. (2002). Teacher knowledge of educational technology: A case study of student/mentor teacher pairs. Journal of Educational Computing Research, 26(4), 427-462.
  • Meriç, G. (2014). Determining science teacher candidates’ self-reliance levels with regard to their technological pedagogical content knowledge. Journal of Theory and Practice in Education, 10(2), 352-367.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Fatih Projesi Hakkında. ( http://fatihprojesi.meb.gov.tr/proje-hakkinda/) adresinden 15.04.2017 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Mishra, P., Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for integrating technology in teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Savaş, M., Öztürk, N., Tüzün, Y. Ö. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen eğitiminde teknoloji kullanımı ile ilgili görüşleri ile ilişkili olan faktörlerin belirlenmesi. IX Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik eğitimi Kongresi Özet Kitapçığı, İzmir: Güler Matbaacılık.
  • Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand; Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Şad, S. N., Açıkgül, K., Delican, K. (2015). Eğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin teknolojik pedagojik alan bilgilerine (TPAB) ilişkin yeterlilik algıları. Journal of Theoretical Educational Science/Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8(2), 204-235.
  • Taşar, M. F., Timur, B. (2010). Measuring Competences of Pre-service Science Teachers' Technological Pedagogical Content Knowledge. Ed.: Z. C. Zacharia, C. P. Constantinou, M. Papaevripdou, Computer Based Learning Science Conference Proceedings, 279-291 pp.
  • Taşçı, G., Yaman, M., Soran, H. (2010). Biyoloji öğretmenlerinin öğretimde yeni teknolojileri kullanma durumlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 267-278.
  • Terpstra, M. A. (2009). Developing technological pedagogical content knowledge: Preservice teachers' perceptions of how they learn to use educational technology in their teaching. Unpublished doctoral dissertation. Michigan State University, US.
  • Timur, B. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının kuvvet ve hareket konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgilerinin gelişimi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Bölümü, İlköğretim Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı, Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı, Ankara.
  • Türk Eğitim Derneği (TED). (2009). Öğretmen Yeterlikleri. Anakara: Adım Okan Matbaacılık Basım.
  • Wetzel, K., Foulger, T. S., & Williams, M. K. (2008). The evolution of the required educational technology course. Journal of Computing in Teacher Education, 25(2), 67-71.
  • Yanpar-Şahin, T., Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yurdakul-Kabakçı, I. (2011). Öğretmen adaylarının teknopedagojik eğitim yeterliliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımları açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 40, 397-408.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Balçın

Ayşegül Ergün

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2018
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Balçın, M., & Ergün, A. (2018). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Özyeterliklerinin Belirlenmesi ve Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(45), 23-47. https://doi.org/10.21764/maeuefd.311316

Cited By