The methods that empirically evaluate test structure need to primarily provide information about test dimensionality and other structural characteristics. Test dimensionality has a direct impact on a test’s structure validity, score calculation, and result recording. The purpose of this study is to identify the dimensions of four subtests that constitute the parts of Evaluation of Student Achievement Test (ÖBBS) by using DIMTEST T statistics which is a nonparametric multidimensionality method. This study is a descriptive one. The data in this study is obtained from the responses provided for the Turkish, Mathematics, Science and Technology, and Social Sciences tests in ÖBBS 2002. In order to test the multidimensionality of the data DIMTEST T statistics was used. As a result of the hypothesis test it was found that all the subtests in ÖBBS 2002, 2005, and 2008 were multidimensional. When the skills that are necessary to solve the questions in cognitive tests are considered, it can be noticed that unidimensionality was not established.
multidimensional DIMTEST large scale tests construct validity unidimensional
Test yapısını ampirik olarak değerlendiren yöntemler öncelikle testin boyutluluğu olmak üzere bazı yapısal özellikler hakkında bilgi sağlamalıdır. Test boyutluluğu testin yapı geçerliliği, test puanlarının hesaplanması ve raporlanması üzerinde doğrudan bir etkiye sahiptir. Bu çalışmanın amacı Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavının (ÖBBS) dört alt testinin boyutlarını parametrik olmayan çok boyutluluk yöntemlerinden DIMTEST T istatistiği kullanılarak belirlemektir. Araştırma betimsel türde temel bir çalışmadır. Araştırmanın verileri 2002, 2005 ve 2008 yılı ÖBBS’nin Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler ve İngilizce testlerine verilen yanıtlardan elde edilmiştir. Bu çalışma kapsamında verinin boyutlu olup olmadığının test edilmesi amaçlandığı için DIMTEST T istatistiği kullanılmıştır. Hipotez testi sonucu 2002, 2005 ve 2008 de uygulanan ÖBBS’nin tüm alt testlerinin çok boyutlu olduğu belirlenmiştir. Bilişsel testlerde yer alan soruları çözmek için gerekli olan beceriler düşünüldüğünde, tek boyutluluğun sağlanamadığı görülmektedir.
çok boyutluluk DIMTEST geniş ölçekli testler yapı geçerliliği tek boyutluluk
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2014 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 29 |