This research intends to demonstrate the views of primary and secondary school teachers about the criteria which are used to evaluate teachers’ reward system. Quantitative and qualitative research methods were used together in the study. Data were generated with the help of 139 elementary school teachers who work in Şişli, chosen via simple random sampling technique. Findings were gathered through a questionnaire included 27 questions and 3 open ended questions. Answers were gathered via Likert scale. Quantitative findings of this research was gathered under headings called “the principals of reward system”, “the benefits of reward system”, “the regulations of reward system” and “the criteria of reward system”. In qualitative findings themes were occurred as “the principals of reward system”, “the benefits of reward system”, “the regulations of reward system” and “favouritism”. The research results demonstrated that teachers do not think school management can encourage them well enough for their improvement with the help of available reward system. Teachers would like to be praised and rewarded because of their successful work by their administrators. Teachers state that they believe not to be rewarded even if they are successful in the current system. Participant teachers’ ideas on rewarding have no difference according to gender and branch variables. The more senior teachers are, the more indifferent they are to reward system. It is seen that teachers not rewarded beforehand are much more sensitive about the criteria of reward system. The findings of the quantitative research support qualitative evidence.
Bu araştırma, resmi ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin ödül sistemine ilişkin görüşlerini ortaya koymak için yapılmıştır. Karma metot kullanılan araştırmanın çalışma grubunu, basit seçkisiz örnekleme yolu ile belirlenen İstanbul ili Şişli ilçesindeki 139 ilköğretim okulu öğretmeni oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş 27 maddelik 5’li likert dereceleme tipine göre hazırlanmış bir ölçme aracı kullanılmış ve ayrıca 3 açık uçlu soru sorulmuştur. Araştırmanın nicel ve nitel bulguları “ödüllendirme ilkeleri”, “ödüllendirmenin yararları”, “ödüllendirme mevzuatı” ve “ödüllendirme kriterleri” boyutları altında toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenler okul yönetiminin ödül sistemini kullanarak öğretmenin gelişmesini yeterince teşvik edemediğini düşünmektedirler. Fakat öğretmenler başarılarının çalıştıkları kurumları tarafından takdir edilmesini ve ödüllendirilmeyi istemektedirler. Ayrıca öğretmenler mevcut sistemde başarılı olurlarsa ödül alabileceklerine yeterince inanmamaktadır. Cinsiyet ve branş değişkenine göre öğretmenlerin ödüllendirmeyle ilgili görüşleri arasında farklılık bulunmamaktadır. Öğretmenlerin kıdemi arttıkça ödül sistemine daha kayıtsız kalmaktadırlar. Ödül almamış olan öğretmenlerin ise ödül almış olanlara göre ödül sistemi ölçütleri konusunda daha duyarlı olduğu görülmüştür.
Ödül sistemi güdüleme motivasyon öğretmen başarısı performans
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 13 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 34 |