Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Views of the Teachers about Constructivist Learning Environments (Sample of Çine)

Yıl 2015, Sayı: 34, 194 - 223, 19.06.2015

Öz

The aim of the research is defining the teachers views about the constructivist learning environments which started performing with year 2005 at Turkish educational system. In this study, correlational research method was performed. The working group of this research consist of primary school teachers of Çine, Aydın. In the duration of this research, constructivist learning environment scale was performed to 132 primary school teachers. Knowledge Form of Teacher and Constructivist Learning Environment Scale was used as data gathering instrument in this research. Frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, Whitney U test and Kruskal H test were employed as quantitative data analysing. According to the findings of the research, it is fixed that there are meaningful differencies between primary teacher views about constructivist learning environments according to the graduated school and inauguration time as a teacher. Primary teachers are found almost confident about their competence in constructivist learning environments.

Kaynakça

  • Acat, B., Anılan, H. ve Anagün, Ş. S. (2007) “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarının Düzenlenmesinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Eskişehir, 479-484.
  • Açıkgöz, K. Ü. (2008) Aktif Öğrenme, Biliş: Ankara.
  • Anagün, Ş. ve Anılan, H. (2005) “Fen ve Teknoloji Dersinin Öğretiminde Yapılandırmacı Kuram ve Öğrenme –Öğretme Ortamlarının Düzenlenmesi”, V. International Educational Technology Symposium: Sakarya.
  • Ansberry, K. R. ve Morgan, E. R. (2007) More Picture-Perfect Science Lessons: Using Children’s Books to Guide Inquiry, NSTA Press: K-4, Wilson Boulevard, Arlington.
  • Arslan, M. (2007) “Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara Üniversitesi: Ankara.40, 1, 41-61.
  • Aydın, H. ve Uşak, M. (2003) “Fen Derslerinde Alternatif Kavramların Araştırılmasının Önemi: Kuramsal Bir Yaklaşım”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 1
  • Balcı, A. (1995) Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler, 72TDFO: Ankara. Beail, N. (1985) Repertory Grid Technique and Personal Constructs: Applications in Clinical & Educational Settings, Routledge: London.
  • Bilir, P. (2008) “Yeni Beden Eğitimi Öğretim Programı ve Köy Enstitülerinde Beden Eğitimi Derslerinin Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımı Açısından Değerlendirilmesi”, SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6, 3, 145-150.
  • Brooks, J. G. ve Brooks, M. J. (1993) The Case for Constructivist Classrooms, ASCD Alexandria: Virginia.
  • Brooks, J. G. ve Brooks, M. J. (1999) In Search of Understanding: The Case for Constructivist Classroom, Association for Supervision and Curriculum Development: New York; Alexandria, VA.
  • Brumbaugh, D. K. ve Rock, D. (2006) Teaching Secondary Mathematics, Routledge: London.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, PegemA Yayıncılık: Ankara.
  • Chamberlain, K. ve Crane, C. C. (2008) Reading, Writing, and Inquiry in the Science Classroom, Grades 6-12: Strategies to Improve Content Learning, Corwin Press: U.S.A.
  • Cırık, İ. (2005) İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi “Güzel Yurdumuz Türkiye” Ünitesi için Sosyo-Kültürel Oluşturmacı ve Geleneksel Öğrenme Ortamının Öğrenenlerin Akademik Başarılarına, Öğrenme Kalıcılığına ve Görüşlerine Etkisi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: İstanbul.
  • Dawson, V. M. ve Venville, G. (2004) The Art of Teaching Science, Allen&Unwin: Sydney, Australia.
  • Demirel, Ö. (2000) Eğitimde Program Geliştirme, PegemA Yayınevi: Ankara. Dündar, Ş. (2008) İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğrenme Ortamlarının Yapılandırmacı Özellikler Açısından Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
  • Eisenkraft, A. (2003) “Expanding the 5E model”, The Science Teacher, National Science Teachers Association, 70, 6, 57: Arlington, VA.
  • Erdem, E. (2001) Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Fer, S. ve Cırık, İ. (2006) “Öğretmenlerde ve Öğrencilerde, Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması Nedir?”, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, http://www.yeditepe.edu.tr/yeditepe/ GetFile.aspx?aliaspath=%2FYeditepeUniverSiteSi%2Fegitim%2FEgitim+Fakulte si%2FEDU7%2Fcilt2+sayi1%2Fmakale1_doc adresinden 15.05.2009 tarihinde alınmıştır.
  • Gagnon, G. W. ve Collay, M. (2001) Designing for Learning: Six Elements in Constructivist Classrooms, Corwin Press: Thousand Oaks, CA.
  • Glasersfeld, V. E. (1996) Radical Constructivism: A Way of Learning, Routledge: London.
  • Jonassen, D. H. (1991) “Objectivism Versus Constructivism: Do We Need a New Philosophical Paradigm?”, Educational Technology, Research and Development. 39, (3), 5–14.
  • Jonassen, D. H. (1999) Instructional-Design Theories and Models (Volume II): A New Paradigm of Instructional Theory, Lawrence Erlbaum associates, publishers (Derl.: Charles M. Reigeluth): New Jersey.
  • Jonassen, D. H. ve Land, S. M. (2000) Theoretical Foundations of Learning Environments, Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey.
  • Jonassen, D. H. (2004) Handbook of Research on Educational Communications and Technology, Lawrence Erlbaum: Mahvah, N.J.
  • Kant (1983) Philosophy of Constructivism. In Construtivism in Education. Derl.: Steffe, L. P. ve Gale, J. (Lawrence Erlbaum Associates, 1995), 3-15.
  • Karasar, N. (2006) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım: Ankara Kincheloe, J. L. ve Horn, R. A. (2008) The Praeger Handbook of Education and Psychology: Volume 1, Greenwood Publishing Group: Westport, CT.
  • Kolukısa, E. A., Oruç, Ş., Akbaba, B. ve Dündar, H. (2006) İlköğretim Sosyal Bilgiler 4 Öğretmen Kılavuz Kitabı, A Yayınları: Ankara.
  • Kudret, Ö. (2007) Bilimsel Epistemolojik İnançların, Yapılandırmacı Öğrenme Ortamının ve Fene Yönelik Tutumun Öğrencilerin Öğrenme Yaklaşımlarındaki Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • McMillan, J. H. (2007) Classroom Assessment: Principles and Practise for effective Standards-Based Instruction, Pearson/ Allyn & Bacon: Boston, MA.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2003) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, http://ttkb.meb.gov.tr/programlar/prog_giris/prog_giris_5.html adresinden 24.07.2009 tarihinde ulaşılmıştır.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2007) 2007–2008 Yılı Eğitim-Öğretim Dönemi İstatistik Kitabı, Aydın Valiliği Milli Eğitim Müdürlüğü: Aydın.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2009) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden 23.07.2009 tarihinde ulaşılmıştır.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2009b) MEB Mevzuat Bankası, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/23555_0.html adresinden 27.07.2009 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Oberst, U. E. (1998) Alfred Adler’s Individual Psychology in the Context of Constructivism. Constructivism in the Human Sciences, 3, 153-176.
  • Özel, H., Yılmaz, G., Beyaz, İ., Özer, S. ve Şenocak, E. (2009) “İlköğretim Okulları Sınıf İçi Öğrenme Ortamları Üzerine Bir Araştırma”, İlköğretim Online, 8, (2), 493-498.
  • Özerbaş, M. A. (2007) “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Kalıcılığına Etkisi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, (4), 609-635.
  • Perkins, D. (1999) “The Constructivist Classroom, The Many Faces of Constructivism.” Educational Leadership, 57, (2).
  • Saracaloğlu, A. S. (2006) “21. Yüzyılda Öğretmen Adaylarının Nitelikleri”, Atatürk ve Cumhuriyete Armağan, Cilt 1.
  • Saracaloğlu, A. S., Akamca, G. Ö. ve Yeşildere, S. (2006) “İlköğretimde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yeri”, http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2006_cilt4/ sayi_3/241- 260.pdf adresinden 18.05.2009 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Tenenbaum, G., Naidu, S., Olugbemiro, J. ve Austin, J. (2001) “Constructivist Pedagogy in Conventional on Campus and Distance Learning Practice: An Exploratory Investigation.” Learning and Instruction, 11, 87-111.
  • Ünal, G. ve Akpınar, E. (2006) “To What Extent Science Teachers are Constructivist in Their Classrooms?”, Journal of Baltic Science Education, 2 (10), 40-50.
  • Yılmaz, B. (2006) Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Düzenleme Becerileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Yurdakul, B. (2004) Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrenenlerin Problem Çözme Becerilerine, Bilişötesi Farkındalık ve Derse Yönelik Tutum Düzeylerine Etkisi ile Öğrenme Sürecine Katkıları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.

Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarına İlişkin Görüşleri (Çine İlçesi Örneği)

Yıl 2015, Sayı: 34, 194 - 223, 19.06.2015

Öz

Araştırmanın amacı Türk eğitim sisteminde 2005 yılında uygumaya konan yapılandırmacı öğrenme ortamları hakkında öğretmen görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın ili Çine ilçesi ilköğretim okulları sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışma 132 sınıf öğretmeni ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmen bilgi formu ve Yapılandırmacı Öğrenme Ortamları Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, Whitney U testi, Kruskal H testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin mezun olunan kurum ve öğretmenliğe başlama yıllarına göre yapılandırmacı öğrenme ortamına ilişkin görüşlerinde anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenleri yapılandırmacı öğrenme ortamlarına ilişkin kendilerini oldukça yeterli görmektedir.

 

Kaynakça

  • Acat, B., Anılan, H. ve Anagün, Ş. S. (2007) “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarının Düzenlenmesinde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Eskişehir, 479-484.
  • Açıkgöz, K. Ü. (2008) Aktif Öğrenme, Biliş: Ankara.
  • Anagün, Ş. ve Anılan, H. (2005) “Fen ve Teknoloji Dersinin Öğretiminde Yapılandırmacı Kuram ve Öğrenme –Öğretme Ortamlarının Düzenlenmesi”, V. International Educational Technology Symposium: Sakarya.
  • Ansberry, K. R. ve Morgan, E. R. (2007) More Picture-Perfect Science Lessons: Using Children’s Books to Guide Inquiry, NSTA Press: K-4, Wilson Boulevard, Arlington.
  • Arslan, M. (2007) “Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Ankara Üniversitesi: Ankara.40, 1, 41-61.
  • Aydın, H. ve Uşak, M. (2003) “Fen Derslerinde Alternatif Kavramların Araştırılmasının Önemi: Kuramsal Bir Yaklaşım”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 1
  • Balcı, A. (1995) Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler, 72TDFO: Ankara. Beail, N. (1985) Repertory Grid Technique and Personal Constructs: Applications in Clinical & Educational Settings, Routledge: London.
  • Bilir, P. (2008) “Yeni Beden Eğitimi Öğretim Programı ve Köy Enstitülerinde Beden Eğitimi Derslerinin Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımı Açısından Değerlendirilmesi”, SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6, 3, 145-150.
  • Brooks, J. G. ve Brooks, M. J. (1993) The Case for Constructivist Classrooms, ASCD Alexandria: Virginia.
  • Brooks, J. G. ve Brooks, M. J. (1999) In Search of Understanding: The Case for Constructivist Classroom, Association for Supervision and Curriculum Development: New York; Alexandria, VA.
  • Brumbaugh, D. K. ve Rock, D. (2006) Teaching Secondary Mathematics, Routledge: London.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007) Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, PegemA Yayıncılık: Ankara.
  • Chamberlain, K. ve Crane, C. C. (2008) Reading, Writing, and Inquiry in the Science Classroom, Grades 6-12: Strategies to Improve Content Learning, Corwin Press: U.S.A.
  • Cırık, İ. (2005) İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi “Güzel Yurdumuz Türkiye” Ünitesi için Sosyo-Kültürel Oluşturmacı ve Geleneksel Öğrenme Ortamının Öğrenenlerin Akademik Başarılarına, Öğrenme Kalıcılığına ve Görüşlerine Etkisi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi: İstanbul.
  • Dawson, V. M. ve Venville, G. (2004) The Art of Teaching Science, Allen&Unwin: Sydney, Australia.
  • Demirel, Ö. (2000) Eğitimde Program Geliştirme, PegemA Yayınevi: Ankara. Dündar, Ş. (2008) İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğrenme Ortamlarının Yapılandırmacı Özellikler Açısından Değerlendirilmesi, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü: İstanbul.
  • Eisenkraft, A. (2003) “Expanding the 5E model”, The Science Teacher, National Science Teachers Association, 70, 6, 57: Arlington, VA.
  • Erdem, E. (2001) Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı, Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi: Ankara.
  • Fer, S. ve Cırık, İ. (2006) “Öğretmenlerde ve Öğrencilerde, Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması Nedir?”, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, http://www.yeditepe.edu.tr/yeditepe/ GetFile.aspx?aliaspath=%2FYeditepeUniverSiteSi%2Fegitim%2FEgitim+Fakulte si%2FEDU7%2Fcilt2+sayi1%2Fmakale1_doc adresinden 15.05.2009 tarihinde alınmıştır.
  • Gagnon, G. W. ve Collay, M. (2001) Designing for Learning: Six Elements in Constructivist Classrooms, Corwin Press: Thousand Oaks, CA.
  • Glasersfeld, V. E. (1996) Radical Constructivism: A Way of Learning, Routledge: London.
  • Jonassen, D. H. (1991) “Objectivism Versus Constructivism: Do We Need a New Philosophical Paradigm?”, Educational Technology, Research and Development. 39, (3), 5–14.
  • Jonassen, D. H. (1999) Instructional-Design Theories and Models (Volume II): A New Paradigm of Instructional Theory, Lawrence Erlbaum associates, publishers (Derl.: Charles M. Reigeluth): New Jersey.
  • Jonassen, D. H. ve Land, S. M. (2000) Theoretical Foundations of Learning Environments, Lawrence Erlbaum Associates: New Jersey.
  • Jonassen, D. H. (2004) Handbook of Research on Educational Communications and Technology, Lawrence Erlbaum: Mahvah, N.J.
  • Kant (1983) Philosophy of Constructivism. In Construtivism in Education. Derl.: Steffe, L. P. ve Gale, J. (Lawrence Erlbaum Associates, 1995), 3-15.
  • Karasar, N. (2006) Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yayın Dağıtım: Ankara Kincheloe, J. L. ve Horn, R. A. (2008) The Praeger Handbook of Education and Psychology: Volume 1, Greenwood Publishing Group: Westport, CT.
  • Kolukısa, E. A., Oruç, Ş., Akbaba, B. ve Dündar, H. (2006) İlköğretim Sosyal Bilgiler 4 Öğretmen Kılavuz Kitabı, A Yayınları: Ankara.
  • Kudret, Ö. (2007) Bilimsel Epistemolojik İnançların, Yapılandırmacı Öğrenme Ortamının ve Fene Yönelik Tutumun Öğrencilerin Öğrenme Yaklaşımlarındaki Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • McMillan, J. H. (2007) Classroom Assessment: Principles and Practise for effective Standards-Based Instruction, Pearson/ Allyn & Bacon: Boston, MA.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2003) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, http://ttkb.meb.gov.tr/programlar/prog_giris/prog_giris_5.html adresinden 24.07.2009 tarihinde ulaşılmıştır.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2007) 2007–2008 Yılı Eğitim-Öğretim Dönemi İstatistik Kitabı, Aydın Valiliği Milli Eğitim Müdürlüğü: Aydın.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2009) Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, http://ttkb.meb.gov.tr/ adresinden 23.07.2009 tarihinde ulaşılmıştır.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2009b) MEB Mevzuat Bankası, http://mevzuat.meb.gov.tr/html/23555_0.html adresinden 27.07.2009 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Oberst, U. E. (1998) Alfred Adler’s Individual Psychology in the Context of Constructivism. Constructivism in the Human Sciences, 3, 153-176.
  • Özel, H., Yılmaz, G., Beyaz, İ., Özer, S. ve Şenocak, E. (2009) “İlköğretim Okulları Sınıf İçi Öğrenme Ortamları Üzerine Bir Araştırma”, İlköğretim Online, 8, (2), 493-498.
  • Özerbaş, M. A. (2007) “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamının Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Kalıcılığına Etkisi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5, (4), 609-635.
  • Perkins, D. (1999) “The Constructivist Classroom, The Many Faces of Constructivism.” Educational Leadership, 57, (2).
  • Saracaloğlu, A. S. (2006) “21. Yüzyılda Öğretmen Adaylarının Nitelikleri”, Atatürk ve Cumhuriyete Armağan, Cilt 1.
  • Saracaloğlu, A. S., Akamca, G. Ö. ve Yeşildere, S. (2006) “İlköğretimde Proje Tabanlı Öğrenmenin Yeri”, http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2006_cilt4/ sayi_3/241- 260.pdf adresinden 18.05.2009 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Tenenbaum, G., Naidu, S., Olugbemiro, J. ve Austin, J. (2001) “Constructivist Pedagogy in Conventional on Campus and Distance Learning Practice: An Exploratory Investigation.” Learning and Instruction, 11, 87-111.
  • Ünal, G. ve Akpınar, E. (2006) “To What Extent Science Teachers are Constructivist in Their Classrooms?”, Journal of Baltic Science Education, 2 (10), 40-50.
  • Yılmaz, B. (2006) Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Dersinde Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Düzenleme Becerileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: İstanbul.
  • Yurdakul, B. (2004) Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Öğrenenlerin Problem Çözme Becerilerine, Bilişötesi Farkındalık ve Derse Yönelik Tutum Düzeylerine Etkisi ile Öğrenme Sürecine Katkıları, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Aygören Bu kişi benim

Asuman Saracaoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Aygören, F., & Saracaoğlu, A. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Öğrenme Ortamlarına İlişkin Görüşleri (Çine İlçesi Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(34), 194-223.