Özet
Bu çalışma, Türkçe Dersi Dil Bilgisi Tutum Ölçeği’nin yapı geçerliliğini ve iç tutarlılık güvenirlik katsayısını belirlemeye yönelik olarak hazırlanan ölçekleme temelli bir araştırmadır. Yapılan alan yazın taraması sonucu öğrencilerin dil bilgisi alanına karşı tutumlarını ölçen bir ölçeğe rastlanılmamıştır. Alandaki bu eksikliği gidermek için öğrencilerin Türkçe dersi dil bilgisi alanına karşı tutumlarını belirlemeye yönelik 5’li Likert Tipi bir ölçme aracı geliştirmek ve bu aracın geçerlilik ve güvenirlik çalışmalarını ortaya koymak çalışmanın amacını oluşturmaktadır.
Araştırmacı tarafından hazırlanan 48 madde uzman görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşleri ve ön denemeden sonra belirlenen 35 maddelik ölçek taslağı 217 ortaokul öğrencisine uygulanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Ölçeğin Kaiser-Meyer-Olkindeğeri,870 Bartlett’s Küresellik Testi değeri ise [χ2=3078,943; df=595, p<.000] bulunmuştur. Bu değerlerle ölçeğin faktör analizine uygunluğu tespit edildikten sonra faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizi yapıldıktan sonra faktör değeri düşük olan 4 madde elenerek 31 maddelik 5’li Likert tipi bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin kapsam geçerliliği, 7 akademisyen ve 4 Türkçe öğretmeninin uzman görüşleri alınarak sağlanmıştır. Ölçekte yer alan maddelerin toplamı ile faktörler arası ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Ölçeğin Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısı ,914 olarak bulunmuştur. Bu bulgular doğrultusunda çalışma sonucunda geçerli ve güvenilir bir ölçek elde edildiği ifade edilebilir.
Anahtar Kelimeler: Dil bilgisi, dil bilgisi tutum ölçeği, güvenirlik-geçerlilik,
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 17 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 40 |