Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojileri hızla gelişmektedir. Bunun sonucunda eğitimde teknoloji kullanımı her geçen gün artmaktadır. Artık bireyler bilgiyi ezberleyen değil onu etkin bir şekilde kullanarak bilgiyi yapılandırabilen ve karşılaşılan problemleri çözebilen bireyler olmalıdır. Araştırmalar eğitimde teknoloji kullanımının bilgiyi etkin kullanmaya zemin oluşturduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda bireylerin istenen yeterliliklere sahip olması için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri ile akademik başarı arasındaki ilişkinin inceleneceği bu çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Ayrıca bazı demografik değişkenlere (cinsiyet, yaş, sınıf vb.) göre bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri nedensel-karşılaştırma yaklaşımına göre desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 248 (145 kadın 103 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerden toplanan veriler analiz edilerek bulgular bilgi edinme, araştırma inceleme, iletişim, kendini ifade etme ve oyun eğlence amacıyla bilişim teknolojilerinden yararlanma alt boyutları göz önünde bulundurularak tartışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilişim teknolojilerinden yararlanma durumu sınıfa, cinsiyete, internet bağlantısına sahipliğine, teknoloji araç sahipliğine, internette harcadığı zamana, sosyal medya sahipliğine göre anlamlı şekilde değişmektedir. Aynı zamanda öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin akademik başarılarını anlamlı bir şekilde yordadığı görülmektedir. Bununla birlikte sadece bilgi edinme ve araştırma inceleme amacıyla bilişim teknolojilerinden yararlanmanın akademik başarı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
bilişim teknolojileri akademik başarı meslek yüksekokulu öğrencileri
Today, information and communication technologies (ICT) are developing rapidly. As a result, use of technology in education increase day by day. Individuals should no longer be those who memorize the information, they should be those who can structure information by using it actively and can solve the problems that are encountered. The researches show that technology usage in education forms a basis for using information effectively. In this regard, in order for the individuals to have the desired competence, they need to use ICT effectively. The aim of the study is to investigate the relationship between the use of ICT and academic success. Correlational survey method was used in the study. Moreover, the levels of utilization of ICT by some demographic variables (gender, age, class, etc.) was designed according to according to the causal-comparative research model. There are 248 (145 female, 103 male) students in the study group. The data obtained from the students were analyzed and the findings were discussed by taking into consideration the sub dimensions of use of ICT which are knowledge acquisition, research and investigation, communication, self-expression and games and entertainment. According to the results, vocational school students’ utilization level of ICT differ significantly by class, gender, internet ownership, technological device ownership, time spent on the net, social media use. Furthermore, it is observed that the students’ utilization of ICT predict their academic success significantly. Moreover, it is deduced that only utilization of ICT for knowledge acquisition and research and investigation is a significant predictor for academic achievement.
information and communication technologies academic achievement vocational school students
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 45 |