Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki

Yıl 2018, Sayı: 45, 105 - 131, 30.01.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.340859

Öz

Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojileri hızla gelişmektedir. Bunun sonucunda eğitimde teknoloji kullanımı her geçen gün artmaktadır. Artık bireyler bilgiyi ezberleyen değil onu etkin bir şekilde kullanarak bilgiyi yapılandırabilen ve karşılaşılan problemleri çözebilen bireyler olmalıdır. Araştırmalar eğitimde teknoloji kullanımının bilgiyi etkin kullanmaya zemin oluşturduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda bireylerin istenen yeterliliklere sahip olması için bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri ile akademik başarı arasındaki ilişkinin inceleneceği bu çalışmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Ayrıca bazı demografik değişkenlere (cinsiyet, yaş, sınıf vb.) göre bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri nedensel-karşılaştırma yaklaşımına göre desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 248 (145 kadın 103 erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerden toplanan veriler analiz edilerek bulgular bilgi edinme, araştırma inceleme, iletişim, kendini ifade etme ve oyun eğlence amacıyla bilişim teknolojilerinden yararlanma alt boyutları göz önünde bulundurularak tartışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre meslek yüksekokulu öğrencilerinin bilişim teknolojilerinden yararlanma durumu sınıfa, cinsiyete, internet bağlantısına sahipliğine, teknoloji araç sahipliğine, internette harcadığı zamana, sosyal medya sahipliğine göre anlamlı şekilde değişmektedir. Aynı zamanda öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin akademik başarılarını anlamlı bir şekilde yordadığı görülmektedir. Bununla birlikte sadece bilgi edinme ve araştırma inceleme amacıyla bilişim teknolojilerinden yararlanmanın akademik başarı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akın, M. ve Baştuğ, A. (2005). Erzincan eğitim fakültesi ilköğretim bölümü sınıf öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin bilgisayar ve internet teknolojilerinden yararlanma düzeylerini belirlemeye yönelik bir ön araştırma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 47-58.
  • Akkuş, N. (2008). Yaşam boyu öğrenme becerilerinin göstergesi olarak 2006 PİSA sonuçlarının Türkiye açısından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • Bagnall, R.G. (2006). Lifelong learning and the limits of tolerance. International Journal of Lifelong Education, 25(3), 257-269.
  • Buccheri, G., Gürber, N. A., & Brühwiler, C. (2011). The impact of gender on interest in science topics and the choice of scientific and technical vocations. International journal of science education, 33(1), 159-178.
  • Binboğa Yel, E. ve Korhan, O. (2015). Eğitsel amaçlı masaüstü/dizüstü/tablet bilgisayar kullanımında öğrencilerin kas-iskelet hareketleri ve olası kas iskelet rahatsızlıkları. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 3(3), 631-638.
  • Cai, Z., Fan, X., & Du, J. (2017). Gender and attitudes toward technology use: A meta-analysis. Computers & Education, 105, 1-13.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi: Pegem Yayınları.
  • Cañas, A. J., Coffey, J. W., Carnot, M. J., Feltovich, P., Hoffman, R. R., Feltovich, J., & Novak, J. D. (2003). A summary of literature pertaining to the use of concept mapping techniques and technologies for education and performance support. Report to the Chief of Naval Education and Training.
  • Chou, T. J., & Ting, C. C. (2003). The role of flow experience in cyber-game addiction. CyberPsychology & Behavior, 6(6), 663–675.
  • Demir, Ö. ve Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve lise öğrencileri için bilgisayara yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Egitim ve Bilim, 39(176), 247–256. http://doi.org/10.15390/EB.2014.3619
  • Doleck, T., Bazelais, P., & Lemay, D. J., (2017). Need for self-expression on ınstagram: A technology acceptance perspective.3rd IEEE International Conference. Computational Intelligence and Communication Technology, Canada.
  • Emapps. (2006). Motivating active participation of primary schoolchildren ın digital online technologies for creative opportunitıes through multimedia. Project no: 28051http://emapps.info/eng/Results/Public-Deliverables/Requirements-Study-D1 10.06.2017
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edt.). New York: McGram-Hill Companies.
  • Fırat, E. A. veÖzden, M. (2015). Öğretmen adaylarının bilimsel süreçte bilgi iletişim teknolojileri kullanımına yönelik ölçek geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1).
  • Gökçearslan, Ş. ve Günbatar, M. S. (2012). Ortaöğrenim öğrencilerinde internet bağımlılığı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 10-24.
  • Güven, G. ve Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • Hussain, Z., & Griffiths, M. D. (2009). Excessive use of massively multi-player online role-playing games: A pilot study. International Journal of Mental Health and Addiction, 7(4), 563
  • Kerber, C.J. (2005). Problem and pathological gambling among college athletes. Ann Clin Psychiatry, 17(4), 243-257.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012). Online gaming addiction in children and adolescents: A review of empirical research. Journal of Behavioral Addictions, 1, 3–22.
  • Menzi, N., Önal, N. ve Çalışkan, E. (2012). Mobil teknolojilerin eğitim amaçlı kullanımına yönelik akademisyen görüşlerinin teknoloji kabul modeli çerçevesinde incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 13(1), 40-55.
  • Numanoğlu, G. ve Bayır, Ş. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sınıf düzeylerine göre internet kullanımları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 295-323.
  • Odabaş, H ve Polat, C. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı: Bilgi okuryazarlığı demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı. Akdeniz Üniversitesi, Antalya, 596-606.
  • Özden, M. ve Fırat, E. A. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilgi iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri ve bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişki. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 1-28.
  • Özmusul, M. 2008. İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin incelenmesi (Kilis İli Örneği). Yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri ABD. Gaziantep.
  • Özmusul, M.(2011). Bilişim teknolojilerinden yararlanma ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 1-17.
  • Öztürk, M. ve Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49-67.
  • Türel, V. (2013). The use of educational technology at tertiary level. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 482-496.
  • UNESCO World Report (2005). Towards Knowledge Societies. Paris: UNESCO Publishing.
  • UNICEF (2001-2005). Haydi, kızla okula! Kızların Eğitim Programı. https://www.unicef.org/turkey/pr/_ge6.html (Erişim Tarihi: Haziran 2017).
  • Taylan, H. H., Kara, H. Z. ve Durğun, A. (2017). Ortaokul ve lise öğrencilerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve oyun tercihleri üzerine bir araştırma. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1).
  • Tsai, C.-C., & Lin, C.-C. (2004). Taiwanese adolescents' perceptions and attitudes regarding the internet: Exploring gender differences. Adolescence, 39(156), 725-734.
  • Uysal, M. (2009). Adult education in developed countries. International Journal of Educational Policies, 3(2), 17-23.
  • Verma, C., & Dahiya, S. (2016). Gender difference towards information and communication technology awareness in Indian universities. SpringerPlus, 5(1), 370.
  • Yağcı, M. veBaşarmak, U. (2016). Lise Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(2).
  • Yurdugül, H., & Aşkar, P. (2008). An Investigation of the Factorial Structures of Pupils' Attitude towardsTechnology (PATT): A Turkish Sample. İlköğretim Online, 7(2), 288-309.

The Relationship between the Vocational School Students' Use of Information and Communication Technologies and Academic Achievement

Yıl 2018, Sayı: 45, 105 - 131, 30.01.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.340859

Öz

Today, information and communication technologies (ICT) are developing rapidly. As a result, use of technology in education increase day by day. Individuals should no longer be those who memorize the information, they should be those who can structure information by using it actively and can solve the problems that are encountered. The researches show that technology usage in education forms a basis for using information effectively. In this regard, in order for the individuals to have the desired competence, they need to use ICT effectively. The aim of the study is to investigate the relationship between the use of ICT and academic success. Correlational survey method was used in the study. Moreover, the levels of utilization of ICT by some demographic variables (gender, age, class, etc.) was designed according to according to the causal-comparative research model. There are 248 (145 female, 103 male) students in the study group. The data obtained from the students were analyzed and the findings were discussed by taking into consideration the sub dimensions of use of ICT which are knowledge acquisition, research and investigation, communication, self-expression and games and entertainment. According to the results, vocational school students’ utilization level of ICT differ significantly by class, gender, internet ownership, technological device ownership, time spent on the net, social media use. Furthermore, it is observed that the students’ utilization of ICT predict their academic success significantly. Moreover, it is deduced that only utilization of ICT for knowledge acquisition and research and investigation is a significant predictor for academic achievement.

Kaynakça

  • Akın, M. ve Baştuğ, A. (2005). Erzincan eğitim fakültesi ilköğretim bölümü sınıf öğretmenliği anabilim dalı öğrencilerinin bilgisayar ve internet teknolojilerinden yararlanma düzeylerini belirlemeye yönelik bir ön araştırma. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 47-58.
  • Akkuş, N. (2008). Yaşam boyu öğrenme becerilerinin göstergesi olarak 2006 PİSA sonuçlarının Türkiye açısından değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara.
  • Bagnall, R.G. (2006). Lifelong learning and the limits of tolerance. International Journal of Lifelong Education, 25(3), 257-269.
  • Buccheri, G., Gürber, N. A., & Brühwiler, C. (2011). The impact of gender on interest in science topics and the choice of scientific and technical vocations. International journal of science education, 33(1), 159-178.
  • Binboğa Yel, E. ve Korhan, O. (2015). Eğitsel amaçlı masaüstü/dizüstü/tablet bilgisayar kullanımında öğrencilerin kas-iskelet hareketleri ve olası kas iskelet rahatsızlıkları. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi, 3(3), 631-638.
  • Cai, Z., Fan, X., & Du, J. (2017). Gender and attitudes toward technology use: A meta-analysis. Computers & Education, 105, 1-13.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi: Pegem Yayınları.
  • Cañas, A. J., Coffey, J. W., Carnot, M. J., Feltovich, P., Hoffman, R. R., Feltovich, J., & Novak, J. D. (2003). A summary of literature pertaining to the use of concept mapping techniques and technologies for education and performance support. Report to the Chief of Naval Education and Training.
  • Chou, T. J., & Ting, C. C. (2003). The role of flow experience in cyber-game addiction. CyberPsychology & Behavior, 6(6), 663–675.
  • Demir, Ö. ve Yurdugül, H. (2014). Ortaokul ve lise öğrencileri için bilgisayara yönelik tutum ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Egitim ve Bilim, 39(176), 247–256. http://doi.org/10.15390/EB.2014.3619
  • Doleck, T., Bazelais, P., & Lemay, D. J., (2017). Need for self-expression on ınstagram: A technology acceptance perspective.3rd IEEE International Conference. Computational Intelligence and Communication Technology, Canada.
  • Emapps. (2006). Motivating active participation of primary schoolchildren ın digital online technologies for creative opportunitıes through multimedia. Project no: 28051http://emapps.info/eng/Results/Public-Deliverables/Requirements-Study-D1 10.06.2017
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th edt.). New York: McGram-Hill Companies.
  • Fırat, E. A. veÖzden, M. (2015). Öğretmen adaylarının bilimsel süreçte bilgi iletişim teknolojileri kullanımına yönelik ölçek geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1).
  • Gökçearslan, Ş. ve Günbatar, M. S. (2012). Ortaöğrenim öğrencilerinde internet bağımlılığı. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(2), 10-24.
  • Güven, G. ve Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8. sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79.
  • Hussain, Z., & Griffiths, M. D. (2009). Excessive use of massively multi-player online role-playing games: A pilot study. International Journal of Mental Health and Addiction, 7(4), 563
  • Kerber, C.J. (2005). Problem and pathological gambling among college athletes. Ann Clin Psychiatry, 17(4), 243-257.
  • Kuss, D. J., & Griffiths, M. D. (2012). Online gaming addiction in children and adolescents: A review of empirical research. Journal of Behavioral Addictions, 1, 3–22.
  • Menzi, N., Önal, N. ve Çalışkan, E. (2012). Mobil teknolojilerin eğitim amaçlı kullanımına yönelik akademisyen görüşlerinin teknoloji kabul modeli çerçevesinde incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 13(1), 40-55.
  • Numanoğlu, G. ve Bayır, Ş. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin sınıf düzeylerine göre internet kullanımları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 295-323.
  • Odabaş, H ve Polat, C. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı: Bilgi okuryazarlığı demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı. Akdeniz Üniversitesi, Antalya, 596-606.
  • Özden, M. ve Fırat, E. A. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilgi iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeyleri ve bilimsel süreç becerileri arasındaki ilişki. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(15), 1-28.
  • Özmusul, M. 2008. İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin incelenmesi (Kilis İli Örneği). Yüksek lisans tezi. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri ABD. Gaziantep.
  • Özmusul, M.(2011). Bilişim teknolojilerinden yararlanma ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 1-17.
  • Öztürk, M. ve Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49-67.
  • Türel, V. (2013). The use of educational technology at tertiary level. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 482-496.
  • UNESCO World Report (2005). Towards Knowledge Societies. Paris: UNESCO Publishing.
  • UNICEF (2001-2005). Haydi, kızla okula! Kızların Eğitim Programı. https://www.unicef.org/turkey/pr/_ge6.html (Erişim Tarihi: Haziran 2017).
  • Taylan, H. H., Kara, H. Z. ve Durğun, A. (2017). Ortaokul ve lise öğrencilerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve oyun tercihleri üzerine bir araştırma. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1).
  • Tsai, C.-C., & Lin, C.-C. (2004). Taiwanese adolescents' perceptions and attitudes regarding the internet: Exploring gender differences. Adolescence, 39(156), 725-734.
  • Uysal, M. (2009). Adult education in developed countries. International Journal of Educational Policies, 3(2), 17-23.
  • Verma, C., & Dahiya, S. (2016). Gender difference towards information and communication technology awareness in Indian universities. SpringerPlus, 5(1), 370.
  • Yağcı, M. veBaşarmak, U. (2016). Lise Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri. Journal of Kirsehir Education Faculty, 17(2).
  • Yurdugül, H., & Aşkar, P. (2008). An Investigation of the Factorial Structures of Pupils' Attitude towardsTechnology (PATT): A Turkish Sample. İlköğretim Online, 7(2), 288-309.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veysel Demirer

Vehbi Yolcu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Demirer, V., & Yolcu, V. (2018). Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri İle Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(45), 105-131. https://doi.org/10.21764/maeuefd.340859