Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul Öğrencilerinin Kelime Uzunluğuna Göre Okuma Hızlarının Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Sayı: 46, 409 - 427, 19.04.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.330831

Öz

İlkokul öğrencilerinin okuma
becerilerini en iyi şekilde kazanmaları Türkçe dersinin ana amaçlarından
biridir.
Bu araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerinin kelime uzunluğuna
göre okuma hızlarının değerlendirilmesidir. Araştırma 2017 yılı mayıs ayında Yozgat
il merkezindeki bir devlet ilkokulunda gerçekleştirilmiştir.  İlkokul
öğrencilerinin kelime uzunluğuna göre okuma hızlarının tespit edilmesi
amaçlanan bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama (survey)
araştırması türündedir. Araştırmanın evrenini Yozgat il merkezindeki
ilkokullarda öğrenim gören ilkokul öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemini ise
Yozgat il merkezindeki bir devlet ilkokulundaki öğrenciler oluşturmaktadır.
Toplamda 342 ilkokul öğrencisinden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı
araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından
hazırlanan “Kelime uzunluğuna göre okuma hızı tespit formu” ile toplanmıştır.
Verilerin analizi için betimsel istatistiklerden frekans, yüzde ve ortalama;
çıkarımsal istatistiklerden ilişkisiz örneklemler için tek faktörlü varyans
analizi (one-way anova) kullanılmıştır. İlkokul sınıf seviyelerinin kelime uzunluğuna göre ortalamaları alındığı
zaman, ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin kelimeleri ortalama okuma süresi 72
salise, ikinci sınıf öğrencilerinin kelimeleri ortalama okuma süresinin 48
salise, üçüncü sınıf öğrencilerinin kelimeleri ortalama okuma süresinin 28
salise, dördüncü sınıf öğrencilerinin kelimeleri ortalama okuma süresi 26
salise, tüm ilkokul öğrencilerinin kelimeleri ortalama okuma süresinin 44
salise olduğu görülmektedir. İlkokul öğrencilerinin sınıf seviyelerine göre
kelime okuma hızları bakımından anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir F(3,
338)=184, p<.01. Başka bir deyişle, ilkokul öğrencilerinin kelime okuma hızı
sınıf seviyelerine göre anlamlı bir şekilde değişmektedir. 

Kaynakça

  • Akyol, H. (2013). Programa uygun türkçe öğretim yöntemleri (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akyol, H., Temur, T. (2006). İlköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin okuma düzeyleri ve sesli okuma hataları. Ekev Akademi Dergisi, 29, 259-274.
  • Alperen, N. (2001). Türkçe okuma ve yazma eğitimi rehberi (Geliştirilmiş 7. Baskı). Ankara: Alperen Yayınları.
  • Arıcı, A. F. (2012). Okuma eğitimi (Geliştirilmiş 3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ary, D., Jacobs, L.C., Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education (Eighth Edition). Belmont: Nelson Education, Ltd.
  • Ateş, S. ve Yıldız, M. (2011). Okumayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin sesli okuma akıcılıklarının karşılaştırılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (1), 101, 124.
  • Aytaş, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (4), ss: 461-470.
  • Babayiğit, Ö. ve Ünal, E. (2014). Analysis of effectiveness of alternative phonic sequence on phonic based sentence method in first literacy education. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 121-135.
  • Baddeley, A. D., Thomson, N. ve Buchanan, M. (1975). Word length and the structure of short-term memory, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 14 (6), 57-589.
  • Başaran, M. (2013). Okuduğunu anlamanın bir göstergesi olarak akıcı okuma. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri, 13(4), 2277-2290.
  • Başaran, M. (2014). 4. sınıf seviyesinde ekrandan ve kâğıttan okumanın okuduğunu anlama, okuma hızı ve metne karşı geliştirilen tutum üzerindeki etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 248-268.
  • Baştuğ, M. ve Keskin, H. K. (2012). Okuma becerilerinin okuma ortamı açısından karşılaştırılması: ekran mı kâğıt mı?. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3). 73-83.
  • Browne, A. (1998). A practical guide to teaching reading in the early years. London: Paul Chapman Publishing Ltd.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed method approaches. London: SAGE Publications.
  • Erden, G., Kurdoğlu, F. ve Uslu, R. (2002). İlköğretim okullarına devam eden türk çocuklarının sınıf düzeylerine göre okuma hızı ve yazım hataları normlarının geliştirilmesi. Türk Psikiyatri Dergisi, 13(1), 5-13.
  • Erdoğan, Ö. (2013). İlkokuma-Yazma öğretimi sürecinde anlama becerileri. İlkokuma yazma programı ve öğretimi. (Eidtör: Süleyman Çelenk). 137-161. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Eurydice (2011). Avrupa’da okuma eğitimi: bağlam, politika ve uygulamalar. Brussels: Avrupa Komisyonu.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research ın education (8th Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneş, F. (2009). Hızlı okuma ve anlamı yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Johnson, A. P. (2008). Teaching reading and writing: a guidebook for tutoring and remediating students. Maryland: Rowman & Littlefield Education.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., ve Sever, S. (1998). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Keskin, H.K. ve Akyol, H. (2014). Yapılandırılmış okuma yönteminin okuma hızı, doğru okuma ve sesli okuma prozodisi üzerindeki etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(4), 107-119.
  • MEB (2006). Etkin ve hızlı okuma. Ankara: Meslekî Eğitim Ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi.
  • Muijs, D. (2004). Doing quantitative research in education with spss. London: SAGE Publications Ltd.
  • Neuman, W. L. (2014). toplumsal araştırma yöntemleri, nitel ve nicel yaklaşımlar (7. Baskı). (Çeviren: Sedef Özge). Ankara: Yayınodası Yayıncılık Hizmetleri.
  • Oakhill, J., Cain, K., Elbro, C. (2015). Understanding and teaching reading comprehension: a handbook. Oxon: Routledge.
  • Ott, P. (1997). How To Detect And Manage Dyslexia. Oxford: Heinemann Educational Publishers.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, Ç. (2009). An evaluation of the oral reading fluency of 4th graders with respect to prosodic characteristic. International Journal of Human Sciences, 6 (1), 353-360.

Evaluation of Reading Rates According to Word Length of Primary School Students

Yıl 2018, Sayı: 46, 409 - 427, 19.04.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.330831

Öz

It is one of the main objectives of the Turkish
language course that primary school students should acquire reading skills in
the best way. The aim of this research is to evaluate the speed of reading
according to the word length of primary school students. The research was
conducted in May 2017 in a state primary school in Yozgat province center. This
research aimed to determine the reading speeds according to the word length of
primary school students is the survey research from the quantitative research
methods. The universe of the research is the primary school students who are
educated in the primary schools in the city of Yozgat. The sample is composed
of students in a state primary school in Yozgat province center. Data were
collected from 342 elementary school students in total. The data collection
tool was developed by the researcher. The data were collected with the "reading
speed determination form according to word length" prepared by the
researcher. Frequency, percentage and mean of descriptive statistics for
analysis of data, one-way ANOVA was used for unrelated samples from inferential
statistics. When the averages of the primary school grade levels were taken,
the mean scores of the first grade students in the first grade students were
72, the mean reading duration of the second grade students was 48, the words of
the third grade students were 28, and the mean reading duration of the fourth
grade students was 26, It is seen that the words of all primary school students
are 44 times the average reading time. F (3, 338)=184, p <.01. Indicating
that primary school students had a meaningful difference in word reading speeds
according to class levels. In other words, the speed of vocabulary reading of
elementary school students varies significantly according to grade levels.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2013). Programa uygun türkçe öğretim yöntemleri (6. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Akyol, H., Temur, T. (2006). İlköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin okuma düzeyleri ve sesli okuma hataları. Ekev Akademi Dergisi, 29, 259-274.
  • Alperen, N. (2001). Türkçe okuma ve yazma eğitimi rehberi (Geliştirilmiş 7. Baskı). Ankara: Alperen Yayınları.
  • Arıcı, A. F. (2012). Okuma eğitimi (Geliştirilmiş 3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ary, D., Jacobs, L.C., Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education (Eighth Edition). Belmont: Nelson Education, Ltd.
  • Ateş, S. ve Yıldız, M. (2011). Okumayı farklı yöntemlerle öğrenen ilköğretim üçüncü sınıf öğrencilerinin sesli okuma akıcılıklarının karşılaştırılması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9 (1), 101, 124.
  • Aytaş, G. (2005). Okuma eğitimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (4), ss: 461-470.
  • Babayiğit, Ö. ve Ünal, E. (2014). Analysis of effectiveness of alternative phonic sequence on phonic based sentence method in first literacy education. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 121-135.
  • Baddeley, A. D., Thomson, N. ve Buchanan, M. (1975). Word length and the structure of short-term memory, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 14 (6), 57-589.
  • Başaran, M. (2013). Okuduğunu anlamanın bir göstergesi olarak akıcı okuma. Kuram ve Uygulamalarda Eğitim Bilimleri, 13(4), 2277-2290.
  • Başaran, M. (2014). 4. sınıf seviyesinde ekrandan ve kâğıttan okumanın okuduğunu anlama, okuma hızı ve metne karşı geliştirilen tutum üzerindeki etkisi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 248-268.
  • Baştuğ, M. ve Keskin, H. K. (2012). Okuma becerilerinin okuma ortamı açısından karşılaştırılması: ekran mı kâğıt mı?. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(3). 73-83.
  • Browne, A. (1998). A practical guide to teaching reading in the early years. London: Paul Chapman Publishing Ltd.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research : planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson Education, Inc.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed method approaches. London: SAGE Publications.
  • Erden, G., Kurdoğlu, F. ve Uslu, R. (2002). İlköğretim okullarına devam eden türk çocuklarının sınıf düzeylerine göre okuma hızı ve yazım hataları normlarının geliştirilmesi. Türk Psikiyatri Dergisi, 13(1), 5-13.
  • Erdoğan, Ö. (2013). İlkokuma-Yazma öğretimi sürecinde anlama becerileri. İlkokuma yazma programı ve öğretimi. (Eidtör: Süleyman Çelenk). 137-161. Ankara: Eğiten Kitap.
  • Eurydice (2011). Avrupa’da okuma eğitimi: bağlam, politika ve uygulamalar. Brussels: Avrupa Komisyonu.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research ın education (8th Edition). New York: McGraw-Hill.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güneş, F. (2009). Hızlı okuma ve anlamı yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Johnson, A. P. (2008). Teaching reading and writing: a guidebook for tutoring and remediating students. Maryland: Rowman & Littlefield Education.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F., ve Sever, S. (1998). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Keskin, H.K. ve Akyol, H. (2014). Yapılandırılmış okuma yönteminin okuma hızı, doğru okuma ve sesli okuma prozodisi üzerindeki etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(4), 107-119.
  • MEB (2006). Etkin ve hızlı okuma. Ankara: Meslekî Eğitim Ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi.
  • Muijs, D. (2004). Doing quantitative research in education with spss. London: SAGE Publications Ltd.
  • Neuman, W. L. (2014). toplumsal araştırma yöntemleri, nitel ve nicel yaklaşımlar (7. Baskı). (Çeviren: Sedef Özge). Ankara: Yayınodası Yayıncılık Hizmetleri.
  • Oakhill, J., Cain, K., Elbro, C. (2015). Understanding and teaching reading comprehension: a handbook. Oxon: Routledge.
  • Ott, P. (1997). How To Detect And Manage Dyslexia. Oxford: Heinemann Educational Publishers.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldız, M., Yıldırım, K., Ateş, S., Çetinkaya, Ç. (2009). An evaluation of the oral reading fluency of 4th graders with respect to prosodic characteristic. International Journal of Human Sciences, 6 (1), 353-360.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgür Babayiğit 0000-0001-6123-0609

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 25 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Babayiğit, Ö. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Kelime Uzunluğuna Göre Okuma Hızlarının Değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(46), 409-427. https://doi.org/10.21764/maeuefd.330831