Dijital ebeveynlik, çocuklarının dijital medya araçlarını kullanımlarına
yönelik ebeveynlerin ortaya koydukları tutum ve davranışlardır. Bu çalışmada,
ebeveynlerin dijital ebeveynlik yaklaşımlarına yönelik tutumlarının ölçülmesi
amacıyla geliştirilen ölçme aracının psikometrik özelliklerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Çalışmaya İstanbul’da yaşayan ve çocuklarını yaşları 6-18
arasında değişen 355 ebeveyn gönüllü olarak katılmıştır. Çalışma grubunun yaş
ortalaması 40.9’dur. Çalışmanın güvenirlik analizlerinden test-tekrar test
uygulaması ise 34 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda, toplam
varyansın % 46.109’unu açıklayan iki faktörlü bir yapıya ulaşılmıştır. Bu yapı
için gerçekleştirilen doğrulayıcı factor analizi aracılığıyla uyum değerlerinin
modeli doğruladığı belirlenmiştir (Ki-kare χ2/sd= 3,305, GFI= .92, AGFI=.89, CFI=.87, RMSEA=.08
ve RMR=.05). Ölçeğin iç tutarlılık katsayıları .724 ile .776 arasında, iki yarı
test-güvenirlik katsayıları .631 ile .764 arasında değişmektedir. Geçen zamana
kıyasla güvenirliğin değerlendirilmesi için yapılan
Bağımlı Örneklem t-Testi sonuçlarına göre, her iki faktör açısından da çalışma
grubunun ön ve son test puanları arasında anlamlı fark olmadığı görülmüştür. Bu sonuçlara ışığında Dijital Ebevynlik Tutum
Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu görüşüne varılmıştır.
Digital parenting is defined as parents’ attitudes and practices in regulating their children’s digital media use. This study aimed to evaluate the psychometric properties of a scale that was developed to measure parents’ digital parenting attitudes. The participants of the study were 355 volunteer parents, whose children aged between 6 and 18 and living in Istanbul. The mean age of the participants was 40.9. Additionally, 34 volunteers participated in test-retest reliability analysis that was repeated in three weeks period. The results of explanatory factor analysis revealed a two-dimensional structure that explained the 46.109 % of the total variance. The confirmatory factor analysis results demonstrated an acceptable fit of the model (χ2/sd= 3,305, GFI= .92, AGFI=.89, CFI=.87, RMSEA=.08 ve RMR=.05). Internal consistency coefficients of the scale were between .724 and .776 and split-half reliability coefficients were between .631 and 764. The test-retest analysis revealed reliability of the measure in time. According to these results, Digital Parenting Attitude Scale was assumed to be a valid and reliable measure for assessing parents’ attitudes in regulating their children’s use of digital media devices.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 46 |