Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencileri İçin Bilişim Teknolojileri Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2018, Sayı: 46, 223 - 238, 19.04.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.394086

Öz

Bu araştırmanın
amacı, ortaokul öğrencilerinin bilişim teknolojileri öz-yeterlik algılarını
belirlemeye yönelik Likert tipi bir ölçek geliştirmektir. Araştırma 2016-2017
eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Burdur il merkezinde öğrenim gören 387 5.
ve 6. sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliliği
için uzman görüşü alınmış, yapı geçerliliği için açımlayıcı faktör analizi
(AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. AFA sonucunda, toplam
varyansın %45.90’ını açıklayan 30 maddelik tek faktörlü bir yapı elde
edilmiştir. DFA sonucunda elde edilen bulgular ise yapının yeterli uyum
indekslerine sahip olduğunu göstermiştir. %27 üst ve %27 alt grupların madde
ortalama puanları arasında yapılan t testi sonuçlarına göre, farkların tüm maddeler
için anlamlı olduğu ortaya çıkmıştır. Ölçeğin güvenilirliği için Cronbach Alpha
iç tutarlılık katsayısı hesaplanmış ve testi yarılama yöntemi kullanılmıştır.
Tüm ölçeğe ait Conbach Alpha iç tutatlılık katsayısı .90 olarak bulunmuştur.
Araştırma sonucunda elde edilen sonuçlar, ölçeğin ortaokul öğrencilerinin
bilişim teknolojileri öz-yeterlik algılarını ölçmek amacıyla kullanılabilecek
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Akgün, Ö. E. (2008). Bilgisayar öz-yeterlik inançları. D. Deryakulu. (Editör). Bilişim teknolojileri öğretiminde sosya-psikolojik değişkenler. Ankara: Maya Akademi.Akkoyunlu, B. & Orhan, F. (2003). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi (Böte) bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 86-93.Akkoyunlu, B., Orhan, F., & Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için "bilgisayar öğretmenliği öz yeterlik ölçeği" geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (29), 1-8.Altun, A., & Mazman, S. G. (2012). Programlamaya ilişkin öz yeterlilik algısı ölçeğinin Türkçe formunun güvenirlik ve geçerlik çalışması. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(2), 297-308.Aşkar, P. & Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21. 1-8.Aybe, B., & Aslan, S. (2016). Öğretmen adaylarının eleştirel okuma özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(4), 1672-1683.Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.Celep, C. (2000). Eğitimde örgütsel adanma ve öğretmenler. Ankara: Anı Yayıncılık.Compeau, D. R. & Higgins, C. A. (1995). Computer self-efficacy: Development of a measure & initial test. MIS Quantenly 2. (19), 189-211.ECDL Turkey (European Computer Drivig Licence), (2007). ECDL nedir?. http://www.ecdl.org.tr:80/faq.asp?FacID=000000000000001.TU#000000000000001.TU adresinden 18 Ocak 2018’de alınmıştır.Ekici, E., Ekici, F. T., & Kara, İ. (2012). Öğretmenlere yönelik bilişim teknolojileri öz-yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 53-65.Galpin, V. C., Senders. I., Turner, H. & Venter, B. (2003). Gender and educational background and their effect on computer self- efficacy and perceptions. https://pdfs.semanticscholar.org/58d5/9d3ac0cebb1f0736345b06ccf6e895430983.pdf adresinden 18 Ağustos 2011’de alınmıştır.Gürcan, A. (2005). Bilgisayar özyeterliği algısı ile bilişsel öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eurasian Journal of Educational Research. 19. 179-193.Hill, T., Smith N. D. & M. F. Mann. (1987). Role of efficacy expectations in predicting the decision to use advanced technologies: the case of computers. Journal of Applied Psychology, 72. (2) 307-313.Horzum, M. B., & Çakır, Ö. (2009). Çevrim içi teknolojilere yönelik öz-yeterlik algısı ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 1327-1356.Hooper, D., Coughlan, J. & Mullen, M. R. (2008). Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.ISTE (The International Society for Technology in Education), (2007). National Educational Technology Standards for Students. https://www.iste.org/docs/pdfs/20-14_ISTE_Standards-S_PDF.pdf web adresinden 10.05.2016 tarihinde edinilmiştir.Işıksal, M. & Aşkar, P. (2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 25. 109-118.Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler ve Teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti.Karsten, R. & Roth, M. R. (1998). The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in introductory computer literacy course. Journal of Research on Technology Education, 31 (1), 14-24.Köseoğlu, P., Yılmaz, M., Gerçek, C. & Soran, H. (2007). Bilgisayar kursunun bilgisayara yönelik başarı, tutum ve öz-yeterlik inançları üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33. 203-209.Önen, F. ve Öztuna, A. (2005). Fen bilgisi ve matematik öğretmenlerinin öz yeterlik duygusunun belirlenmesi. İstek Vakfı Okulları I. Fen ve Matematik Öğretmenleri Sempozyumu. İstanbul.Özdemir, A., Aydın, N., & Akar-Vural, R. (2009). Çevre eğitimi öz-yeterlik algısı üzerine bir ölçek geliştirme çalışması. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-8.Saracaloğlu, A. S., Yenice, N. & Özden, B. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen ve teknoloji okuryazarlığına ilişkin öz yeterlik algıları ile fene yönelik tutumları arasındaki ilişki. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 2(1), 58-69
  • Schreiber, J. B., Nora, A., Stage, F. K., Barlow, E. A. & King, J. (2006). Reporting structural equation modeling and confirmatory factor analysis results: A review. The Journal of Educational Research, 99(6), 323-38.Seçer, İ. (2013). SPSS ve Lisrel ile pratik veri analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.Senemoğlu, N. (2007). Gelişim, öğrenme ve öğretim - Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık.Seferoğlu, S. S. & Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 19, 89-101.Seferoğlu, S. S. (2007). İlköğretim bilgisayar dersi öğretim programı: Eleştirel bir bakış ve uygulamada yaşanan sorunlar. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (29), 99-111.Şensoy, Ö. (2004). BDÖ deneyimi olan öğretmenlerin bilgisayar öz-yeterlik algıları ve bdö yönteminin yararına ilişkin inançları üzerine bir çalışma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri Analizi (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.Usluel, Y. & Seferoğlu, S. S. (2003). Eğitim fakültelerindeki öğretim elemanlarının bilgisayar kullanımı ve özyeterlik algıları, Bilişim Teknolojileri Işığında Eğitim Konferansı ve Sergisi (BTIE). Ankara.Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational devlopment, in A. Bandura (Ed). Self-efficacy in changing socities (202-231). New York: Cambridge University Press.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gürkan Göçer

Adil Türkoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Göçer, G., & Türkoğlu, A. (2018). Ortaokul Öğrencileri İçin Bilişim Teknolojileri Öz-Yeterlik Algısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(46), 223-238. https://doi.org/10.21764/maeuefd.394086