Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YAŞAM KALİTESİ ALGILARININ İNCELENMESİ

Yıl 2018, Sayı: 47, 225 - 246, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.397233

Öz

Bu çalışmanın amacı,
meslek lisesi öğrencilerinin okullarının yaşam kalitesine ilişkin algılarını
belirlemeye yönelik bir ölçme aracı geliştirme ve öğrencilerin okul yaşam
kalitesi algılarını bazı değişkenlere göre incelemektir.
Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında
Afyonkarahisar ili merkez ilçesinde
ki meslek liselerinde
öğrenim gören 5783 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem, evrenden oranlı tabakalı
örnekleme yolu ile bütün liselerden seçilen 550 öğrenciden oluşmaktadır.
Araştırmada okul
yaşam kalitesi algılarını ölçmek için araştırmacı
tarafından geliştirilen okul yaşam
kalitesi ölçeği

kullanılmıştır.
Ayrıca, öğrencilere ait demografik
bilgileri elde etmek amacıyla

kişisel bilgi formu hazırlanmıştır.
Verilerin analizinde doğrulayıcı
faktör analizi, t-testi ve varyans analizi (ANOVA) teknikleri kullanılmıştır.
Analizler sonucunda, öğrencilerin okullarındaki yaşam kalitesini genel olarak
orta düzeyde algılamakta, algılanan okul yaşam kalitesi cinsiyete ve sınıf
mevcuduna göre farklılık göstermemektedir. Ancak sınıf düzeyi ve ailenin gelir
düzeyi yükseldikçe öğrencilerin okullarındaki yaşam kalitesini olumsuz
algıladıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aliyev, R., Tunc, E. (2015). The investigation of primary school students’ perception of quality of school life and sense of belonging by different variables. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 48, 164-182.
  • Ainley, J. (1991). High school factors that influence students to remain in school. Journal of educational research, 85(2), 69–80.
  • Ainley, J., & Sheret, M. (1992). Progress through high school: A study of senior secondary schooling in new south wales (Acer research monograph no. 43). Melbourne, Australia: Australian Council for Educational Research
  • Antaramian, S. (2017). The importance of very high life satisfaction for students’ academic success. Cogent Education, 4 (1), 1307622.
  • Aykıt, S., & Baba Öztürk, M. (2017). Öğrenci algılarına göre liselerde yaşam kalitesi. Journal of International Social Research, 10 (51).
  • Bilgiç, S., & Sarı, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin okul yaşam kalitesi ve empatik sınıf atmosferi algıları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 9 (17), 1-19.
  • Bourke, S., & Smith, M. (1989). Quality of school life and inten-tions for further education: the case of a rural high school. Paper presented at the annual conference of the Australian association for research in education, Australia.
  • Bursalıoğlu, Z. (1979). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. (5.baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 78.
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. (2006). Öğrencilerin Üniversitedeki Yaşam Kalitesine İlişkin Algılarının Demokratik Yaşam Kültürü Çerçevesinde Değerlendirilmesi (Çukurova Üniversitesi Örneği), Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (16), 107 -128.
  • Elitok Kesici, A., & Türkoğlu, A. (2012). Ortaöğretim kurumlarının okul yaşam kalitesi düzeyi ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf içi iletişimde kullandıkları örtük davranışlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 149-162.
  • Epstein, J. L., & Mcpartland, J. M. (1976). The concept and measurement of the quality of school life. American Educational Research Journal, 13, 15–30.
  • Erden, A., ve Erdem, M. (2013). İlköğretim okullarında okul yaşamı kalitesi: Van İli örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3).
  • Eriş, H. M., & Anıl, D. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesi düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Programı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. SAGE Publications Inc. Teller Road Thousand Oaks, California.
  • Karalar, M., Öksüz, Y., & Baba Öztürk, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okul yaşam kalitesi algıları: demografik bir inceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (52), 430-442.
  • Karatzias, A., Papadioti-Athanasiou, V., Power, K.G. & Swanson, V. (2001). Quality of school life. Development and preliminary standardization of an instrument based on performance indicators in Scottish secondary schools, School effectiveness and school improvement, 12 (3), 265 – 284.
  • Linnakylä, P. & Brunell, V. (1996). Quality of school life in the Finnish and Swedish speaking schools in finland, in M. Binkley, K. Rust & T. Williams (Eds.) Reading literacy in an international perspective, 203 – 217. U.S. Department of Education Office of Educational Research and Improvement NCES, 97-875.
  • Linnakyla, P. (1996). Quality of school life in the finnish comprehensive school: a com-parative view. Scandinavian journal of educational research,40 (1), 69–85
  • Malin, A., & Linnakylä, P. (2001). Multilevel modelling in repeated measures of the quality of Finnish school life. Scandinavian Journal of Educational Research, 45(2), 145-166.
  • Marks, G. N. (1998). Attitudes to school life: Their influences and their effects on achievement and leaving school, Australian Council for Educational Research, Research Report, no: 5.
  • Mok, M. & Flynn, M. (1997). Does school size affect quality of school life? Issues in educational research, 7 (1), 69-86.
  • Mok, M. M. C. (2002). Determinants of students' quality of school life: A path model. Learning environments research, 5 (3), 275-300.
  • Sarı, M., & Cenkseven, F. (2008). İlköğretim öğrencilerinde okul yaşam kalitesi ve benlik kavramı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-16.
  • Sarı, M., Ötünç, E. ve Erceylan, H. (2007). Liselerde okul yaşam kalitesi: adana ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (50), 297-320.
  • Sinclair, B.B. ve Fraser, B. J. (2002). Changing classroom environments in urban middle schools, Learning Environments Research, (5), 301 – 328.
  • Tezcan, M. (1997). Eğitim Sosyolojisi. Ankara Üniversitesi Kitaplar Veritabanı.
  • Weston, R. (1998). Quality of school life in government, catholic and other private secondary schools, Family matters, (50), 56 – 62
  • Williams, T., & Batten, M. (1981). The quality of school life. Melbourne, Australia: Australian Council for Educational Research.
  • Williams, T. & Roey, S. (1996). Consistencies in the quality of school life. In M. Binkley, K. Rust & T. Williams (Eds.) Reading literacy in an international perspective, 203 – 217. U.S. Department of Education Office of Educational Research and Improvement NCES, 97-875.
  • Wolf, F. M., Chandler, T. A., & Spies, C. J. (1980). Quality of school life: Cause or effect of beliefs of academic responsibility? A cross-lagged panel correlation analysis. Paper presented at the annual meeting of the eastern educational research association.
  • Yılmaz, K. (2005): İlköğretim okulu öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (17), 1–13.
Yıl 2018, Sayı: 47, 225 - 246, 15.07.2018
https://doi.org/10.21764/maeuefd.397233

Öz

Kaynakça

  • Aliyev, R., Tunc, E. (2015). The investigation of primary school students’ perception of quality of school life and sense of belonging by different variables. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 48, 164-182.
  • Ainley, J. (1991). High school factors that influence students to remain in school. Journal of educational research, 85(2), 69–80.
  • Ainley, J., & Sheret, M. (1992). Progress through high school: A study of senior secondary schooling in new south wales (Acer research monograph no. 43). Melbourne, Australia: Australian Council for Educational Research
  • Antaramian, S. (2017). The importance of very high life satisfaction for students’ academic success. Cogent Education, 4 (1), 1307622.
  • Aykıt, S., & Baba Öztürk, M. (2017). Öğrenci algılarına göre liselerde yaşam kalitesi. Journal of International Social Research, 10 (51).
  • Bilgiç, S., & Sarı, M. (2010). İlköğretim öğrencilerinin okul yaşam kalitesi ve empatik sınıf atmosferi algıları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 9 (17), 1-19.
  • Bourke, S., & Smith, M. (1989). Quality of school life and inten-tions for further education: the case of a rural high school. Paper presented at the annual conference of the Australian association for research in education, Australia.
  • Bursalıoğlu, Z. (1979). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. (5.baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları No: 78.
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. (2006). Öğrencilerin Üniversitedeki Yaşam Kalitesine İlişkin Algılarının Demokratik Yaşam Kültürü Çerçevesinde Değerlendirilmesi (Çukurova Üniversitesi Örneği), Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (16), 107 -128.
  • Elitok Kesici, A., & Türkoğlu, A. (2012). Ortaöğretim kurumlarının okul yaşam kalitesi düzeyi ve ortaöğretim öğretmenlerinin sınıf içi iletişimde kullandıkları örtük davranışlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 149-162.
  • Epstein, J. L., & Mcpartland, J. M. (1976). The concept and measurement of the quality of school life. American Educational Research Journal, 13, 15–30.
  • Erden, A., ve Erdem, M. (2013). İlköğretim okullarında okul yaşamı kalitesi: Van İli örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3).
  • Eriş, H. M., & Anıl, D. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesi düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Programı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. SAGE Publications Inc. Teller Road Thousand Oaks, California.
  • Karalar, M., Öksüz, Y., & Baba Öztürk, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okul yaşam kalitesi algıları: demografik bir inceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5 (52), 430-442.
  • Karatzias, A., Papadioti-Athanasiou, V., Power, K.G. & Swanson, V. (2001). Quality of school life. Development and preliminary standardization of an instrument based on performance indicators in Scottish secondary schools, School effectiveness and school improvement, 12 (3), 265 – 284.
  • Linnakylä, P. & Brunell, V. (1996). Quality of school life in the Finnish and Swedish speaking schools in finland, in M. Binkley, K. Rust & T. Williams (Eds.) Reading literacy in an international perspective, 203 – 217. U.S. Department of Education Office of Educational Research and Improvement NCES, 97-875.
  • Linnakyla, P. (1996). Quality of school life in the finnish comprehensive school: a com-parative view. Scandinavian journal of educational research,40 (1), 69–85
  • Malin, A., & Linnakylä, P. (2001). Multilevel modelling in repeated measures of the quality of Finnish school life. Scandinavian Journal of Educational Research, 45(2), 145-166.
  • Marks, G. N. (1998). Attitudes to school life: Their influences and their effects on achievement and leaving school, Australian Council for Educational Research, Research Report, no: 5.
  • Mok, M. & Flynn, M. (1997). Does school size affect quality of school life? Issues in educational research, 7 (1), 69-86.
  • Mok, M. M. C. (2002). Determinants of students' quality of school life: A path model. Learning environments research, 5 (3), 275-300.
  • Sarı, M., & Cenkseven, F. (2008). İlköğretim öğrencilerinde okul yaşam kalitesi ve benlik kavramı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-16.
  • Sarı, M., Ötünç, E. ve Erceylan, H. (2007). Liselerde okul yaşam kalitesi: adana ili örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (50), 297-320.
  • Sinclair, B.B. ve Fraser, B. J. (2002). Changing classroom environments in urban middle schools, Learning Environments Research, (5), 301 – 328.
  • Tezcan, M. (1997). Eğitim Sosyolojisi. Ankara Üniversitesi Kitaplar Veritabanı.
  • Weston, R. (1998). Quality of school life in government, catholic and other private secondary schools, Family matters, (50), 56 – 62
  • Williams, T., & Batten, M. (1981). The quality of school life. Melbourne, Australia: Australian Council for Educational Research.
  • Williams, T. & Roey, S. (1996). Consistencies in the quality of school life. In M. Binkley, K. Rust & T. Williams (Eds.) Reading literacy in an international perspective, 203 – 217. U.S. Department of Education Office of Educational Research and Improvement NCES, 97-875.
  • Wolf, F. M., Chandler, T. A., & Spies, C. J. (1980). Quality of school life: Cause or effect of beliefs of academic responsibility? A cross-lagged panel correlation analysis. Paper presented at the annual meeting of the eastern educational research association.
  • Yılmaz, K. (2005): İlköğretim okulu öğrencilerinin okul yaşamının niteliğine ilişkin görüşleri, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (17), 1–13.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Selvitopu

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Selvitopu, A. (2018). MESLEK LİSESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUL YAŞAM KALİTESİ ALGILARININ İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(47), 225-246. https://doi.org/10.21764/maeuefd.397233