Bu
araştırmanın amacı ortaokul Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi öğretim
programı kazanımlarını “teknoloji okuryazarlığı” boyutları çerçevesinde
değerlendirmektir. Bu bağlamda ilk olarak uzman görüşlerine göre ulusal ve
uluslararası düzeyde teknoloji okuryazarlığı boyutları ortaya konulmuş, söz
konusu belirlenen bu boyutlara göre kazanımlar incelenmiştir. Araştırmada nitel
araştırma metodolojisi çerçevesinde doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda uzman görüşlerine göre teknoloji okuryazarlığına ilişkin;
“teknolojinin temelleri”, “teknolojinin insan yaşamına etkisi”,
“uygulanabilirlik”, “üretim ve tasarım”, “değerlendirme ve sürdürebilirlik” olmak
üzere beş boyut belirlenmiştir. Bu
boyutlardan “uygulanabilirlik”, “değerlendirme ve sürdürebilirlik” boyutlarının
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi öğretim programı kazanımlarına yansımaları
yetersiz iken, diğer boyutların yansımalarının ise kısmen yeterli olduğu
görülmüştür. Araştırmada program geliştirme çalışmalarına ve gelecekte
yapılacak olan araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir.
teknoloji okuryazarlığı bilişim teknolojileri yazılım öğretim programıı
The
purpose of this study is to evaluate the goals of information technologies and
software course within the framework “technology literacy” dimensions. In this
context, firstly according to experts’ opinions, the dimensions of technology literacy have been revealed
at national and international level and the goals have been examined in terms
of these dimensions. Document review method, within the scope of qualitative
research methodology, was used in this study. As a result of the research,
according to expert opinions; five dimensions were determined as “the origin of
technology”, "the effect of technology on human life",
"applicability", "production and design", "evaluation
and sustainability". It has been concluded that among these dimensions,
the reflections of "applicability" and "evaluation and
sustainability" is more inadequate on the goals of information
technologies and software curriculum, conversely others are partly sufficient. In this study, the proposals for future studies and curriculum
developers were included in the study.
technology literacy information technologies software curriculum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 50 |