Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN PROGRAMLAMA DİLİ ÖĞRETİMİNDE KODU GAME LAB YAZILIMININ PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ DÜZEYİNE ETKİSİ

Yıl 2019, Sayı: 50, 480 - 493, 26.04.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.486061

Öz

21. yüzyılda öğrencilerden eleştirel düşünebilme,
problem çözebilme, analiz ve sentez yapabilme, işbirlikçi çalışabilme,
yenilikçi ve üretken olabilme, doğru ve güncel bilgiye kolay erişebilme gibi
temel beceriler beklenmektedir. 21. yüzyıl öğrencilerinden beklenilen
becerilerin kazanılmasında bilim ve teknolojideki hızlı gelişmeler bireylerde istendik davranış değişikliği oluşturma
sürecinde önemli bir yere sahiptir. Öğrencilerin algoritmik düşünme ve
karşılaşılan problemlerin çözümü becerilerini kazandırma programlama dersinin
temel özelliklerden biridir. Bu araştırmanın amacı, programlama dili
öğretiminde Kodu Game Lab 3 boyutlu yazılım geliştirme ortamını kullanarak, bu
ortamın öğrencilerin problem çözme becerileri düzeyleri üzerindeki etkisini
ortaya çıkarmaktır.



Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Samsun ilinde bulunan ve Kodu Game Lab 3 boyutlu yazılım
ile kodlama eğitimi almış 5. sınıfta okuyan 35 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplamada özel yetenekli
öğrencilerin uygulama öncesinde ve sonrasında problem çözme becerilerindeki
değişimi ortaya çıkarmak için Serin, Bulut Serin ve Saygılı (2010) tarafından
geliştirilen “Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri “ kullanılmıştır.
Araştırmada nicel veri toplama aracı ile elde edilen veriler SPSS 22 istatistik
programı kullanılarak çözümlenmiş ve araştırmada yapılan tüm analizlerde
manidarlık düzeyi .05 kabul edilmiştir. Nicel verilerin incelenmesinde betimsel
istatistiklerin yanı sıra, T testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda kodlama
eğitiminin özel yetenekli öğrencilerin problem çözme becerilerinde olumlu etki
yarattığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Apiola, M., & Tedre, M. (2012). New perspectives on the pedagogy of programming in a developing country context. Computer Science Education, 22(3), 285-313.
  • Bayraktar, S. (2000). A Meta-Analysis on The Effectiveness of Computer-Assisted Instruction on Science Education, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ohio University, U.S.
  • Brown, Q., Mongan, W., Kusic, D., Garbarine, E., Fromm, E., & Fontecchio, A. (2008). Computer aided instruction as a vehicle for problem solving: Scratch programming environment in the middle years classroom. J. Lohmann (Ed.), ASEE Annual Conference & Exposition (pp. 9285-9300). Washington DC: American Society for Engineering Education.
  • Carlisle, M. C., Wilson, T. A., Humphries, J. W., & Hadfield, S. M. (2005, February). RAPTOR: a visual programming environment for teaching algorithmic problem solving. In ACM SIGCSE Bulletin (Vol. 37, No. 1, pp. 176-180). ACM.
  • Clements, D. H., Gullo, D. F. (1984). Effects of computer programming on young children's cognition. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1051-1058. Coşar, M. (2013). Problem temelli öğrenme ortamında bilgisayar programlama çalışmalarının akademik başarı, eleştirel düşünme eğilimi ve bilgisayara yönelik tutuma etkileri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, E. (2012). Bilgisayar programlama eğitiminin çocukların problem çözme becerileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Digest, J. (1985). Technology for the Gifted and Talented, 11.08.2006 tarihinde http://www.thememoryhole.org/edu/eric/ed262514.html adresinden erişilmiştir.
  • Eryılmaz, S. (2003). Algoritma tasarlama ve programlamaya giriş. Ankara: Detay Yayıncılık.Funke, J. (2010). Complex problem solving: A case for complex cognition? Cognitive Processing, 11(2), 133-142.
  • Gomes, A., & Mendes, A. J. (2007). Learning to Program-difficulties and solutions. C. S. Furtado & M. d. G. Rasteiro (Ed.), Proceedings of the International Conference on Engineering Education (pp. 411). Maryland: International Network on Engineering Education and Research.
  • Gundurao, H. K., Manjunath, N. S., & Nachappa, M. N. (2010). Computer Technology and Computer Programming. Mumbai, IND: Global Media.
  • Gültekin, K. (2006). Çokluortamın Bilgisayar Programlama Başarısı Üzerine Etkisi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Hook, P. (2004). ICT and learning the İ-iPAinT experience. Computers in New Zealand Schools, Vol. 16, No. 3, 15-21.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (14. Baskı).Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kesici T., Kocabaş Z. (2007). Bilgisayar 2 Ders Kitabı(2. Baskı).Ankara: SemihOfset.Kim, S., Chung, K. and Yu, H. (2013), Enhancing digital fluency through a training program for creative problem solving using computer programming. The Journal of Creative Behavior, 47, 171-199. doi: 10.1002/jocb.30
  • Mazman, S. G. ve Altun, A. (2013). Programlama – I dersinin BÖTE bölümü öğrencilerinin programlamaya ilişkin öz yeterlilik algıları üzerine etkisi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(3), 24-29.
  • Nam, D., Kim, Y., & Lee, T. (2010). The effects of Scaffolding-based courseware for the scratch programming learning on student problem solving skill. S. L. Wong (Ed.), Proceedings of the 18th International Conference on Computers in Education (pp. 723-727). Putrajaya, Malaysia: Asia-Pacific Society for Computers in Education.
  • Shin, S., & Park, P. (2014). A study on the effect affecting problem solving ability of primary students through the scratch programming. Advanced Science and Technology Letters, 59, 117-120.
  • Sleeman, D. ve diğerleri (1984). Pascal and High-School Students: A Study of Misconceptions. Technology Panel Study of Stanford and the Schools. (ERIC Document Reproduction Service No. ED258552).
  • Rosenbaum, E. (2009). Jots: Cultivating reflective learning in scratch. P. Paolini & F. Garzotto (Ed.), Proceedings of the 8th International Conference on Interaction Design and Children (pp. 284-285). New York: ACM.
  • Serin, O., Bulut Serin, N., & Saygılı, G. (2010). Developing Problem Solving Inventory for Children at the Level of Primary Education (PSIC). İlköğretim Online, 9(2), 446-458.
  • Tsalapatas, H., Heidmann, O., Alimisi, R. and Houstis, E. (2012). Game-Based Programming Towards Developing Algorithmic Thinking Skills In Primary Education. Scientific Bulletin of the Petru Maior University of Targu Mures, 9(1).
  • Willis, J. M. (1999). Using Computer Programming to Teach Problem Solving and Logic Skills: The Impact Of Object-Oriented Languages. Master Thesis. The Faculty of The University of Houston Clear Lake.
  • Yurdugül, H. & Aşkar, P. (2013). Learning programming, problem solving and gender: A longitudinal study. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 83, 605-610.
  • Yükseltürk, E., Altıok, S. (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Programlama Öğretimine Yönelik Görüşleri. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 50-65.
  • Zapušek, M., & Rugelj, J. (3-4 October, 2013). Applying Ideas From Intelligent Tutoring Systems for Teaching Programming in Game Based Learning. Paper presented in The 7th European Conference on Games Based Learning – ECGBL 2013 hosted by Instituto Superior de Engenharia do Porto (ISEP) Porto, Portugal
Yıl 2019, Sayı: 50, 480 - 493, 26.04.2019
https://doi.org/10.21764/maeuefd.486061

Öz

Kaynakça

  • Apiola, M., & Tedre, M. (2012). New perspectives on the pedagogy of programming in a developing country context. Computer Science Education, 22(3), 285-313.
  • Bayraktar, S. (2000). A Meta-Analysis on The Effectiveness of Computer-Assisted Instruction on Science Education, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ohio University, U.S.
  • Brown, Q., Mongan, W., Kusic, D., Garbarine, E., Fromm, E., & Fontecchio, A. (2008). Computer aided instruction as a vehicle for problem solving: Scratch programming environment in the middle years classroom. J. Lohmann (Ed.), ASEE Annual Conference & Exposition (pp. 9285-9300). Washington DC: American Society for Engineering Education.
  • Carlisle, M. C., Wilson, T. A., Humphries, J. W., & Hadfield, S. M. (2005, February). RAPTOR: a visual programming environment for teaching algorithmic problem solving. In ACM SIGCSE Bulletin (Vol. 37, No. 1, pp. 176-180). ACM.
  • Clements, D. H., Gullo, D. F. (1984). Effects of computer programming on young children's cognition. Journal of Educational Psychology, 76(6), 1051-1058. Coşar, M. (2013). Problem temelli öğrenme ortamında bilgisayar programlama çalışmalarının akademik başarı, eleştirel düşünme eğilimi ve bilgisayara yönelik tutuma etkileri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çetin, E. (2012). Bilgisayar programlama eğitiminin çocukların problem çözme becerileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Digest, J. (1985). Technology for the Gifted and Talented, 11.08.2006 tarihinde http://www.thememoryhole.org/edu/eric/ed262514.html adresinden erişilmiştir.
  • Eryılmaz, S. (2003). Algoritma tasarlama ve programlamaya giriş. Ankara: Detay Yayıncılık.Funke, J. (2010). Complex problem solving: A case for complex cognition? Cognitive Processing, 11(2), 133-142.
  • Gomes, A., & Mendes, A. J. (2007). Learning to Program-difficulties and solutions. C. S. Furtado & M. d. G. Rasteiro (Ed.), Proceedings of the International Conference on Engineering Education (pp. 411). Maryland: International Network on Engineering Education and Research.
  • Gundurao, H. K., Manjunath, N. S., & Nachappa, M. N. (2010). Computer Technology and Computer Programming. Mumbai, IND: Global Media.
  • Gültekin, K. (2006). Çokluortamın Bilgisayar Programlama Başarısı Üzerine Etkisi. Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Hook, P. (2004). ICT and learning the İ-iPAinT experience. Computers in New Zealand Schools, Vol. 16, No. 3, 15-21.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (14. Baskı).Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kesici T., Kocabaş Z. (2007). Bilgisayar 2 Ders Kitabı(2. Baskı).Ankara: SemihOfset.Kim, S., Chung, K. and Yu, H. (2013), Enhancing digital fluency through a training program for creative problem solving using computer programming. The Journal of Creative Behavior, 47, 171-199. doi: 10.1002/jocb.30
  • Mazman, S. G. ve Altun, A. (2013). Programlama – I dersinin BÖTE bölümü öğrencilerinin programlamaya ilişkin öz yeterlilik algıları üzerine etkisi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 2(3), 24-29.
  • Nam, D., Kim, Y., & Lee, T. (2010). The effects of Scaffolding-based courseware for the scratch programming learning on student problem solving skill. S. L. Wong (Ed.), Proceedings of the 18th International Conference on Computers in Education (pp. 723-727). Putrajaya, Malaysia: Asia-Pacific Society for Computers in Education.
  • Shin, S., & Park, P. (2014). A study on the effect affecting problem solving ability of primary students through the scratch programming. Advanced Science and Technology Letters, 59, 117-120.
  • Sleeman, D. ve diğerleri (1984). Pascal and High-School Students: A Study of Misconceptions. Technology Panel Study of Stanford and the Schools. (ERIC Document Reproduction Service No. ED258552).
  • Rosenbaum, E. (2009). Jots: Cultivating reflective learning in scratch. P. Paolini & F. Garzotto (Ed.), Proceedings of the 8th International Conference on Interaction Design and Children (pp. 284-285). New York: ACM.
  • Serin, O., Bulut Serin, N., & Saygılı, G. (2010). Developing Problem Solving Inventory for Children at the Level of Primary Education (PSIC). İlköğretim Online, 9(2), 446-458.
  • Tsalapatas, H., Heidmann, O., Alimisi, R. and Houstis, E. (2012). Game-Based Programming Towards Developing Algorithmic Thinking Skills In Primary Education. Scientific Bulletin of the Petru Maior University of Targu Mures, 9(1).
  • Willis, J. M. (1999). Using Computer Programming to Teach Problem Solving and Logic Skills: The Impact Of Object-Oriented Languages. Master Thesis. The Faculty of The University of Houston Clear Lake.
  • Yurdugül, H. & Aşkar, P. (2013). Learning programming, problem solving and gender: A longitudinal study. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 83, 605-610.
  • Yükseltürk, E., Altıok, S. (2015). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Programlama Öğretimine Yönelik Görüşleri. Amasya Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 50-65.
  • Zapušek, M., & Rugelj, J. (3-4 October, 2013). Applying Ideas From Intelligent Tutoring Systems for Teaching Programming in Game Based Learning. Paper presented in The 7th European Conference on Games Based Learning – ECGBL 2013 hosted by Instituto Superior de Engenharia do Porto (ISEP) Porto, Portugal
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Alkan 0000-0002-9125-1408

Yayımlanma Tarihi 26 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 20 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Alkan, A. (2019). ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN PROGRAMLAMA DİLİ ÖĞRETİMİNDE KODU GAME LAB YAZILIMININ PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ DÜZEYİNE ETKİSİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(50), 480-493. https://doi.org/10.21764/maeuefd.486061