The aim of this study is to examine the purpose and the status of the
primary school teachers’ using materials in Turkish lessons. The research is
survey design which one of the quantitative research methods. The population of
the study is composed of classroom teachers who work in primary schools in the
city center of Yozgat in the academic year 2018-2019. Ten primary schools in
Yozgat city center were identified by cluster sampling method. A sample of 144
primary school teachers working in these ten schools was formed. As a data
collection tool, developed questionnaire was used to determine the use of teaching
materials in Turkish lessons. As a result of the research, it is stated that
the use of teaching materials in Turkish lessons the efficiency of education in
a very high level. It has been found that primary school teachers rarely
prepare teaching material in Turkish lessons. It was found out that primary
school teachers used textbooks mostly in Turkish lessons and secondly they used
interactive boards. The purpose of primary school teachers to use materials in
Turkish lessons is mostly to attract students' interest and make the lesson
more fun. One of the reasons that prevent the use of materials by teachers is
that the material preparation requires a lot of time and effort, the tool and
equipment to be used are not in the school, the lack of a library in the
school.
Bu
araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde öğretim materyali
kullanma amaçlarının ve durumlarının incelenmesidir. Araştırma nicel araştırma
yöntemlerinden tarama türündedir. Araştırmanın evrenini 2018-2019
eğitim-öğretim yılında Yozgat il merkezindeki ilkokullarda görev yapan sınıf
öğretmenleri oluşturmaktadır. Küme örnekleme yöntemiyle Yozgat il merkezindeki
on ilkokul tespit edilmiştir. Bu on okulda görev yapan 144 sınıf öğretmeni
örneklemi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, Türkçe derslerinde öğretim
araç-gereçlerini kullanma durumlarını belirlemek için geliştirilmiş anket formu
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde
öğretim materyali kullanmanın eğitimde verimliliği çok yüksek ölçüde
artırdığını belirtmektedirler. Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde nadiren
öğretim materyali hazırladığı tespit edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde en
çok ders kitabını kullandıkları, ikinci sırada ise etkileşimli tahtayı
kullandıkları ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmenlerinin Türkçe derslerinde
materyal kullanma amacının çoğunlukla öğrencilerin ilgilerini çekmek, dersi
daha eğlenceli hale getirmek olduğu belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin
Türkçe derslerinde materyal kullanmasını engelleyen nedenlerin başında,
materyal hazırlamanın çok zaman ve emek gerektirmesi, kullanmak istenilen
araç-gerecin okulda olmaması, okulda istenilen yeterlilikte bir kütüphane
olmaması gelmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 51 |