Bu
araştırmanın amacı, okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları ile
öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ve örgütsel bağlılık düzeyleri
arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Yöntem olarak ilişkisel tarama modelinin
kullanıldığı bu araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Sivas il
merkezindeki resmi anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan toplam
3814 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise orantılı tabakalı
örnekleme yöntemi ile belirlenen 760 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formunun
yanı sıra “Otantik Liderlik Ölçeği”, “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği” ve
“Öğretmenler İçin Örgütsel Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre okul yöneticileri sık sık otantik liderlik davranışları
sergilemektedir. Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları
sergilemelerine yönelik algıları ise tamamen katılıyorum düzeyindedir.
Öğretmenlerin yaşları arttıkça sergiledikleri örgütsel vatandaşlık davranışları
da düzenli olarak artmaktadır.
The aim of this
study is to determine the relationship between school administrators’
organizational leadership behaviors, organizational citizenship behaviors and
their organizational commitment levels. 3814 teachers working in the official
kindergarten, primary, secondary and high schools in the city center of Sivas
in the academic year of 2016-2017 constitute the universe of this research, in
which the relational screening model was used. The sample of the study consists
of 760 teachers determined by the proportional stratified sampling method. In
addition to the personal information form developed by the researcher, the
“Authentic Leadership Scale”, “Organizational Citizenship Behavior Scale” and
“Teachers' Organizational Commitment Scale” were used as data collection tools. According to the research
results, school administrators often exhibit authentic leadership behaviors.
Teachers' perceptions of exhibiting organizational citizenship behaviors are in
the level of “I completely agree”. As the age of teachers increases, their
organizational citizenship behaviors also increase regularly.
Okul Yöneticisi Otantik Liderlik Örgütsel Bağlılık Örgütsel Vatandaşlık Davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 54 |