Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE VE AVRUPA’DA YABANCI DİL EĞİTİMİ: BİR DURUM DEĞERLENDİRMESİ

Yıl 2021, Sayı: 58, 501 - 521, 03.05.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye ve Avrupa’da yabancı dil eğitiminin mevcut durumunu ortaya koymaktır. Bu amaç kapsamında, Avrupa Birliği tarafından yayınlanmış olan ve yabancı dil eğitiminin durumunu gösteren raporlar incelenmiş, elde edilen bulgular ile mevcut durum belirlenmiş ve dil eğitiminde iyileştirilmesi gereken konularda öneriler sunulmuştur. Çalışmada doküman analizi yöntemiyle, Avrupa Birliği resmi web sayfasında erişime sunulan, 1984 - 2016 yılları arasındaki verileri içeren ve 2008, 2012 ve 2017 yıllarında yayınlanan Avrupa’da dil öğrenimine dair raporlar analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular; dil öğrenimine başlama yaşı, dil öğretimine ayrılan süre, dil öğrenen öğrenci sayısı, öğretilen diller ve seviyeleri, okul türlerine göre dil eğitimi ve başarı düzeyine ilişkin bilgiler altında ele alınmıştır. Bulgulara göre, Avrupa’da yabancı dil öğrenme erken yaşlara çekilmiş ve dil öğrenenlerin sayısı artmıştır. Ancak gerek birinci gerek ikinci yabancı dil eğitimine ayrılan süre toplam ders saati içerisinde düşük kalmıştır. Öğrencilerin başarı durumu da arzulanan düzeye gelememiştir. Türkiye için de benzer bulgular söz konusudur. Bu noktada, gerek birinci gerek ikinci yabancı dil eğitimine daha fazla süre ayrılması, ikinci yabancı dilin eğitimini de erken yaşlara çekilmesi ve öğrencinin dilsel durumunun uluslararası geçerli dil testleri ile belgelenmesi önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • EACEA, Eurydice, Eurostat (2012). Schlüsselzahlen zum Sprachenlernen an den Schulen Europas 2012. Brüssel: Exekutivagentur Bildung, Audiovisuelles und Kultur. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice adresinden 03.03.2019 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2011). EF EPI Index 2011. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v1/ef-epi 2011-report-en.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2012). EF EPI Index 2012. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v2/ef-epi 2012-report-en.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2013). EF EPI Index 2013. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v3/ef-epi 2013-report-en.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2014). EF EPI Index 2014. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v4/ef-epi 2014-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2015). EF EPI Index 2015. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v5/ef-epi 2015-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2016). EF EPI Index 2016. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v6/ef-epi 2016-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2017). EF EPI Index 2017. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v7/ef-epi 2017-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2018). EF EPI Index 2018. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v8/ef-epi 2018-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2019). EF EPI Index 2019. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v9/ef-epi 2019-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Europarat (2001). Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, Lehren, Beurteilen. Berlin: Langenscheidt.
  • European Commission (2002). Presidency Conclusions. Barcelona, European Council 15 and 16 March 2002.
  • European Commission/ EACEA/ Euyrdice (2017). Key Data on Teaching Languages at School in Europe -2017 Edition. Eurydice Report. Luxembourg Publications Office of the European Union.
  • European Council (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. http://eurlex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32006H0962 adresinden 18.11.2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Euyrdice/ Eurostat (2008). Key Data on Teaching Languages at School in Europe - 2008 Edition. Brussel: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency: Brussel.
  • MEB (2018a). İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.sınıflar). MEB (2018b). Ortaöğretim İngilizce Dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812411191321İNGİLİZCE%20ÖĞRETİM 20PROGRAMI%20Klasörü.pdf adresinden 01.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB (2018c). Ortaöğretim Fransızca Dersi (Hazırlık, 9, 10, 11 ve 12. sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018122102521840201812020464164OGM%20FRANSIZCA%20PRG.pdf adresinden 01.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB (2018d). Ortaöğretim Almanca Dersi (Hazırlık, 9, 10, 11 ve 12. sınıflar) Öğretim Programı.http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018120203443473almanca%20dOp.pdf adresinden 01.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB (2018e). Eğitim Vizyon 2023. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden 01.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • OECD (2005). Definition und Auswahl von Schlüsselkompetenzen. Zusammenfassung. http://www.oecd.org/pisa/35693281.pdf adresinden 21 Ocak 2015 tarihinde edinilmiştir.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2013). Onuncu kalkınma planı 2014 - 2018. Ankara. http://www.kalkinma.gov.tr/Pages/KalkinmaPlanlari.aspx adresinden 19 Ocak 2018 tarihinde edinilmiştir.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2019). On Birinci kalkınma planı 2019 - 2023. Ankara. http://www.kalkinma.gov.tr/Pages/KalkinmaPlanlari.aspx adresinden 19.03.2019 tarihinde edinilmiştir.

A COMPARATIVE STUDY ON THE STATE OF LANGUAGE EDUCATION IN EUROPE AND TURKEY

Yıl 2021, Sayı: 58, 501 - 521, 03.05.2021

Öz

The aim of this study is to investigate the state of language education in Europe and Turkey. For this aim, reports reflecting the state of language education in Europe are examined and suggestions for the improvement of language education are made. In the study qualitative research methods are used. With content analysis method, reports published by the European Commission are analysed. For the analysis, reports on language education in Europe published in the years of 2008, 2012 and 2017 are used. The data is examined according to starting age, allocated time, language learners, languages taught, targeted level, languages according to school types and learning success. The results of the study revealed that language learning is starting in an earlier age compared to the past years and the number of learners have increased over the past years. However, the allocated time in the curriculum for the first and second languages are low. Moreover, results show that the targeted level in language learning is not reached. Out of the results it can be suggested, to increase the time for the teaching of languages at all school levels for the first and second languages, to begin with second language education also in an earlier age and to certificate language achievements.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • EACEA, Eurydice, Eurostat (2012). Schlüsselzahlen zum Sprachenlernen an den Schulen Europas 2012. Brüssel: Exekutivagentur Bildung, Audiovisuelles und Kultur. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice adresinden 03.03.2019 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2011). EF EPI Index 2011. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v1/ef-epi 2011-report-en.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2012). EF EPI Index 2012. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v2/ef-epi 2012-report-en.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2013). EF EPI Index 2013. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v3/ef-epi 2013-report-en.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2014). EF EPI Index 2014. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v4/ef-epi 2014-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2015). EF EPI Index 2015. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v5/ef-epi 2015-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2016). EF EPI Index 2016. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v6/ef-epi 2016-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2017). EF EPI Index 2017. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v7/ef-epi 2017-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2018). EF EPI Index 2018. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v8/ef-epi 2018-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • EF English Proficiency Index (2019). EF EPI Index 2019. https://www.ef.com/__/~/media/centralefcom/epi/downloads/full-reports/v9/ef-epi 2019-english.pdf adresinden 03.02.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Europarat (2001). Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, Lehren, Beurteilen. Berlin: Langenscheidt.
  • European Commission (2002). Presidency Conclusions. Barcelona, European Council 15 and 16 March 2002.
  • European Commission/ EACEA/ Euyrdice (2017). Key Data on Teaching Languages at School in Europe -2017 Edition. Eurydice Report. Luxembourg Publications Office of the European Union.
  • European Council (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. http://eurlex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32006H0962 adresinden 18.11.2019 tarihinde edinilmiştir.
  • Euyrdice/ Eurostat (2008). Key Data on Teaching Languages at School in Europe - 2008 Edition. Brussel: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency: Brussel.
  • MEB (2018a). İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.sınıflar). MEB (2018b). Ortaöğretim İngilizce Dersi (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812411191321İNGİLİZCE%20ÖĞRETİM 20PROGRAMI%20Klasörü.pdf adresinden 01.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB (2018c). Ortaöğretim Fransızca Dersi (Hazırlık, 9, 10, 11 ve 12. sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018122102521840201812020464164OGM%20FRANSIZCA%20PRG.pdf adresinden 01.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB (2018d). Ortaöğretim Almanca Dersi (Hazırlık, 9, 10, 11 ve 12. sınıflar) Öğretim Programı.http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2018120203443473almanca%20dOp.pdf adresinden 01.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB (2018e). Eğitim Vizyon 2023. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf adresinden 01.04.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • OECD (2005). Definition und Auswahl von Schlüsselkompetenzen. Zusammenfassung. http://www.oecd.org/pisa/35693281.pdf adresinden 21 Ocak 2015 tarihinde edinilmiştir.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2013). Onuncu kalkınma planı 2014 - 2018. Ankara. http://www.kalkinma.gov.tr/Pages/KalkinmaPlanlari.aspx adresinden 19 Ocak 2018 tarihinde edinilmiştir.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2019). On Birinci kalkınma planı 2019 - 2023. Ankara. http://www.kalkinma.gov.tr/Pages/KalkinmaPlanlari.aspx adresinden 19.03.2019 tarihinde edinilmiştir.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Deregözü

Proje Numarası Yok
Erken Görünüm Tarihi 2 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 3 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 58

Kaynak Göster

APA Deregözü, A. (2021). TÜRKİYE VE AVRUPA’DA YABANCI DİL EĞİTİMİ: BİR DURUM DEĞERLENDİRMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(58), 501-521.