In this study, it was aimed to examine the picture books in terms of scientific process skills. The case study method, one of the qualitative designs, was used in the research. For this purpose, 130 illustrated story books published between 2010 and 2019 in libraries, schools and bookstores in Ankara were reached with appropriate sampling. The "Scientific Process Skills Form" created with the expert opinion was used in the examination of the books, by analyzing the expressions and concepts related to the scientific process skills, and the percentages and frequencies of the skills were formed. The status of taking place in illustrated children's books according to the percentage of scientific process skills, respectively, measurement (53%), number (19.76%), spatial relations (17.09), comparison (%). 6.08), observation (0.99%), predicting (0.99%), decision making (95%), classification (0.71), deduction (0.27%) and recording (0.10). In order for the information about scientific process skills in the books to contribute to the development and education of children, it is recommended that the readers read the books interactively in a way that draws attention to these processes.
Bu araştırmada resimli çocuk kitaplarının bilimsel süreç becerileri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel desenlerden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda uygun örneklemeyle Ankara’daki kütüphanelerde, okullarda ve kitapçılarda bulunan 2010 ve 2019 yılları arasında yayımlanan 130 resimli hikâye kitabına ulaşılmıştır. Kitapların incelenmesinde, uzman görüşü ile oluşturulan “Bilimsel Süreç Becerileri İnceleme Formu" kullanılmıştır. Bu form aracılığıyla ölçme, sayı, uzaysal ilişkiler, karşılaştırma, gözlem yapma, tahmin etme, karar verme, sınıflandırma, sonuç çıkarma ve kaydetme bilimsel süreç becerileri ile ilgili ifade ve kavramlar analiz edilerek becerilerin yüzde ve frekansları oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda resimli çocuk kitaplarında bilimsel süreç becerileri yüzdelerinin; ölçme %53, sayı %19.76, uzayda ilişkiler %17.09, karşılaştırma %6.08, gözlem yapma %0.99, tahmin etme %0.99, karar verme %0.95, sınıflandırma %0.71, sonuç çıkarma %0.27 ve kaydetme %0.10 olduğu görülmüştür. Kitaplardaki bilimsel süreç becerileri ile ilgili bilgilerin çocukların gelişimine ve eğitimine katkı sağlaması için okuyucuların kitapları bu süreçlere dikkat çekecek şekilde etkileşimli okumaları önerilmektedir.
Okul öncesi bilimsel süreç becerileri resimli çocuk kitapları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 3 Mayıs 2021 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 58 |