Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇİZGİ FİLMLERDE FEN-MÜHENDİSLİK GİRİŞİMCİLİK UYGULAMALARI: ASLAN ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Sayı: 59, 1 - 29, 12.08.2021

Öz

Her bireyin, yaşantısında karşılaştığı problemleri çözebilmesi için 21. yüzyıl becerilerine sahip olması gerekmektedir. İlgili becerilerin erken yaşlarda kazandırılması önemlidir. 21. yüzyıl becerilerinin ağırlıklı olarak Fen-Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları çerçevesinde ele alındığı fen eğitimiyle birlikte, erken yaş dönemlerinde çizgi filmlerin de becerilerin kazandırılmasında etkili olabileceği söylenebilir. Bu araştırmanın amacı, TRT Çocuk kanalında yayınlanan Aslan çizgi filminin Fen-Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamalarıyla ve 2018 fen bilimleri öğretim programı kazanımlarıyla ilişkilendirilmesidir. Araştırma genel tarama modelindedir. Araştırmanın verilerini, Aslan çizgi filminin 2017-2020 yılları arasında her yıla ait Youtube platformunda en çok izlenen dörder bölümü ve fen bilimleri öğretim programı oluşturmaktadır. İçerik analizi sonucunda, incelenen bölümlerin Fen-Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları açısından uygun olduğu, ele alınan problem durumlarının fen bilimleri öğretim programında yer alan kazanımlarla ilişkili olduğu söylenebilir. 2020 yılına ait bölümlerin Fen-Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları açısından uygun olmadığı, bir ürün geliştirme ve tanıtım sürecinin olmadığı ifade edilebilir. Ayrıca Aslan çizgi filminin logosu, 2018 yılı itibariyle Fen-Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamalarıyla ilişkili olabilecek nesnelerle zenginleştirilerek güncelleştirilmiştir. Elde edilen bulgular eleştirel bir yaklaşımla tartışılmıştır. Aslan çizgi filminin fen eğitiminde kullanılabileceği, Aslan çizgi filminin içeriğinin Fen-Mühendislik ve Girişimcilik Uygulamaları ve 21. yüzyıl becerileri bağlamında zenginleştirilebileceği önerilmiştir.

Kaynakça

  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Ananiadou, K., ve Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, 20, 41.
  • Asghar, S., ve Chohan, N. (2019). How animated cartoons change the linguıstics behavior of the students. International Bulletin of Linguistics & Literature 1(3), 30-47.
  • Ayvacı, H. Ş., Abdüsselam, Z., ve Abdüsselam, M. S. (2012). Animasyon destekli çizgi filmlerin fen öğretimine etkisi: 6. sınıf kuvveti keşfedelim konusu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 1(4), 182-190.
  • Bahar, M., Yener, D., Yılmaz, M., Emen, H., ve Gürer, F. (2018). 2018 fen bilimleri öğretim programı kazanımlarındaki değişimler ve fen teknoloji matematik mühendislik (STEM) entegrasyonu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 702-735.
  • Bayır, E, ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının en çok izledikleri çizgi filmlerin bilimsel açılardan analizi . Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 7(2), 746-761.
  • Benek, İ. (2019). Sosyobilimsel STEM etkinliklerinin öğrencilerin tutumlarına ve 21. yüzyıl becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Changtong, N., Maneejak, N., ve Yasri, P. (2020). Approaches for implementing STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) activities among middle school students in Thailand. International Journal of Educational Methodology, 6(1), 185-198.
  • Chaurasiya, N. (2018). Changing times: Need for pedagogical reforms to foster life skills. Dynamic learning spaces in education içinde (s. 179-193). Singapore: Springer.
  • Cowie, H., ve Jennifer, D. (2017). Participatory methods in research with children: the scripted cartoons narrative of bullying (SCAN) drawings method. Applied Qualitative Research in Psychology, 101-114.
  • Dalacosta, K., Paparrigopoulou-Kamariotaki, M., Palyvos, J. A. ve Spyrellis, N. (2009). Multimedya application with animated cartoons for teaching science in elementary education. Computer & Education, 52, 741-748.
  • Deveci, İ. (2016). Fen bilimleri öğretim programıyla (5-8) bütünleştirilmiş girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Deveci, İ. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları FeTeMM Farkındalıklarının Girişimci Özellikleri Yordama Durumu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(4), 1247-1256. Dorouka, P., Papadakis, S., ve Kalogiannakis, M. (2020). Tablets and apps for promoting robotics, mathematics, STEM education and literacy in early childhood education. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 14(2), 255-274.
  • Elmas, R., ve Gül, M. (2020). STEM eğitim yaklaşımının 2018 fen bilimleri öğretim programı kapsamında uygulanabilirliğinin incelenmesi. Türkiye Kimya Derneği Dergisi Kısım C: Kimya Eğitimi, 5(2), 223-246.
  • Enginkaya, E., ve Akgül, A. K. (2018). The consumers’life simlifiers: innovative developments and transformations. Business Studies, 15, 83-92.
  • Eroğlu, S., ve Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Eryılmaz, S., ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Farrugia, C., ve Sanger, J. (2017). Gaining an employment edge: The impact of study abroad on 21st century skills & career prospects in the United States. Washington, DC: IIE Center for Academic Mobility Research and Impact.
  • Fraenkel, J. R., ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (4. Baskı) . USA: McGrawHill.
  • Ghilzai, S. A., Alam, R., Ahmad, Z., Shaukat, A., ve Noor, S. S. (2017). Impact of Cartoon Programs on Children’s Language and Behavior. Insights in Language Society Culture (2), 104-126.
  • Gough, A. (2015). STEM policy and science education: Scientistic curriculum and sociopolitical silences. Cultural Studies of Science Education, 10(2), 445-458.
  • Grand-Clement, S. (2017). Digital learning: Education and skills in the digital age. Santa Monica: RAND Europe.
  • Griffin, P., ve Care, E. (Ed.). (2014). Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach. Dordrecht: Springer.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürültü, E., Aslan, M., ve Alcı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798.
  • Hanif, S., Wijaya, A. F. C., ve Winarno, N. (2019). Enhancing students’ creativity through STEM project-based learning. Journal of Science Learning, 2(2), 50-57.
  • Holtzman, D. M., ve Kraft, E. M. (2011). Skills needed in the 21st century workplace: A comparison of feedback from undergraduate business alumni and employers with a national study. Business Education & Administration, 3(1), 61-76.
  • Hsu, H. T., ve Lee, I. J. (2020, Temmuz). Using augmented reality technology with serial learning framework to develop a serial social story situation board game system for children with autism to improve social situation understanding and social reciprocity skills. In International Conference on Human-Computer Interaction konferansında sunulan bildiri, Kopenhag, Danimarka.
  • İlhan, E., ve Aydoğdu, A. G. (2019). Youtube kullanıcılarının kullanım motivasyonlarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1130-1153.
  • Januariyansah, S., ve Rohmantoro, D. (2018, Nisan). The role of digital classroom facilities to accommodate learning process of the z and alpha generations. The 2nd International Conference On Child-Friendly Education (ICCE) konferansında sunulan bildiri, Muhammadiyah Surakarta Üniversitesi, Endonezya.
  • Julia, J., ve Isrokatun, I. (2019). Technology literacy and student practice: Lecturing critical evaluation skills. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(9), 114-130.
  • Karahan, E. ve Canbazoğlu-Bilici, S. (2014). Fen Teknoloji Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) Eğitimi. Özgül Keleş (Ed.) Uygulamalı Etkinliklerle Fen Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar içinde, (s.95). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karahan, E., Canbazoğlu-Bilici, S., ve Ünal, A. (2015). Integration of media design processes in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 221-240.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kidenda, M. C. A. (2018). The necessity for parents to watch animated cartoons with children aged seven to eleven years. Journal of Education and Practice, 2(1), 42-52.
  • Kozikoğlu, İ., ve Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 522-531.
  • Kurt, Ö., Fazlıoğlu, Y., ve Varma, E.. (2020). A research into the values within values education in cartoons that preschool children mostly watch. European Journal of Education Studies, 7(11), 368-389.
  • Külegel, S., ve Umdu-Topsakal, Ü. (2020, Ekim). Özel yetenekli öğrencilerin e-STEM etkinliği ile ilgili görüşleri: “Yelkenbüs tasarlayalım”. USVES Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Bilimleri Sempozyumunda sunulan bildiri, Uluslararası Balkan Üniversitesi, İstanbul.
  • Larson, L. C., ve Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123.
  • Lehrer, R., ve Schauble, L. (2006). Scientific thinking and science literacy: Supporting development in learning in contexts. (6. Baskı). W. Damon, R. M. Lerner, K. A. Renninger, ve I. E. Sigel (Ed.). Handbook of child psychology içinde (s. 153– 196). Hoboken, NJ: Wiley.
  • Liu, X. (2009). Beyond science literacy: Science and the public. International Journal of Environmental and Science Education, 4(3), 301-311.
  • MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2016). STEM eğitim raporu, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2015). MEB 2015-2019 stratejik planı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: qualitative data analysis. Thousand Oaks London: Sage.
  • Nagy, Á., ve Kölcsey, A. (2017). Generation alpha: marketing or science. Acta Educationis Generalis, 7(1), 107-115.
  • National Research Council. (2010). Exploring the intersection of science education and 21st century skills: A workshop summary. Canada: National Academies Press.
  • Ntemngwa, C., ve Oliver, S. (2018). The implementation of integrated science technology, engineering and mathematics (STEM) instruction using robotics in the middle school science classroom. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 6(1), 12-40.
  • Oyero, O., ve Oyesomi, K. O. (2014). Perceived influence of television cartoons on Nigerian children’s social behaviour. Estudos em Comunicação, 17, 91-116.
  • Özer, Ö. (2015). İki bin sonrası sinemalarda gösterilen çizgi filmlerin okul öncesinde kazandırılması gereken değerler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Pursitasari, I. D., Suhardi, E., ve Sunarti, T. (2019, Haziran). Promoting science literacy with discovery learning. In Journal of Physics: Conference Series, 1233(1), IOP Publishing.
  • Rai, S., Waskel, B., Sakalle, S., Dixit, S., ve Mahore, R. (2017). Effects of cartoon programs on behavioural, habitual and communicative changes in children. International Journal of Community Medicine and Public Health, 3(6), 1375-1378.
  • Ramadlani, A. K., ve Wibisono, M. (2017, Ekim). Visual literacy and character education for alpha generation. In Proceedings International Seminar on Language, Education and Culture seminerinde sunulan bildiri, Negeri Malang Üniversitesi, Endonezya.
  • Rodríguez, C. D., ve Cumming, T. M. (2017). Employing mobile technology to improve language skills of young students with language-based disabilities. Assistive Technology, 29(3), 161-169.
  • Stewart, V. (2010). A classroom as wide as the world. Curriculum 21. H. Hayes Jacobs (Ed.). Essential education for a changing world içinde (s. 97–114). Alexandria. VA : Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Struyf, A., De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., ve Van Petegem, P. (2019). Students’ engagement in different STEM learning environments: integrated STEM education as promising practice?. International Journal of Science Education, 41(10), 1387-1407.
  • Sullivan, F. R. (2008). Robotics and science literacy: Thinking skills, science process skills and systems understanding. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 45(3), 373-394.
  • Susar-Kırmızı, F. (2014). 4. sınıf Türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 217-259.
  • Şahin, A., Ayar, M. C. ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14(1), 297-322.
  • Şen, M. (2020). Temel eğitimde değerler eğitimi kapsamında Türk ve yabancı animasyon filmlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Tetzner, J., Becker, M.,ve Maaz, K. (2017). Development in multiple areas of life in adolescence: Interrelations between academic achievement, perceived peer acceptance, and self-esteem. International journal of behavioral development, 41(6), 704-713.
  • Toniolo, S., Mazzi, A., Mazzarotto, G., ve Scipioni, A. (2019). International standards with a life cycle perspective: which dimension of sustainability is addressed?. The International Journal of Life Cycle Assessment, 24(10), 1765-1777.
  • Tootell, H., Freeman, M., ve Freeman, A. (2014, Ocak). Generation alpha at the intersection of technology, play and motivation. 47th Hawaii International Conference on System Sciences konferansında sunulan bildiri, Waikoloa, Hawaii.
  • Tuğluk, M. N. ve Altın, G. (2018). Liderlik ve sorumluluk. Öğretir-Özçelik, A. D. ve Tuğluk, M. N. (Ed.). Eğitimde ve endüstride 21. yüzyıl becerileri içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Van Laar, E., Van Deursen, A. J., Van Dijk, J. A., ve De Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577-588.
  • Vanwesenbeeck, I., Hudders, L., ve Ponnet, K. (2020). Understanding the YouTube generation: how preschoolers process television and YouTube advertising. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23(6), 426-432.
  • Voogt, J., ve Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299-321.
  • Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepee örneği, Electronic Turkish Studies, 8(10), 707-719.
  • Yamak, H., Bulut, N., ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yore, L., Bisanz, G. L., ve Hand, B. M. (2003). Examining the literacy component of science literacy: 25 years of language arts and science research. International Journal of Science Education, 25(6), 689-725.
  • Yorulmaz, B. (2013). Pepee çizgi filminin din ve değerler eğitimi açısından değerlendirilmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(24), 438-446.
  • Wilmarth, S. (2010). Five socio-technology trends that change everything in learning and teaching. H. Hayes Jacobs (Ed.). Essential education for a changing world içinde (s. 80-96). Alexandria. VA : Association for Supervision and Curriculum Development.

SCIENCE AND ENGINEERING ENTREPRENEURSHIP APPLICATIONS IN CARTOONS: LION EXAMPLE

Yıl 2021, Sayı: 59, 1 - 29, 12.08.2021

Öz

Every individual should have 21st century skills to solve the problems they encounter in their lives. It is important to acquire relevant skills at an early age. Along with science education, where 21st century skills are mainly addressed within the frame of Science-Engineering and Entrepreneurship Applications, it can be said that cartoons can also be effective in gaining skills at early ages. The aim of this research is to associate the Lion cartoon broadcast on the channel "TRT Çocuk" with Science-Engineering and Entrepreneurship Applications and also with the achievements of the science curriculum of 2018. The research is in general survey model. The data of the study consists of the four most watched sections of the Lion cartoon on the YouTube platform and the science curriculum of each year between 2017-2020. As a result of the content analysis, it can be said that the sections examined are appropriate in terms of Science-Engineering and Entrepreneurship Applications, and the problems discussed are related to the acquisitions in the science curriculum. It can be stated that the sections of 2020 are not suitable for Science-Engineering and Entrepreneurship Applications, and there is no product development and promotion process here. In addition, the logo of the Lion cartoon was updated in 2018 by enriching it with objects that may be related to Science-Engineering and Entrepreneurship Applications. It has been suggested that the Lion cartoon can be used in science education, and the content of the Lion cartoon can be enriched in the context of Science-Engineering and Entrepreneurship Applications and 21st century skills.

Kaynakça

  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z., ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Ananiadou, K., ve Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, 20, 41.
  • Asghar, S., ve Chohan, N. (2019). How animated cartoons change the linguıstics behavior of the students. International Bulletin of Linguistics & Literature 1(3), 30-47.
  • Ayvacı, H. Ş., Abdüsselam, Z., ve Abdüsselam, M. S. (2012). Animasyon destekli çizgi filmlerin fen öğretimine etkisi: 6. sınıf kuvveti keşfedelim konusu örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 1(4), 182-190.
  • Bahar, M., Yener, D., Yılmaz, M., Emen, H., ve Gürer, F. (2018). 2018 fen bilimleri öğretim programı kazanımlarındaki değişimler ve fen teknoloji matematik mühendislik (STEM) entegrasyonu. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 702-735.
  • Bayır, E, ve Günşen, G. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının en çok izledikleri çizgi filmlerin bilimsel açılardan analizi . Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 7(2), 746-761.
  • Benek, İ. (2019). Sosyobilimsel STEM etkinliklerinin öğrencilerin tutumlarına ve 21. yüzyıl becerilerine etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Changtong, N., Maneejak, N., ve Yasri, P. (2020). Approaches for implementing STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics) activities among middle school students in Thailand. International Journal of Educational Methodology, 6(1), 185-198.
  • Chaurasiya, N. (2018). Changing times: Need for pedagogical reforms to foster life skills. Dynamic learning spaces in education içinde (s. 179-193). Singapore: Springer.
  • Cowie, H., ve Jennifer, D. (2017). Participatory methods in research with children: the scripted cartoons narrative of bullying (SCAN) drawings method. Applied Qualitative Research in Psychology, 101-114.
  • Dalacosta, K., Paparrigopoulou-Kamariotaki, M., Palyvos, J. A. ve Spyrellis, N. (2009). Multimedya application with animated cartoons for teaching science in elementary education. Computer & Education, 52, 741-748.
  • Deveci, İ. (2016). Fen bilimleri öğretim programıyla (5-8) bütünleştirilmiş girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Deveci, İ. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları FeTeMM Farkındalıklarının Girişimci Özellikleri Yordama Durumu. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(4), 1247-1256. Dorouka, P., Papadakis, S., ve Kalogiannakis, M. (2020). Tablets and apps for promoting robotics, mathematics, STEM education and literacy in early childhood education. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 14(2), 255-274.
  • Elmas, R., ve Gül, M. (2020). STEM eğitim yaklaşımının 2018 fen bilimleri öğretim programı kapsamında uygulanabilirliğinin incelenmesi. Türkiye Kimya Derneği Dergisi Kısım C: Kimya Eğitimi, 5(2), 223-246.
  • Enginkaya, E., ve Akgül, A. K. (2018). The consumers’life simlifiers: innovative developments and transformations. Business Studies, 15, 83-92.
  • Eroğlu, S., ve Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Eryılmaz, S., ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Farrugia, C., ve Sanger, J. (2017). Gaining an employment edge: The impact of study abroad on 21st century skills & career prospects in the United States. Washington, DC: IIE Center for Academic Mobility Research and Impact.
  • Fraenkel, J. R., ve Wallen, N. E. (2006). How to design and evaluate research in education (4. Baskı) . USA: McGrawHill.
  • Ghilzai, S. A., Alam, R., Ahmad, Z., Shaukat, A., ve Noor, S. S. (2017). Impact of Cartoon Programs on Children’s Language and Behavior. Insights in Language Society Culture (2), 104-126.
  • Gough, A. (2015). STEM policy and science education: Scientistic curriculum and sociopolitical silences. Cultural Studies of Science Education, 10(2), 445-458.
  • Grand-Clement, S. (2017). Digital learning: Education and skills in the digital age. Santa Monica: RAND Europe.
  • Griffin, P., ve Care, E. (Ed.). (2014). Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach. Dordrecht: Springer.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürültü, E., Aslan, M., ve Alcı, B. (2019). Ortaöğretim öğretmenlerinin 21. yüzyıl becerileri kullanım yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(4), 780-798.
  • Hanif, S., Wijaya, A. F. C., ve Winarno, N. (2019). Enhancing students’ creativity through STEM project-based learning. Journal of Science Learning, 2(2), 50-57.
  • Holtzman, D. M., ve Kraft, E. M. (2011). Skills needed in the 21st century workplace: A comparison of feedback from undergraduate business alumni and employers with a national study. Business Education & Administration, 3(1), 61-76.
  • Hsu, H. T., ve Lee, I. J. (2020, Temmuz). Using augmented reality technology with serial learning framework to develop a serial social story situation board game system for children with autism to improve social situation understanding and social reciprocity skills. In International Conference on Human-Computer Interaction konferansında sunulan bildiri, Kopenhag, Danimarka.
  • İlhan, E., ve Aydoğdu, A. G. (2019). Youtube kullanıcılarının kullanım motivasyonlarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 7(2), 1130-1153.
  • Januariyansah, S., ve Rohmantoro, D. (2018, Nisan). The role of digital classroom facilities to accommodate learning process of the z and alpha generations. The 2nd International Conference On Child-Friendly Education (ICCE) konferansında sunulan bildiri, Muhammadiyah Surakarta Üniversitesi, Endonezya.
  • Julia, J., ve Isrokatun, I. (2019). Technology literacy and student practice: Lecturing critical evaluation skills. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(9), 114-130.
  • Karahan, E. ve Canbazoğlu-Bilici, S. (2014). Fen Teknoloji Mühendislik ve Matematik (FeTeMM) Eğitimi. Özgül Keleş (Ed.) Uygulamalı Etkinliklerle Fen Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar içinde, (s.95). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karahan, E., Canbazoğlu-Bilici, S., ve Ünal, A. (2015). Integration of media design processes in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) education. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 221-240.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kidenda, M. C. A. (2018). The necessity for parents to watch animated cartoons with children aged seven to eleven years. Journal of Education and Practice, 2(1), 42-52.
  • Kozikoğlu, İ., ve Altunova, N. (2018). Öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerilerine ilişkin öz-yeterlik algılarının yaşam boyu öğrenme eğilimlerini yordama gücü. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 12(3), 522-531.
  • Kurt, Ö., Fazlıoğlu, Y., ve Varma, E.. (2020). A research into the values within values education in cartoons that preschool children mostly watch. European Journal of Education Studies, 7(11), 368-389.
  • Külegel, S., ve Umdu-Topsakal, Ü. (2020, Ekim). Özel yetenekli öğrencilerin e-STEM etkinliği ile ilgili görüşleri: “Yelkenbüs tasarlayalım”. USVES Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Bilimleri Sempozyumunda sunulan bildiri, Uluslararası Balkan Üniversitesi, İstanbul.
  • Larson, L. C., ve Miller, T. N. (2011). 21st century skills: Prepare students for the future. Kappa Delta Pi Record, 47(3), 121-123.
  • Lehrer, R., ve Schauble, L. (2006). Scientific thinking and science literacy: Supporting development in learning in contexts. (6. Baskı). W. Damon, R. M. Lerner, K. A. Renninger, ve I. E. Sigel (Ed.). Handbook of child psychology içinde (s. 153– 196). Hoboken, NJ: Wiley.
  • Liu, X. (2009). Beyond science literacy: Science and the public. International Journal of Environmental and Science Education, 4(3), 301-311.
  • MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2016). STEM eğitim raporu, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2015). MEB 2015-2019 stratejik planı, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Miles, M. B., ve Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: qualitative data analysis. Thousand Oaks London: Sage.
  • Nagy, Á., ve Kölcsey, A. (2017). Generation alpha: marketing or science. Acta Educationis Generalis, 7(1), 107-115.
  • National Research Council. (2010). Exploring the intersection of science education and 21st century skills: A workshop summary. Canada: National Academies Press.
  • Ntemngwa, C., ve Oliver, S. (2018). The implementation of integrated science technology, engineering and mathematics (STEM) instruction using robotics in the middle school science classroom. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 6(1), 12-40.
  • Oyero, O., ve Oyesomi, K. O. (2014). Perceived influence of television cartoons on Nigerian children’s social behaviour. Estudos em Comunicação, 17, 91-116.
  • Özer, Ö. (2015). İki bin sonrası sinemalarda gösterilen çizgi filmlerin okul öncesinde kazandırılması gereken değerler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Pursitasari, I. D., Suhardi, E., ve Sunarti, T. (2019, Haziran). Promoting science literacy with discovery learning. In Journal of Physics: Conference Series, 1233(1), IOP Publishing.
  • Rai, S., Waskel, B., Sakalle, S., Dixit, S., ve Mahore, R. (2017). Effects of cartoon programs on behavioural, habitual and communicative changes in children. International Journal of Community Medicine and Public Health, 3(6), 1375-1378.
  • Ramadlani, A. K., ve Wibisono, M. (2017, Ekim). Visual literacy and character education for alpha generation. In Proceedings International Seminar on Language, Education and Culture seminerinde sunulan bildiri, Negeri Malang Üniversitesi, Endonezya.
  • Rodríguez, C. D., ve Cumming, T. M. (2017). Employing mobile technology to improve language skills of young students with language-based disabilities. Assistive Technology, 29(3), 161-169.
  • Stewart, V. (2010). A classroom as wide as the world. Curriculum 21. H. Hayes Jacobs (Ed.). Essential education for a changing world içinde (s. 97–114). Alexandria. VA : Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Struyf, A., De Loof, H., Boeve-de Pauw, J., ve Van Petegem, P. (2019). Students’ engagement in different STEM learning environments: integrated STEM education as promising practice?. International Journal of Science Education, 41(10), 1387-1407.
  • Sullivan, F. R. (2008). Robotics and science literacy: Thinking skills, science process skills and systems understanding. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 45(3), 373-394.
  • Susar-Kırmızı, F. (2014). 4. sınıf Türkçe ders kitabı metinlerinde yer alan değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 12(27), 217-259.
  • Şahin, A., Ayar, M. C. ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14(1), 297-322.
  • Şen, M. (2020). Temel eğitimde değerler eğitimi kapsamında Türk ve yabancı animasyon filmlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Tetzner, J., Becker, M.,ve Maaz, K. (2017). Development in multiple areas of life in adolescence: Interrelations between academic achievement, perceived peer acceptance, and self-esteem. International journal of behavioral development, 41(6), 704-713.
  • Toniolo, S., Mazzi, A., Mazzarotto, G., ve Scipioni, A. (2019). International standards with a life cycle perspective: which dimension of sustainability is addressed?. The International Journal of Life Cycle Assessment, 24(10), 1765-1777.
  • Tootell, H., Freeman, M., ve Freeman, A. (2014, Ocak). Generation alpha at the intersection of technology, play and motivation. 47th Hawaii International Conference on System Sciences konferansında sunulan bildiri, Waikoloa, Hawaii.
  • Tuğluk, M. N. ve Altın, G. (2018). Liderlik ve sorumluluk. Öğretir-Özçelik, A. D. ve Tuğluk, M. N. (Ed.). Eğitimde ve endüstride 21. yüzyıl becerileri içinde. Ankara: Pegem Akademi.
  • Van Laar, E., Van Deursen, A. J., Van Dijk, J. A., ve De Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 72, 577-588.
  • Vanwesenbeeck, I., Hudders, L., ve Ponnet, K. (2020). Understanding the YouTube generation: how preschoolers process television and YouTube advertising. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23(6), 426-432.
  • Voogt, J., ve Roblin, N. P. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299-321.
  • Yağlı, A. (2013). Çocuğun eğitiminde ve sosyal gelişiminde çizgi filmlerin rolü: Caillou ve Pepee örneği, Electronic Turkish Studies, 8(10), 707-719.
  • Yamak, H., Bulut, N., ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yore, L., Bisanz, G. L., ve Hand, B. M. (2003). Examining the literacy component of science literacy: 25 years of language arts and science research. International Journal of Science Education, 25(6), 689-725.
  • Yorulmaz, B. (2013). Pepee çizgi filminin din ve değerler eğitimi açısından değerlendirilmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(24), 438-446.
  • Wilmarth, S. (2010). Five socio-technology trends that change everything in learning and teaching. H. Hayes Jacobs (Ed.). Essential education for a changing world içinde (s. 80-96). Alexandria. VA : Association for Supervision and Curriculum Development.
Toplam 74 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dündar Yener 0000-0001-7605-0969

Mustafa Yılmaz 0000-0003-2210-513X

Gökhan Kara 0000-0002-0620-9038

Erken Görünüm Tarihi 23 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 12 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Yener, D., Yılmaz, M., & Kara, G. (2021). ÇİZGİ FİLMLERDE FEN-MÜHENDİSLİK GİRİŞİMCİLİK UYGULAMALARI: ASLAN ÖRNEĞİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(59), 1-29.