Bu araştırma TIMSS 2019 Türkiye uygulamasında okul, ev ve öğrenci özelliklerinin 4. sınıf öğrencilerinin matematik bilişsel becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yordayıcı korelasyonel deseninin kullanıldığı araştırmanın örneklemini TIMSS 2019 Türkiye uygulamasına katılan 4. sınıf düzeyindeki 3539 öğrenci, 173 öğretmen ve 173 okul oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğrenci, ev, okul ve öğretmen anketleri kullanılmıştır. Grup-içi ve gruplar-arası düzeyinde modellerin test edilmesinde çok düzeyli yapısal eşitlik modellemesi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda grup-içi düzeyinde kurulan modelde bağımlı değişken (bilme, uygulama, akıl yürütme) için açıklanan varyans sırasıyla %31,7, %31,8 ve %29,5’tir. Grup-içi düzeyinde kurulan modellerde değişkenler arasındaki en yüksek standartlaştırılmış yol katsayısı okula başlayan öğrencilerin görevlerini yapması ve okulöncesindeki ebeveyn aktiviteleri arasındadır. Gruplar-arası düzeyinde kurulan modelde bağımlı değişken (bilme, uygulama, akıl yürütme) için açıklanan varyans sırasıyla %59,8, %62,7 ve %55,7’dir. Gruplar-arası düzeyinde kurulan modellerde değişkenler arasındaki en yüksek standartlaştırılmış yol katsayısı bilişsel beceriler ile ev kaynakları arasındadır.
TIMSS matematik bilişsel beceriler çok düzeyli yapısal eşitlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 67 |