Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA ÖZ YETERLİLİK ALGILARI, ÜST BİLİŞSEL FARKINDALIKLARI VE PROBLEM ÇÖZME BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ

Yıl 2024, Sayı: 69, 132 - 152, 31.01.2024
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1351197

Öz

Problem çözme, öğrencilerin okulda, günlük hayatta ve gelecekteki iş hayatlarında mutlu ve başarılı olabilmeleri için sahip olmaları gereken önemli bir 21. yüzyıl becerisidir. Bu çalışma dördüncü sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin okuduğunu anlama öz yeterlilik algıları ve üst bilişsel farkındalıkları ile ilişkilerini incelenmek amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim yılında yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi basit seçkisiz örneklemle belirlenen farklı devlet okullarında öğrenim gören 245 dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçları Problem Çözme Başarı Testi, Okuduğunu Anlama Öz Yeterlilik Algısı Ölçeği ve Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeğidir. Veri analizinde betimsel istatistikler, ANOVA, çoklu regresyon ve Scheffe kullanılmıştır. Araştırma sonucunda dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama öz yeterlilik algıları ve üstbilişsel farkındalıklarının matematik başarılarına göre anlamlı olarak farklılaştığını ortaya çıkmıştır. Çoklu regresyon analizi sonuçları okuduğunu anlama öz yeterlilik algısı ile üst bilişsel farkındalığın birlikte problem çözme başarısındaki varyansın % 16’sını açıkladığını ortaya koymuştur. Ayrıca üst bilişsel farkındalığın okuduğunu anlama öz yeterlilik algısına göre problem çözme başarısı üzerinde daha etkili bir değişken olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Altunkaya, H., & Sülükçü, Y. (2018). 7. sınıf öğrencilerinin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeyleri ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2502-2517.
  • Aydemi̇r, H., & Kubanç, Y. (2014). Problem çözme sürecinde üstbilişsel davranışların incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 9(2), 203-219.
  • Bağçeci, B., Döş, B., & Sarıca, R. (2011). İlköğretim öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyleri ile akademik başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 551-566.
  • Bandura, A. (1988). Self-Efficacy conception of anxiety. Anxiety Research, 1(2), 77-98.
  • Bandura, A & Kupers, C.J. (1964). Transmission of patterns of self-reinforcement through modeling. Journal of Abnormal and Social Psychology, 69, 1-9.
  • Boz, İ., & Ulusoy, M. (2020). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma tutumu ile okuduğunu anlama düzeyi ve rutin olmayan problem çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 13-24.
  • Durgun, E. & Önder, İ. (2019). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri başarıları ile okuduğunu anlama, grafik okuma ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Journal of Individual Differences in Education, 1(1), 1-13.
  • Epçaçan, C. (2013). Çoklu zekâya dayalı etkinliklerin öğrencilerin okuma alışkanlığına ilişkin tutuma ve okuduğunu anlama özyeterlik algısına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 209-236.
  • Epçaçan, C., & Demirel, Ö. (2011). Okuduğunu anlama öz yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(16), 120-128.
  • Eyüp, B., & Uzuner Yurt, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okuma tutumları ve okuduğunu anlama öz yeterlikleri arasındaki ilişki. Journal of Academic Studies, 17(67).
  • Field, A.(2009). Discovering statistics using SPSS. London: Sage Pub.
  • Flavell, J. H. (1987) Speculation about the nature and development of metacognition. F. Weinert ve R. Kluwe, (Ed.), Metacognition, motivation, and understanding içinde (21-29). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Gagne, R. M. (1980). The conditions of learning and theory of instruction. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Göktaş, Ö. (2010). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Gürsoy, S. E., & Çeliköz, N. (2022). İlkokul 2. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki okuduğunu anlama becerilerinin matematik dersindeki problem çözme becerilerine etkisi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 17, 78-96.
  • Jitendra, A. K. (2007). Solving math word problems: Teaching students with learning disabilities using schema-based instruction. Austin, TX: Pro-Ed.
  • Jonassen, D. H. (2002). Integrating of problem solving into instructional design. Reiser R. A. ve Dempsey J. V. (Eds). Trends and Issues In Instructional Design and Technology (ss. 107-120) içinde. New Jersey: Prentice Hall.
  • Jonassen, D. H. & Kwon, H. I. (2001). Communication patterns in computer mediated versus face to face group problem solving. Educational Technology Research and Development, 49(1), 35-51.
  • Kaplan, A., Duran, M., & Baş, G. (2016). Examination with the structural equation modeling of the relationship between mathematical metacognition awareness with skill perception of problem solving of secondary school students. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 17(1), 01-16.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS AMOS META Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Karakelle, S. (2012). Üst bilişsel farkındalık, zekâ, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındaki bağlantılar. Eğitim ve Bilim, 37(164).
  • Karakelle, S., & Saraç, S. (2007). Çocuklar için üst bilişsel farkındalık ölçeği (ÜBFÖ-Ç) A ve B formları: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 10(20), 87-103.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayılı, G. (2015). Sosyal beceri eğitim programı ile desteklenmiş Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının duyguları anlama ve sosyal problem çözme becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Kılıç, E. (2019). Okuduğunu anlama öz yeterlilik algısının ve üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığının okuduğunu anlamaya etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Kocadağ, N. G. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki okuduğunu anlama becerileri ile matematik dersindeki problem çözme becerileri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Kotaman, H. (2008). Özyeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 111-133.
  • Krieger, F., Azevedo, R., Graesser, A. C., & Greiff, S. (2022). Introduction to the special issue: the role of metacognition in complex skills-spotlights on problem solving, collaboration, and self-regulated learning. Metacognition and Learning, 17(3), 683-690.
  • Kumaş, Ö. A., Dada, Ş. D., & Yıkmış, A. (2019). Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin sözel problem çözme ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkiler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 542-554.
  • Kurtuluş, A. & Öztürk, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyi ile matematik öz yeterlik algısının matematik başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 762-778.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Moralı, S. Köroğlu, H., & Çelik, A. (2004). Buca Eğitim Fakültesi matematik öğretmen adaylarının soyut matematik dersine yönelik tutumları ve rastlanan kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1).
  • Nasarudin Abdullah, Lilia Halim & Effandi Zakaria. (2014). VStops: A thinking strategy and visual representation approach in mathematical word problem solving toward enhancing STEM literacy. EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education 10(3): 165–174.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Oğuz, A. & Kutlu Kalender, M. D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalıkları ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(2), 170-186.
  • Osman, M.E. (2010). Virtual tutoring : An online environment for scaffolding students’ metacognitive problem solving expertise. Journal of Turkish Science Education 7(4): 3–12.
  • Özsoy, G. & Ataman, A. (2009). The effect of metacognitive strategy training on problem solving achievement. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(2), 67–82.
  • Özsoy, G. & Günindi, Y. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeyleri. İlköğretim Online, 10(2), 430-440.
  • Öztop, F., & Toptaş, V. (2022). Matematik başarısı ile okuduğunu anlama becerisi arasındaki ilişki: Bir meta-analiz çalışması. Yıldız Journal of Educational Research, 7(1), 12-21.
  • Öztürk, M., Akkan, Y., & Kaplan, A. (2020). Reading comprehension, Mathematics self-efficacy perception, and Mathematics attitude as correlates of students’ non-routine Mathematics problem-solving skills in Turkey. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(7), 1042-1058.
  • Partnership for 21st Century Skills [P21]. (2009). Curriculum and instruction: A 21st century skills implementation guide. http://www.p21.org/storage/documents/p21stateimp_curriculuminstruction.pdf
  • Rahman, S., & Md Hassan, N. (2017). Problem solving skills, metacognitive awareness, and mathematics achievement: A mediation model. The New Educational Review, 49, 201-212.
  • Ruffell, M., Mason, J. & Barbara, A. (1998). Studying attitude to mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35, 1-18.
  • Schöber, C., Schütte, K., Köller, O., McElvany, N., & Gebauer, M. M. (2018). Reciprocal effects between self-efficacy and achievement in mathematics and reading. Learning and Individual Differences, 63(1), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.008
  • Shalev R. S., Auerbach, J., Manor, O. & Gross Tsur, V. (2000). Developmental dyscalculia: Prevalence and prognosis. European Child and Adolescent Psychiatry, 9, 58-64.
  • Sing, R. R. (1991). Education for the twenty first century: Asia-Pacific perspectives. UNESCO Principal Regional Office for Asia and the Pacific. Bangkok. http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000919/091965E.pdf
  • Sofyan, D., & Jayanti, F. G. (2019). The correlation between reading self-efficacy and reading comprehension. Journal of English Education and Teaching, 3(1), 1-13.
  • Soylu, Y., & Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97-111.
  • Sperling, R. A., Howard, B. C. Miller, L. A., & Murphy, C. (2002). Measures of children’s knowledge and regulation of cognition. Contemporary Educational Psychology, 27, 51-79.
  • Swings, S. & Peterson, P. (1988). Elaborative and integrative thought processes in mathematics learning. Journal of Educational Psychology, 80(1), 54-66.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Allyn & Bacon/Pearson Education, Boston.
  • Ulu, M., Tertemiz, N., & Peker, M. (2016). Okuduğunu anlama ve problem çözme stratejileri eğitiminin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problem çözme başarısına etkisi. Afyon Kocatepe University, Journal of Social Sciences, 18(2).
  • Wong, K. Y. (2007). Metacognitive awareness of problem solving among primary and secondary school students. Proceedings of the Redesigning pedagogy: culture, knowledge and understanding conference, Singapore.
  • Wood, R.E. & Bandura, A. (1989). Impact of conceptions of ability on self regulatory mechanisms and complex decision making. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 407-415.
  • Yıldırım, S. & Ersözlü, Z.N. (2013). The relationship between students’ metacognitive awareness and their solutions to similar types of mathematical problems. Eurosia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 9(4): 411–415.
  • Yılmaz, S. (2019). İlkokul matematik dersinde problem çözme becerisinin kazandırılmasında oyunla öğretim yöntemi kullanılmasının tutum ve başarıya etkisi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi, Giresun.
  • Yılmaz, H. (2020). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma düzeyi ile okuduğunu anlama ve rutin olmayan problem çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Yoğurtçu, K. (2013). The impact of self-efficacy perception on reading comprehension on academic achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 375-386.

Investigation of Relationships Between Fourth-Grade Students' Reading Comprehension Self-Efficacy Perceptions, Metacognitive Awareness and Problem-Solving Success

Yıl 2024, Sayı: 69, 132 - 152, 31.01.2024
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1351197

Öz

Problem-solving is an important 21st-century skill that students should have in order to be happy and successful in school, daily life, and future business life. This study was conducted to examine the relationship between fourth-grade students' problem-solving skills, reading comprehension self-efficacy perceptions, and metacognitive awareness. The model of the research is correlational survey and it was carried out in the 2022-2023 academic year. The sample of the study consists of 245 fourth-grade students studying at different public schools, determined by simple random sampling. Data collection tools of the research are Problem Solving Achievement Test, The Scale of Belief Self-Efficiency Reading Comprehension, and The Metacognitive Awareness Inventory for Children. Descriptive statistics, ANOVA, multiple regression, and Scheffe analyses were used in the data analysis. As a result of the research, it was found that the reading comprehension self-efficacy perceptions and metacognitive awareness of the fourth-grade students differed significantly according to their mathematics achievement. Multiple regression analysis results revealed that reading comprehension self-efficacy perceptions and metacognitive awareness together explained 16% of the variance in problem-solving success. In addition, metacognitive awareness was found to be a more effective variable on problem solving success than reading comprehension self-efficacy perception.

Kaynakça

  • Altunkaya, H., & Sülükçü, Y. (2018). 7. sınıf öğrencilerinin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeyleri ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2502-2517.
  • Aydemi̇r, H., & Kubanç, Y. (2014). Problem çözme sürecinde üstbilişsel davranışların incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 9(2), 203-219.
  • Bağçeci, B., Döş, B., & Sarıca, R. (2011). İlköğretim öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyleri ile akademik başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 551-566.
  • Bandura, A. (1988). Self-Efficacy conception of anxiety. Anxiety Research, 1(2), 77-98.
  • Bandura, A & Kupers, C.J. (1964). Transmission of patterns of self-reinforcement through modeling. Journal of Abnormal and Social Psychology, 69, 1-9.
  • Boz, İ., & Ulusoy, M. (2020). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma tutumu ile okuduğunu anlama düzeyi ve rutin olmayan problem çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(1), 13-24.
  • Durgun, E. & Önder, İ. (2019). Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri başarıları ile okuduğunu anlama, grafik okuma ve problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Journal of Individual Differences in Education, 1(1), 1-13.
  • Epçaçan, C. (2013). Çoklu zekâya dayalı etkinliklerin öğrencilerin okuma alışkanlığına ilişkin tutuma ve okuduğunu anlama özyeterlik algısına etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 209-236.
  • Epçaçan, C., & Demirel, Ö. (2011). Okuduğunu anlama öz yeterlik algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(16), 120-128.
  • Eyüp, B., & Uzuner Yurt, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin okuma tutumları ve okuduğunu anlama öz yeterlikleri arasındaki ilişki. Journal of Academic Studies, 17(67).
  • Field, A.(2009). Discovering statistics using SPSS. London: Sage Pub.
  • Flavell, J. H. (1987) Speculation about the nature and development of metacognition. F. Weinert ve R. Kluwe, (Ed.), Metacognition, motivation, and understanding içinde (21-29). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Gagne, R. M. (1980). The conditions of learning and theory of instruction. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Göktaş, Ö. (2010). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Gürsoy, S. E., & Çeliköz, N. (2022). İlkokul 2. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki okuduğunu anlama becerilerinin matematik dersindeki problem çözme becerilerine etkisi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 17, 78-96.
  • Jitendra, A. K. (2007). Solving math word problems: Teaching students with learning disabilities using schema-based instruction. Austin, TX: Pro-Ed.
  • Jonassen, D. H. (2002). Integrating of problem solving into instructional design. Reiser R. A. ve Dempsey J. V. (Eds). Trends and Issues In Instructional Design and Technology (ss. 107-120) içinde. New Jersey: Prentice Hall.
  • Jonassen, D. H. & Kwon, H. I. (2001). Communication patterns in computer mediated versus face to face group problem solving. Educational Technology Research and Development, 49(1), 35-51.
  • Kaplan, A., Duran, M., & Baş, G. (2016). Examination with the structural equation modeling of the relationship between mathematical metacognition awareness with skill perception of problem solving of secondary school students. İnönü University Journal of the Faculty of Education, 17(1), 01-16.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS AMOS META Uygulamalı İstatistiksel Analizler. Ankara:Nobel Yayıncılık.
  • Karakelle, S. (2012). Üst bilişsel farkındalık, zekâ, problem çözme algısı ve düşünme ihtiyacı arasındaki bağlantılar. Eğitim ve Bilim, 37(164).
  • Karakelle, S., & Saraç, S. (2007). Çocuklar için üst bilişsel farkındalık ölçeği (ÜBFÖ-Ç) A ve B formları: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 10(20), 87-103.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kayılı, G. (2015). Sosyal beceri eğitim programı ile desteklenmiş Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının duyguları anlama ve sosyal problem çözme becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Kılıç, E. (2019). Okuduğunu anlama öz yeterlilik algısının ve üstbilişsel okuduğunu anlama farkındalığının okuduğunu anlamaya etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Kocadağ, N. G. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki okuduğunu anlama becerileri ile matematik dersindeki problem çözme becerileri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Kotaman, H. (2008). Özyeterlilik inancı ve öğrenme performansının geliştirilmesine ilişkin yazın taraması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 111-133.
  • Krieger, F., Azevedo, R., Graesser, A. C., & Greiff, S. (2022). Introduction to the special issue: the role of metacognition in complex skills-spotlights on problem solving, collaboration, and self-regulated learning. Metacognition and Learning, 17(3), 683-690.
  • Kumaş, Ö. A., Dada, Ş. D., & Yıkmış, A. (2019). Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin sözel problem çözme ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkiler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 542-554.
  • Kurtuluş, A. & Öztürk, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyi ile matematik öz yeterlik algısının matematik başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 762-778.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara.
  • Moralı, S. Köroğlu, H., & Çelik, A. (2004). Buca Eğitim Fakültesi matematik öğretmen adaylarının soyut matematik dersine yönelik tutumları ve rastlanan kavram yanılgıları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1).
  • Nasarudin Abdullah, Lilia Halim & Effandi Zakaria. (2014). VStops: A thinking strategy and visual representation approach in mathematical word problem solving toward enhancing STEM literacy. EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education 10(3): 165–174.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Oğuz, A. & Kutlu Kalender, M. D. (2018). Ortaokul öğrencilerinin üst bilişsel farkındalıkları ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(2), 170-186.
  • Osman, M.E. (2010). Virtual tutoring : An online environment for scaffolding students’ metacognitive problem solving expertise. Journal of Turkish Science Education 7(4): 3–12.
  • Özsoy, G. & Ataman, A. (2009). The effect of metacognitive strategy training on problem solving achievement. International Electronic Journal of Elementary Education, 1(2), 67–82.
  • Özsoy, G. & Günindi, Y. (2011). Okulöncesi öğretmen adaylarının üstbilişsel farkındalık düzeyleri. İlköğretim Online, 10(2), 430-440.
  • Öztop, F., & Toptaş, V. (2022). Matematik başarısı ile okuduğunu anlama becerisi arasındaki ilişki: Bir meta-analiz çalışması. Yıldız Journal of Educational Research, 7(1), 12-21.
  • Öztürk, M., Akkan, Y., & Kaplan, A. (2020). Reading comprehension, Mathematics self-efficacy perception, and Mathematics attitude as correlates of students’ non-routine Mathematics problem-solving skills in Turkey. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(7), 1042-1058.
  • Partnership for 21st Century Skills [P21]. (2009). Curriculum and instruction: A 21st century skills implementation guide. http://www.p21.org/storage/documents/p21stateimp_curriculuminstruction.pdf
  • Rahman, S., & Md Hassan, N. (2017). Problem solving skills, metacognitive awareness, and mathematics achievement: A mediation model. The New Educational Review, 49, 201-212.
  • Ruffell, M., Mason, J. & Barbara, A. (1998). Studying attitude to mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35, 1-18.
  • Schöber, C., Schütte, K., Köller, O., McElvany, N., & Gebauer, M. M. (2018). Reciprocal effects between self-efficacy and achievement in mathematics and reading. Learning and Individual Differences, 63(1), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.01.008
  • Shalev R. S., Auerbach, J., Manor, O. & Gross Tsur, V. (2000). Developmental dyscalculia: Prevalence and prognosis. European Child and Adolescent Psychiatry, 9, 58-64.
  • Sing, R. R. (1991). Education for the twenty first century: Asia-Pacific perspectives. UNESCO Principal Regional Office for Asia and the Pacific. Bangkok. http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000919/091965E.pdf
  • Sofyan, D., & Jayanti, F. G. (2019). The correlation between reading self-efficacy and reading comprehension. Journal of English Education and Teaching, 3(1), 1-13.
  • Soylu, Y., & Soylu, C. (2006). Matematik derslerinde başarıya giden yolda problem çözmenin rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 97-111.
  • Sperling, R. A., Howard, B. C. Miller, L. A., & Murphy, C. (2002). Measures of children’s knowledge and regulation of cognition. Contemporary Educational Psychology, 27, 51-79.
  • Swings, S. & Peterson, P. (1988). Elaborative and integrative thought processes in mathematics learning. Journal of Educational Psychology, 80(1), 54-66.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Allyn & Bacon/Pearson Education, Boston.
  • Ulu, M., Tertemiz, N., & Peker, M. (2016). Okuduğunu anlama ve problem çözme stratejileri eğitiminin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin rutin olmayan problem çözme başarısına etkisi. Afyon Kocatepe University, Journal of Social Sciences, 18(2).
  • Wong, K. Y. (2007). Metacognitive awareness of problem solving among primary and secondary school students. Proceedings of the Redesigning pedagogy: culture, knowledge and understanding conference, Singapore.
  • Wood, R.E. & Bandura, A. (1989). Impact of conceptions of ability on self regulatory mechanisms and complex decision making. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 407-415.
  • Yıldırım, S. & Ersözlü, Z.N. (2013). The relationship between students’ metacognitive awareness and their solutions to similar types of mathematical problems. Eurosia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 9(4): 411–415.
  • Yılmaz, S. (2019). İlkokul matematik dersinde problem çözme becerisinin kazandırılmasında oyunla öğretim yöntemi kullanılmasının tutum ve başarıya etkisi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Giresun Üniversitesi, Giresun.
  • Yılmaz, H. (2020). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin akıcı okuma düzeyi ile okuduğunu anlama ve rutin olmayan problem çözme başarısı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Yoğurtçu, K. (2013). The impact of self-efficacy perception on reading comprehension on academic achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 70, 375-386.
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tayfun Bayraktar

Özlem Özçakır Sümen 0000-0002-5140-4510

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 69

Kaynak Göster

APA Bayraktar, T., & Özçakır Sümen, Ö. (2024). DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUĞUNU ANLAMA ÖZ YETERLİLİK ALGILARI, ÜST BİLİŞSEL FARKINDALIKLARI VE PROBLEM ÇÖZME BAŞARILARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(69), 132-152. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1351197