Problem çözme, öğrencilerin okulda, günlük hayatta ve gelecekteki iş hayatlarında mutlu ve başarılı olabilmeleri için sahip olmaları gereken önemli bir 21. yüzyıl becerisidir. Bu çalışma dördüncü sınıf öğrencilerinin problem çözme becerilerinin okuduğunu anlama öz yeterlilik algıları ve üst bilişsel farkındalıkları ile ilişkilerini incelenmek amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırma 2022-2023 eğitim-öğretim yılında yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi basit seçkisiz örneklemle belirlenen farklı devlet okullarında öğrenim gören 245 dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçları Problem Çözme Başarı Testi, Okuduğunu Anlama Öz Yeterlilik Algısı Ölçeği ve Üst Bilişsel Farkındalık Ölçeğidir. Veri analizinde betimsel istatistikler, ANOVA, çoklu regresyon ve Scheffe kullanılmıştır. Araştırma sonucunda dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama öz yeterlilik algıları ve üstbilişsel farkındalıklarının matematik başarılarına göre anlamlı olarak farklılaştığını ortaya çıkmıştır. Çoklu regresyon analizi sonuçları okuduğunu anlama öz yeterlilik algısı ile üst bilişsel farkındalığın birlikte problem çözme başarısındaki varyansın % 16’sını açıkladığını ortaya koymuştur. Ayrıca üst bilişsel farkındalığın okuduğunu anlama öz yeterlilik algısına göre problem çözme başarısı üzerinde daha etkili bir değişken olduğu bulunmuştur.
Dördüncü sınıf öğrencileri okuduğunu anlama öz yeterlilik algısı problem çözme becerisi üst bilişsel farkındalık
Problem-solving is an important 21st-century skill that students should have in order to be happy and successful in school, daily life, and future business life. This study was conducted to examine the relationship between fourth-grade students' problem-solving skills, reading comprehension self-efficacy perceptions, and metacognitive awareness. The model of the research is correlational survey and it was carried out in the 2022-2023 academic year. The sample of the study consists of 245 fourth-grade students studying at different public schools, determined by simple random sampling. Data collection tools of the research are Problem Solving Achievement Test, The Scale of Belief Self-Efficiency Reading Comprehension, and The Metacognitive Awareness Inventory for Children. Descriptive statistics, ANOVA, multiple regression, and Scheffe analyses were used in the data analysis. As a result of the research, it was found that the reading comprehension self-efficacy perceptions and metacognitive awareness of the fourth-grade students differed significantly according to their mathematics achievement. Multiple regression analysis results revealed that reading comprehension self-efficacy perceptions and metacognitive awareness together explained 16% of the variance in problem-solving success. In addition, metacognitive awareness was found to be a more effective variable on problem solving success than reading comprehension self-efficacy perception.
Fourth-grade students reading comprehension self-efficacy beliefs problem-solving skills metacognitive awareness
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 69 |