Abstract
In this research, it was aimed to reveal the effect of alternative activities on finding the main idea on the learning of 4th grade students studying in disadvantaged primary schools and to determine student opinions about these activities. In this research, which was carried out with a mixed research method, experimental method, document review and interview techniques were used. The data were obtained from experimental studies, interviews and documents with 32 primary school students (16 experimental and 16 control groups). In analyzing quantitative data, Wilcoxon Signed Rank test, t test; Content analysis method was used to analyze qualitative data. Although the alternative activities aimed at finding the main idea applied to the experimental group in the research had a significant effect on the experimental group, the traditional teaching applied to the control group did not have a significant effect. In addition, according to the opinions received from the students, it was revealed that the students had difficulty in finding the main idea as a result of the texts being long and the texts not being remembered by the students. Suggestions were made that the texts in the textbooks should be shorter, designed in a way that would attract the attention of students, and that teachers should be provided with in-service training.
Main idea reading comprehension disadvantaged primary school primary school student
ABu araştırmada ana fikir bulma kazanımı hakkında yapılan alternatif etkinliklerin, dezavantajlı ilkokulda öğrenim gören 4. sınıf öğrencilerinin öğrenmelerine etkisini ortaya çıkarmak ve bu etkinliklere dönük öğrenci görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Karma araştırma yöntemiyle gerçekleştirilen bu araştırmada deneysel yöntem, doküman incelemesi ve görüşme tekniği kullanılmıştır. Veriler 32 ilkokul öğrencisiyle (16 deney 16 kontrol grubu) yapılan deneysel çalışma ve görüşme ve belgelerden elde edilmiştir. Nicel verilerin çözümlenmesinde Wilcoxon İşaretli Sıralar testi, t testi; nitel verilerin çözümlenmesinde ise içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada deney grubuna uygulanan ana fikri bulmaya yönelik alternatif etkinliklerin deney grubu üzerinde anlamlı bir etki etkisi olmasına karşın kontrol grubunda uygulanan geleneksel öğretimin anlamlı bir etki yaratmamıştır. Ayrıca öğrencilerden alınan görüşler doğrultusunda öğrencilerin metni anlayamaması, metinlerin uzun oluşu ve metinlerin öğrencilerin aklında kalmaması sonucu ana fikir bulmakta zorlandıkları sonucu ortaya çıkmıştır. Ders kitaplarındaki metinlerin daha kısa olması, öğrencilerin ilgisini çekecek biçimde tasarlanması ve öğretmenlere hizmet içi eğitim verilmesi yönünde önerilerde bulunulmuştur.
Ana fikir okuduğunu anlama dezavantajlı ilkokul ilkokul öğrencisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğretim Tasarımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 73 |