Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Beşinci sınıf öğrencilerinin girişimcilik becerilerinin fen bilimleri dersi kapsamında farklı değişkenler açısından incelenmesi

Yıl 2025, Sayı: 76, 233 - 253, 31.10.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1529287

Öz

Bu araştırma beşinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi kapsamında girişimcilik becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmaya yaşadığı bölge şehir merkezi olan 50, köy olan 50 olmak üzere toplam 100 beşinci sınıf öğrencisi istekli olarak katılmıştır. İlişkisel tarama yöntemi ile yürütülen bu araştırmada veri toplamak amacıyla 14 adet açık uçlu sorudan oluşan girişimcilik becerisi testi kullanılmıştır. Sorular tasarlanırken canlılar ve hayat ünitesi kapsamında ortaokul fen bilimleri dersi girişimcilik becerisi göstergeleri dikkate alınmıştır. Test, yörenin yemek kültürü düşünülerek turşuculuk iş fikri kapsamında geliştirilmiştir. Araştırmada nitel veriler elde edilmiş, elde edilen veriler sayısallaştırılmıştır. Araştırma sorusu kapsamında değişkenler arasında iki gruplu (cinsiyet, yaşadığı bölge, babanın girişimci olup olmaması, girişimcilik ortamında bulunma) karşılaştırmalar için Mann Whitney U-testi, üç gruplu (fen bilimleri dersi not ortalaması, anne-baba mezuniyeti, kardeş sırası) karşılaştırmalar için Kruskal Wallis H-testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda beşinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersi kapsamında girişimcilik becerilerinin düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin girişimcilik becerilerini; cinsiyetleri ve fen bilimleri dersi not ortalamaları etkilemiştir. Yaşadıkları yer, anne ve babalarının mezuniyet durumları, babanın girişimci olup olmaması, kardeş sırası ve girişimcilik ortamında bulunmaları etkilememiştir. Araştırma sonuçlarından hareketle fen bilimleri öğretmenlerine yürüttükleri etkinliklerde öğrencilerinin yaşadıkları bölgenin özelliklerini dikkate almaları ve girişimcilik becerisi odaklı bütünleştirilmiş beceri öğretimi sürecini benimsemeleri önerilebilir.

Kaynakça

  • Altay, N. (2020). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının beceriler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 276-297. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.805054
  • Arasti, Z., Falavarjani, M. K., & Imanipour, N. (2012). A study of teaching methods in entrepreneurship education for graduate students. Higher Education Studies, 2(1), 2-10. https://doi.org/10.5539/hes.v2n1p2
  • Armut, B., & Kılınç, M. (2018). 4. sınıf sosyal bilgiler öğretmenliği adaylarının girişimcilik becerisi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 4(1), 39-56. https://doi.org/10.32570/ijofe.409858
  • Avcı Daş, S. F., Ezberci Çevik, E., & Büyük, U. (2022). 8. sınıf öğrencilerinin girişimcilik beceri düzeylerinin incelenmesi. Pearson Journal, 7(21), 134-147. https://doi.org/10.46872/pj.589
  • Avcı, Ö. (2018). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının öğrencilerin girişimcilik becerisi ve akademik başarısı üzerine etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Kırıkkale Üniversitesi
  • Avcı, Ö. Çelik, H., & Bayram, K. (2022). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının ortaokul öğrencilerin elektrik ünitesindeki başarısı ve girişimcilik becerisi üzerinde etkisi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(3), 278-297. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fmgted/issue/72834/1123088
  • Aydemir, M., & Adamaz, K. (2017). Ortaokul sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki kazanım ve etkinliklerin ortak ve derse özgü beceriler açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 3(2), 37-59. https://doi.org/10.32570/ijofe.342445
  • Bakırcı, H. (2022). Fen Bilimlerinde Girişimciliğin Önemi. A. Kirman Bilgin (Ed.), Fen Bilimlerinde Girişimcilik Eğitimi içinde (s. 9-39). Efe Akademi Yayınları.
  • Barot, H. (2015). Entrepreneurship a key to success. The International Journal of Business and Management, 3(1), 163-165.
  • Barutçu, E., & İrmiş, A. (2012). Öğrencilerin kendilerini girişimci bir kişiliğe sahip görmelerini ve iş kurma niyetlerini etkileyen faktörler: Bir alan araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2), 1-25. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/30405
  • Basu, A., & Altinay, E. (2002). The interaction between culture and entrepreneurship in London's immigrant businesses. International Small Business Journal, 20(4), 371-393. https://doi.org/10.1177/0266242602204001
  • Bayram, K., & Çelik, H. (2022). Öğretmen adaylarının girişimcilik konu alan bilgileri ve teknopark algılarındaki değişim: Teknopark ziyareti. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 697-732. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1104815
  • Bektaş, O., & Vurgun, F. (2019). Altıncı sınıf öğrencilerinin Fen’e yönelik girişimcilik becerilerinin belirlenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 2(2), 60-78. https://dergipark.org.tr/en/pub/fmgted/issue/50283/583832
  • Benli, A., & Cerev, G. (2018). The impact of entrepreneurship training on the entrepreneurial tendency of university students: A research on Fırat University faculty of economics and administrative sciences students. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 13(1), 13-23. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/631845
  • Beugelsdijk, S. (2007). Entrepreneurial culture, regional innovativeness and economic growth. Journal of Evolutionary Economics, 17(2), 187-210. https://doi.org/10.1007/s00191-006-0048-y
  • Bolaji, O. A. (2012). Intergrating enterpreneurship education into science education: Science teachers perspectives. Journal of Science, Technology, Mathematics and Education, 8(3), 181-187. https://journal.futminna.edu.ng/index.php/jostmed/issue/view/108/457
  • Brüne, N., & Lutz, E. (2020). The effect of entrepreneurship education in schools on entrepreneurial outcomes: a systematic review. Management Review Quarterly, 70(2), 275-305. https://doi.org/10.1007/s11301-019-00168-3
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cardella, G. M., Acs, Z. J., & Audretsch, D. B. (2020). Entrepreneurship and family role: a systematic review of the literature. Frontiers in Psychology, 10, 2939. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02939
  • Carr, J. C., & Sequeira, J. M. (2007). Prior family business exposure as intergenerational influence and entrepreneurial intent: A theory of planned behavior approach. Journal of business research, 60(10), 1090-1098. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2006.12.016
  • Chauhan, S., Chauhan, K., Singh, S., Mahlawat, S., Kumar, V., & Singh, S. (2024). Analyzing family support mediating role between motivational factors and sustainable entrepreneurial intentions: A study on university students. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 3(3), 100076. https://doi.org/10.1016/j.stae.2024.100076
  • Contreras-Barraza, N., Espinosa-Cristia, J. F., Salazar-Sepulveda, G., & Vega-Muñoz, A. (2021). Entrepreneurial intention: A gender study in business and economics students from Chile. Sustainability, 13(9), 4693. https://doi.org/10.3390/su13094693
  • Çelik, A., İnce, M., & Bozyiğit, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyetlerini etkileyen ailesel faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/185133
  • Çelik, Y. (2021). Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan bazı becerilerin kazandırılmasına yönelik öğretmen görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 733-765. https://doi.org/10.33711/yyuefd.919620
  • Deger, T., Inaltekin, T., & Bilgin, A. K. (2023). Investigating the effectiveness of life skills training guide on pre-service science teachers’ development of professional knowledge regarding entrepreneurship skills. Science Insights Education Frontiers, 15(2), 2325-2353. https://doi.org/10.15354/sief.23.or221
  • Deveci, İ. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen tabanlı girişimcilik eğilimlerinin incelenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 1(1), 19 47. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/579650
  • Deveci, İ., Zengin, M. N., & Çepni, S. (2015). Fen tabanlı girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 14(27), 59-80. https://research.ebsco.com/c/f57n4n/viewer/pdf/crknb4sqxj
  • Diandra, D., & Azmy, A. (2020). Understanding definition of entrepreneurship. International Journal of Management, Accounting and Economics, 7(5), 235-241.
  • Eroğlu, S., & Deveci, H. (2021). Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik düzeyleri ile girişimcilik becerisinin sosyal bilgiler dersinde kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1190–1211. https://doi.org/10.24315/tred.784710
  • Eroğlu, S., Deveci, H., & Bayır, Ö. G. (2020). Ortaokul öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeği’nin geliştirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(4), 1204-1224. https://doi.org/10.30703/cije.696086
  • Escolar-Llamazares, M. C., Luis-Rico, I., de la Torre-Cruz, T., Herrero, Á., Jiménez, A., Palmero-Cámara, C., & Jiménez- Eguizábal, A. (2019). The socio-educational, psychological and family-related antecedents of entrepreneurial intentions among Spanish Youth. Sustainability, 11(5), 1252. https://doi.org/10.3390/su11051252
  • Estrin, S., & Mickiewicz, T. (2011). Institutions and female entrepreneurship. Small Business Economics, 37, 397-415. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9373-0
  • Freire-Gibb, L. C., & Nielsen, K. (2014). Entrepreneurship within urban and rural areas. Individual creativity and social network. Regional Studies, 48(01), 139-153. https://doi.org/10.1080/00343404.2013.808322
  • Gedeon, S. (2010). What is entrepreneurship. Entrepreneurial Practice Review, 1(3), 16-35.
  • Genç, M. O., Çelik, H., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Sekizinci sınıf fen bilimleri ders kitabı etkinliklerinin girişimcilik becerileri açısından değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 374-389. https://doi.org/10.30855/gjes.2023.09.03.007
  • Gerring, J. (2017). Qualitative methods. Annual Review of Political Science, 20, 15-36. https://doi.org/10.1146/annurev-polisci-092415-024158
  • Godany, Z., Machová, R., Mura, L., & Zsigmond, T. (2021). Entrepreneurship motivation in the 21st century in terms of pull and push factors. TEM Journal, 10(1), 334. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=935914
  • Gürbüz, G. T., & Aydin, M. (2023). The views of secondary school students on entrepreneurship-assisted science course. International Education Studies, 16(1), 78-93. https://doi.org/10.5539/ies.v16n1p78
  • Hartati, A. S., & Gusaptono, H. (2010). The role of life skills training on self-efficacy, self esteem, life interest, and role behavior for unemployed youth. Global Journal of Management and Business Research. 10(1), 132-139. https://core.ac.uk/download/pdf/229042105.pdf
  • Hassi, A. (2016). Effectiveness of early entrepreneurship education at the primary school level: Evidence from a field research in Morocco. Citizenship, Social and Economics Education, 15(2), 83-103. https://doi.org/10.1177/2047173416650448
  • Herdjiono, I., Puspa, Y. H., Maulany, G., & Aldy, E. (2017). The factors affecting entrepreneurship intention. International Journal of Entrepreneurial Knowledge 5(2), 5-15. https://doi.org/10.1515/ijek-2017-0007
  • Hoang, G., Le, T. T. T., Tran, A. K. T., & Du, T. (2020). Entrepreneurship education and entrepreneurial intentions of university students in Vietnam: The mediating roles of self-efficacy and learning orientation. Education Training, 63(1), 115-133. https://doi.org/10.1108/ET-05-2020-0142
  • Huber, L. R., Sloof, R., & Van Praag, M. (2014). The effect of early entrepreneurship education: Evidence from a field experiment. European Economic Review, 72, 76 - 97. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2014.09.002
  • Jansen, H. (2010). The logic of qualitative survey research and its position in the field of social research methods. In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research. 11(2). https://www.qualitative research.net/index.php/fqs/article/view/1450
  • Jones, C., & English, J. (2004). A contemporary approach to entrepreneurship education. Education Training, 46(8/9), 416-423. https://doi.org/10.1108/00400910410569533
  • Kah, S., O’Brien, S., Kok, S., & Gallagher, E. (2022). Entrepreneurial motivations, opportunities, and challenges: an international perspective. Journal of African Business, 23(2), 380-399. https://doi.org/10.1080/15228916.2020.1838835
  • Karademir, E., Balbağ, M. Z., & Çemrek, F. (2018). Öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 177-200. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/584632
  • Karakılçık, N., & Uçar, S. (2022). Bazı temel girişimcilik becerilerinin okul dışı öğrenme ortamlarında gelişiminin betimlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 221-234. https://doi.org/10.24315/tred.886096
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (20. bs.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Khuong, M. N., & An, N. H. (2016). The factors affecting entrepreneurial intention of the students of Vietnam national university a mediation analysis of perception toward entrepreneurship. Journal of Economics, Business and Management, 4(2), 104-111. https://www.joebm.com/vol4/375-ET00036.pdf
  • Kirman Bilgin, A. (2024). Fen bilimleri öğretiminde yaşam becerileri. İçinde M. Ergün (Ed.), Fen öğretimi II (s. 53–79). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kirman Bilgin, A. (Ed.). (2019). Fen bilimlerinde yaşam becerileri eğitimi. Pegem Akademi.
  • Kirman Bilgin, A. (Ed.). (2022). Fen bilimlerinde girişimcilik eğitimi ve 5., 6., 7., 8. sınıf bütünleştirilmiş örnek etkinlikler. Efe Akademi Yayınları.
  • Kirman Bilgin, A., & İnaltekin, T. (2022). Investigating the effectiveness of integrated entrepreneurship education. Education & Science, 47(210), 139-160. https://doi.org/10.15390/EB.2022.10888
  • Kirman Bilgin, A., Kala, N., İnaltekin, T., Er Nas, S., İpek Akbulut, H., Şenel Çoruhlu, T., & Yerdelen, S. (2023). Investigation of science educators' life skills gaining processes and suggestions. Journal of Faculty of Educational Sciences, 56(1), 1-55. https://doi.org/10.30964/auebfd.849092
  • Kuckertz, A., Kollmann, T., Krell, P., & Stöckmann, C. (2017). Understanding, differentiating, and measuring opportunity recognition and opportunity exploitation. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 23(1), 78-97. https://doi.org/10.1108/IJEBR-12-2015-0290
  • Kurt, U., & Bayar, M. F. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik öz yeterlik ve girişimcilik düzeylerinin demografik faktörler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(2), 1141-1162. https://doi.org/10.14812/cuefd.560176
  • Lajçi, R., Berisha, G., & Krasniqi, B. (2022). Intrapreneurs are laterborns: exploring the effects of birth order on managers’ entrepreneurial ıntentions and risk taking. International Review of Entrepreneurship, 20(4), 561-584.
  • Meyer, N., & De Jongh, J. (2018). The importance of entrepreneurship as a contributing factor to economic growth and development: The case of selected European countries. Journal of Economics and Behavioral Studies, 10(4), 287-299. https://doi.org/10.22610/jebs.v10i4(J).2428
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage. Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli. MEB Yayınları.
  • Ortaakarsu, F., & Can, Ş. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen tabanlı girişimcilik eğilimlerinin araştırılması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 361-369. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/907140
  • Otache, I., Edopkolor, J. E., & Okolie, U. C. (2021). Entrepreneurial self-confidence, perceived desirability and feasibility of hospitality business and entrepreneurial intentions of hospitality management technology students. The International Journal of Management Education, 19(2), 100507. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9373-0
  • Petridou, E., Sarri, A., & Kyrgidou, L. P. (2009). Entrepreneurship education in higher educational institutions: the gender dimension. Gender in Management: An International Journal, 24(4), 286-309. https://doi.org/10.1108/17542410910961569
  • Polat, H. (2018). Analyzing entrepreneurship skill levels of the 3rd grade primary school students in life sciences course based on different variables. International Education Studies, 11(4), 63-73. https://doi.org/10.5539/ies.v11n4p63
  • Rauch, A., & Hulsink, W. (2015). Putting entrepreneurship education where the intention to act lies: An investigation into the impact of entrepreneurship education on entrepreneurial behavior. Academy of Management Learning & Education, 14(2), 187-204. https://doi.org/10.5465/amle.2012.0293
  • Raza, S. A., Qazi, W., & Shah, N. (2018). Factors affecting the motivation and intention to become an entrepreneur among business university students. International Journal of Knowledge and Learning, 12(3), 221-241. https://doi.org/10.1504/IJKL.2018.092315
  • Ruskovaara, E., & Pihkala, T. (2015). Entrepreneurship education in schools: empirical evidence on the teacher's role. The Journal of Educational Research, 108(3), 236-249. https://doi.org/10.1080/00220671.2013.878301
  • Sadera, J. M., Macaspac, D. A. S., & Bueno, D. C. (2019). Entrepreneurial skills of women in the rural communities. Institutional Multidisciplinary Research and Development Journal, 2, 142–150. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.30263.57767
  • Samanci, B., Inaltekin, T., & Bilgin, A. K. (2020). Identifying the Prospective Science Teachers' Understanding towards Entrepreneurial Skills. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(4), 699-726. https://doi.org/10.18844/cjes.v%vi%i.5052
  • Schoon, I., & Duckworth, K. (2012). Who becomes an entrepreneur? Early life experiences as predictors of entrepreneurship. Developmental Psychology, 48(6), 1719-1726. https://doi.org/10.1037/a0029168
  • Solomon, G. (2007). An examination of entrepreneurship education in the united states. Journal of Small Business and Enterprise Development, 14(2), 168-182. https://doi.org/10.1108/14626000710746637
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 53-72. https://doi.org/10.30855/gjes.2023.09.01.003
  • Staniewski, M. W., Awruk, K., & Leonardi, G. (2023). Entrepreneur's family communication questionnaire-psychometric properties of the tool. Technological Forecasting and Social Change, 190, 122418. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122418
  • Suzanti, L. & Maesaroh, S. (2017). Entrepreneurship learning for early childhood. In Proceedings of the 2nd International Conference on Economic Education and Entrepreneurship (ICEEE 2017), Iceee (pp. 403-410).
  • Şentürk, Y. (2023). Girişimcilik Becerisi Kazandırma Sürecini Etkileyen Bazı Değişkenler Hakkında Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 6(1), 1-33. https://doi.org/10.47477/ubed.1134114
  • Turker, D. & Selcuk, S. S. (2009). Which factors affect entrepreneurial intention of university students? Journal of European Industrial Training, 33(2), 142-159. https://doi.org/10.1108/03090590910939049
  • Urbano, D., Aparicio, S., & Querol, V. (2016). Social progress orientation and innovative entrepreneurship: an international analysis. Journal of Evolutionary Economics, 26, 1033-1066. https://doi.org/10.1007/s00191-016-0485-1
  • Valencia-Arias, A., Arango-Botero, D., & Sánchez-Torres, J. A. (2022). Promoting entrepreneurship based on university students' perceptions of entrepreneurial attitude, university environment, entrepreneurial culture and entrepreneurial training. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 12(2), 328-345. https://doi.org/10.1108/HESWBL-07-2020-0169
  • Van Praag, C. M., & Versloot, P. H. (2007). What is the value of entrepreneurship? A review of recent research. Small Business Economics, 29(4), 351-382. https://doi.org/10.1007/s11187-007-9074-x
  • Von Graevenitz, G., Harhoff, D., & Weber, R. (2010). The effects of entrepreneurship education. Journal of Economic Behavior & Organization, 76(1), 90-112. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2010.02.015
  • Wang, T., Wang, Y., & Mu, W. (2022). The effect of birth order on entrepreneurship: evidence from China. Entrepreneurship & Regional Development, 34(1-2), 179-208. https://doi.org/10.1080/08985626.2022.2047796

Examination of the entrepreneurial skills of fifth grade students in terms of different variables within the scope of science class

Yıl 2025, Sayı: 76, 233 - 253, 31.10.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1529287

Öz

The present study aims to examine the entrepreneurial skills of fifth grade students in terms of different variables within the scope of science class. A total of 100 fifth grade students, 50 of whom were residing in the city center and 50 in rural areas, voluntarily participated in the study. In the study, which was conducted using the correlational survey method, an entrepreneurial skill test consisting of 14 open-ended questions was used to collect data. While designing the questions, the indicators of entrepreneurial skills in the middle school science course within the scope of the living things and life unit were taken into consideration. The test was developed in the context of pickling business ideas considering the food culture of the region. Within the scope of the research question, the Mann Whitney U-test was used for two-group comparisons between variables (gender, region of residence, whether the participant's father is an entrepreneur or not, presence in an entrepreneurial environment) and the Kruskal Wallis H-test was used for three-group comparisons (science course grade point average, parents' graduation, order of siblings). Based on the findings, it was concluded that the fifth-grade students had low entrepreneurial skills within the scope of science class. The entrepreneurship skills of the students were affected by their gender and science course grade point average. Their place of residence, graduation status of their parents, whether their father was an entrepreneur or not, order of siblings and presence in an entrepreneurial environment did not affect them.

Kaynakça

  • Altay, N. (2020). Ortaokul sosyal bilgiler ders kitaplarının beceriler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 276-297. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.805054
  • Arasti, Z., Falavarjani, M. K., & Imanipour, N. (2012). A study of teaching methods in entrepreneurship education for graduate students. Higher Education Studies, 2(1), 2-10. https://doi.org/10.5539/hes.v2n1p2
  • Armut, B., & Kılınç, M. (2018). 4. sınıf sosyal bilgiler öğretmenliği adaylarının girişimcilik becerisi düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 4(1), 39-56. https://doi.org/10.32570/ijofe.409858
  • Avcı Daş, S. F., Ezberci Çevik, E., & Büyük, U. (2022). 8. sınıf öğrencilerinin girişimcilik beceri düzeylerinin incelenmesi. Pearson Journal, 7(21), 134-147. https://doi.org/10.46872/pj.589
  • Avcı, Ö. (2018). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının öğrencilerin girişimcilik becerisi ve akademik başarısı üzerine etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Kırıkkale Üniversitesi
  • Avcı, Ö. Çelik, H., & Bayram, K. (2022). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının ortaokul öğrencilerin elektrik ünitesindeki başarısı ve girişimcilik becerisi üzerinde etkisi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 5(3), 278-297. https://dergipark.org.tr/tr/pub/fmgted/issue/72834/1123088
  • Aydemir, M., & Adamaz, K. (2017). Ortaokul sosyal bilgiler dersi öğretim programındaki kazanım ve etkinliklerin ortak ve derse özgü beceriler açısından incelenmesi. International Journal of Field Education, 3(2), 37-59. https://doi.org/10.32570/ijofe.342445
  • Bakırcı, H. (2022). Fen Bilimlerinde Girişimciliğin Önemi. A. Kirman Bilgin (Ed.), Fen Bilimlerinde Girişimcilik Eğitimi içinde (s. 9-39). Efe Akademi Yayınları.
  • Barot, H. (2015). Entrepreneurship a key to success. The International Journal of Business and Management, 3(1), 163-165.
  • Barutçu, E., & İrmiş, A. (2012). Öğrencilerin kendilerini girişimci bir kişiliğe sahip görmelerini ve iş kurma niyetlerini etkileyen faktörler: Bir alan araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2), 1-25. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/30405
  • Basu, A., & Altinay, E. (2002). The interaction between culture and entrepreneurship in London's immigrant businesses. International Small Business Journal, 20(4), 371-393. https://doi.org/10.1177/0266242602204001
  • Bayram, K., & Çelik, H. (2022). Öğretmen adaylarının girişimcilik konu alan bilgileri ve teknopark algılarındaki değişim: Teknopark ziyareti. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 697-732. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1104815
  • Bektaş, O., & Vurgun, F. (2019). Altıncı sınıf öğrencilerinin Fen’e yönelik girişimcilik becerilerinin belirlenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 2(2), 60-78. https://dergipark.org.tr/en/pub/fmgted/issue/50283/583832
  • Benli, A., & Cerev, G. (2018). The impact of entrepreneurship training on the entrepreneurial tendency of university students: A research on Fırat University faculty of economics and administrative sciences students. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 13(1), 13-23. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/631845
  • Beugelsdijk, S. (2007). Entrepreneurial culture, regional innovativeness and economic growth. Journal of Evolutionary Economics, 17(2), 187-210. https://doi.org/10.1007/s00191-006-0048-y
  • Bolaji, O. A. (2012). Intergrating enterpreneurship education into science education: Science teachers perspectives. Journal of Science, Technology, Mathematics and Education, 8(3), 181-187. https://journal.futminna.edu.ng/index.php/jostmed/issue/view/108/457
  • Brüne, N., & Lutz, E. (2020). The effect of entrepreneurship education in schools on entrepreneurial outcomes: a systematic review. Management Review Quarterly, 70(2), 275-305. https://doi.org/10.1007/s11301-019-00168-3
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Pegem Akademi.
  • Cardella, G. M., Acs, Z. J., & Audretsch, D. B. (2020). Entrepreneurship and family role: a systematic review of the literature. Frontiers in Psychology, 10, 2939. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02939
  • Carr, J. C., & Sequeira, J. M. (2007). Prior family business exposure as intergenerational influence and entrepreneurial intent: A theory of planned behavior approach. Journal of business research, 60(10), 1090-1098. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2006.12.016
  • Chauhan, S., Chauhan, K., Singh, S., Mahlawat, S., Kumar, V., & Singh, S. (2024). Analyzing family support mediating role between motivational factors and sustainable entrepreneurial intentions: A study on university students. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 3(3), 100076. https://doi.org/10.1016/j.stae.2024.100076
  • Contreras-Barraza, N., Espinosa-Cristia, J. F., Salazar-Sepulveda, G., & Vega-Muñoz, A. (2021). Entrepreneurial intention: A gender study in business and economics students from Chile. Sustainability, 13(9), 4693. https://doi.org/10.3390/su13094693
  • Çelik, A., İnce, M., & Bozyiğit, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyetlerini etkileyen ailesel faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/185133
  • Çelik, Y. (2021). Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan bazı becerilerin kazandırılmasına yönelik öğretmen görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 733-765. https://doi.org/10.33711/yyuefd.919620
  • Deger, T., Inaltekin, T., & Bilgin, A. K. (2023). Investigating the effectiveness of life skills training guide on pre-service science teachers’ development of professional knowledge regarding entrepreneurship skills. Science Insights Education Frontiers, 15(2), 2325-2353. https://doi.org/10.15354/sief.23.or221
  • Deveci, İ. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen tabanlı girişimcilik eğilimlerinin incelenmesi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 1(1), 19 47. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/579650
  • Deveci, İ., Zengin, M. N., & Çepni, S. (2015). Fen tabanlı girişimcilik eğitimi modüllerinin geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Journal of Educational Sciences & Practices, 14(27), 59-80. https://research.ebsco.com/c/f57n4n/viewer/pdf/crknb4sqxj
  • Diandra, D., & Azmy, A. (2020). Understanding definition of entrepreneurship. International Journal of Management, Accounting and Economics, 7(5), 235-241.
  • Eroğlu, S., & Deveci, H. (2021). Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik düzeyleri ile girişimcilik becerisinin sosyal bilgiler dersinde kazandırılmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1190–1211. https://doi.org/10.24315/tred.784710
  • Eroğlu, S., Deveci, H., & Bayır, Ö. G. (2020). Ortaokul öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeği’nin geliştirilmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(4), 1204-1224. https://doi.org/10.30703/cije.696086
  • Escolar-Llamazares, M. C., Luis-Rico, I., de la Torre-Cruz, T., Herrero, Á., Jiménez, A., Palmero-Cámara, C., & Jiménez- Eguizábal, A. (2019). The socio-educational, psychological and family-related antecedents of entrepreneurial intentions among Spanish Youth. Sustainability, 11(5), 1252. https://doi.org/10.3390/su11051252
  • Estrin, S., & Mickiewicz, T. (2011). Institutions and female entrepreneurship. Small Business Economics, 37, 397-415. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9373-0
  • Freire-Gibb, L. C., & Nielsen, K. (2014). Entrepreneurship within urban and rural areas. Individual creativity and social network. Regional Studies, 48(01), 139-153. https://doi.org/10.1080/00343404.2013.808322
  • Gedeon, S. (2010). What is entrepreneurship. Entrepreneurial Practice Review, 1(3), 16-35.
  • Genç, M. O., Çelik, H., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Sekizinci sınıf fen bilimleri ders kitabı etkinliklerinin girişimcilik becerileri açısından değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 374-389. https://doi.org/10.30855/gjes.2023.09.03.007
  • Gerring, J. (2017). Qualitative methods. Annual Review of Political Science, 20, 15-36. https://doi.org/10.1146/annurev-polisci-092415-024158
  • Godany, Z., Machová, R., Mura, L., & Zsigmond, T. (2021). Entrepreneurship motivation in the 21st century in terms of pull and push factors. TEM Journal, 10(1), 334. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=935914
  • Gürbüz, G. T., & Aydin, M. (2023). The views of secondary school students on entrepreneurship-assisted science course. International Education Studies, 16(1), 78-93. https://doi.org/10.5539/ies.v16n1p78
  • Hartati, A. S., & Gusaptono, H. (2010). The role of life skills training on self-efficacy, self esteem, life interest, and role behavior for unemployed youth. Global Journal of Management and Business Research. 10(1), 132-139. https://core.ac.uk/download/pdf/229042105.pdf
  • Hassi, A. (2016). Effectiveness of early entrepreneurship education at the primary school level: Evidence from a field research in Morocco. Citizenship, Social and Economics Education, 15(2), 83-103. https://doi.org/10.1177/2047173416650448
  • Herdjiono, I., Puspa, Y. H., Maulany, G., & Aldy, E. (2017). The factors affecting entrepreneurship intention. International Journal of Entrepreneurial Knowledge 5(2), 5-15. https://doi.org/10.1515/ijek-2017-0007
  • Hoang, G., Le, T. T. T., Tran, A. K. T., & Du, T. (2020). Entrepreneurship education and entrepreneurial intentions of university students in Vietnam: The mediating roles of self-efficacy and learning orientation. Education Training, 63(1), 115-133. https://doi.org/10.1108/ET-05-2020-0142
  • Huber, L. R., Sloof, R., & Van Praag, M. (2014). The effect of early entrepreneurship education: Evidence from a field experiment. European Economic Review, 72, 76 - 97. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2014.09.002
  • Jansen, H. (2010). The logic of qualitative survey research and its position in the field of social research methods. In Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research. 11(2). https://www.qualitative research.net/index.php/fqs/article/view/1450
  • Jones, C., & English, J. (2004). A contemporary approach to entrepreneurship education. Education Training, 46(8/9), 416-423. https://doi.org/10.1108/00400910410569533
  • Kah, S., O’Brien, S., Kok, S., & Gallagher, E. (2022). Entrepreneurial motivations, opportunities, and challenges: an international perspective. Journal of African Business, 23(2), 380-399. https://doi.org/10.1080/15228916.2020.1838835
  • Karademir, E., Balbağ, M. Z., & Çemrek, F. (2018). Öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 177-200. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/584632
  • Karakılçık, N., & Uçar, S. (2022). Bazı temel girişimcilik becerilerinin okul dışı öğrenme ortamlarında gelişiminin betimlenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 12(1), 221-234. https://doi.org/10.24315/tred.886096
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (20. bs.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Khuong, M. N., & An, N. H. (2016). The factors affecting entrepreneurial intention of the students of Vietnam national university a mediation analysis of perception toward entrepreneurship. Journal of Economics, Business and Management, 4(2), 104-111. https://www.joebm.com/vol4/375-ET00036.pdf
  • Kirman Bilgin, A. (2024). Fen bilimleri öğretiminde yaşam becerileri. İçinde M. Ergün (Ed.), Fen öğretimi II (s. 53–79). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kirman Bilgin, A. (Ed.). (2019). Fen bilimlerinde yaşam becerileri eğitimi. Pegem Akademi.
  • Kirman Bilgin, A. (Ed.). (2022). Fen bilimlerinde girişimcilik eğitimi ve 5., 6., 7., 8. sınıf bütünleştirilmiş örnek etkinlikler. Efe Akademi Yayınları.
  • Kirman Bilgin, A., & İnaltekin, T. (2022). Investigating the effectiveness of integrated entrepreneurship education. Education & Science, 47(210), 139-160. https://doi.org/10.15390/EB.2022.10888
  • Kirman Bilgin, A., Kala, N., İnaltekin, T., Er Nas, S., İpek Akbulut, H., Şenel Çoruhlu, T., & Yerdelen, S. (2023). Investigation of science educators' life skills gaining processes and suggestions. Journal of Faculty of Educational Sciences, 56(1), 1-55. https://doi.org/10.30964/auebfd.849092
  • Kuckertz, A., Kollmann, T., Krell, P., & Stöckmann, C. (2017). Understanding, differentiating, and measuring opportunity recognition and opportunity exploitation. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 23(1), 78-97. https://doi.org/10.1108/IJEBR-12-2015-0290
  • Kurt, U., & Bayar, M. F. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmeye yönelik öz yeterlik ve girişimcilik düzeylerinin demografik faktörler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(2), 1141-1162. https://doi.org/10.14812/cuefd.560176
  • Lajçi, R., Berisha, G., & Krasniqi, B. (2022). Intrapreneurs are laterborns: exploring the effects of birth order on managers’ entrepreneurial ıntentions and risk taking. International Review of Entrepreneurship, 20(4), 561-584.
  • Meyer, N., & De Jongh, J. (2018). The importance of entrepreneurship as a contributing factor to economic growth and development: The case of selected European countries. Journal of Economics and Behavioral Studies, 10(4), 287-299. https://doi.org/10.22610/jebs.v10i4(J).2428
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage. Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2024). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli. MEB Yayınları.
  • Ortaakarsu, F., & Can, Ş. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen tabanlı girişimcilik eğilimlerinin araştırılması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 361-369. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/907140
  • Otache, I., Edopkolor, J. E., & Okolie, U. C. (2021). Entrepreneurial self-confidence, perceived desirability and feasibility of hospitality business and entrepreneurial intentions of hospitality management technology students. The International Journal of Management Education, 19(2), 100507. https://doi.org/10.1007/s11187-011-9373-0
  • Petridou, E., Sarri, A., & Kyrgidou, L. P. (2009). Entrepreneurship education in higher educational institutions: the gender dimension. Gender in Management: An International Journal, 24(4), 286-309. https://doi.org/10.1108/17542410910961569
  • Polat, H. (2018). Analyzing entrepreneurship skill levels of the 3rd grade primary school students in life sciences course based on different variables. International Education Studies, 11(4), 63-73. https://doi.org/10.5539/ies.v11n4p63
  • Rauch, A., & Hulsink, W. (2015). Putting entrepreneurship education where the intention to act lies: An investigation into the impact of entrepreneurship education on entrepreneurial behavior. Academy of Management Learning & Education, 14(2), 187-204. https://doi.org/10.5465/amle.2012.0293
  • Raza, S. A., Qazi, W., & Shah, N. (2018). Factors affecting the motivation and intention to become an entrepreneur among business university students. International Journal of Knowledge and Learning, 12(3), 221-241. https://doi.org/10.1504/IJKL.2018.092315
  • Ruskovaara, E., & Pihkala, T. (2015). Entrepreneurship education in schools: empirical evidence on the teacher's role. The Journal of Educational Research, 108(3), 236-249. https://doi.org/10.1080/00220671.2013.878301
  • Sadera, J. M., Macaspac, D. A. S., & Bueno, D. C. (2019). Entrepreneurial skills of women in the rural communities. Institutional Multidisciplinary Research and Development Journal, 2, 142–150. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.30263.57767
  • Samanci, B., Inaltekin, T., & Bilgin, A. K. (2020). Identifying the Prospective Science Teachers' Understanding towards Entrepreneurial Skills. Cypriot Journal of Educational Sciences, 15(4), 699-726. https://doi.org/10.18844/cjes.v%vi%i.5052
  • Schoon, I., & Duckworth, K. (2012). Who becomes an entrepreneur? Early life experiences as predictors of entrepreneurship. Developmental Psychology, 48(6), 1719-1726. https://doi.org/10.1037/a0029168
  • Solomon, G. (2007). An examination of entrepreneurship education in the united states. Journal of Small Business and Enterprise Development, 14(2), 168-182. https://doi.org/10.1108/14626000710746637
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, O. (2023). Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 53-72. https://doi.org/10.30855/gjes.2023.09.01.003
  • Staniewski, M. W., Awruk, K., & Leonardi, G. (2023). Entrepreneur's family communication questionnaire-psychometric properties of the tool. Technological Forecasting and Social Change, 190, 122418. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122418
  • Suzanti, L. & Maesaroh, S. (2017). Entrepreneurship learning for early childhood. In Proceedings of the 2nd International Conference on Economic Education and Entrepreneurship (ICEEE 2017), Iceee (pp. 403-410).
  • Şentürk, Y. (2023). Girişimcilik Becerisi Kazandırma Sürecini Etkileyen Bazı Değişkenler Hakkında Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 6(1), 1-33. https://doi.org/10.47477/ubed.1134114
  • Turker, D. & Selcuk, S. S. (2009). Which factors affect entrepreneurial intention of university students? Journal of European Industrial Training, 33(2), 142-159. https://doi.org/10.1108/03090590910939049
  • Urbano, D., Aparicio, S., & Querol, V. (2016). Social progress orientation and innovative entrepreneurship: an international analysis. Journal of Evolutionary Economics, 26, 1033-1066. https://doi.org/10.1007/s00191-016-0485-1
  • Valencia-Arias, A., Arango-Botero, D., & Sánchez-Torres, J. A. (2022). Promoting entrepreneurship based on university students' perceptions of entrepreneurial attitude, university environment, entrepreneurial culture and entrepreneurial training. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 12(2), 328-345. https://doi.org/10.1108/HESWBL-07-2020-0169
  • Van Praag, C. M., & Versloot, P. H. (2007). What is the value of entrepreneurship? A review of recent research. Small Business Economics, 29(4), 351-382. https://doi.org/10.1007/s11187-007-9074-x
  • Von Graevenitz, G., Harhoff, D., & Weber, R. (2010). The effects of entrepreneurship education. Journal of Economic Behavior & Organization, 76(1), 90-112. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2010.02.015
  • Wang, T., Wang, Y., & Mu, W. (2022). The effect of birth order on entrepreneurship: evidence from China. Entrepreneurship & Regional Development, 34(1-2), 179-208. https://doi.org/10.1080/08985626.2022.2047796
Toplam 81 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sibel Mutlu Yıldırım

Arzu Kirman Bilgin 0000-0002-5588-7353

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 6 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 31 Ekim 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 76

Kaynak Göster

APA Mutlu Yıldırım, S., & Kirman Bilgin, A. (2025). Beşinci sınıf öğrencilerinin girişimcilik becerilerinin fen bilimleri dersi kapsamında farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Education Faculty(76), 233-253. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1529287

   Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

33574