Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’ DE MESLEKİ YETERLİLİKLER SİSTEMİ VE SENDİKALAR - VOCATIONAL QUALIFICATIONS SYSTEM AND TRADE UNIONS IN TURKEY

Yıl 2017, , 15 - 43, 31.12.2017
https://doi.org/10.20875/makusobed.293237

Öz




İşçi ve işveren
sendikalarının eğitim kurumlarıyla işgücü piyasaları arasında köprü görevi
üstlenmesi, genel olarak eğitim istihdam ilişkisi ve özellikle mesleki eğitimin
amaçlarına ulaşabilmesi için son derece önemlidir. Eğitimin tüm kademelerinde
ve özellikle mesleki eğitim konusunda sosyal tarafların uzlaşması, ortak
çalışmalar yürütmesi çağdaş endüstri ilişkileri sisteminin temel
gerekliliklerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır.


Eğitim ve işgücü
piyasaları arasındaki bağlantıyı bilgi, beceri ve yeterliliklerin
belgelenmesine dayalı bir sistem olan mesleki yeterlilikler sistemi ile
sağlamak AB ve OECD ülkeleri gibi Türkiye’de de giderek önem kazanan bir
konudur. Bu alanda yapılan çalışmaların artması konu ile ilgili farkındalığı
arttırma bakımından önemli olduğu kadar sistemin etkin işlemesinde de olmazsa
olmaz bir unsurdur.


Bir mesleğin
başarıyla icra edilmesi için yapılması gereken görev ve işlemler, sahip
olunması gereken bilgi ve beceriler ile sergilenmesi gereken tutum ve
davranışları gösteren asgari normlar olarak tanımlanan meslek standartları,
Türkiye’de Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) tarafından geliştirilmektedir.
Meslek standartlarının işgücü piyasasında işverenler, işçi sendikaları ve
istihdam kurumları arasında bir anlaşmanın ürünü olarak ortaya çıkması ve
uygulama aşamasında da tüm tarafların sistemi sürdürme konusunda kararlı
olmaları gereklidir.




Bu çalışmada
Türkiye’de mesleki yeterlilikler sisteminin işlemesinde temel uygulayıcı kurum
olan MYK bünyesinde yürütülen yeterlilik ve standart oluşturma süreçlerinde
sendikaların ne ölçüde rol oynadıkları incelenmektedir.




Kaynakça

  • AKKÖK, F. (2010). European Inventory on Validation of Nonformal and Informal Learning 2010 Country Report: Turkey, 1-18, http://edz.bib.uni-mannheim.de/daten/edz-b/gdbk/10/Turkey.pdf, (Erişim Tarihi: 04.12.2016).
  • AKBAŞ, B. (2002): “Ulusal Meslek Standartları Kurumu’nun Kurulmasına İlişkin Çalışmalar”, http://guide.ceit.metu.edu.tr/tbs/EgitimCalismaGrubuTaslakRaporuMYO.pdf (Erişim Tarihi: 04.01.2017).
  • ANTE, C. (2016): The Europeanisation of Vocational Education and Training, Switzerland, Springer.
  • BİÇERLİ, M.K. (2010). Mesleki Yeterlilikler ve Mesleki Eğitim, İşveren Dergisi, 48(12), 24-25.
  • CANBEY-ÖZGÜLER, V. (2012). Ulusal Meslek Standartları ve Gençlerin İstihdamı, Eskişehir Sanayi Odası Dergisi ESO Dergi, 1 (13), 30-31.
  • CRUZ-CASTRO, L. – CONLON, G. (2001). Initial Training Policies and Transferability of Skills in Britain and Spain, Unidad de Politicas Comaradas (CSIC), Working Paper 01-03, 1-13, http://digital.ceisc.es/bitstream/10261/1469/1/dt-0103.pdf, (Erişim Tarihi: 04.12.2016).
  • DEMİR, F. (2013). Sendikaların Kuruluşu ve İşleyişi, Çalışma ve Toplum, 2013/4, 17-42.
  • GÜVEN, S. (1995): Sosyal Politikanın Temelleri, Bursa, Ezgi Kitabevi.
  • IŞIKLI, A. (2010): İş Hukuku, 7. Baskı, Ankara, İmaj Yayınevi.
  • JENSEN, C.S. (2006): Trade Unionsim: Differences and Similarities – a Comparative View on Europe, USA and Asia, Journal of Industrial Relations, 48 (1), 59-81.
  • KOÇ, Y. (2000). Uluslararası Sendikacılık Hareketi, Türk-İş Eğitim Yayınları, No.42, Ankara, http://www.yildirimkoc.com.tr/usrfile/13222453726.pdf, (Erişim Tarihi: 03.01.2017).
  • KOÇAK, A. ve Örün, E. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu, josc.selcuk.edu.tr/article/download/1075000231/1075000225,
  • (Erişim Tarihi: 14.07.2016).
  • KORAY, M. (2008): Sosyal Politika, Ankara, İmge Kitabevi.
  • KÖSELECİ, N. (2012a). Hayatboyu Öğrenme Çerçevesinde Mesleki Beceri Kazanımı Uluslararası Eğilimler, (Yayına Hazırlayan: Aktaşlı, İ. – Kafadar, S. ve Tüzün, I.), KOÇ Meslek Lisesi Memleket Meselesi ve ERG Eğitim Reformu Girişimi, http://www.egitimreformugirisimi.org/sites/www.egitimreformugirisimi.org/files/HBO.15.02.12.pdf, (Erişim Tarihi: 04.12.2016).
  • KÖSELECİ, N. (2012b). Mesleki ve Teknik Eğitimde Güncellenmiş Durum Analizi, KOÇ Meslek Lisesi Memleket Meselesi ve ERG Eğitim Reformu Girişimi, http://www.egitimreformugirisimi.org/sites/www.egitimreformugirisimi.org/files/MTE_Durum_Analizi_.pdf, (Erişim Tarihi: 04.12.2016).
  • MURAT, S. ve ŞAHİN, L. (2011). Gençlerin İstihdamı/İşsizliği Bakımından Türk Eğitim Sisteminin Değerlendirilmesi, Çalışma ve Toplum, 2011/3, 93-135.
  • MÜTEVELLİOĞLU, N. (2013). İşsizlik Korkusu, Sendikaların İşlevselliği ve Sendikal Örgütlenme Hakkı, V. Sosyal Haklar Uluslararası Sempozyumu, http://www.sosyalhaklar.net/2013/2013index.htm, (Erişim Tarihi: 21.06.2016).
  • SAPANCALI, F. (2007). Avrupa Birliği’ne Üye Ülkelerde Sendikal Örgütlenme, Sorunlar ve Yeni Stratejiler, Çimento İşveren Dergisi, 5(21), 4-23, http://www.ceis.org.tr/dergiDocs/makale127.pdf, (Erişim Tarihi: 11.12.2016).
  • SELAMOĞLU, A. (2016). Gençler ve Sendikal İlişki Üzerine Değerlendirme: Yeni Bir Frekans Arayışının Kaçınılmazlığı, Çalışma ve Toplum, 2016/2, 757-788.
  • THELEN, K. ve BUSEMEYER, M. (2008). From Collectivism Towards Segmentalism: Institutional Change in German Vocational Training, Discussion Paper 08/13, Max Plank Institute for the Study of Societies, Cologne, http://www.mpifg.de/pu/mpifg_dp/dp08-13.pdf, (Erişim Tarihi: 05.11.2016).
  • TİSK (2009). Mesleki Yeterlilikler Sistemi Uluslararası Semineri: İstanbul.
  • TOKOL, A. (2008): Endüstri İlişkileri ve Yeni Gelişmeler, Bursa, Dora Yayıncılık.
  • UÇAR, C. ve ÖZERBAŞ, M. A. (2013). Mesleki ve Teknik Eğitimin Dünya’daki ve Türkiye’deki Konumu, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 242-253.
  • URHAN, B. (2005). Türkiye’de Sendikal Örgütlenmede Yaşanan Güven ve Dayanışma Sorunları, Çalışma ve Toplum, 2005/1, 57-88.
  • YILDIRIM, K. ve ŞAHİN, L. (2015). Osmanlı’dan Günümüze Mesleki Eğitimin Gelişimi, 2015/1, 77-112.
  • YORGUN, S: (2005). Küreselleşme Sürecinde Türk Sendikacılığında Yeni Yönelişler ve Alternatif Öneriler, Çalışma ve Toplum, 2005/3, 137-162.
  • 2008/C 111/01, RECOMMENDATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 23 April 2008 on the Establishment of the European Qualifications Framework for Lifelong Learning, http://eur-lex.europa.eu/legal content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2008.111.01.0001.01.ENG&toc=OJ:C:2008:111:TOC, (Erişim Tarihi: 03.07.2016).
  • http://anaper.anadolu.edu.tr/v1/sss, (Erişim Tarihi: 17.04.2016).
  • http://disk.org.tr/uye-sendikalar/,(Erişim Tarihi: 28.07.2016).
  • http://disk.org.tr/uye-sendikalar/,(Erişim Tarihi: 28.07.2016).
  • http://www.hakis.org.tr/index.php (Erişim Tarihi: 28.07.2016).
  • http://www.myk.gov.tr, (Çeşitli Tarihler ve Son Erişim Tarihi: 27.07.2016).
  • http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2006/10/20061007-1.htm, (Erişim Tarihi: 29.07.2016).
  • http://www.turkis.org.tr/Sendikalarimiz-di68, (Erişim Tarihi: 28.07.2016).
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Verda Canbey - Özgüler

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2017
Kabul Tarihi 19 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Canbey - Özgüler, V. (2017). TÜRKİYE’ DE MESLEKİ YETERLİLİKLER SİSTEMİ VE SENDİKALAR - VOCATIONAL QUALIFICATIONS SYSTEM AND TRADE UNIONS IN TURKEY. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(22), 15-43. https://doi.org/10.20875/makusobed.293237