Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FABL TÜRÜNÜN 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GÖRSEL SANAT ÇALIŞMALARINA ETKİSİ - THE EFFECT OF FABLE GENRE ON VİSUAL ART STUDİES OF 7th CLASS STUDENTS

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 24, 305 - 322, 30.06.2018
https://doi.org/10.20875/makusobed.412253

Öz

Görsel sanatlar derslerinde farklı kaynaklardan yararlanmak; derse karşı ilginin ve motivasyonun artırılması, öğrencilerin hayal gücünün harekete geçirilmesi, çalışmalarında imge zenginliği oluşturabilmesi, yaratıcı ürünler ortaya koyabilmesi gibi açılardan kuşkusuz önem arz etmektedir. Bu açıdan bakıldığında, yazılı ve sözlü edebiyat ürünleri; sanat eğitiminin amaçlarına ulaşmayı hedeflemiş her görsel sanatlar öğretmeninin başvurması gereken kaynaklardandır. Bu kapsamda edebiyat ürünleri, son derece zengin kaynaklar olarak karşımıza çıkarlar. Araştırmada, görsel sanatlar dersinde yararlanılacak kaynak olarak edebiyat ürünleri içerisinden ‘fabl’ türü tercih edilmiştir.

Araştırmanın amacı; fabl türünün öğrencilerin görsel sanat çalışmalarına etkisi olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırma 2015-2016 eğitim öğretim yılında Kastamonu ilinde bulunan bir ortaokulun iki şubesinde öğrenim gören 7. sınıf öğrencileri ile sınırlıdır. Araştırma, 22 kontrol ve 22 deney grubu olmak üzere toplam 44 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrenci resimleri, kuru boya tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, edebiyat ürünlerinden ‘Kurnaz tilki, kurt ve at’ adlı fabl ile sınırlıdır.

Öğrenci çalışmaları; görsel sanatlar eğitimi uygulamalarında edebiyat ürünlerinin etkisini belirlemek amacıyla geliştirilmiş ve yayınlanmış olan dereceli puanlama anahtarı (rubrik) kullanılarak, dört alan uzmanı öğretim üyesi tarafından değerlendirilmiştir.Elde edilen veriler bilgisayar ortamına geçirilmiş ve ‘SPSS’ paket programları kullanılarak analiz edilmiştir. 

Görsel sanatlar eğitimi uygulamalarında fabl türünün etkisi Mann Whitney U-Testi sonuçlarına göre incelenmiş olup, dereceli puanlama anahtarı içerisindeki tüm maddelerde kontrol ve deney grupları arasında anlamlı farklılık ortaya çıkmıştır. Kontrol ve deney grupları arasındaki tüm maddeler p<0,05 olarak görülmektedir.

Kaynakça

  • Açık Önkaş, N. ve Günay, E. (2015). Ders kitabı inceleme ölçütlerine göre Türkçe ders kitaplarının karşılaştırılması. International Journal of Languages’ Education and Teaching, ISSN: 2198-4999, GERMANY, December 2015, Volume 3, Issue 3, p. 365-378 Erişim 1 Nisan 2018, http://www.ijlet.com/DergiTamDetay.aspx?ID=513
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2014). Yazılı ve sözlü anlatım okuma-dinleme konuşma-yazma. (19.Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı-İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Erdal, K., Celepoğlu, A., Kılıç, Y., Arıcı, A. F., ve Kara, R. (2013). Çocuk edebiyatının kaynakları. Ömer Yılar & Lokman Turan (Editörler). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı. (3. Bölüm. s.67-200). (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kırışoğlu, O. T. (2015). Sanat Kültür Yaratıcılık. Görsel Sanatlar ve Kültür Eğitimi - Öğretimi. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • İpek, E. (2010). La Fontaine’den Seçmeler. Hazırlayan: Emel İpek. (Editör: Mehmet Dikmen). İstanbul: Karanfil Yayınları. Çevik Matbaacılık.
  • Tuna, S. (2011). Sanat Eserlerini Değerlendirme. Ali Osman Alakuş & Levent Mercin (Editörler). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi. (18. Bölüm. 253-262). (2. Baskı). Ankara: Pegem Akedemi Yayıncılık.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2014). Çocuk edebiyatı (7. Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2009). Sanatsal motivasyonda yazılı ve sözlü edebiyat ürünlerinin yeri ve önemi. Uluslararası karşılaştırmalı edebiyat, edebiyat ve dil öğretimi kongresi, Gazi Üniversitesi Ankara, 789-797. 29 Nisan-1 Mayıs, 2009.
  • Yılmaz, M. (2010). Sanat eğitiminde kopya ve taklit. Kazım Artut (Editör). Güzel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri. (Danışman: Hasan Pekmezci) (5. Bölüm. s.193-298). (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2015). Sanat ve Sanat Eğitimine Katkısı Açısından Bir Hint Eseri: Kelile ve Dimne, III. Uluslararası Türk Sanatları Tarihi ve Folkloru Kongresi / Sanat Etkinlikleri. (Editörler: Osman Kunduracı ve Ahmet Aytaç) Delhi-HİNDİSTAN(INDIA) s. 275-286.
  • Yılmaz, M. & İnceağaç, M. (2017). Görsel Sanatlar Eğitimi Uygulamalarında Edebiyat Ürünlerinin Etkisini Belirlemeye Yönelik Dereceli Puanlama Anahtarının (Rubrik) Geliştirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:19 - Sayı:3
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Muhammet İnceağaç

Meliha Yılmaz

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 3 Nisan 2018
Kabul Tarihi 29 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA İnceağaç, M., & Yılmaz, M. (2018). FABL TÜRÜNÜN 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GÖRSEL SANAT ÇALIŞMALARINA ETKİSİ - THE EFFECT OF FABLE GENRE ON VİSUAL ART STUDİES OF 7th CLASS STUDENTS. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 10(24), 305-322. https://doi.org/10.20875/makusobed.412253