Bilimi anlama faaliyeti olan bilim
felsefesinin bilimin doğasına ilişkin anlayışları tanımlamada da kritik bir
önemi olmalıdır. Nitekim, bilimin doğası; bilim nedir? sorusuna, bilim tarihi,
bilim sosyolojisi, bilim psikolojisi ve bilim felsefesi açısından getirilen
yaklaşımların tümünü temsil eden bir kavram olarak ifade edilmektedir. Bu
yaklaşımlara katkı sağlayan bilim felsefesi ise epistemoloji ve ontoloji
boyutları ile bilimi, metodolojik ve rasyonel yönü gibi farklı problem
alanlarında ele alır. Bilim felsefesinin bu ve benzeri problemler üzerine
getirdiği açıklamalar fen eğitimi açısından da değerli olduğu ve fen eğitiminde
bilim felsefesi ve tarihinin önemi uzun bir süredir vurgulanmaktadır. Bu
çalışmada günümüz fen eğitiminin anahtar kavramları olan fen okuryazarlığı
bağlamında bilimin doğası, bilim felsefesinin önemli bir tartışma konusu olan
bilimin rasyonalite sorunu ışığında ele alınmıştır. Yine bu bağlamda bilimin
doğasına yönelik bilim felsefesinin olası katkılarına değinilmiş ve bazı
önerilerde bulunulmuştur.
To understand science, besides
doing a science; it is necessary to evaluate it with historical, philosophical,
sociological and even psychological context. Philosophy of Science, as an
understanding activity on science, it must also be a critical factor in
defining the nature of science.
Philosophy of Science take the science with epistemology and ontology
dimensions and problem areas such as methodological and rational aspects. Since
a long time, it is emphasized that the statements given by the philosophy of
science are also valuable in terms of science education. In this study, the
nature of science in the context of science literacy, the key concepts of
present-day science education, is discussed in the light of the rationality
problem of science, which is an important topic of discussion of science
philosophy. In this context, the possible contributions of science philosophy
to the nature of science in science education are mentioned and some
suggestions are presented.
Philosophy of science scientific reasoning science education
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |