Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Chemistry Test Questions in Terms of Acquisitions in the Entrance Exams to Higher Education Institutions during the Earthquake Period of 2023 and Comparison with the Exam Questions Applied During the Covıd-19 Pandemic Period

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 57 - 74, 15.07.2024
https://doi.org/10.46762/mamulebd.1397168

Öz

During the pandemic process that affected the whole world in 2019, all countries took a number of measures for the benefit of individuals studying in their own education systems and central system examination practices. In Türkiye, the Ministry of National Education has imposed restrictions on the acquisitions based on the entrance exam to higher education institutions (YKS) regarding the Covid-19 pandemic process. In 2023, an earthquake disaster occurred in Türkiye, affecting 10 cities, and many precautions had to be taken, which had a widespread social impact. For this reason, as in the pandemic process, restrictions have been made by the Turkish Ministry of National Education in terms of acquisitions based on entrance exams to higher education institutions. From this point of view, in this study, the content validity of the YKS-2023 Basic Proficiency (TYT) and Field Proficiency (AYT) exams Chemistry test questions was evaluated in the context of the acquisitions related to them and the Chemistry tests in the YKS-2020 Basic Proficiency (TYT) and Field Proficiency exam (AYT) sessions were evaluated. It was compared with the test questions. At the end of the study, it was determined that there was no difference in terms of Chemistry test acquisitions in the limitations imposed on the main acquisitions of YKS exams during the pandemic and earthquake period, but there were differences in terms of the achievements of the questions asked in the exam and the number of questions on a unit basis.

Kaynakça

  • Arı, E., & Aycan Ş., (2002, 16-18, 09). Üniversite giriş sınav sisteminde yapılan değişikliklerin fen edebiyat fakültesi kimya bölümündeki eğitime etkileri [Sözlü Sunum]. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik eğitimi Kongresi, Ankara, Türkiye.
  • Arslan, M. (2023). Okul müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş depremi sonrası okullarda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri. International Journal of Social Humanıtıes Scıences Research, 10(97), 1550-1559. https://doi.org/10.5281/zenodo.8200750
  • Berberoğlu, G., Arıkan, S., Çalışkan, M., Ekinci, P., İpekçioğlu S., & Sevgi, S. (2012). Geniş ölçekli sınavlarda kapsam geçerliği nasıl sağlanır?. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 17, 10-22.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications.
  • Çakmak, A., & Uzunpolat, Y. (2023). Yükseköğretim kurumları sınavında çıkan dkab sorularının ortaöğretim dkab öğretim programı çerçevesinde analizi. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 32, 371-393. https://doi.org/10.35415/sirnakifd.1238954
  • Çoban, A., Aktaş, M., & Sülün, A. (2006). Biyoloji öğretim programının öss soruları açısından değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 23-36.
  • Çoban, A., & Hançer, H. A. (2006). Fizik dersinin lise programları ve öss soruları açısından değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 431-440.
  • Çoban, A., Uludağ, N., & Yılmaz, A. (2006). Kimya dersinin lise programları ve öss soruları açısından değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 102-109.
  • Dursun Ş., & Çoban A. (2006). Geometri dersinin lise programları ve öss soruları açısından değerlendirilmesi, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 213-22.
  • Gacanoğlu, Ş. S., & Nakiboğlu, C. (2022). Yükseköğretim kurumları sınavında yer alan kimya sorularının 2018 yılı kimya dersi öğretim programı kazanımlarına göre analizi. Türkiye Kimya Derneği Dergisi Kısım C: Kimya Eğitimi, 7(2), 217-242. https://doi.org/10.37995/jotcsc.1165863
  • Işık, E., & Acar, S. (2022). LGS ve YKS sınav döneminde olan öğrencilerde Covid-19 pandemisinin ve kısıtlamalarının sınav stresine etkisi. Turkish Studies - Education, 17(4), 699-717. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.62655
  • Kiral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020). ÖSYM tarafından yapılacak olan 2020 yılı YKS sınavlarına esas ortak derslere ait kazanım ve açıklamalar. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_04/04164211_01132610_2020_yks_guncel.pdf adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2023). ÖSYM tarafından yapılacak olan 2023 yılı yks sınavlarına esas ortak derslere ait kazanım ve açıklamalar. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_02/13145908_2023_YKS.pdf adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2023). 2023 YKS sınav sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. https://www.osym.gov.tr/TR,25647/2023-yks-sinav-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2023). 2023 YKS soru kitapçıkları ve cevap anahtarları. https://www.osym.gov.tr/TR,25588/2023-yks-tyt-ayt-ve-ydt-temel-soru-kitapciklari-ve-cevap-anahtarlari.html adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2020). 2020 yks değerlendirme raporu. https://www.osym.gov.tr/TR,20698/2020-yks-degerlendirme-raporu.html adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Özden, M. (2007). Kimya öğretmenlerinin kimya öğretiminde karşılaştıkları sorunların belirlenmesi ve değerlendirmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 40-53.
  • Özmen, H. (2005). 1990-2005 ÖSS sınavlarındaki kimya sorularının konu alanlarına ve bloom taksonomisine göre incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research , 21, 187-199.
  • Sarıca, R. (2019). 2017-2018 Eğitim-öğretim yılında değiştirilen üniversite giriş sınav sisteminin ortaöğretim 12. sınıf öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 822-846. https://doi.org/10.33206/mjss.491703
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis. IDS practice paper in brief. https://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/bitstream/handle/20.500.12413/2989/PP%20InBrief%2013%20QDA%20FINAL2.pdf adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.

2023 Yılı Deprem Döneminde Yükseköğretim Kurumlarına Giriş Sınavları Kimya Testi Alan Sorularının Kazanımlar Açısından Değerlendirilmesi Ve Covid-19 Pandemi Döneminde Uygulanan Sınav Soruları ile Karşılaştırılması

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 57 - 74, 15.07.2024
https://doi.org/10.46762/mamulebd.1397168

Öz

2019 yılında bütün dünyayı etkisi altına alan pandemi sürecinde bütün ülkeler kendi eğitim sisteminde ve merkezi sistem sınav uygulamalarında öğrenim gören bireylerin yararına olacak bir takım önlemler almışlardır. Türkiyede de Covid-19 pandemi sürecine yönelik Yükseköğretim kurumlarına giriş sınavına (YKS) esas kazanımlara Milli Eğitim Bakanlığı tarafından sınırlama getirilmiştir. 2023 yılında ise Türkiye’de 10 ili etkisine alan bir deprem felaketi yaşanmış ve toplumsal açıdan yaygın etkisi olan birçok önlemin alınması gerekli olmuştur. Bu nedenle pandemi sürecinde olduğu gibi Yükseköğretim kurumlarına giriş sınavlarına esas kazanımlar açısından Milli Eğitim Bakanlığı tarafından sınırlamalar yapılmıştır. Bu noktadan hareketle bu çalışmada YKS-2023 Temel Yeterlilik (TYT) ve Alan Yeterlilik (AYT) sınavları Kimya testi sorularının ilgili olduğu kazanımlar bağlamında kapsam geçerliği değerlendirilmiş ve YKS-2020 Temel Yeterlilik (TYT) ve Alan Yeterlilik sınavı (AYT) oturumlarında yer alan Kimya testi soruları ile karşılaştırması yapılmıştır. Çalışmanın sonunda pandemi ve deprem sürecinde YKS sınavlarına esas kazanımlara getirilen sınırlamalarda Kimya testi kazanımları açısından bir farkın olmadığı ancak sınavda sorulan soruların kazanımları ve ünite bazında soru sayıları açısından farklılıklar olduğu belirlenmiştir.

Etik Beyan

Çalışmada etik kurul izni gerekmemektedir.

Kaynakça

  • Arı, E., & Aycan Ş., (2002, 16-18, 09). Üniversite giriş sınav sisteminde yapılan değişikliklerin fen edebiyat fakültesi kimya bölümündeki eğitime etkileri [Sözlü Sunum]. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik eğitimi Kongresi, Ankara, Türkiye.
  • Arslan, M. (2023). Okul müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş depremi sonrası okullarda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri. International Journal of Social Humanıtıes Scıences Research, 10(97), 1550-1559. https://doi.org/10.5281/zenodo.8200750
  • Berberoğlu, G., Arıkan, S., Çalışkan, M., Ekinci, P., İpekçioğlu S., & Sevgi, S. (2012). Geniş ölçekli sınavlarda kapsam geçerliği nasıl sağlanır?. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 17, 10-22.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage Publications.
  • Çakmak, A., & Uzunpolat, Y. (2023). Yükseköğretim kurumları sınavında çıkan dkab sorularının ortaöğretim dkab öğretim programı çerçevesinde analizi. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 32, 371-393. https://doi.org/10.35415/sirnakifd.1238954
  • Çoban, A., Aktaş, M., & Sülün, A. (2006). Biyoloji öğretim programının öss soruları açısından değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 23-36.
  • Çoban, A., & Hançer, H. A. (2006). Fizik dersinin lise programları ve öss soruları açısından değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 431-440.
  • Çoban, A., Uludağ, N., & Yılmaz, A. (2006). Kimya dersinin lise programları ve öss soruları açısından değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 102-109.
  • Dursun Ş., & Çoban A. (2006). Geometri dersinin lise programları ve öss soruları açısından değerlendirilmesi, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30(2), 213-22.
  • Gacanoğlu, Ş. S., & Nakiboğlu, C. (2022). Yükseköğretim kurumları sınavında yer alan kimya sorularının 2018 yılı kimya dersi öğretim programı kazanımlarına göre analizi. Türkiye Kimya Derneği Dergisi Kısım C: Kimya Eğitimi, 7(2), 217-242. https://doi.org/10.37995/jotcsc.1165863
  • Işık, E., & Acar, S. (2022). LGS ve YKS sınav döneminde olan öğrencilerde Covid-19 pandemisinin ve kısıtlamalarının sınav stresine etkisi. Turkish Studies - Education, 17(4), 699-717. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.62655
  • Kiral, B. (2020). Nitel bir veri analizi yöntemi olarak doküman analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 170-189.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020). ÖSYM tarafından yapılacak olan 2020 yılı YKS sınavlarına esas ortak derslere ait kazanım ve açıklamalar. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_04/04164211_01132610_2020_yks_guncel.pdf adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2023). ÖSYM tarafından yapılacak olan 2023 yılı yks sınavlarına esas ortak derslere ait kazanım ve açıklamalar. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_02/13145908_2023_YKS.pdf adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2023). 2023 YKS sınav sonuçlarına ilişkin sayısal bilgiler. https://www.osym.gov.tr/TR,25647/2023-yks-sinav-sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2023). 2023 YKS soru kitapçıkları ve cevap anahtarları. https://www.osym.gov.tr/TR,25588/2023-yks-tyt-ayt-ve-ydt-temel-soru-kitapciklari-ve-cevap-anahtarlari.html adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (2020). 2020 yks değerlendirme raporu. https://www.osym.gov.tr/TR,20698/2020-yks-degerlendirme-raporu.html adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
  • Özden, M. (2007). Kimya öğretmenlerinin kimya öğretiminde karşılaştıkları sorunların belirlenmesi ve değerlendirmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 40-53.
  • Özmen, H. (2005). 1990-2005 ÖSS sınavlarındaki kimya sorularının konu alanlarına ve bloom taksonomisine göre incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research , 21, 187-199.
  • Sarıca, R. (2019). 2017-2018 Eğitim-öğretim yılında değiştirilen üniversite giriş sınav sisteminin ortaöğretim 12. sınıf öğrencilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 822-846. https://doi.org/10.33206/mjss.491703
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis. IDS practice paper in brief. https://opendocs.ids.ac.uk/opendocs/bitstream/handle/20.500.12413/2989/PP%20InBrief%2013%20QDA%20FINAL2.pdf adresinden 10 Temmuz 2024 tarihinde alınmıştır.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şengül Sarıkaya Gacanoğlu 0000-0001-9287-8096

Canan Nakiboğlu 0000-0002-7292-9690

Erken Görünüm Tarihi 12 Temmuz 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 28 Kasım 2023
Kabul Tarihi 3 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sarıkaya Gacanoğlu, Ş., & Nakiboğlu, C. (2024). 2023 Yılı Deprem Döneminde Yükseköğretim Kurumlarına Giriş Sınavları Kimya Testi Alan Sorularının Kazanımlar Açısından Değerlendirilmesi Ve Covid-19 Pandemi Döneminde Uygulanan Sınav Soruları ile Karşılaştırılması. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 57-74. https://doi.org/10.46762/mamulebd.1397168

14232 14231   27193   15145    27194 2720928620