Çağdaş bilim
anlayışıyla birlikte toplumdaki bireylerin bilime ve bilimsel çalışmalara
yönelik bakış açısı da değişmiştir. Bu durum bilimsel okuryazarlık ve
bilimin doğası gibi farklı başlıklara verilen önemi de arttırmıştır. Bu araştırmanın
amacı, doğrudan-yansıtıcı ve dolaylı yaklaşıma dayalı bilimin doğası öğretim
uygulamalarının, fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki
kavram yanılgılarının giderilmesine etkisinin belirlenmesidir. Araştırma
2008–2009 eğitim-öğretim yılı güz döneminde İstanbul’daki bir devlet
üniversitesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 43 fen bilgisi öğretmen
adayı katılmıştır. Öğretmen adayları seçkisiz olarak Grup I ve Grup II olarak
iki gruba ayrılmışlardır. Bilimin doğası ve boyutları Grup I de yer alan öğrencilere
doğrudan-yansıtıcı, Grup II’de yer alan öğrencilere dolaylı yaklaşımla öğretilmiştir.
Araştırma verileri VNOS-C ölçeği, görüşme soruları ve video kayıtları ile
toplanmıştır. Araştırma verileri içerik analizi ile değerlendirilmiştir.
Araştırmada görüşme ve video kayıtlarından elde veriler ise veri çeşitlemesi
amacıyla kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar öğretmen adaylarının;
bilimsel teori ve kanunlar, bilimsel bilginin değişebilir ve deneysel doğası
gibi literatürde de yeralan farklı yanılgılara sahip olduklarını ortaya
koymaktadır. Araştırmadan elde edilen sonuç; doğrudan-yansıtıcı yaklaşımla
gerçekleştirilen öğretimin, kavram yanılgılarının giderilmesi konusunda
dolaylı yaklaşıma göre daha etkili olduğunu ortaya koyar niteliktedir.
Bilimin doğası doğrudan-yansıtıcı yaklaşım dolaylı yaklaşım fen eğitimi fen bilgisi öğretmen adayı
Along with the
modern understanding of science, the viewpoints of individuals in the society
towards science and scientific studies have also changed. This situation has
also increased the importance given to different titles such as scientific
literacy and the nature of science. The purpose of this study is to determine
the influence of the teaching method of the nature of science carried out with
explicit-reflective and implicit approach on the elimination of misconceptions
of science teacher candidates about the nature of science. The research was
carried out in the Fall semester of 2008-2009 academic year. The number of
participants of the research was 43 science teacher candidates in a public university
in Istanbul. Participants of the research was selected rondamly and assigned to
Group I and Group II. Group I was taught with the method based on explicit-
reflective and Group II was taught with method based on implicit teaching
approach. Research data were collected through the VNOS-C scale, interview
questions and video records. Research data were evaluated with content
analysis. The data obtained from interviews and video records in the research
were used for triangulation. The results obtained from the research revealed
that both groups have different misconceptions, such as scientific theory and
laws, the experimental and tentative nature of science. The result of the
research also revealed that the teaching method carried out with explicit-reflective
approach is more effective in the elimination of misconceptions of prospective
science teachers on the nature of science in comparison to implicit approach.
Nature of science explicit-reflective approach implicit approach science education prospective teacher
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ocak 2017 |
Kabul Tarihi | 31 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 45 Sayı: 45 |