The research was carried out to find out primary school teachers’ educational value judgement in regards to teaching process and to understand differences in their values and its effect on their teaching and on their school. The survey was a qualitative type and direct interview method was used to collecting the data. Interview form which built up by the researchers was used as data collection tool. During the development of the interview schedule, firstly literature was reviewed, expert advice and opinion were obtained, pilot study were administered, and the final form of the interview schedule was given following advisory consultations. The survey was carried out within 2007-2008 educational year, with the participation of 40 educationists. Data has been subjected to the content analysis.
The results of research demonstrated that teachers have different value judgements in terms of education processes and this diversity was caused conflicts between teachers at times. At the same time different value judgements in terms of discipline and evaluation of students was caused negative effects over students. Further research aimed at a more detailed evaluation of this data will be beneficial.
Key words: Value in education, value judgement, teacher, principals.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin eğitim
süreçlerine ilişkin kişisel değer yargıları açısından öğretmenler arasındaki farklılıkları
ve farklılıkların okul ortamı ve verilen eğitim üzerindeki etkilerini öğretmen görüşleri
çerçevesinde anlamaya çalışmaktır. Araştırma nitel yöntemle gerçekleştirilmiş, verilerin
toplanmasında yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacıların
geliştirmiş olduğu yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme
sorularının geliştirilmesinde, öncelikle alan yazın taranmış ve okumalar yapılmıştır. Bu
okumalar doğrultusunda görüşme soruları oluşturulmuştur. Uzman görüşleri alınarak ve
pilot görüşmeler yapılarak sorular geliştirilmiştir. 40 öğretmen ile 2007–2008 öğretim
yılında görüşmeler yapılmış, elde edilen veriler birçok kez okunarak kategorileştirilmiş
ve içerik analizi yoluyla değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin eğitim
süreçleri açısından (disiplin, öğrenci değerlendirilmesi, öğretmen performansının
değerlendirilmesi, insan ilişkileri) farklı değer yargılarına sahip olduğu ve bu farklılıkların
zaman zaman öğretmenler arasında anlaşmazlıklara ve çatışmalara sebep olduğu
belirlenmiştir. Öğretmenlerin disiplin ve öğrenci değerlendirme sürecine ilişkin farklı değer
yargılarına sahip olmasının öğrenciler üzerinde daha çok olumsuz etkiler yarattığı konusu
görüşmeye katılan öğretmenlerin ifadelerinden çıkan bir diğer sonuçtur. Bu araştırmadan
elde edilen bulguların farklı yöntemlerle farklı gruplar üzerinde daha ayrıntılı olarak
incelenmesi yararlı olacaktır.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 30 Sayı: 30 |