Th is present study aimed to adapt the Achievement Emotions Questionnaire-Elementary
School (AEQ-ES) developed by Lichtenfeld et al. (2012) to Turkish. Th e instrument
is adapted to determine students’ perceptions of achievement emotions. Data gathered
from 362 fourth grade students were used for EFA and CFA to determine the structure
of factor loading. Th e number of the factors in original instrument remained and the
factor loading among sub-scales were same. Th e Cronbach’s alpha coeff icient for the
overall instrument was found as 0.76. For the sub-scales, Cronbach’s alpha coeff icient
was calculated as 0.89, 0.89 and 0.72. Pearson correlation coeff icient was calculated as
r= 0.796 respectively. Th e questionnaire consists of 28 items on a five-point Likert type
of scale. Th e instrument is valid and reliable and appropriate to use in Turkish culture.
Results of the study revealed that the AEQ-ES is a valid and reliable instrument that can
be used to reliably measure students’ achievement emotions.
Keywords: Achievement emotion, anxiety, boredom, enjoyment, student.
Bu araştırma Lichtenfeld ve diğerleri (2012) tarafından geliştirilen Başarı Duygusu ölçeği-
İlkokul’u Türkçeye uyarlayarak ilkokul öğrencilerinin bu konuya ilişkin görüşlerini
belirlemeye yönelik bir ölçme aracı elde etmeyi amaçlamıştır. Araştırmada veriler, 362
ilkokul 4. sınıf öğrencisinden toplanmıştır. Toplanan verilere açımlayıcı faktör analizi
(AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, ölçeğin
özgün formunda yer alan bütün maddelerin Türkçe’ye uyarlanan halinde yer aldığını
göstermiştir. Uyarlanan ölçek maddelerinin faktör boyutunda dağılımları özgün hali ile
karşılaştırıldığında aynı olduğu belirlenmiştir. AFA’dan elde edilen bulgular, uyarlanan
ölçeğin 3 faktörden oluştuğunu göstermektedir. Güvenirlik çalışması kapsamında iç tutarlık
katsayısı 0.796 olarak hesaplanmıştır. Alt faktörler için iç tutarlılık katsayısı sırasıyla
0.89, 0.89 ve 0.72 olarak hesaplanmıştır. Test–tekrar test güvenirlik çalışması için
hesaplanan Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısının r= 0.796 ve p=0.001
düzeyinde anlamlı olduğu belirlenmiştir. DFA’dan elde edilen bulgular, AFA’da oluşan
yapının kabul edilebilir düzeyde olduğunu göstermiştir. Uyarlanan ölçek 28 maddeden
oluşmaktadır ve 5’li likert tipindedir. Uyarlanan ölçek Türk kültüründe kullanılabilecek
geçerli ve güvenilir bir araçtır.
Anahtar kelimeler: Başarı duygusu, kaygı, sıkılma, mutluluk, öğrenci.
Birincil Dil | en. |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 38 Sayı: 38 |