Bu
araştırmanın amacı, akran değerlendirmenin sosyal bilgiler öğretmen adaylarının
mesleki bilgi ve becerilerine katkısının incelenmesidir. Araştırma kapsamında
ayrıca öğretmen adaylarının akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri de araştırılmıştır.
Araştırma karma yöntem yaklaşımlarından yakınsayan paralel desen kullanılarak
tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin Sosyal
Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 35 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmanın nicel verileri Bektaş, Horzum ve Ayvaz (2010) tarafından geliştirilen
Öğretmenlik Uygulaması Dersi Öğretmen Adayı Akran Değerlendirmesi Ölçeği ile
toplanmıştır. Nitel veriler katılımcıların hazırladıkları yansıtıcı
günlüklerden elde edilmiştir. Çalışmada elde edilen nicel veriler analiz
edilirken tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal Wallis testi, Mann Whitney
U testi uygulanmış, Kendall’ın uyuşum katsayısı hesaplanmıştır. Nitel veriler
ise betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda akran
değerlendirmenin öğretmen adaylarının iletişim kurma ve değerlendirme,
geribildirim, derse hazırlama ve dersi ilişkilendirme gibi mesleki bilgi ve becerilerine
katkıda bulunduğu, eksik ve hatalı taraflarını görmelerine ve eleştirel
düşünmelerine yarar sağladığı saptanmıştır. Öğretmen adaylarının akran
değerlendirmeye ilişkin görüşlerinin büyük ölçüde olumlu yönde olduğu görülmüş,
değerlendirmenin objektif olmadığı konusunda olumsuz görüşlere de ulaşılmıştır.
Ayrıca araştırmada değerlendirmecilerin grupların sunumlarına yapmış oldukları
puanlamalar arasındaki uyumun istatistiksel olarak anlamlı, düşük ve orta
düzeyde olduğu bulunmuştur. Bulgular alanyazın ilişkisinde tartışılmıştır.
Akran değerlendirme akran geribildirimi sosyal bilgiler öğretmen adayları
The aim of this study is to examine the contribution of the peer
assessment on preservice social studies teachers’ professional knowledge and
skills. In addition, were investigated the opinions of preservice teachers on
peer assessment. The research was conducted with convergent parallel design
from mixed method approaches. The study group of the research is composed of 35
preservice teachers who are studying in Social Studies Education Department of
a state university. Quantitative data were obtained by using the Peer
Assessment Scale for Activities of Teaching Practice Course developed by the
Bektaş, Horzum and Ayvaz (2010) while qualitative data were obtained by the
reflective diaries which were prepared by the participants. Quantitative data
were analyzed using one-way variance analysis (ANOVA), Kruskal Wallis test,
Mann Whitney U test and Kendall’s concordance coefficient was computed. Descriptive
analysis technique was applied to qualitative data. At the end of the research,
it was determined that peer assessment contributed to the professional
knowledge and skills of preservice teachers such as communicating and
evaluating, feedback, preparing the lesson and associating the course.
Moreover, it was found that peer assessment was useful for seeing their inadequate
and incorrect aspects and to think critically. The opinions of preservice
teachers on peer assessment were found to be highly positive, and were also
reached negative opinions about the subject that assessment was not objective. Additionally,
the study show that there was a statistically significant, low and medium
degree of agreement between the scores of the assessors on the presentations of
the groups. Findings are discussed within the context of literature.
Peer assessment peer feedback social studies preservice teachers
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 50 Sayı: 50 |